از مجلس اصرار و از نظام وظیفه انکار/ دعوای حقوقی نمایندگان و نظامیان در مورد تغییر قانون وظیفه عمومی/ آیا قوانین سربازی تغییر می کند؟

مجلس قوانین خدمت وظیفه را تغییر داده است اما سازمان نظام وظیفه اعلام کرده که نحوه تعیین مدت خدمت دوره ضرورت در قوانین موجود تعیین تکلیف شده و بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح است. در این دعوا و چالش حقوقی کدام ارگان حق دارد؟

از مجلس اصرار و از نظام وظیفه انکار/ دعوای حقوقی نمایندگان و نظامیان در مورد تغییر قانون وظیفه عمومی/ آیا قوانین سربازی تغییر می کند؟

به گزارش خبر فوری، تصمیم مجلس در مورد کاهش مدت سربازی به 12 ماه بسیاری را شوکه کرد (جزئیات این مصوبه را اینجا بخوانید).

چند روز پیش بود که دو نماینده مجلس از تصویب قانون کاهش مدت سربازی و معافیت متاهلین دارای 2 فرزند که بالای 30 سال دارند، در کمیسیون تلفیق مجلس خبر دادند. این دو نماینده مدعی شدند که این مصوبه به زودی در صحن علنی نیز مطرح می شود.

روز قبل این طرح در صحن علنی مطرح و با تایید اکثریت مجلس، تصویب گردید. نمایندگان مجلس مدعی شده اند که اگر این قانون مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد به زودی اجرایی شده و به سازمان نظام وظیفه ابلاغ می گردد.

با این حال، چند روز پیش سازمان نظام وظیفه اعلام کرد که نحوه تعیین مدت خدمت دوره ضرورت در قوانین موجود تعیین تکلیف شده است و برابر ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی در صورتی که مشمولان، مازاد و یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشند، ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به پیشنهاد کاهش یا افزایش مدت خدمت دوره ضرورت اقدام می کنند.

سازمان نظام وظیفه در اعلامیه خود تلویحا تاکید کرد که تصمیم مجلس در مورد اصلاح قانون نظام وظیفه بدون هماهنگی با نیروهای مسلح مبنای قانونی ندارد و سازمان نظام وظیفه این مساله را اجرایی نخواهد کرد.

اما قانون چه می گوید؟ آیا مجلس می تواند قوانین نظام وظیفه را تغییر دهد یا خیر؟

قوانین سربازی و چالش حقوقی مجلس و نیروهای مسلح

طبق قانون، مجلس شورای اسلامی می تواند قوانین مربوط به نظام وظیفه کشور را تغییر دهد اما از آنجا که تصمیم گیری در مورد قوای نظامی و انتظامی از اختیارات فرمانده کل قوا است، بدون تایید مصوبات مجلس توسط مقام معظم رهبری، این مصوبات واجد بار قانونی نخواهند بود.

در واقع، سازمان نظام وظیفه عمومی و ستاد کل نیروهای مسلح در مورد قانون سربازی به اصل 110 قانون اساسی تمسک جسته اند. این مساله ای است که سردار مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، نیز بر آن تاکید کرده است. طبق این اصل که مربوط به اختیارات مقام معظم رهبری می شود، ولی فقیه فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده دارد و اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها بر عهده او است.

 قوانین تخصصی نظامی و انتظامی توسط ستاد کل نیروهای مسلح گرفته می شود و به همین دلیل، طبق حکم مقام معظم رهبری، مجلس باید در مورد قوانین نظامی تصویب شده با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی داشته باشد و با همکاری مقامات لشکری قوانین را وضع کند.

در ماجرای تغییر قانون سربازی، نظام وظیفه مدعی شده که مجلس بدون هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح شروع به تصویب قانون کرده و این قانون برای سازمان نظام وظیفه اجرایی نیست. بعید نیست این ادعا درست باشد. مهر ماه بود که ستاد کل نیروهای مسلح قوانین نظام وظیفه عمومی را تغییر داد.

طبق قانون جدید، مدت خدمت وظیفه از 24 ماه به 21 ماه تغییر کرد و در مناطق سخت و محروم به 14 یا 15 ماه رسید. حالا یک ماه بعد از تصویب و اعلام این قانون، مجلس مدعی تغییرات وسیع تری شده و سعی دارد 21 ماه را به حدود 12 ماه  برساند. اگر تصمیم اخیر مجلس مورد تایید ستاد کل نیروهای مسلح بود، بعید بود یک ماه قبل از این تصمیم، تصمیم دیگری را گرفته و آن را اعلام کند.

سازمان نظام وظیفه عمومی در همین رابطه در اطلاعیه اخیر خود گفته است: «با توجه به کاهش ۳ ماهه مدت خدمت دوره ضرورت که اخیرا بر این اساس ابلاغ شده است، هیچ تغییری در قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی از قبیل معافیت جدید یا کاهش مدت خدمت در دستور کار نیست. تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی پیرامون مقررات خدمت سربازی، سازمان وظیفه عمومی فراجا بوده و از کلیه جوانان تقاضا می‌شود ضمن عدم توجه به گمانه زنی‌ها و شایعات طرح شده از جانب افراد غیرمسئول در این حوزه برابر اطلاع رسانی رسمی از مراجع ذی صلاح نسبت به برنامه‌ریزی برای آینده خود و مشارکت در امر تامین امنیت میهن‌مان اقدام کنند.»

در پاسخ اما پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس در‌خصوص بحث اصلاح  قانون سربازی امروز تاکید کرد: یک‌ساله شدن سربازی و معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال دارای ۲ فرزند، گام برداشتن به سمت حرفه‌ای شدن سربازی است که از موضوعات اولویت‌دار مجلس یازدهم به شمار می‌رود. به گفته وی، بن‌بست در پیگیری مطالبات واقعی مردم معنایی ندارد و ذینفعان وضع موجود با برچسب عوامگرایی مانع ایجاد تغییر می‌شوند.

منتقدان مجلس اما این دست موضع‌گیری‌ها را عوام‌فریبانه و مربوط به تلاش برای کسب رای در سال انتخابات می‌دانند.

قانون سربازی و فراز و نشیب های احتمالی اش

مشخص نیست سرانجام مصوبه نظامی مجلس چه خواهد شد؟ آیا مجلس و کمیسیون تلفیق با نیروهای مسلح هماهنگ بوده یا خودسر و جهت اهداف انتخاباتی، قانون نظام وظیفه عمومی را تغییر داده است. اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد، احتمالا چالش های قانونی میان مجلس و نیروهای مسلح به اوج خود برسد.

نباید از خاطر برد که مجلس شورای اسلامی در سال 1400 و 1397 هم قصد تغییر قانون سربازی را داشت اما هر بار ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد و مانع از اجرایی شدن قصد نمایندگان شد. باید دید این بار نتیجه چه خواهد شد و قانون نظام وظیفه عمومی چه تغییرات و بالا و پایین هایی خواهد داشت.

نظر شما درباره قانون سربازی چیست؟ در ادامه کامنت بگذارید و نظر بدهید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    19

    باز بچه‌ی گدا زاده ی یکی ازمدت خورا به سن سربازی رسیده نمیخوادم بره خارج افتادن به جان تغییر سربازی

    نظرات شما -
    • امیدی
      1

      این طرح برای استحکام خانواده هاو جوانی جمعیت عالی است

  • ناشناس
    29

    سربازی باید عدالت داشته باشه همه بدون استثنائ باید برن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عدالت اینه که هزینه های الکی از قبیل اتباع و غزه لبنان کرانه باختری سوریه یمن نیجریه ووووووقطع بشه وسزبازی،حرفه ای جایگزین بشه یا از خانم هایی که می خوان شاغل بشن هم در سربازی استفاده بشه تا تعداد بیشتر بشه وزمانش کم بشه وحقوق حقه پرداخت بشه


    • 9

      چرا متاهل با دو فرزند نباید که بره

  • محسن
    1

    اگر واقعا نیروهای مسلح به فکر جوانان و معیشت مردم باشن نباید با این مصوبه مخالفت کنن

  • ناشناس
    3

    انتخابات نزدیک شده، 4 سال ولنگاری حالا دنبال رای میگردند

  • ناشناس
    2

    همش نمایشه دنبال رای میگردن

  • نا شناس
    0

    ای کاش هیچ کس سدی ایجاد نکند.واین طرح اجرا بشه که همه ی پسرها ازاین اضطراب وسرگردانی نجات بیایند خواه اقازاده باشه خواه نباشه مانند ما.این سربازی بدرد هیچ کس نخورده جز ناامیدی وپسروی چه دارد .به خصوص برای این غایبین وفراریها.

  • ناشناس
    3

    این مورد و موارد دیگر از جمله افزایش حقوق همه دست آویز مجلس برای انتخابات است.لذا بایستی گفت نمایندگان فقط گوه می خورند.

  • حسین نوروزی
    1

    انشالله اجرا بشه

  • علی
    12

    ستاد کل اساسا زیر بار زور نمیره و کارشناسان ستاد کل خودشان آگاه به مسائل نظامی هستند تا نمایندگان مجلس که دنبال رای امنیت کشور را به سخره گرفتن
    مشخص هست وقتی ماه پیش ۳ ماه کم شده نظر ستاد کل چیه و این مصوبه راه به جایی نمیبره.

    نظرات شما -
    • محمد
      2

      کسی که سنش بالای چهل با دو فرزند یا بیشتر چه جوری بره خدمت نظام ؟

  • اوس اسمال
    0

    سال آخر دوره نمایندگی مثل اخرای زمان پای بساط منقل وافوره که چه اتفاقا که نمیافته ،چه کارها که نمیشه، چه معاملاتی که انجام نمیشه . ای امان ای داد بیداد

  • ناشناس
    2

    سلام من چند سوال دارم ؟ ایا کسی متاهل است زن وفرزند خود را ول می کنه می رود خدمت پس زن وفرزند او چکار کنند دوم ایا اینهایی که بیست سال غیبت کرداند وهمه محدودیت ها را میگذارانند به خدمت می روند ایا زن وفرزند از کجا اجاره وخرج روز مره خود را تامین کنند من اگه جای مسولین بودم شادی را به جامعه تزریق می کردم واینها رو معاف می کردم وکمتر ایراد می گرفتم کاش کسی پیدا میشودمشکل ما را به معنای واقعی حس میکرد

  • ناشناس
    0

    سلام ای کاش مسئول مربوطه این نظرات مارا میخونند شاید کمی از مشکلات مارا درک کنن میدونم امسال من خیلی هستن من ۴۲سالمه ۲تا بچه خدا بهم داده خودمم مستاجر هستم شغلم هم ازاده منی که ۲۴ساله از خیلی خدمات محروم زندگی کردم و ۲۴ساله محکومیت این دوسال سربازیو میکشم ایاانصافه آیا بنظرشما امکانش هست منو امثال من بریم خدمت سربازی به هیچ عنوان چراحکومت برخورد دشمنانه با ما دارد تا کی باید عذاب بکشیم من حتی نمیتونم یه وام مستاجری بگیرم لعنت به این زندگی که براما درست کردین مسولین هم همش بفکر منفعت و جایگاه خودشون هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها