تاثیر ژنتیک و شرایط در بروز خودکشی/لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر ژنتیک و شرایط محیطی در اقدام به خودکشی، بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌های کشور، تاکید کرد.

تاثیر ژنتیک و شرایط در بروز خودکشی/لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌ها

دکتر مصطفی حمدیه با بیان اینکه پدیده خودکشی مانند همه اختلالات عصبی - روانی یک بیماری است، گفت: خودکشی از نظر آسیب شناسی و علت شناسی مبانی بیولوژیک داشته و مانند باقی اختلالات عصبی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت و ... استعدادی در این زمینه در فرد و سابقه خانوادگی وی وجود دارد.

تاثیر ژنتیک و شرایط محیطی در بروز خودکشی

وی با بیان اینکه عوامل محیطی در بروز استعداد خودکشی دخیل است، افزود: ژنتیک و شرایط محیطی نیز می‌تواند آسیب پذیری فرد را تشدید کند. بنابراین اگر استعداد خودکشی و یا اختلالات اعصاب و روان در خانواده‌ای وجود دارد، سایر اعضای خانواده باید حتما به مشاور یا متخصصان بهداشت روان مراجعه کرده و از بروز مشکلات در آینده پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه وجود اختلالات روانی در فرد به معنای وقوع صد در صد خودکشی نیست، گفت: وجود اختلالات ژنتیکی و بیولوژیکی به این معناست که فرد با استعدادی در این زمینه متولد شده، اما معنای این استعداد، انجام خودکشی نیست، بلکه پتانسیلی است که فرد داشته و عمدتاً در بیماری‌های خلقی مانند افسردگی، دوقطبی و اسکیزوفرنی احتمال بروز خودکشی وجود دارد.

استعداد خودکشی زمینه ژنتیکی و بیولوژیکی دارد

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تمام بیماران مبتلا به افسردگی تمایل به خودکشی ندارند، گفت: بیماری که استعداد خودکشی دارد، حتما از نظر ژنتیک و بیولوژیک زمینه‌هایی داشته است.

وی با اشاره به برخی از عوامل محیطی دخیل در این مساله، اظهار کرد: فشار روانی، استرس، فشار اجتماعی و تنش‌های خانوادگی برخی از عواملی هستند که شرایط را تشدید کرده و فرد را به سمت خودکشی سوق می‌دهند؛ در واقع ترکیبی از استعداد، ژنتیک و عوامل محیطی این استعداد را در فرد بیدار می‌کنند.

ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌های کشور

وی با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی در مدارس و دانشگاه‌های کشور، عنوان کرد: اگر نوجوانان و جوانان از سنین کودکی و پیش دبستانی با مهارت‌های زندگی اجتماعی آشنا شده و شیوه صحیح برخورد با مشکلات را آموزش ببینند، مطمئنا در برابر سختی‌ها و مشکلات واکسینه شده و بهتر می‌توانند مسائل را مدیریت کرده و طبعا کمتر گرفتار افسردگی و اختلالات دو قطبی می‌شوند.

تاثیر مذهب و اعتقادات در کاهش آمار خودکشی

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مذهب و اعتقادات در کاهش آمار خودکشی در جوامع موثر است، افزود: در کشورهای مسلمان، هم اعتقادات و هم ساده گرفتن زندگی، عاملی است برای کاهش آمار خودکشی، البته اثبات این مساله نیازمند تحقیقات میدانی و آماری گسترده‌تری دارد.

وی همچنین با اشاره به تأثیر آب و هوا، فرهنگ و شرایط جامعه در بروز خودکشی، اظهار کرد: به عنوان نمونه در کشورهای اسکاندیناوی به دلیل نوع آب و هوا و نبودن نور در ایامی از سال، آمار اقدام به خودکشی بالاست.

برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صحیح برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها

حمدیه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صحیح برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و فراهم آوردن بستر و زمینه مناسب شغلی برای فارغ التحصیلان را در ایجاد امید و انگیزه میان دانشجویان بسیار موثر دانست و گفت: پیشگیری از بروز وقایع و ارتقای سطح بهداشت روان جامعه خیلی عاقلانه‌تر و به صرفه‌تر از چاره اندیشی پس از وقوع خودکشی است.

الزام ایجاد مراکز مشاوره فوری و یا تلفنی در زمینه آسیب‌های اجتماعی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان، برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز مشاوره فوری و یا تلفنی در زمینه آسیب‌های اجتماعی و یا خودکشی را یکی از ضرورت‌های جامعه امروز عنوان کرد و گفت: متاسفانه کشور در این زمینه ضعف دارد؛ در حالیکه وجود شماره تماسی برای مواقع ضروری با هدف مشاوره و کمک به خانواده‌ها و یا افرادی که قصد خودکشی دارند، بسیار مفید و در کاهش آمار این موضوع موثر خواهد بود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها