استراتژی نفتی ایران تغییر می کند/ پیش به سوی چین و هند و برزیل/ برجام بدون نفت از بین می رود؟/ نگرانی صهیونیست ها از رویکرد جدید ایران در مورد صادرات طلای سیاه

مصاحبه معاون اسبق وزیر نفت در مورد تغییر استراتژی نفتی ایران در برخی پایگاه های خبری خارجی بازتاب داشته است.

استراتژی نفتی ایران تغییر می کند/ پیش به سوی چین و هند و برزیل/ برجام بدون نفت از بین می رود؟/ نگرانی صهیونیست ها از رویکرد جدید ایران در مورد صادرات طلای سیاه

به گزارش خبر فوری ، اخیرا خبرگزاری فارس یک مصاحبه تحلیلی با اصغر ابراهیمی ‌اصل، معاون اسبق وزیر نفت در دولت نهم، دهم و یازدهم داشته است. ابراهیمی اصل در این مصاحبه مفصل تحلیلی مطالب بسیار جالبی را درباره آینده صنعت نفت بیان می کند که بد نیست به برخی از مطالب آن اشاره کنیم.

صنعت نفت، شیفت از غرب به شرق!

معاون اسبق وزیر نفت در این مصاحبه بر ضرورت تغییر بازار نفتی ایران در آینده نزدیک و در دولت سیزدهم تاکید دارد و از این می گوید که مصرف انرژی های فسیلی در آینده بیشتر می شود اما بیشتر این منابع توسط کشورهای شرقی و نه غربی مصرف خواهند شد، از این رو ایران بهتر است به جای تلاش برای تعامل نفتی با غرب به بازار پر رونق شرق روی بیاورد.

طبق گزارش ابراهیمی اصل، مطالعات شرکت وود مکنزی ( Wood Mackenzie) نشان می‌دهد که تا سال 2050 مصرف نفت و گاز جهان از نظر مقداری افزایش می‌یابد. جی.دی.پی جهانی دو برابر خواهد شد و تقاضای انرژی 14 درصد نسبت به سال 2020 افزایش خواهد یافت. به لحاظ درصدی سهم زغال ‌سنگ 6 درصد و نفت 3 درصد و گاز یک درصد از سبد انرژی‌ دنیا کاهش پیدا می‌کند اما به لحاظ مقداری اوج مصرف 108 میلیون بشکه نفت در روز را در سال 2030 خواهیم داشت و افزایش 46 درصدی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق جهانی تا سال 2050 رقم خواهد خورد، ولی روند توسعه‌ انرژی هسته‌ای و آبی افزایش چشمگیری نخواهد داشت و سهم آنها 8 تا 10 درصد در سبد تولید انرژی جهانی خواهد بود.

معاون اسبق وزیر نفت در مورد نقشه مصرفی نفت و زغال سنگ می گوید: شرکت اگزونمبیل اذعان کرده است که کشورهای چین و هند و کشورهای غیر OECD در آینده نیازشان به نفت و گاز افزایش خواهند یافت و آمریکا و اروپا و کشورهای عضو OECD از نظر مقداری استفاده از این سوخت‌ها را کاهش خواهند داد.

بررسی رویکرد عرضه و تقاضا برای کشورهای تولید ‌کننده و مصرف ‌کننده عمده سوخت‌های فسیلی به این صورت است که چین دارای رشد تقاضای انرژی صعودی تا سال 2040 خواهد بود و متوسط سالانه 1.1 درصد افزایش سهم از تقاضای انرژی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان در سال 2040 چین است و وابستگی به واردات نفت اکنون در چین 67 درصد است که در سال 2040 این میزان به 76 درصد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین، بیشترین تقاضای انرژی تا سال 2100 میلادی به ترتیب در قاره‌های آسیا و آفریقا خواهد بود.

ابراهیمی اصل در این مصاحبه بر کنار گذاشته شدن تدریجی منابع سوختی فسیلی در کشورهای غربی اشاره دارد و می گوید: انرژی جدیدی که تا سال 2050 وارد صحنه خواهد شد، انرژی هیدروژن و باتری‌های پیشرفته برای مصارف مختلف است. بیشترین رشد مصرف هیدروژن در بخش حمل و نقل بوده و مزایای استفاده از هیدروژن شامل تراکم انرژی بالا و وزن مخصوص پایین می‌باشد؛ ولی محدودیت کاربرد آن مربوط به مخاطرات خطوط لوله انتقال است.

اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا با توجه به سرمایه ‌گذاری‌های وسیعی که در انرژی خورشیدی، انرژی بادی و افزایش راندمان تولید در انرژی حاصل از نیروگاه‌های اتمی خود دارند و با صرفه‌جویی بالا و ارتقای تکنولوژی، مصرف سوخت‌های فسیلی خود را در همین حد نگه داشته و یا کمی کاهش خواهند داد و نیازی به نفت و گاز ایران نخواهند داشت. بنابراین سوال اصلی این است که آیا جهت ‌گیری دولت یازدهم و دوازدهم در رابطه با تولید و صادرات نفت و گاز به اروپا و آمریکا و گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات پنج به علاوه یک درست بوده است یا نه؟

معاون اسبق وزیر نفت بر تغییر فوری سیاست نفتی ایران تاکید دارد و ضمن نقد به استراتژی نفتی دولت حسن روحانی می گوید: یکی از اقدامات غلطی که آقای مهندس زنگنه در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه راهبردی انجام داد بیرون کردن چینی‌ها از میادین مشترک، برخورد بسیار تند همراه با بی ‌اعتنایی به برزیل، به آفریقای جنوبی، به روسیه، عدم نگاه به ظرفیت همسایگان و ایجاد اختلاف با ترکمنستان و بستن مسیر سوآپ کردن گاز ترکمنستان و اعتماد و شیفتگی و امید فراوان به توتال و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی و نادیده انگاشتن ظرفیت‌های داخلی، توجه نکردن به سرمایه‌های اصلی نیروی انسانی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بود.

تغییر استراتژی نفتی ایران و بازتاب در رسانه های خارجی

این تحلیل در برخی رسانه های بیگانه نیز بازتاب داشته است. اورشلیم پست در یک گزارش به این مصاحبه تحلیلی پرداخت و از نتایج تحقق اهداف جدید نفتی ایران بر اسرائیل، برجام و کشورهای بین المللی گفت.

نویسنده اورشلیم پست ضمن اشاره به مقاله فارس، از اصطلاح تغییر استراتژی نفتی (energy strategy shift ) استفاده می کند. نویسنده تاکید دارد که ایران جدید (دولت سیزدهم) قصد دارد به جای تمرکز بر کشورهای غربی با کشورهای 5 گانه نفتی (BRICS countries) معامله کند. به عبارتی، ایران باید به جای تمرکز بر غرب و آمریکا که دیگر احتیاجی به نفت ندارند و از انرژی های مدرن استفاده می کنند، به صادرت نفت به کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی فکر کند.

نویسنده تاکید دارد که قرارداد 25 ساله ایران و چین هم در همین زمینه است و مقدمات نجات صنعت نفت ایران از تحریم های غرب را بر عهده دارد.

اورشلیم پست سپس به نتایج اصلی این تغییر استراتژی می پردازد و معتقد است شیفت احتمالی نفتی ایران باعث بی نیازی کشورمان به بازگشایی بازارهای نفتی اروپا و در نتیجه کنارگذاشتن مذاکرات با غرب می شود. طبق گفته اورشلیم پست، این تغییر استراتژی، دولت و وزارت امور خارجه را تحت تاثیر قرار داده و باعث چرخش آنها از بازار غرب به شرق می شود. اتفاقی که می تواند به کلی مسیر ایران آینده را تغییر داده و ائتلاف جدیدی را برای آن به وجود بیاورد و حتی مذاکرات اخیر و برجام را بی اعتبار کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ممد
    0

    خدای ما:چین

  • محمد احمدی
    0

    امید بود کع حداقل با اختصاص ارز با منشاء خارجی خودرو وارد شود (شخصا خودروهای ارزان قیمت)، اما متاسفانه باز هم باند و لابی انحصارگران خودروساز و نساز(؟!) دخالت کردند و مجلس امتیاز وارادت خودرو بدانها داد در مقابل صدور خودرو و قطعات! آن هم بدون اینکه چه میزان و چه قیمت صادر و چه اندازه وارد؟ اصلا اگر دلشان نخواست صادر و وارد کنند تکلیف مردم چیست؟! پیشنهاد میشود به همه صادرکنند اجازه واردات خودرو بدهند مثلا معادل 20% ارزش صادراتی شان، خودروی ارزان قیمت زیر ده هزار دلار اعم دست دوم (با کارکرد کمتر از 10 سال) یا نو وارد کنند. // تنها با ایجاد رقابت منصفانه میشود این معضللت مصیب زای خودرو را حل کرد /// برسد به ریاست جمهور جدید و بقیه مسئولان و سایر اشخاص خدوم و دلسوز و ملی ایران زمین.

  • کاربر ناشناس
    0

    انرژی فقط یک مورد از نفت است هزاران چیز دیگر استخراج میشود پس تا دنیا باشد به نفت نیاز است حتی مواد خوراکی مسولین سرما راکلاه نزارن

  • کارشناس
    0

    شما میگویید که یک معاون اسبق سیاست آینده را تعیین میکند؟.؟

  • ناشناس
    0

    8 سال مذاکرات بی نتیجه و کلا محدود کننده باید در دولت جدید پایان یابد.

  • نعمت
    0

    سلام وعرض ارادت شرکت توتال در دوره حسن روحانی ماموریتش در ایران کاملا سیاسی و قطعا سیاست کثیف بود ، از ارائه فرم هایی که بقصد جمع آوری اطلاعات حوزه های نفتی و خصوصا گازی به شرکتهای داخلی ارائه کردند، این شیطنت کاملا حویدا بود و خود حضرات و خوانین نفتی و دولتی حسن روحانی مطمئنا از این موضوع کاملا آگاه بودند --- حالا چه چیزی پشت پرده این عمل وطن فروشانه بود مسئولیت پیدا کردنش با وزارت اطلاعات و ارگانهای مرتبط است که انشالله بعد از اتمام این دولت باید حق خائنین رو کف دستشون بگذارند

  • فریبرز مددجو
    0

    مهم فروش نفت نیست ، مهم گرفتن پولش هست و تا fatf و برجام امضا نشود هیچ پولی در ایران نخواهد آمد ،حتی عراق که 2 میلیارد دلار سالهاست بدهکاره همونم مسئولین نتونستن بگیرن ،لطفا با تیترهای هیجانی مردم رو گمراه نکنید.

    نظرات شما -
    • هموطن
      0

      نفت را برای ساخت و تجهیز و تامین گروه های نیابتی می فروشند و پول حاصل از فروش نفت در کشور و اقتصاد خودمان سرمایه گذاری نمی شود

    • طاهری
      0

      به نظرم خام فروش زیاد خوب نیست ما باید نفت را به فرآورده‌های مصرفی تبدیل کرد هم پولش نقد هم اشتغال برای جوانان بصورت اربابی اقدام شود چند شرکت بیاد به کشور ما خدمت کند

  • مورچه
    0

    فروش نفت وگازقسطی دردی ازمردم فرودست ایران دوا نمیکنه ۸سال حکومت رییسی هم مث ۸سال حکومت حسن کلیدسازاست وهیچ گشایشی شغلی معیشت ومسکن ملت ایران ندارد فقط نام حکومت تغییرخواهد کرد فروش ثروت ملی باید نقدی باشدوبایدبایدبایدبین تک تک مردم ایران تقسیم شود پولهای بلوکه شده درچند سال گذشته هم بایدبین ملت ایران تقسیم شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها