پیشگیری از عود ملانوم با استفاده از یک واکسن

محققان یک موسسه سرطان شناسی در آمریکا واکسنی ابداع کردند که با هدف قرار دادن پروتئین های خاص موجود در سلول های تومور هر بیمار مبتلا به ملانوم می‌تواند تا چهار سال از عود این بیماری پیشگیری کند.

پیشگیری از عود ملانوم با استفاده از یک واکسن

ملانوم وخیم ترین نوع سرطان پوست است که می تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیکی یک خال پوستی ایجاد شود. این نوع سرطان، از سلول های رنگدانه‌ای تشکیل می شود و در نتیجه معمولا قهوه ای یا مشکی رنگ است، هرچند ممکن است به رنگ های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده شود. ملانوم می تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریبا هر عضوی از بدن را گرفتار کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید محققان موسسه سرطان شناسی دانا فاربر (Dana-Farbe) در بوستون آمریکا یک واکسن شخصی سازی شده علیه سرطان ملانوم می‌تواند تا چهار سال از عود این بیماری در بیماران مبتلا به این سرطان پیشگیری کند.

این واکسن با هدف قرار دادن پروتئین های خاص موجود در سلول های تومور هر بیمار مبتلا به ملانوم می تواند تا چهار سال از عود این بیماری در بیماران پیشگیری کند.

داده های این مطالعه نشان می دهند که سلول های ایمنی بیماران تقریبا چهار سال پس از واکسیناسیون با این واکسن که نئوواکس (NeoVax) نام دارد، علیه سلول های تومور دارای آن پروتئین های خاص و نیز سایر پروتئین های موجود در سلول های تومور آنها فعال بودند.

یافته های این مطالعه همچنین ثاب کرد که ایمنی پایدار تولید شده توسط این واکسن با تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار، سلول های سرطانی را از رشد باز می دارد.

دکتر کاترین جی وو یکی از نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک واکسن شخصی سازی شده می تواند واکنش ایمنی پایداری را در بیماران مبتلا به ملانوم تحریک کند.

وو که خود یک آنکولوژیست در موسسه سرطان دانا فاربر است، اظهار داشت، به مدرکی دست یافته اند که نشان می دهد در طول این سال ها، واکنش ایمنی اولیه و هدفمندی در بیماران مبتلا به ملانوم ایجاد شده است که آنها را از این بیماری در امان نگه می دارد.

برخلاف واکسن هایی که علیه ویروس هایی مانند آنفلوانزا یا حتی کووید-۱۹ ساخته می شوند، واکسن های ملانوم از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمی کنند بلکه در عوض از عود این بیماری در بیمارانی که بعد از عمل جراحی با خطر بالای بازگشت این بیماری مواجه هستند، پیشگیری می کنند.

اگرچه ساخت چنین واکسن هایی برای دهه ها در دست تولید قرار داشته‌اند اما «نئوواکس» ( NeoVax ) گزینه نسبتاً جدیدی است که توسط محققان Dana-Farber ایجاد شده است.

به گفته محققان موسسه Dana-Farber، این واکسن در حال حاضر در آزمایشات بالینی برای استفاده در بیماران مبتلا ملانوم و نیز سایر سرطان ها مانند سرطان کلیه در حال ارزیابی است.

محققان خاطرنشان کردند که یافته های این مطالعه نشانه قوی است که واکسن های پپتیدی نئوآنتی ژن شخصی سازی شده می توانند به کنترل متاستاز تومورها کمک کنند.

تقریبا تمامی انسان ها روی پوست بدن خود خال یا نقاط تیره رنگ دارند. بیشتر این خال ها در طی زندگی فرد، به شکلی عادی باقی مانده و روند تکاملی طبیعی خود را طی می کنند.

این روند تکاملی شامل برجسته شدن و کمرنگ شدن خال به مرور زمان است. معمولا سطح خال، صاف است. خال های طبیعی، گرد یا بیضی شکل هستند و از پاک کن کوچکی که روی مداد قرار دارد بزرگ تر نیستند. اگر یک خال تغییرات غیرعادی داشته باشد باید حتما از نظر احتمال ایجاد ملانوم بدخیم (سرطان بدخیم پوست) دقیقا بررسی شود.
اکثر خال ها در جوانی یا اوایل بزرگسالی به وجود می آیند. تشکیل خال در بزرگسالی غیرعادی است. یک دسته از خال ها هستند که به اصطلاح غیرمعمول (آتیپیک) نامیده می شوند. این خال ها سرطانی نیستند اما امکان دارد سرطانی شوند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها