با شیراز و حافظ بیشتر آشنا شوید

خواجه شمس‌ الدین محمد شیرازی متخلص به "حافظ"، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است. وی حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل درس استادان زمان فرا گرفت و در علوم ادبی عصر پایه‌ ای رفیع یافت.

با شیراز و حافظ بیشتر آشنا شوید

 خاصه در علوم الهی تامل بسیار کرد و قرآن را با چهارده روایت مختلف از بر داشت. « گوته » دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد. دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است. وی به سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز درگذشت. آرامگاه او در حافظیهٔ شیراز زیارتگاه صاحبنظران و عاشقان شعر و ادب پارسی است.در این مقاله از آس چارتر قصد داریم به شیراز سفرکنیم واز حافظیه برایتان سخن بگوییم. رزرو بلیط هواپیما شیراز درسایت آس چارتر میسر می باشد.

Picture4

تاریخچه آرامگاه

بعد از فوت حافظ او را در خاک باغ مصلی که برای او محلی رسیدن به آرامش و آسایش بود دفن کردند و همان طور که در قسمت بالایی گفتیم بعد از ۶۵ سال، در سال ۸۵۶ هجری‌ قمری، به دستور وزیر حاکم فارس برایش مقبره ‌ای گنبدی بنا کردند و روبه‌ روی آن هم حوض بزرگی ساختند که آب رکن آباد را تامین می‌ کرد.سال‌ها بعد در دوران شاه عباس صفوی این بنا مرمت شد. در زمان نادر شاه هم تعمیرات مختصری روی آن انجام گرفت اما تغییرات کاربردی در دوره کریم خان صورت گرفت.در سال ۱۱۸۹ هجری‌قمری بنایی به شیوه معماری زندیه روی قبر حافظ ساخته شد. این بنا تالاری با چهار ستون سنگی بود. این تالار دو اتاق در دو طرفش داشت و از شمال و جنوب روباز بود؛ مقبره حافظ در شمال آن قرار داشت و جنوب آن نمایی رو به باغی بزرگ داشت. ستون‌های این تالار هنوز هم پابرجا هستند و زینت ‌بخش بنای با شکوه حافظیه‌ اند. بعد از کریم خان و دوره زندیه این بنا باز هم تعمیر شد و در نهایت در سال ۱۳۱۴ خورشیدی با تلاش‌ های علی اصغر حکمت شیرازی، وزیر فرهنگ، و علی ریاضی، رئیس فرهنگ، بنای این مقبره به شکل کنونی طراحی و با نظارت طراح بزرگ فرانسوی، آندره گدار، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی ساخته شد.

Picture3

جایگاه حافظ

به‌ دلیل جایگاه ارزشمندی که حافظ در طول زندگی ‌اش داشت حاکمان و پادشاهان زیادی به او علاقه داشتند. ۶۵ سال بعد از مرگش برای او آرامگاهی گنبدی به دستور محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم کورگانی (حاکم فارس) به‌عنوان یاد بود برایش ساختند. در دوران زندیه این آرامگاه ظاهر باشکوه‌ تری پیدا کرد و به مرور زمان به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شد. حافظیه (آرامگاه حافظ) مجموعه ی آرامگاهی موجود در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است. این مجموعه به‌ دلیل جای‌ دادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شده‌ است. آرامگاه حافظ در دوره زندیه ساخته شد و تکمیل آن بصورت کنونی در سال 1315 انجام یافت. شما می توانید بلیط چارتر تهران شیراز را از سایت آس چارتر دریافت نمایید و سپس سفر کنید.

 

Picture2

معماری حافظیه

آرامگاه حافظ در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع قرار گرفته است و از چهار طرف ورودی دارد. در اصلی در جنوب، در قسمت غربی دو در و یک در هم در شرق این مجموعه قرار دارد. این آرامگاه به دو صحن شمالی و جنوبی تقسیم شده که بین این دو صحن پله قرار دارد.

 

بخش‌های اصلی این آرامگاه شامل قسمت‌های زیر می‌ شود:

۱. صحن شمالی

این صحن حیاطی با ابعاد ۵۰ در ۶۰ متر است که در سال‌های گذشته قبرستان عمومی بود. قبر حافظ در این حیاط قرار دارد.

 

۲. تالار حافظیه

این تالار از دوران زندیه به یادگار مانده است. البته در حال حاضر شکل قبلی را ندارد چون اتاق‌های اطراف آن را برداشته‌ اند و به تعداد ستون‌های اطرافش اضافه کرده ‌اند. این تالار هم اکنون ۲۰ ستون با ارتفاع ۵ متر دارد و مساحت آن به طول ۵۶ متر در ۸ متر عرض است.

۳. صحن جنوبی

این حیاط نزدیک به تالار قرار دارد و به لحاظ ارتفاع ۴ متر از سطح تالار پایین ‌تر است. در وسط این حیاط باغچه ‌ای به شکل بلوار قرار دارد و دو طرفش درخت‌های سرو زیبایی کاشته شده است.

آس چارتر این امکان را به شما می دهد تا کمتر از سه دقیقه بلیط مشهد شیراز را رزرو نمایید.

درباره قبر حافظ

زمانی که محوطه اطراف مقبره حافظ به دستور کریم خان زند ساخته شد برای قبر خواجه هم روی سنگ مرمر شعرهایش را تراشیدند و قبری زیبا ساختند.

بر سر تربت ما چون گذری همت خواه            که زیارتگه رندان جهان خواهد بود

 

عده ‌ای عقیده دارند که حافظ می ‌دانسته روزی قبرش محل زیارت می ‌شود و علاقه‌ مندانش برای دیدن آرامگاهش می‌ آیند و این غزل را به همین دلیل سروده است.

در قسمت‌های پایینی قبر هم این شعرها نوشته شده است.

چراغ اهل معنی خواجه حافظ                   بجو تاریخش از خاک مصلی

به حساب حروف ابجد خاک مصلی سال فوت حافظ را نشان می‌دهد.

کتاب حافظ

کتاب حافظ را می ‌توان یکی از کامل ترین کتاب‌ ها از همان روزی که نوشته شد تا به امروز دانست. این کتاب از عشق و عرفان و انسان ‌شناسی سمن‌های زیادی به میان آورده است. حتما شما هم تا به حال فال حافظ خریده‌ اید.

 

جاذبه های دیدنی نزدیک آرامگاه حافظ در شیراز

در شهر شیراز جاذبه های دیدنی بی شماری منتظر گردشگران هستند. شاید اگر یک ماه کامل هم در این شهر اقامت داشته باشید باز هم زمان برای دیدن تمام جاذبه های دیدنی شیراز کم بیاورید. اما اگر سری به مقبره حافظ شیرازی زده ‌اید و هنوزم چند ساعت وقت برای بازدید از سایر جاهای دیدنی شیراز دارید، می توانید از جاذبه های نزدیک به آرامگاه حافظ در این شهر دیدن کنید.

باغ جهان نما

باغ جهان نما که در فاصله ۹۵۰ متری از مقبره حافظ قرار دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شما حتی می‌ توانید این فاصله را پیاده طی کنید تا به باغ جهان‌ نما برسید.

پارک کوهپایه و موزه هفت تنان

پارک کوهپایه و موزه هفت تنان از دیگر گزینه های شروعی شما برای گردشگری در شیراز هستند. جاذبه همانند باغ جهان نما در فاصله یک کیلومتری از آرامگاه حافظ در شیراز قرار دارند. بازدید از این جاذبه ها هم خالی از لطف نیست.

هتل های نزدیک به آرامگاه حافظ در شیراز

اگر دوست دارید در طول سفرتان به شیراز در یکی از هتل‌های نزدیک به حافظیه اقامت داشته باشید، دو هتل پنج ستاره را به شما پیشنهاد می ‌دهیم.هتل بزرگ شیراز یکی از نزدیک ‌ترین هتل‌های این شهر به حافظیه است که با ماشین ۵ دقیقه با آن فاصله دارد. هتل بزرگ شیراز به دروازه قرآن هم نزدیک است؛ پس با اقامت در این هتل با یک تیر چند نشان زده‌اید و به تعداد زیادی از جاذبه های دیدنی شیراز نزدیک هستید. با ۲۰ دقیقه پیاده‌ روی از این هتل به آرامگاه حافظ خواهید رسید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها