معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش قزوین:

ناهنجاری قامتی سلامت دانش‌آموزان قزوینی را تهدید می‌کند

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش قزوین گفت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه به فعالیت‌های ورزشی، تندرستی و سلامت دانش آموزان مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

ناهنجاری قامتی سلامت دانش‌آموزان قزوینی را تهدید می‌کند

عین‌الله صادقی روز دوشنبه افزود: اجرای طرح سنجش، اصلاح ساختار قامتی و وضعیت بدنی ٤٠ درصد از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی به صورت سالانه در دستور کار قرار دارد و امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا تمرینات ورزشی این طرح به صورت مجازی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: پایش رسمی ساختار قامتی دانش‌آموزان استان قزوین از سال ۸۳ آغاز و براساس آن، حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان دچار یکی از ۱۷ عارضه ساختار قامتی از جمله شانه‌های افتاده و یا سر به جلو تشخیص داده شدند.

صادقی، فقر حرکتی، عادت نادرست نشستن و استفاده از وسایلی مانند کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد و تبلت را از مهمترین عوامل ظهور و بروز ناهنجاری‌های ساختار قامتی دانست و افزود: فقر حرکتی ناشی از کمبود فضاهای ورزشی سرپوشیده، فعالیت‌های ورزشی نامناسب و نامتعادل و ناهنجاری‌های اسکلتی شامل شانه افتاده، پای پرانتزی، شانه نامتقارن، سر به جلو، گودی کمر و گردن عمده‌ترین ناهنجاری‌های ساختار قامتی هستند.

به گفته این مسوول، اختلالات ناشی از مشکلات مادرزادی با درمان‌های جراحی تا حدی بهبود می‌یابند اما اختلالات اکتسابی با رعایت وضعیت مناسب نشستن، کارکردن و انجام ورزش‌های کششی و تقویتی، همچنین درمان‌های فیزیوتراپی و استفاده از وسایل کمک طبی برطرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح اگر دانش‌آموزی دچار ناهنجاری باشد به کانون‌های حرکات اصلاحی که در مناطق تشکیل شده ارجاع داده می‌شود تا در کلاس‌های ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده، شرکت کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می‌رود که با همت و تلاش معلمان استان به فرصتی برای یادگیری شیوه‌های نوین آموزشی، به ویژه در حوزه سلامت و تندرستی تبدیل شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۵۰ معلم ورزش در مدارس استان قزوین، تصریح کرد: زنگ ورزش در مدارس استان به غیرحضوری از طریق شبکه شاد در حال انجام است.

صادقی با بیان اینکه هر معلمی به عنوان یک مربی تربیتی باید برای رشد و ارتقای جامعه هدف تلاش ‌کند، خاطرنشان کرد: موضوع ورزش در خانه، حفظ و ارتقای سطح سلامت، تغذیه و رژیم غذایی، ساختار قامتی و حرکت‌های اصلاحی از جمله طرح‌های مهم آموزش و پرورش هستند.

صادقی با اشاره به اجرای طرح کوچ در مدارس، یادآور شد: ۲۱ درصد دانش‌آموزان قزوینی قبل از شیوع ویروس کرونا مبتلا به چاقی بودند که با خانه نشینی طی این دوران این میزان به طور حتم افزایش یافته و از این رو در سال تحصیلی جدید طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان اجرایی شده است.

استان قزوین دارای ۲۳۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها