عوارض مشاغل پشت میز نشستن و زندگی بدون تحرک

بواسیر یا هموروئید در نتیجه نشستن های طولانی مدت و زور زدن هنگام اجابت مزاج و یبوست ایجاد می شود.

عوارض مشاغل پشت میز نشستن و زندگی بدون تحرک

اگر شغل شما به گونه ای است که چند ساعت در روز می نشینید و در طول روز تحرک کافی ندارید در معرض ابتلا به این عارضه می باشید و خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

با ورود به دنیای جدید و گذر از دوره سنتی به صنعتی، سبک و شیوه زندگی ما نیز تغییر کرده است. دیگر برای انجام بسیاری از کارها نیازی به رفت و آمد و تحرک داشتن نیست مثلاً در گذشته برای پرداخت قبوض ساعت ها در صف می ایستادند و یا برای تهیه مایحتاج زندگی خود مجبور به رفت و آمد مداوم بودند، اما امروزه تنها در چند دقیقه با نشستن پشت کامپیوتر قبض ها پرداخت می شوند و یا با یک تلفن، وسایل مورد نیاز خود را درب منزل تحویل می گیریم.

از جهتی این تغییرات جنبه مثبت دارند و باعث صرفه جویی در وقت و انرژی ما می شوند ولی از طرفی دیگر تحرک و جنبش و جوش افراد به شدت کاهش پیدا کرده و از آنجایی که نوع خلقت آدمی به گونه است که بهترین حالت برای او راست قامت بودن است، این تغییرات در عصر حاضر باعث شیوع بیماری هایی شده است که به بیماری های نشیمنگاهی معروف است.

یکی از این موارد شغل های پشت میز نشینی است که اکثر افراد شاغل باید 8ساعت پشت میز خود بنشینند و یکی از شرط های اجباری در زندگی کارمندی که می توان گفت به فرهنگ تبدیل شده است، تکان نخوردن از پشت میز و صندلی است و صندلی محور اصلی این مشاغل شده است.
بیماری های نشیمنگاهی تنها یک بخش قضیه است. این نشستن های طولانی در روز باعث می شود سوخت و ساز ما در روز کاهش یابد و این امر چاقی را در پی دارد، هم چنین گردن درد و کوفتگی عضلات، درد کمر و … نیز طرف دیگر قضیه است.

اما بیماری های مقعدی یا نشیمنگاهی چیست؟

منظور از این بیماری ها تمامی عارضه ها و بیماری های مربوط به ناحیه مقعد است که نشیمنگاه شما را درگیر می کند و مهمترین آنها شامل 4 مورد زیر است:

● بواسیر یا هموروئید
● فیشر مقعدی یا شقاق
● سینوس پیلونیدال یا کیست مویی
● فیستول

برای اطلاعات بیشتر و خواندن توضیحات مفصل درباره هر یک از این عارضه ها، می توانید به سایت کلینیک نوین مراجعه نمایید.

به دلیل تغییر شیوه زندگی و مسائلی که در بالا ذکر کردیم، شیوع این بیماری ها بیش از پیش گسترش یافته و نیمی از افراد حداقل به یکی از این بیماری ها در طول زندگی خود مبتلا می شوند.اما به دلیل خجالت و حساس بودن ناحیه مورد نظر از بیان آن و مراجعه به پزشک خودداری می کنند و حتی برای برخی به یک تابو تبدیل شده که صحبت کردن در مورد آن را وقاحت می دانند اما واقعیت این است که اگر با این مسئله علمی و منطقی برخورد شود و تعصبات بیهوده کنار گذاشته شود شاید در همان ابتدا با رعایت مسائلی مانند اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی بیماری ناحیه نشیمنگاهی بدون نیاز به عمل و یا جراحی قابل پیشگیری باشد.

یکی از این بیماری های مقعدی که شایع ترین بیماری قرن حاضر شناخته شده همان بواسیر یا هموروئید است که با نشستن طولانی مدت و شغل شما مرتبط است.
اما میان بواسیر یا هموروئید و نشستن زیاد چه ارتباطی است و یا اینکه نشستن طولانی مدت و شغلی که مشغول آن هستید چگونه باعث ایجاد بواسیر در شما خواهد شد؟؟؟

یکی از علت های اصلی بواسیر یبوست می باشد. شاید در ابتدا بگویید نشستن به یبوست چه ربطی دارد؟

باید بدانید که نشستن زیاد حرکات طبیعی روده ها را کاهش داده و سیستم گوارشی را برهم میزند دستگاه گوارش ما برای اینکه به درستی کار خود را انجام دهد به ایستادن و تحرک نیاز دارد و نشستن طولانی با کاهش حرکات روده باعث یبوست می شود و یبوست هم دلیل اصلی بواسیر یا هموروئید است.

بواسیر هم در داخل مقعد یا رکتوم قرار دارد که بواسیر داخلی نامیده می شود و هم در بیرون و زیر پوست مقعد به صورت برآمدگی احساس می شود که بواسیر خارجی یا هموروئید ترومبوزه نام دارد.

نشانه های بواسیر

در اکثر موارد علائمی مانند درد و سوزش و یا خارش بعد از چند هفته از بین می رود بدون اینکه درمان خاصی انجام داده باشید. اما اگر علائم روز به روز شدت بیشتری پیدا کرد و سایر نشانه ها مانند خونریزی و بیرون زدگی از مقعد هم به آن اضافه شد باید نگران باشید و با مراجعه به پزشک متخصص درمان را آغاز نمایید.

شایع ترین نشانه بواسیر داخلی خونریزی بدون درد، سوزش و درد و پرولاپس یا برآمدگی است. بارزترین نشانه های بواسیر خارجی شامل تورم و التهاب، ایجاد توده و برجستگی اطراف مقعد، درد شدید و خونریزی به دلیل پارگی بافت هموروئیدی می باشد.

درد مقعدی لزوماً نشانه بواسیر نیست و علائم این بیماری با سایر بیماری های مقعدی مشابه است پس نباید خودسرانه بیماری خود را تشخیص دهید و درمان بدون نسخه را شروع کنید. برای مثال برخی دلیل خونریزی مقعدی خود را بواسیر می دانند در صورتی که ای خونریزی در اثر شکاف یا همان شقاق مقعدی است نه بواسیر.

تشخیص بواسیر

با توجه به اینکه نشانه هایی مانند درد و خونریزی و خون در مدفوع فقط مختص بواسیر نیست و ممکن است علائم بیماری های جدی تری مثل سرطان و یا بیماری های روده ای باشد، در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، انجام آزمایشات تشخیصی بسیار لازم و ضروری است.

معمولاً برای تشخیص پزشک ابتدا با انگشت برآمدگی اطراف مقعد را بررسی کرده و سپس با استفاده از آنوسکوپ داخل روده را برای تشخیص بواسیر داخلی بررسی می کند.

در برخی موارد نیز ممکن است معاینه گسترده تر انجام شود و کولونوسکوپی لازم باشد.

درمان بواسیر یا هموروئید

اگر در ابتدای بیماری تشخیص به موقع و درمان را آغاز نمایید می توان با داروها و پمادهایی مانند پماد آنتی هموروئید و یا ملین و نرم کننده های مدفوع که بدون نسخه هم قابل تهیه هستند جلوی پیشرفت بیماری را گرفت و همچنین رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر و آب کافی و روش های درمان خانگی به درمان اولیه کمک می کند.

اما اگر زمان زیادی از ابتلا شما به بواسیر گذشته بود و به قول معروف کار از کار گذشته بود، دیگر درمان های خانگی و پماد و دارو نتیجه بخش نخواهد بود و باید بین تیغ جراحی و لیزر یک گزینه درمانی را انتخاب نمایید.

البته روش های درمان غیر جراحی هم مانند رابربند و یا اسکلروتراپی وجود دارد اما نمی توان از آنها به عنوان درمان قطعی و تضمینی نام برد.

اما روش لیزر درمانی یا درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر روشی جدید و سرپایی برای بهبود قطعی این بیماری است و با توجه به مزایایی مانند :

سرپایی بودن و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شدن، نداشتن درد و خونریزی و از همه مهم تر قطعی بودن و اطمینان از اینکه بعد از لیزر هموروئید، در صورت رعایت موارد لازم، فرد مبتلا دوباره به درد بواسیر دچار نخواهد شد.

لیزر درمانی به روش محبوب و پرطرفدار بیماران مبدل شده است.

علاوه بر بواسیر داخلی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی ، لیزر روشی موثر و نتیجه بخش نسبت به سایر روش ها می باشد.

آیا هموروئید قابل پیشگیری است؟

با توجه به اینکه علت اصلی این بیماری یبوست است پس با رعایت یک رژیم غذایی سرشار از فیبر می توان از یبوست و در نتیجه بواسیر پیشگیری نمود.

همچنین از نشستن های طولانی مدت اجتناب کنید و ورزش منظم داشته باشید. توصیه محققان برای این افراد که در طول روز چند ساعت در حالت نشسته هستند رعایت این موارد است:

اگر بنا بر شرایط کاری خود مجبور هستید چند ساعت در روز بنشینید هر دو ساعت بلند شده و یک فعالیت هرچند کوچک مانند چای ریختن داشته باشید.

بخشی از کارهای روزمره خود مانند نوشتن نامه ها یا چک کردن ایمیل های خود را به صورت ایستاده انجام دهید.
آب و میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف کنید.

روی صندلی خود بالشتک های نرم طبی دونات شکل که در همه داروخانه ها موجود است، قرار دهید.

پیاده روی داشته باشید. قسمتی از مسیر رفت و آمد به محل کار خود را پیاده طی کنید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها