در مورد دوره انتظار در بیمه تکمیلی بیشتر بدانیم

بیمه تکمیلی یکی از انواع بیمه‌های درمان است که بر اساس توافقات بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار یک دوره انتظار مشخص می‌شود.

در مورد دوره انتظار در بیمه تکمیلی بیشتر بدانیم

 همان‌طور که می‌دانید هدف از به وجود آمدن بیمه تکمیلی کاهش هزینه‌های درمان برای افراد است. اما این بیمه هم مانند سایر بیمه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن افراد شرایط و قوانین خاص خود را دارد. که دوره انتظار هم یکی از این موارد است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

منظور از دوره انتظار در بیمه تکمیلی درمان چیست؟

1

 بیمه تکمیلی درمان

همان‌طور که می‌دانید از آن‌جایی که بیمه‌های درمان پایه نمی‌توانند هزینه‌های درمان را پوشش دهند، بیمه تکمیلی درمان(https://bimeh.com/health) به کمک افراد آمده‌است تا این هزینه‌ها را پوشش دهد. بیمه درمان تکمیلی برای پوشش دادن این هزینه‌ها یک دوره انتظار دارد. دوره انتظار بیمه به معنای مدت زمانی است که شرکت بیمه برای در قبال جبران خسارات بیمه‌گزار تعهدی ندارد. به عبارت دقیق‌تر فرد بعد از خریداری بیمه بلافاصله از برخی از خدمات بیمه تکمیلی خود نمی‌تواند استفاده کند.

دوره انتظار بیمه تکمیلی برای جراحی و بیماری‌های مزمن حدود ۳ ماه است. همچنین دوره انتظار در پوشش زایمان، اغلب اوقات ۹ ماهه است. برخی بیمه‌های گروهی اگر تعداد متقاضیان بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر باشد، این مدت را به ۶ ماه کاهش می‌دهند. در تعداد متقاضی بالای ۱۰۰۰ نفر هم که کلا دوره انتظار حذف می‌شود. شرایط بیمه های مختلف برای دوره انتظار متفاوت است. لازم به ذکر است بیمه تکمیلی بدون دوره انتظار نداریم. محدودیت‌های بیمه تکمیلی درمان برای مواردی مانند زایمان، جراحی، بستری، خدمات دندان پزشکی و خدمات پاراکلینیکی است.

چرا وجود دوره انتظار ضروری است؟

2

دوره انتظار در بیمه تکمیلی

مهم‌ترین و اولین دلیل وجود دوره انتظار کاهش ریسک مالی شرکت بیمه است. دومین دلیل این موضوع ایجاد شرایط برابر در ارائه خدمات به بیمه‌گزاران است. این دلایل موجب می‌شود که همه شرکت‌ها دوره انتظار دارند.

به نقل از بیمه دات کام ، مدت انتظار بیمه درمان تکمیلی، مدت زمانی است که بیمه‌گر تعهدی در قبال جبران خسارات بیمه‌گزار ندارد. این مدت زمان از هنگام عقد قرارداد شروع می‌شود. دوره انتظار در هنگام پوشش هزینه‌های زایمان بیمه تکمیلی درمان ضرورت می‌یابد. بیمه‌گزار باید بداند که دوره انتظار مربوط به پوشش بیمه انتظار 9 الی 12 ماه است. توصیه می‌شود که بیمه‌گزار قبل از بارداری حتماً این نکته دوره انتظار پوشش بیمه‌ای زایمان را مد نظر قرار دهد.

چرا دوره انتظار در برخی بیمه‌های تکمیلی حذف می‌شود؟

بیمه‌های درمان تکمیلی معمولا به سه صورت ارائه می‌شوند. بیمه تکمیلی انفرادی، بیمه تکمیلی خانواده و بیمه تکمیلی گروهی برخی شرکت‌ها در بیمه درمان گروهی وقتی تعداد متقاضیان از یک حدی -معمولا ۱۰۰۰ نفر- بالاتر رود دوره انتظار بیمه را حذف می‌کنند. طبق محاسبات مالی شرکت، افزایش تعداد بیمه‌گزاران، هزینه‌های احتمالی را در دراز مدت پوشش می‌دهد. برخی دیگر از شرکت‌ها هم در صورت حذف دوره انتظار، حق‌بیمه بیشتری از بیمه‌گزاران مطالبه می‌کنند. در این شرایط نیز ریسک مالی شرکت پوشش داده می‌شود.

مدت زمان دوره انتظار بیمه تکمیلی

شرکت‌های مختلف بیمه‌ای دوره انتظار متفاوتی دارند. مدت زمان دوره انتظار در پوشش‌های مختلف مانند خدمات درمانی و کلینیکی هم متفاوت است. دوره انتظار برای پوشش‌هایی مانند عمل جراحی، خدمات بستری، پاراکلینیکی و بیماری‌های مزمن مانند دیابت، ۳ ماهه هستند. بجز مواردی که در دسته استثنائات قرار می‌گیرند:

  • کاتاراکت، استرابیسم، پولیپ و انحراف بینی، جراحی سینوس و لوزه
  • جراحی قلب باز، نارسایی‌های مزمن کلیه، دیسک ستون فقرات
  • جراحی‌های پروستات، واریکوسل، میومکتومی و هیسترکتومی، سیستول، رکتوسل، آنتروسل
  • خسارت‌های ناشی از بیماری‌هایی قبل از تاریخ شروع اولین پوشش بیمه

دوره انتظار برای پوشش زایمان، در اکثر مواقع ۹ ماه است. برخی بیمه‌های گروهی که تعداد متقاضیان بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ نفر هستند، این مدت را به ۶ ماه کاهش می‌دهند. در تعداد متقاضی بالای ۱۰۰۰ نفر هم که کلا دوره انتظار حذف می‌شود.

 

کدام شرکت‌ها بیمه تکمیلی درمان را ارائه ‌می‌دهند؟

لازم است بدانید که همه شرکت‌های بیمه خدمات بیمه تکمیلی را ارائه نمی‌دهند. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه تکمیلی را در ادامه آوردهایم:

  • بیمه تکمیلی دانا
  • بیمه تکمیلی ایران
  • بیمه‌ی تکمیلی سامان
  • بیمه تکمیلی البرز
  • بیمه تکمیلی  SOS
  • بیمه‌نامه تکمیلی ملت
  • بیمه تکمیلی تعاون
  • بیمه تکمیلی حکمت
  • بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ
  • بیمه تکمیلی پارسیان
  • بیمه تکمیلی معلم
  • بیمه تکمیلی رازی
  • بیمه تکمیلی ارتش
  • بیمه حکمت صبا
  • بیمه شخص واحد دی
  • بیمه تکمیلی سرمد

 

محدودیت سنی در بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی دارای یک محدودیت سنی است که در ادامه شرایط آن را ذکر می‌کنیم:

  • بیمه شدگان دارای حداقل ۱۸ سال سن باشند
  • اگر بیمه شده فرزند پسر بیمه‌گذار باشد، باید بداند که تا زمان اتمام مدت تحصیل و مشمول شدن برای خدمت سربازی می‌تواند از پوشش بیمه تکمیلی استفاده نماید.
  • برای بیمه شده های دختر هم تا زمانی که ازدواج نکرده یا در جایی مشغول به کار نیست، می تواند از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی پدر و مادر خود استفاده کنند.

 

کدام بیمه تکمیلی بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال نیازمند در نظر گرفتن موارد زیادی است. از جمله  این موارد می‌توان به نحوه دسترسی به مراکز درمانی طرف قرارداد، پوشش‌های بیمه‌تکمیلی که از شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، سقف تعهدات بیمه تکمیلی که در شرکت‌های مختلف اشاره کرد. پس از در نظر گرفتن این موارد می‌توانید بهترین بیمه تکمیلی درمان را انتخاب کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

 

آیا می‌توان از چند بیمه تکمیلی درمان استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! بر اساس ماده ۱۷ آیین نامه ۹۹ شورای عالی بیمه، درصورتی که بیمه‌گزار چندین بیمه درمان تکمیلی را از چند شرکت خریداری کرده باشد، می‌تواند به دلخواه خود از هر کدام استفاده کند. به عبارت ساده‌تر اولویت بندی استفاده را خود شخص می‌تواند تعیین کند.

مزایا و معایب بیمه درمان تکمیلی چیست؟

در مورد مزایا بیمه درمان تکمیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد«ک

 

  • ارائه پوشش‌های دندان‌پزشکی برای کارهای درمانی.
  • استفاده از خدمات تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی که طرف قرارداد با بیمه تکمیلی هستند.
  • ارائه پوشش‌های درمانی برای زایمان و نازایی

 

در مورد معایب این بیمه هم می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • طولانی بودن دوره انتظار برای برخی پوشش‌های بیمه‌ای
  • وجود سقف تعهدات برای بسیاری از خدمات

 

استعلام بیمه درمان تکمیلی

برای استعلام بیمه تکمیلی درمان می‌تواند به راحتی از طریق سامانه بیمه مذکور و یا  کارگزاری بیمه‌ای که از آن بیمه را خریداری کرده‌اید اقدامات لازم را به عمل بیاورید. برای استعلام و خرید بیمه تکمیلی انفرادی و خانواده از سایت بیمه دات کام مراحل زیر را دنبال کنید:

 

1. بیمه تکمیلی مدنظرتان را انتخاب کنید.

2. سپس اطلاعات خواسته شده مانند تاریخ تولد و بیمه پایه را در بخش مربوطه وارد نمایید.

3. سامانه آنلاین بیمه دات کام اطلاعات مربوط به شرکت‌های بیمه، شرایط، طرح‌ها و سقف تعهدات هر شرکت را به شما نمایش می‌دهد.

4. شما هم بر اساس اولویت‌ها و شرایطی که دارید، مناسب‌ترین شرکت را از میان پیشنهادهای سایت بیمه دات کام انتخاب نمائید.

5. در پایان، فقط کافی است برای خرید بیمه تکمیلی، هزینه بیمه‌نامه را بپردازید.

در نهایت، بیمه‌نامه مکمل درمان برای شما صادر می‌شود. سپس می‌توانید آن را در هر کجای کشور به صورت رایگان دریافت کنید.

 

بیمه تکمیلی درمان یک انتخاب مناسب برای تمام افراد

بیمه تکمیلی درمان با تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های درمان بسیاری از مشکلات را برای بیمه‌گزاران در زمان بیماری و بعد از آن برطرف می‌کند. این بیمه با تعهدات و پوشش‌هایی که دارد به کمک افراد می‌آید تا در زمان بیماری نگران هزینه‌های درمان خود نباشند. در این مقاله بسیاری از ویژگی‌ها و تعهدات این بیمه را برای شما شرح دادیم تا بیشتر و بهتر با این بیمه آشنا شوید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها