بررسی مجدد کلیات بودجه در مجلس:

میرزایی نیکو: بودجه نظامی مهم است اما نان شب مردم واجب‌تر است/ذوالقدر:سیاسی کاری در بررسی بودجه دور از شان نمایندگی است

بررسی مجدد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در دستور کار دولت قرار گرفت.

میرزایی نیکو: بودجه نظامی مهم است اما نان شب مردم واجب‌تر است/ذوالقدر:سیاسی کاری در بررسی بودجه دور از شان نمایندگی است

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی دوباره کلیات بودجه، قاسم میرزایی نکو به عنوان اولین مخالف پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کاش دکتر نوبخت و همه عزیزانی که به رد کلیات رای داده بودند حرفشان مورد توجه قرار می گرفت.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: بذل و بخشش از توسعه ملی و دادن بودجه به مواردی که اولویت مردم نیست. ما اولویت های مهمی داریم اما کجا به ان پرداخته شده است. باید بازنگری حدی به بودجه صداوسیما و بودجه نظامی صورت گیرد.


وی تاکید کرد: درست است که بودجه نظامی مهم است اما نان شب مردم واجب‌تر است.

وی با اشاره به سخنان قوه قضائیه مبنی بر اعلام اسامی مفسدان قضایی گفت: کاش رئیس قوه قضائیه اعلام می کرد نام قضات خود را اعلام می کند چرا که ۹۹ درصد از آنها درستکارند و از مشکلات معیشتی رنج می برند.

وی ادامه داد: اساتید صاحب نظر به ویژه در دوران بازنشستگی در همه جای دنیا ارتقا می گیرند. مثلا در انگلیس ۵ هزار پوند و در عراق ۵ هزار دلار حقوق دریافت می کنند اما قضات در ایران با چه وضعیتی روبرو هستند؟

میرزایی نکو اظهار کرد: در اعتراضات اخیر اکثرا جوانان بیکار حضور داشتند. اما در بودجه به آنها توجه ویژه نشد که ای کاش می‌شد.
وی افزدد: رئیس محترم مجلس ۲۳ مورد مهم از اولویت های کشور را برشمردند اما جز یکی دو مورد در بودجه لحاظ نشده است.

*سیاسی کاری را درگیر بررسی بودجه نکنیم

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ با تقدیر از اینکه دولت در موعد مقرر لایحه بودجه را به مجلس ارائه داد تصریح کرد: بودجه سال ۹۷ از نظر عدالت محوری و عدم وابستگی به نفت بسیار دقیق و کامل تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: رد کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی جز ایجاد چالش و دغدغه برای مردم مشکلی را ایجاد نخواهد کرد از این رو از دوستان به عنوان نمایندگان ملت تقاضا داریم که به دور از سیاسی کاری روند بررسی بودجه را پیگیری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: شان و جایگاه نمایندگی به دور از این است که ما در بررسی بودجه براساس سیاسی کاری عمل کنیم.

وی اظهار کرد: بنده خودم به روحانی و‌ دولت نقدهایی دارم اما نباید این موضوع را به بودجه ارتباط دهیم از این رو‌ بهتر با نگاهی جامع تر بودجه را بررسی کنیم.

*بودجه با اسنادبالادستی مغایرت دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مخالف کلیات بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آن‌هم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰ میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمی‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید به صادرکننده بنزین تبدیل شده و از واردات بنزین خودکفا شویم. البته تا زمانی که سهم ۴.۵ درصدی شرکت نفت از صادرات و میعانات گازی وجود دارد، انگار راهی جز این در کشور نیست و تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل دیده نمی شود. انگار گلوگاه‌های نفت در اختیار افراد معلوم الحال است.

حاجی دلیگانی وضع مالیات سنگین در شرایط رکود شدید را نادرست دانشت و گفت: این وضعیت باعث می شود که صاحبان تولید به ورشکستان اقتصادی تبدیل شوند.

وی تاکید کرد که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط اقتصادی منطقی نیست. باید به جای آن هزینه‌ها را کاهش داد.

این نماینده مجلس با انتقاد از تلاش دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قرار بود زمانی که قیمتها افزایش پیدا می کند یارانه نیز زیاد شود که این اتفاق رخ نداد به مردم گفتیم پول می‌دهیم تا خودتان مدیریت کنید این اتفاق نیز به درستی انجام نشد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: کلیات بودجه سال ۹۷ در مجموع با اسناد بالادستی مغایرت دارد و اهداف مدنظر گرفته به خصوص مطالبات مردم در آن نادیده گرفته شده است.

*حقوق بازنشستگان در لايحه بودجه مدنظر قرار گرفته است

مجید کیانپور در دفاع از کلیات لایحه بودجه گفت: کمیسیون تلفیق به پاداش پایان خدمت فرهنگیان توجه خوبی کرده و ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است که اقدام عقلایی است. همچنین دو برابر کردن مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.

نماینده مردم درود و ازنا ادامه داد: گزارش نهایی کمیسیون تلفیق در خصوص یارانه‌ها نیز به خوبی پیش بینی شده است به طوری که به ۳۳ تا ۴۵ و حتی تا ۵۵ میلیون نفر امکان پرداخت یارانه وجود دارد.

وی افزود: پاداش پایان خدمت افرادی که ۹ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، تغییری داده نشده است.

به گفته وی کلیه درآمدهای دولت در سال ۹۷ به خزانه واریز می شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه نرخ بنزین نیز براساس مصوبات کمیسیون تلفیق متوقف شد که از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق است.

*بودجه ٩٧ با عملكرد دولت تطابق ندارد

هادی قوامي در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، اظهار کرد: در جلسه قبل کلیات بودجه با توجه به اینکه ۱۲۰ نفر به آن رای ندادند، رد شد. با توجه به محدودیت آیین نامه‌ای و فرصت کمی که در اختیار کمیسیون تلفیق بود، این سوال مطرح است که آیا توانستیم نظر مخالفان کلیات بودجه را تامین کنیم. البته کمیسیون تلفیق تمام تلاش و کوشش خود را کرد. اما محدودیت در آیین نامه باعث شد تا نتوانند فرصت کافی داشته باشند و این مسئله به اصل ۵۲ قانون اساسی برمی گردد که وظیفه تهیه و تدوین بودجه را به عهده دولت و بررسی و تصویب آن را به عهده مجلس قرار داده است لذا همکاران عنایت داشته باشند ما در کمیسیون تلفیق به دلیل محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای تمام خواسته های کسانی که کلیات بودجه را در جلسه گذشته رد کردند نتوانستیم حل کنیم اما تلاشهای زیادی صورت گرفت، مانند کاهش ۲۰ درصدی اوراق مشارکت.

وی در ادامه گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم که البته باز هم ۲۰ میلیون نفر باید حذف شوند تفاوتی بین ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون نفر از نظر آثار اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد و اگر کلیات تایید شود حتما باید در تبصره ۱۴ گفته شود که این نکته مورد ملاحظه قرار گیرد.

وی گفت: بحث بعدی بودجه شرکت های دولتی است که مهمترین آنها مربوط به شرکت ملی نفت است که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدها و هزینه های شرکت نفت را در صورت تصویب این بودجه، تصویب کرده‌ایم. آیا بودجه شرکت نفت را توانستیم بررسی کنیم که پاسخ آن منفی است. لذا اگر مشکلاتی مانند گزارش تفریغ بودجه پیش آید، پاسخی نداریم. لذا ما باید حتما نگاهی به بودجه سالهای گذشته داشته باشیم و اگر عملکرد ضعیفی دارد نکات را در بودجه سال بعد رعایت کنیم.

قوامی اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، وزارت نفت سهم دولت را به خزانه واریز نکرده و در قانون نفت گفته شده که در ۱۴.۵ درصد سهم نفت و ۸۵.۵ درصد سهم دولت است که هنور واریز نشده و باعث شده از سایر منابع استفاده کنند. لذا بودجه عمرانی به میزان کافی تحقق نیافته و پروژه‌های عمرانی طول کشیده است.

وی در پایان گفت: در بحث بازنشستگی ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی بازپرداخت شود ولی تسویه حساب برای صندوقهای بازنشستگی نیروهای مسلح مورد توجه قرار نگرفته است.

*بودجه بخش امنيتی را دوبرابر کردیم

رحیم زارع در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: باید دید این بودجه در چه شرایطی در کشور تنظیم شده، در شرایطی که مشکلات وجود دارد. اگر نرخ مالیات را افزایش می‌دادیم، به مردم فشار می‌آمد و راهی جز فروش نفت نداریم که نفت هم یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کلیات بودجه کارهایی انجام شد. برای اولین بار موضوع بدهی که دولت به پیمانکاران داشت را تهاتر کردیم. ضلعی اضافه کردیم مبنی بر ضلع بانک مرکزی یعنی دولت، پیمانکاران، نظام بانکی و بانک مرکزی. به اندازه‌ای که بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی است، بحث تهاتر پیمانکاران را در نظر گرفتیم. اگر این موضوع اجرایی شود، پیمانکارانی که از دولت طلبی دارند و به جای دیگری بدهکار هستند و نمی‌توانند طرح‌شان را جلو ببرند، اگر تهاتر شوند، در توسعه کشور موثر است.

وی افزود: کار دیگری که در کمیسیون تلفیق انجام شد، این بود که از افزایش هرگونه تعرفه‌ای که مردم به آن نیازمند هستند جلوگیری شد. آب، برق، گاز صنعتی، کشاورزی و خانگی که شرایط کشور را در نظر گرفتیم و همچنین از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل جلوگیری کردیم. بودجه شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها از ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بودجه آموزش و پرورش از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان شد و افتخار می‌کنیم کشور ما که در امنیت نمره ۲۰ دارد، بودجه امنیت آن دو برابر شد.

زارع در پایان افزود: ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانی را اضافه کردیم. همچنین دولت را به کاهش هزینه‌ها ملزم کردیم. درخصوص ایرادی که دوستان به کمیسیون تلفیق گرفتند باید گفت که ما ۷۲ ساعت فرصت داشتیم اما در ۶ ساعت آنچه مدنظر شما بود اصلاح کردیم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ملک
    0

    کدام مردم داداشهای روسا یا عشیره وهمحزبی یا مردمی که درایران زندگی میکنند

  • دلسوز
    0

    مجلسیان انقلابی چگونه می اندیشند؟ --- نمایندگان محترم مجلس انقلابی کشور حتما با دانش و درایت خود نسبت به اصول قرآنی و انسانی انقلاب و نظام اسلامی به تشخیص رسیده اند که حفظ امنیت و پایدار و مستحکم ساختن مصونیت کشور و ملت در مقابل شبیخونهای دشمنان قسم خورده ی قانون ستیز چپاولگر ضد بشر که داراییها کشور و دین و اخلاق و ناموس ملت را هدف می گیرند اولیت مردم است و این اولویت را بر نان شب خود که زاییده همین امنیت و مصونیت است ترجیح می دهند. دولتها و مجالس برخاسته از رای مردم در کشورهای مستقل نیک می دانند که می باید با منطق علمی درست و برنامه های سازمان یافته ی کار آمد جامع امنیت و نان شب مردم را با جدیت و صداقت و وفاداری به مردم و پایبندی به اصول نظام مردمی خود با قانون گرایی و ضابطه مندی قانونی هر دو با هم تامیین و تضمین نمایند. دولتها و نمایندگان وفادار به مردم و پایبند به نظام مردمی خود هیچگاه تحت تاثیر القاءات کینه توزانه ی دشمنان قسم خورده یا تحت تاثیر کارشکنیهای و توطئه های پلید دشمنان شیاد درونی و بیرونی یا تحت تاثیر آثار خطاهای خرد گریز برخی از مسئولان ، اصول مستحکم حیات بخش نظام خود را زیر سئوال نمی برند و هرگز در راه غلط و زیان آفرین القایی دشمنان پای نمی گذارند و سخنان مغرضانه ی آکنده از فتنه گری دشمنان را بر زبان نمی آورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها