گزارشی از تأثیر قطع اینترنت بر صنعت توریسم/ جذب گردشگر خارجی با مشکل مواجه است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی کشور از قفل شدن فروش بلیت پروازهای خارجی از جمله هواپیمایی امارات، قطر و ایرفرانس و رزرو هتل... به‌دنبال قطع شدن اینترنت خبر می‌دهد.

گزارشی از تأثیر قطع اینترنت بر صنعت توریسم/ جذب گردشگر خارجی با مشکل مواجه است

«حرمت‌الله رفیعی» مختل شدن فروش بلیت پروازها و هتل‌های داخلی را ناشی از قطع اینترنت می‌داند و نسبت به برخوردار شدن برخی از دفاترگردشگری برای رانت و فروش بلیت‌های خارجی در این مدت اعتراض می‌کند. رئیس جامعه تورگردانان ایران هم از ارسال نامه‌ای به شورای امنیت کشور خبر می‌دهد. این نامه به‌دنبال قطع ارتباط کاری جامعه تورگردانان ایران با توریست‌ها و آژانس‌های خارجی نوشته شده است. یزد نخستین شهر گردشگرپذیر کشور است که به قطعی اینترنت و گرانی بنزین واکنش نشان داد. آمار جامعه تورگردانان این استان از کاهش 40 درصدی گردشگران ورودی به این استان توریستی خبر می‌دهد. «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم پیش از افزایش قیمت بنزین در نامه‌ای به وزیر نفت نسبت به کاهش مسافرت‌های داخلی و تحت تأثیر قرار گرفتن حضور گردشگران خارجی که با ماشین وارد ایران می‌شوند واکنش نشان داده بود. البته صنعت گردشگری ایران امیدوار است که بتواند سهمیه‌ای برای گردشگران داخلی بگیرد تا افزایش قیمت سوخت به کاهش تردد گردشگران داخلی منجر نشود.

رانت اینترنتی به برخی دفاتر فروش

حرمت‌الله رفیعی درباره تأثیر قطعی اینترنت روی فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید:«وقتی اینترنت قطع شد به وزیر ارتباطات، وزیر راه و شهرسازی و وزیر میراث فرهنگی درباره تأثیر منفی این اقدام روی ارز‌آوری صنعت گردشگری نامه نوشته‌ام.» اما هر سه وزیر اعلام کرده‌اند که قطعی اینترنت خارج از حیطه وظیفه آنهاست. او می‌گوید: «ما می‌دانیم منافع ملی بر منافع فردی ارجحیت دارد. بنابراین، این موضوع را پذیرفتیم اما متوجه شدیم که برای چند دفتر فروش گذرگاهی برای فروش بلیت‌های خارجی باز کرده‌اند.» او می‌پرسد چرا در این شرایط باید چنین رانت و امکانی برای سه یا چهار دفتر فروش به وجود بیاورند و باعث اعتراض نزدیک به 5 هزار دفاتر خدمات‌رسانی دیگر شوند. او می‌پرسد: «این رانت از کجا می‌آید؟» به گفته رفیعی دفاتری که چنین رانتی را پیدا کردند شرکت‌های وابسته به بخش‌های دولتی هستند. این شرکت‌ها در میان قطعی اینترنت اس‌ام اس می‌زدند که براحتی می‌توانند برای مسافران بلیت خارجی و هتل رزرو کنند. رفیعی نامی از این شرکت‌ها به میان نمی‌آورد اما می‌گوید: «حتماً درباره این دفاتر با مسئولان صحبت خواهم کرد.» او از گفت‌و‌گوی برخی از این دفاتر با صدا و سیما هم گله‌مند است. رفیعی می‌گوید: «برخی از این دفاتر در گفت‌و‌گو با رسانه ملی اعلام کرده‌اند که در قطعی اینترنت هیچ مشکلی برای رزرو بلیت برای مسافر نداشته‌اند. در حالی که در این مدت چنین امکانی برای سایر دفاتر خدماتی مسافری وجود نداشت.»

او درباره قطع شدن اینترنت هم می‌گوید:«دفاتر خدمات مسافرتی از قبل دانش‌بنیان بودند و با سیستم و فضای مجازی بلیت صادر و هتل رزرو می‌کردند اما به یکباره این مسیر بسته شد.» رفیعی اعتقاد دارد که باید از قبل یک درگاهی برای فروش بلیت و ارتباطات جهانی اندیشیده می‌شد، درگاهی که قابل نظارت و کنترل بود و تنها اقدام به فروش بلیت هواپیما و رزرو هتل می‌کرد. او از شکایت بالای دفاتر خدمات مسافری به انجمن صنفی خبر می‌دهد.

او ریزش مسافر در زمان وقوع اعتراض‌ها را یک اتفاق معمول می‌داند که در همه کشورها اتفاق می‌افتد. رفیعی می‌گوید: «فرانسه هم به‌دنبال اعتراض جلیقه زردها با ریزش مسافر رو‌به‌رو شد.» به گفته او وقتی در عراق اتفاقی می‌افتد، بسیاری از پروازهای ایران به عراق لغو می‌شود. او ترکیه را هم از جمله کشورهایی می‌داند که چنین تجربه‌ای را داشته است. رفیعی می‌گوید: «حالا باید دفاتر ما تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند این ریزش را جبران کنند و دوباره مسافر را برای سفر به ایران ترغیب کنند.»

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین و به‌دنبال آن قطعی اینترنت در فصل گردشگری ایران اتفاق افتاد. حالا «ابراهیم پورفرج» رئیس جامعه تورگردانان هم به ایسنا می‌گوید: «با هیچ آژانسی در خارج از کشور نمی‌توانیم مکاتبه داشته باشیم. از نتایج تصمیمات آنها درباره سفر به ایران اطلاعی نداریم. همه رایزنی‌های قبلی با آژانس‌ها و توریست‌های خارجی بدون جواب مانده است. نمی‌دانیم پیشنهاد سفر به ایران را پذیرفته‌اند یا منصرف شده‌اند. رویه کار معمولاً این‌طور بود که از طریق پیام‌رسان‌های اینترنتی با توریست‌ها و آژانس‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کردیم و کمتر ارتباط مستقیم تلفنی یا فکسی برقرار می‌شد. حالا با قطع اینترنت همه دسترسی‌ها نیز قطع شده است.» همین مسأله باعث شد تا پورفرج دست به قلم شود و در نامه‌ای به شورای امنیت ملی خواستار حل مشکل شود.

ابراهیم پورفرج می‌گوید: ایران در میانه فصل گردشگری به سر می‌برد. معمولاً برخی گردشگران وقتی کشوری با شرایط خاص مواجه می‌شود، در دقیقه آخر تصمیم می‌گیرند سفر خود را لغو کنند. ما حتی نمی‌دانیم تکلیف تورهایی که در راه ایران هستند چه می‌شود. آیا آنها قرار است به ایران سفر کنند یا تصمیمشان متوقف شده است.»

پورفرج هم مثل رفیعی اعتقاد دارد که هرچه سریع‌تر باید دستگاه‌های مسئول به‌دنبال راهکاری برای خنثی کردن اثر ناآرامی‌ها بر گردشگری کشور باشند. او می‌گوید: «هر گونه ناآرامی و ناامنی اثر مستقیم و سریعی در گردشگری دارد که اقتصاد را نیز متأثر می‌کند. این ناآرامی‌ها در هر کشوری ممکن است رخ دهد اما معمولاً کشورها بعد از این اتفاقات بلافاصله گام بعدی را برای خنثی کردن اثر آن برمی‌دارند و روی معرفی کشورشان و پاکسازی چهره منفی ایجاد شده متمرکز می‌شوند و برای آن هزینه می‌کنند تا به مردم جهان اعلام کنند آماده پذیرایی شده‌اند و محیط امن برای سفر فراهم شده است.»

کاهش ضریب 40درصدی اقامت در یزد

«سید امیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد با گلایه از قطع شدن اینترنت و راه ارتباطی شهر جهانی یزد با دنیا، از کاهش چشمگیر سفر گردشگران به یزد و اقامت در این شهر جهانی خبر می‌دهد. او می‌گوید: «به‌دنبال افزایش نرخ بنزین و قطع شدن اینترنت، سفر به یزد و به‌دنبال آن اقامت و اسکان در استان کاهش چشمگیری داشته به‌طوری که ضریب اقامت از 60 درصد به 20 درصد کاهش یافته است.» به دنبال آرام شدن فضای کشور، اینترنت بخش‌های مختلف در حال وصل شدن است. حال باید منتظر پاسخ شورای امنیت ملی به نامه جامعه تورگردانان برای ارتباط آنها با توریست‌ها و آژانس‌های خارجی شد. هنوز برآوردی از خسارت‌های وارده به بخش گردشگری در مدت قطع اینترنت گزارش نشده است.

منبع: ایران

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها