در نشست خبری «عاشقانه‌های خیابان» اعلام شد:

هشدار برای انتقامی که در راه است

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر نمایش «عاشقانه‌های خیابان» با حضور شهرام گیل آبادی؛ کارگردان اثر، ابراهیم حقیقی؛ طراح گرافیک نمایش، الهام پاوه‌نژاد و رضا یزدانی؛ از اعضای گروه بازیگران برگزار شد.

هشدار برای انتقامی که در راه است

نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر نمایش «عاشقانه‌های خیابان» با حضور شهرام گیل آبادی؛ کارگردان اثر، ابراهیم حقیقی؛ طراح گرافیک نمایش، الهام پاوه‌نژاد و رضا یزدانی؛ از اعضای گروه بازیگران، اکبر رجبی مشهود؛ مدیرعامل جمعیت «طلوع بی‌نشان‌ها»، مژگان علی‌شاهی، مدیر «خونه مادری» در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.
کارگردان «عاشقانه‌های خیابان» درباره پروسه آماده‌سازی این نمایش گفت: تحقیق بر روی سوژه نمایش از یک سال و نیم پیش آغاز شد و ما با ۷۸ زن دستفروش گفت‌وگو کردیم. تیم نویسندگی هم از همان زمان در کنار ما بود. در پروسه پژوهش دریافتیم زنان دستفروش در مترو بیشتر احساس امنیت می‌کنند. تصمیم گرفته‌ایم نمایش بعدی را درباره کودکان کار اجرا کنیم. زنان دستفروش اغلب سرپرست خانوار هستند و زندگیشان به دلیل فقر از هم پاشیده است و ۶۲ درصد آنها فرزند دارند و نمی‌دانند زمانیکه سر کار هستند بچه‌ها را کجا بگذارند. اغلب آن‌ها کودکان را در منزل نگهداری می‌کنند و در را روی آن‌ها قفل می‌کنند. با دختربچه‌ای آشنا شدیم که مادر در را روی او قفل می‌کرد و پیرمرد صاحب‌خانه هر روز به او تجاوز می‌کرد و او الان لکنت دارد.
وی در ادامه افزود: دستفروشی به دلیل فقر و برای امرار معاش شکل گرفته است. البته گونه‌های مختلف دست‌فروشان باید تفکیک شوند.
وی در ادامه افزود: من دغدغه حل معضلات اجتماعی را دارم و این دغدغه با نادیده‌گیری حل نمی‌شود. برخی از رسانه‌ها ما را تهدید کردند و با من تماس گرفتند اعلام می‌کنم هیچ تهدیدی اثر ندارد. هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند ما را تهدید کند هر کار می‌خواهند بکنند. ما سعی می‌کنیم صدای آدم‌های خاموش و مورد ظلم قرار گرفته را به گوش مردم برسانیم.
وی در ادامه افزود: رویاهای کودکان کار خطرناک هستند. به یک بچه چهار ساله تجاوز شده و پشتش را هم سوزانده‌اند؛ نمی‌توانید از او انتظار مهربانی با جامعه را داشته باشید. کودکان کار انتقام خواهند گرفت. روزی هشدار دیگری می‌دادیم اما الان هشدار انتقام می‌دیم. اگر فکری برای این هشدار نکنیم، اتفاق‌های بدی می‌افتد.
در ادامه این مراسم، زهره آشتیانی؛ دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی درباره معضلات جاری در جامعه ما گفت: بارها با تهدید مواجه شدم که آسیب‌ها را پوشش ندهم. دورانی که مساله ازدواج سفید را مطرح کردم، بسیار با من مخافت شد و سوال جواب شدم حتی مجله‌ام توقیف شد و گفتند سیاه‌نمایی کردم. چندی بعد با پافشاری ما پلیس آمار داد و مشخص شد این مساله وجود دارد. بعد بحث تن‌فروشی را مطرح کردیم که باز هم پرونده برایم درست شد. مستندی تولید کردیم اما بسیار تهمت شنیدیم. روزنامه‌نگار اجتماعی بودم و بارها تهدید شدم اما پا پس نکشیدم.
وی در ادامه افزود: ۱۴ نوامبر روز جهانی دست‌فروشان است. در اکثر شهرها امکانات ویژه برای این قشر در نظر می‌گیرند و اعتقاد دارند دستفروشان نقش مهمی در اقتصاد دارند پس سرپناه و امکان برای نگهداری کودک در نظر می‌گیرند. مجلس تلاش کرد بودجه‌ای برای این منظور در نظر بگیریم و در نظر گرفته شد و به بهزیستی تحویل داده شد اما ندیدیم چطور تخصیص پیدا کرد و بهزیستی گزارش نمی‌دهد. ما از سال ۱۲۶۰ قانون برای حمایت از دست‌فروشان داریم پس این کار جرم نیست اما هیچ‌کدام از این قوانین آیین‌نامه ندارند.
بهرنگ عباس‌پور؛ یکی از اعضای تیم نویسدنگی نمایش درباره حضور خود در این پروژه گفت: من از کارتن‌خواب‌ها بدم می‌آمد. حس می‌کردم چهره شهر را خراب کرده‌اند و نگاهی تحقیرآمیز داشتم. شهرام گیل‌آبادی مرا برد به بخشی که این افراد زندگی می‌کردند و تا پنج صبح چرخیدیم و فهمیدم تهران بسیار زشت‌تر از حد تصورم است. بزرگترین انگیزه‌ام از کار با شهرام گیل آبادی این است که تلاش کنم حرف‌های ناگفته تمام آدم‌های دست‌فروش و کارتن‌خواب شنیده شود. شاید باور نکنید که کودک ۶ ساله‌ای را نئشه در خیابان دیدم.
وی در ادامه خاطره‌ای از یکی از برنامه‌های مددرسانی به کارتن‌خواب‌ها ذکر کرد: مردم عادی برای نذری خودکشی می‌کنند اما کارتن‌خوابی را دیدم که گفت غذا لازم ندارد و خواست غذا را به دیگران بدهیم. این افراد واقعا عاشق هستند.
اکبر رجبی مشهود؛ مدیرعامل جمعیت «طلوع بی‌نشان‌ها» در همین زمینه گفت: زمانی که در شمال کشور سیل آمد جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها به کمک حادثه‌دیدگان رفتند. کارتن‌خواب‌ها از روز سوم در آق‌قلا برای مردم سیل‌زده روزی ۱۰ هزار پرس غذا می‌پختند و این مساله برای آنها اعتماد به نفس و آرامش به وجود آورد. می‌توان این گونه بزرگسالان را به آرامش رساند اما به بچه ۱۳ ساله که در بیابان زندگی کرده و برای زنده ماندن جنگیده چکار می‌توانم بکنم؟ فقر و اعتیاد ترس ندارند؛ بی‌تفاوتی ترس دارد. کارتن‌خوابی زنان را نشان دادیم برایمان پرونده درست شد الان نوزاد کارتن‌خواب داریم. درباره تجاوز حرف زدیم باز هم گفتند چیزی نگویید الان مشکل تجاوز به کودکان است.
مژگان علیشاهی؛ مدیر خونه مادری درباره بحث تجاوز به کودکان گفت: باید تجاوز به بی‌نظرها رو ببینیم. مادر بی‎نظیر دستمال می‌فروخت و دخترش در خانه زندانی می‌شد و پیرمرد صاحبخانه به او تجاوز می‌کرد. او در حال نقاشی درمانی است و اولین نقاشی‌اش از آدمی تکه‌تکه بود.
وی در ادامه افزود: من پست پخش نکردم یک پست را در نظر گرفتم و بدون ترس تا آخر خط پیش رفتم. ترس من بچه‌ای است که روی پای مادرش به‌جای شنیدن قصه، تکدی‌گری یاد می‌گیرد. تلاش می‌کنم که اگر حتی این کودکان در آینده دست‌فروش می‌شوند با سری بالا و نه تکدی‌گونه جنس خود را بفروشند. «خونه مادری» تصفیه‌خانه آب گل‌آلود دروازه غار است. خونه مادری خط مقدم جبهه است بیایید و خونه مادری رو ببینید.
پایان‌بخش این مراسم رونمایی از تیزر و پوستر «عاشقانه‌های خیابان» بود.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها