چه عواملی باعث پر فروش شدن یک کتاب می‌شود؟

در این گزارش به بررسی عواملی که موجب افزایش فروش یک کتاب می‌شود، می‌پردازیم.

چه عواملی باعث پر فروش شدن یک کتاب می‌شود؟

هر یک از کتاب‌هایی که در بازار نشر و در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد، بازار خاص خود را دارد که البته بازار کتاب‌های پرفروش داغ‌تر از سایر کتاب‌ها است. حتی اگر قیمت روی جلد بالاتری داشته باشند؛ اما چرا برخی کتاب‌ها میان افراد مختلف جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرند و هر شخصی خواهان مطالعه آن است؟

چه عواملی سبب پرفروش شدن یک کتاب می شود؟

نام و طرح جذاب در کتاب ها

اولین چیزی که نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، نام و طرح روی جلد کتاب است. مخاطبی که برای خرید کتاب به کتاب فروشی‌ها مراجعه می‌کند، اگر کتابی خاص را مدنظر نداشته باشد، نظرش به کتاب‌هایی با نام‌های جذاب و طرح‌های خاص معطوف می‌شود. کتاب‌هایی در بازار نشر وجود دارند که محتوای مناسب و خوبی دارند، ولی چون نام کتاب جلب توجه نمی‌کند، مخاطب کمتری را به خود جلب می‌کند و البته عکس این موضوع نیز صادق است.

زیبایی طرح روی جلد در همه کتاب‌ها مدنظر است، اما این زیبایی در کتاب‌های کودکان بیشترین نمود را دارد. اگر طرح روی جلد رنگی و زیبا نباشد، کودک را به خواندن آن ترغیب نمی‌کند. اگر بخواهیم کودکانی کتابخوان داشته باشیم، باید به طرح کتاب و عکس‌های استفاده شده در آن بیشترین توجه را کنیم تا خاطره‌ای خوب از کتابخوانی در ذهن کودک باقی بماند.

محتوای خوب

قطعا کتابی که محتوای جالب و خوب داشته باشد، از چشمان تیزبین کتاب دوستان پنهان نمی‌ماند. حتی اگر نویسنده کتاب شخصی تازه کار و کم تجربه باشد. البته هستند نویسندگانی که کتاب‌های بسیار خوبی می‌نویسند که مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد، اما ممکن است کتابی بنویسند که محتوایی جالب نداشته باشد و مخاطب صرف نام نویسنده کتاب را تهیه کند ولی از آن راضی نباشد و اینجاست که حلقه معرفی کتاب به شخص دیگر از بین می‌رود و کتاب به تجدید چاپ نمی‌رسد.

چه عواملی سبب پرفروش شدن یک کتاب می شود؟

نویسنده و ناشر کتاب

نام نویسنده و نام ناشر از مهم‌ترین عوامل پرفروش شدن کتاب‌هاست؛ البته در این میان برخی نویسندگان و ناشران به برندی خوش نام میان کتاب دوستان تبدیل شده اند که هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. اگر مخاطبی نویسنده‌ای را بشناسد و به آثار او علاقه‌مند باشد، تمامی کتاب‌های او را تهیه می‌کند.

ناشران هم بسته به تبلیغات و کیفیت محصولاتی که ارائه می‌دهند، در ذهن مخاطب شکل می‌گیرند. ناشران موفق آثار و مخاطب خود را می‌شناسند و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنند تا بتوانند کیفیت آثار خود را به بهترین شکل ارائه دهند.

نظر خواننده کتاب

شاید اصلی‌ترین راه پرفروش شدن یک کتاب نظری است که خواننده آن درخصوص محتوا و کیفیت کتاب به دیگران ارائه می‌دهد و حتی بسیاری ازخوانندگان کتاب در فضا‌های اجتماعی کتاب را به دیگران معرفی می‌کنند و روز به روز تعداد افراد بیشتری به حلقه خرید کتاب می‌پیوندند. اما اگر این نظر منفی باشد به گونه‌ای در میان کتاب دوستان رواج می‌یابد که روز به روز نقد‌ها و نظرات منفی به آن بیشتر می‌شود و افراد کمتری به مطالعه آن علاقه نشان می‌دهند.

توزیع خوب کتاب

از جمله راه‌های پرفروش شدن کتاب‌ها، توزیع خوب و به موقع آن است. واسطه‌ای میان ناشر و کتاب فروش وجود دارد که کتاب را از ناشر تحویل می‌گیرد و در فروشگاه‌ها توزیع می‌کند؛ قطعاً آثار نویسندگان و ناشران سرشناس توزیع بهتر و راحت تری دارد، ولی در این میان آثار نویسندگان تازه کار و ناشران نوپا چه می‌شود؟

برخی از کتاب فروشی‌ها تمایلی به دریافت کتاب‌های نویسندگان تازه کار و گمنام ندارند و اکثر ناشران نوپا این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند. در نتیجه ارتباط میان توزیع کننده و ناشر نوپا از بین می‌رود. اگر ناشری هم خود قصد پخش کتاب را کند، قطعا نمی‌تواند به توازن کتاب را در شهر یا شهرستان‌ها توزیع کند. از طرفی هزینه توزیع کتاب کم نیست و این خود سبب به فروش نرسیدن کتاب می‌شود.

چه عواملی سبب پرفروش شدن یک کتاب می شود؟

قیمت روی جلد

بسیاری از کتاب دوستان زمانی که برای خرید کتاب مراجعه می‌کنند، با قیمت‌های بالای کتاب مواجه می‌شوند. این در حالی است که در چند سال اخیر قدرت خرید کتاب مردم کم شده است و اکثر علاقه‌مندان به کتاب سراغ کتاب هایی می روند که علاوه بر محتوا و کیفیت مناسب، قیمتی مناسب نیز داشته باشند. در نتیجه کتابی که در شرایط اقتصادی نامناسب قیمتی مناسب داشته باشد، قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

تبلیغات

برگزاری مراسم‌های رونمایی کتاب و البته ایجاد فضایی برای نقد و بررسی آن، از عواملی است که موجب افزایش فروش کتاب می‌شود. این روز‌ها فضای مجازی کمک زیادی به ناشران و نویسندگان برای معرفی، تبلیغ و فروش کتاب‌ها می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها