میزان هدررفت آب در شیراز ۱۲ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز میزان آب محاسبه نشده در شبکه توزیع آب شیراز را حدود ۲۳ درصد مطرح کرد و گفت: میزان هدر رفت آب در شیراز حدود ۱۲ درصد است.

میزان هدررفت آب در شیراز ۱۲ درصد است

الله‌بخش نظرپور با تاکید بر اینکه کمبود آب در شیراز نیز مانند دیگر شهرستان‌‌های فارس بسیار جدی است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 77 درصد آب آشامیدنی این شهرستان از طریق چاه و 23 درصد آن از سد درود زن تامین می‌شودو تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب از سد درود زن مشکل افت آب در شیراز رفع شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف خانگی آب در شیراز حدود 130 لیتر بر ثانیه در روز و میانگین سرانه مصرف آب در کشور 150 لیتر بر ثانیه است، گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که سال 98 شیراز با کمبود 890 لیتر آب بر ثانیه مواجه شود، بنابراین می‌کوشیم با وارد شدن خط دوم آب از سد درود زن این نقیصه برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با تاکید بر اینکه ضروری است شهروندان شیرازی در تابستان امسال برای تامین آب آشامیدنی شهر 20 درصد در مصارف خود صرفه ‌جویی داشته باشند، بیان کرد:چنانچه این میزان صرفه‌جویی انجام شود، از تنش آبی تابستان عبور خواهیم کرد.

نظرپور برای تشریح دلایل کم‌ آبی به عواملی مانند خشکسالی، کمبود بارش و نداشتن الگوی مناسب مصرف در بخش کشاورزی اشاره وعنوان کرد: یکی از عوامل مهم در بروز کم ‌آبی و بحران‌های ناشی از آن، ارزان بودن آب است.

وی با اشاره به اینکه امروزه 92 درصد آب استان برای مصارف کشاورزی هزینه می‌شود، تصریح کرد: تنها 6 درصد از میزان مصرف آب برای مصارف خانگی گزارش ‌شده است در حالی که استاندارد دنیا برای هزینه آب در مصارف کشاورزی بین 60 تا 70 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز میانگین هزینه‌ آب یک خانوار را در شیراز 9300 تومان اعلام کرد و گفت: چنانچه جمعیت هر خانوار 3 نفر در نظر گرفته شود هر شهروند در ماه حدود 3100 تومان بابت مصرف روزانه 130 لیتر آب هزینه می‌کند که این رقم در مقایسه با میانگین‌‌های جهانی بسیار ناچیز است.

نظرپور میزان آب محاسبه نشده در شبکه توزیع آب شیراز را حدود 23 درصد مطرح کرد و افزود: میزان هدر رفت آب در شیراز حدود 12 درصد است، اما در کشورهای توسعه‌ یافته این رقم 10 درصد و در کشورهای آسیایی حدود 5 درصد است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها