داستان پرفراز و نشیب بزرگترین نابغه نظامی ایران؛

نادرشاه افشار؛ ناپلئون شرق؛ / از اسارت در کودکی تا جهانگشایی در جوانی و جنون در پیری/ نادر چگونه ایران را ساخت و نابود کرد؟

ابتکارات نظامی نادر قابل ستایش است. او در جنگ کرنال، دیگ های روغن داغ را به پشت شتران بست. این شتران بر اثر آتش رم کرده و به صورت دیوانه واری به سمت فیل های لشکر هند هجوم بردند. فیل ها با دیدن این صحنه وحشت کرده و به سمت سربازان خودی فرار کرده و بسیاری را له کردند.

نادرشاه افشار؛ ناپلئون شرق؛ / از اسارت در کودکی تا جهانگشایی در جوانی و جنون در پیری/ نادر چگونه ایران را ساخت و نابود کرد؟

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز شورش دامغان و کشته شدن نادر شاه افشار به دست سردارانش است. به نادر «ناپلئون شرق» می گویند. قدرت نظامی او باعث شد ایران بعد از چند سال شورش، مجددا به شکوه برسد. نادر توانست بعد از سده ها قفقاز، افغانستان، ترکستان و سراسر ایران را تحت سیطره خود درآورد و حتی به هند نیز لشکرکشی کند. او توانست روس ها و عثمانی ها را شکست دهد و ایران را به مدت چند ده سال از خطر آنها در امان دارد. مشهور است که نادر، جز یک بار در هیچ جنگی شکست نخورده و همواره پیروز بوده است.

با این حال، نادرشاه افشار نیز مانند بسیاری از پادشاهان ایران از نقص های سیاسی و فکری جدی رنج می برده و همین نقص ها به ایران و حکومت او آسیب فراوان وارد کردند. در این گزارش قصد داریم برخی نکات مهم را در رابطه با زندگی و حکومت نادرشاه افشار بیان کنیم تا شاید درک بهتری از آخرین جهانگشای ایرانی پیدا کنیم.

جوان فقیر و اسیری که پادشاه شد

درباره کودکی و نوجوانی نادرشاه مطالب زیادی نوشته نشده است. او در طایفه قرخلوی ایل افشار متولد شده است. ایل افشار یکی از ایل های ترک تبار ایران  و یکی از 7 قبیله قزلباش بود که صفویه را به قدرت رساند. شاه اسماعیل افشارها را که شباهت نژادی زیادی به ترکمانان داشتند به سرحدات خراسان فرستاد و شاه عباس نیز راه او را ادامه داد و آنان را مامور مراقبت از مرزهای ایران و مبارزه با ترکان و ترکمانان شورشی کرد. به همین علت، نادرشاه در درگز خراسان متولد شده است.

نادر در کودکی چوپان بوده است. گویا در نوجوانی مورد هجوم یکی از قبایل ترکمن قرار گرفته و اسیر می شود. اگرچه برخی مورخان در این مورد شک کرده اند اما آنچه مسلم است این است که نادر در جوانی به عنوان سرباز مزدور به خدمت امرای محلی در می آید.

در سال 1122، نادر جوان به خدمت باباعلی بیک کوسه احمدلو، از حکام محلی مرو در می آید. او فرمانده سربازان احمدلو شده و می تواند در مدتی کوتاه فرمانده کلات شود. بعد از شورش افغان ها و تصرف اصفهان، نادر به خدمت ملک محمود سیستانی، حاکم شورشی  و خودخوانده سیستان و خراسان در می آید. ملک محمود خود را از تبار کیانیان و صفاریان دانسته و قصد داشت خود را پادشاه ایران بنامد. این تصمیم به مزاق نادر خوش نمی آید و او علیه ملک محمود دست به شورش می زند. مقاومت نادر و سربازانش در برابر ملک محمود باعث جلب توجه شاهزاده تهماسب دوم صفوی می شود. تهماسب از معدود شاهزادگانی بود که از اصفهان گریخته و قصد بازپس گیری اصفهان از افغان ها را داشت. نادر با تهماسب پیمان می بندد و فرمانده لشکر او شده و لقب «تهماسب قلی» را دریافت می کند.

نادر 2

بعد از این است که ماجراجویی های نادر آغاز می شود. او ابتدا ملک محمود را شکست داده و ضمن اعدام او، خراسان و سیستان را تصرف می کند و سپس با ابدالی های هرات جنگیده و آنها را شکست می دهد و در آخر نیز به مصاف اشرف افغان، رهبر افغان های شورشی که اصفهان را تصرف کرده بودند، رفته و او را در سه جنگ اصلی مهماندوست، مورچه خورت و زرگان شکست می دهد.

بعد از خروج افغان ها از ایران، تهماسب دوم به عنوان پادشاه تاج گذاری می کند اما نادرشاه او را با کمک بزرگان ایران عزل کرده و پسر کوچکش عباس سوم را به عنوان پادشاه برگزیده و خود نایب السلطنه می شود. در دوران نایب السلطنگی، نادر با بختیاری ها و بلوچ ها جنگیده و شورش ها را سرکوب می کند و سپس به قفقاز حمله کرده و روس ها را شکست می دهد. او سپس «شورای مغان» را تشکیل داده و ضمن انحلال سلسله صفویه، به عنوان پادشاه تاج گذاری می کند.

نادر بعد از پادشاهی به جنگ با روس ها و عثمانی ها پرداخته و از سمت شرق نیز قندهار را تصرف می کند و سپس به بهانه امان دادن سلطان محمد گورکانی به افسران اشرف افغان، به هندوستان هجوم می برد.

ناپلئون شرق

نادرشاه یکی از آخرین نوابغ نظامی شرق است. او آخرین پادشاه ایرانی بود که توانست سرتاسر قلمرو ایران فرهنگی را زیر لوای حکومت خود درآورد. آنچه ارتش نادر را شکست ناپذیر می کرد نظم استراتژیک او بود. در جنگ مهماندوست و مورچه خورت، لشکریان اشرف افغان چند برابر لشکر نادر و تهماسب دوم بودند اما او توانست با نظم دادن به سپاهیانش و تنظیم حرکات آنان لشکر افغان ها را شکست دهد. نادر همچنین، راه های مختلف ایران را به خوبی می شناخت. در جنگ زرگان، نادر سپاهیان خود را از سه مسیر ناشناخته به سمت نیروهای افغان می برد تا شناسایی نشوند و به این صورت نیروهای اشرف افغان را غافلگیر می کند.

ابتکارات نظامی نادر نیز قابل ستایش است. نقل است که در جنگ کرنال، نادر دیگ های روغن داغ را به پشت شتران سپاهیانش بست. این شتران بر اثر گرما رم کرده و به صورت دیوانه واری به سمت فیل های لشکر گورکانیان هند هجوم بردند. فیل ها با دیدن این صحنه وحشت کرده و به سمت لشکر هند فرار کرده و بسیاری از سربازان را له کردند.

یکی از مشکلات اصلی سپاهیان قدیم، تامین آذوقه بود. نادرشاه توانست با ابتکار خود این مشکل را حل کند. او از خشکبار که مدت زیادی سالم می مانند و مغذی هم هستند به عنوان آذوقه اصلی سپاهیانش استفاده کرد. نادر با این کار توانست لشکریانش را به جنگ های طولانی مدت و مسافت های دور بفرستد و پیروزی آنها را هم تضمین کند.

نادر 3

همچنین، نادر شاه علاقه زیادی به سلاح های گرم و سرد مختلف داشت. اگرچه سلاح مورد علاقه او تبر بود اما لشکر حدودا 400 هزار نفری او مجهز به بیش از300 توپ جنگی بزرگ بود. او همچنین، به زنبورک علاقه زیادی داشت. زنبورک توپ های کوچکی بودند که روی شترها قرار گرفته و به نوعی تیربار متحرک به حساب می آمدند.

یکی از مهم ترین رموز موفقیت نظامی نادر بهره گیری از نوابغ نظامی عصرش بود. او توجهی به نژاد و فرهنگ سربازان و افسرانش نداشت. در اطراف او، فرماندهان نخبه افغان، گرج، ترک، کرد، تاجیک و فارس و ... حضور داشتند. یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی نادر، احمد خان ابدالی افغان تبار بود که بعد از مرگ نادر، حاکم افغانستان شد و توانست بخشی از هند را هم تصرف کرده و به اولین امپراتور افغانستان و یکی از بزرگترین نوابغ نظامی عصر خود تبدیل شود.

سیاست مذهبی نادرشاه

نادر 4

در باب مذهب نادر بحث های فراوانی شده است. بسیاری او را شیعه مذهب و گروهی نیز سنی مذهب می دانند. برخی مدعی اند نادر در ابتدای سلطنت خود قصد داشت رسمی بودن مذهب شیعه را ملغی کند اما از روحانیون و مردم شیعه ترسید. با این حال، بعد از شکل گیری شورای مغان و انتخابش به عنوان پادشاه، شرط گذاشت که مذهب شیعه اثنی عشری جای خود را به مذهب شیعه جعفری بدهد. نادرشاه در نامه ای که بعد از انتخابش به عنوان پادشاه به سلطان محمود، سلطان عثمانی نوشت، تاکید کرد که مذهب شیعه جعفری در کنار مذاهب چهارگانه اهل سنت یعنی حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی قرار می گیرد و اصولا این مذهب قابل جمع با مذاهب اربعه است. او از سلطان عثمانی خواست که به شیعیان احترام بیشتری گذاشته و به خصوص در مراسم حج، به آنان مقام مخصوصی دهد.

بسیاری معتقدند کلاه نادری که کلاهی چهارگوش است که به یک مثلث ختم می شود نماد چهار خلیفه است (هر گوشه نماد یک خلیفه) و نادر این کلاه را برای نشان دادن تساهل مذهبی خود رایج کرده است.

با این حال، نباید گمان داشت که نادر یکسره به مذهب شیعه بی توجه بوده است. اگرچه تساهل مذهبی او از شاهان صفویه و قاجار بیشتر بود اما در زمان او بارگاه امام رضا (ع) بازسازی شد و سفر به عتبات نیز رونق گرفت. بسیاری معتقدند نادر شخصا یک شیعه معتقد بود اما در سیاست و ملک داری خود، این اعتقاد را بروز نمی داد.

نادر و جنونی که بحران سیاسی در او به وجود آورد

372609_781

بحران سیاسی در ایران جدید در عصر صفویه آغاز شد و بسیاری از پادشاهان آن عصر مانند شاه اسماعیل دوم را به جنون و بسیاری مانند شاه عباس اول را هم به پسرکشی واداشت. نادرشاه نیز این بحران را به ارث برد. او در فضایی پر از بدبینی و زشتی روی کار آمد. این مساله باعث بی اعتمادی شدید او به اطرافیانش گردید. نادر از نژاد صفویه نبود و به همین دلیل، بسیاری معتقد بودند او پادشاه واقعی ایران نیست. این مساله احتمال شورش علیه او را بالا می برد. به همین علت، نادر دائما نسبت به اطرافیانش ظنین بود.

نادر در ابتدا به نخبگان و حکومت نخبگانی علاقه زیادی داشت. او زمانی که می خواست شاه تهماسب دوم را عزل کند از بزرگان کشور (روحانیان، اشراف، امرا و حکام ولایات، فرماندهان نظامی و ...) دعوت کرد و ضمن نشان دادن امرد بازی شاه تهماسب و بی توجهی او به ملک داری، آنان را مجاب کرد که حکم به عزل او دهند. در شورای مغان نیز تقریبا همین گروه از بزرگان دور هم جمع شدند تا حکم به پادشاهی نادر دهند. رستم الحکما در «رستم التواریخ» می نویسد نادر «امراء و وزراء و علما و فضلاء و اعزه و اعیان و اکابر ایران» را در دشت مغان جمع کرد تا حکم پادشاهی او را امضاء کنند.

با این حال، بعد از پادشاهی و به خصوص فتح هندوستان، نادر تغییر رویه داد و نسبت به همین طبقه ظنین شد. او شروع به گرفتن مالیات های فوق سنگین از مردم و تجار و بزرگان کرد، فرماندهان و امرای محلی را عزل و اعدام می کرد و به شهرهایی که مالیات نمی دادند هجوم می برد. زمانی که یکی از بزرگان به نام حاجی باقر صراف باشی با مامور نادرشاه درگیر شد، نادرشاه به اطرافیانش گفت: «آنچه بر ما معلوم و مفهوم می شود این است که اهل ایران، کمال استغناء یافته اند و طغیان می ورزند، چنان که خدای در قرآن می فرماید ان الانسان لیطغی، ان رءاه استغنی. بر ما واجب باشد که هوای طغیان را از سر ایشان بیرون نماییم.» او سپس دستور می دهد مبلغ 25 هزار تومان از صراف باشی گرفته و او را هم با ضرب و شتم و خواری به زندان بیفکنند.

نادر با نابودی طبقه متوسط ایران، پشتوانه ای را که با کمک آنان به قدرت رسید از بین برد. اما این تمام ماجرا نیست. نادر خانواده و ایل خود را هم از بین برد. یکی از شروط پادشاهی او این بود که فرزندانش نیز پادشاه ایران شوند اما خود با دستانش این شرط را ملغی کرد. فرزند ارشد نادر، رضاقلی میرزا، جوانی مدبر، قدرتمند و شجاع و سیاستمدار بود که اگرچه مانند پدرش کمی سفاک بود اما می توانست به خوبی بعد از پدرش کشور را اداره کند اما نادر با عزل او و کور کردنش، مقدمات نابودی سلسله افشاری را فراهم کرد.

 نادر همچنین، فرماندهان نظامی خود را به قتل رساند. این فرماندهان در کنار ایل افشار و طبقه متوسط کشور، سومین عنصری بودند که نادر را به پادشاهی رساندند. نادر با قتل فرماندهان، زمینه نابودی خود را فراهم و حتی زمان آن را هم به تعجیل انداخت. نقل است که شب قتل نادر، شاه به محافظان خود گفت؛ همه فرماندهان نظامی را جمع کرده و گردن بزنید چرا که اینان قصد قتل مرا دارند. این خبر به گوش فرماندهان و سران لشکر رسید و آنان تصمیم گرفتند قبل از اعدامشان به چادر نادر حمله کرده و او را بکشند. به این ترتیب، شورش دامغان به وقوع پیوست.

کشیش بازن، طبیب نادر مرگ شاه افشار را این چنین توصیف می کند: «مهاجمان به پای خیمه‌گاه نادر رسیدند و تمام موانع را کنار زدند تا به خوابگاه راه یافتند. شاهِ نگون‌بخت خوابیده بود، ولی از سر و صدا بیدار شد و با صدای دهشتناکی بانگ زد: کیست؟ شمشیر من کو؟ توپوزِ (گرز) مرا بیاورید. مهاجمان از شنیدن این صدا از ترس وحشت‌ زده و بِلااراده عقب عقب رفتند، اما هنوز از خیمه خارج نشده بودند که سر و کله محمدقلی‌خان و صلاح‌خان هویدا شد: با ما به درون چادر بیایید.

تهماسب ‌قلی ‌خان (نادر شاه) هنوز نیمه عریان بود که محمدقلی‌خان جلو دوید با شمشیر ضربتی حواله شاه کرد؛ نادر سرنگون شد و از پای درآمد. دو سه نفرِ دیگر نیز شمشیرهایشان را در بدن او فروبردند. شاه بدبخت که در خون خود می‌غلتید، سعی کرد که برخیزد ولی قدرت برخاستن و رمق حرکت نداشت، فریاد زد: چرا مرا کشتید؟»

بدین ترتیب شاه افشار پس از 12 سال سلطنت به دست افسران و فرماندهان لشکرش کشته شد. بعد از مرگ نادر شاه، فرماندهان شورشی اردوی او را به غارت بردند و جواهرات نادر نیز به سرقت رفت. جسد تکه تکه شده و بی سر نادر در مشهد دفن شد و قلمرو بی نظیرش نیز مانند کالبدش قطعه قطعه شد. بعد از مرگ نادر، ایران در آتش فتنه سوخت و تا زمان کریم خان زند درگیر جنگ داخلی بود. در زمان خان زند، اندکی تنفس کرد و سپس مجددا درگیر جنگ شد تا اینکه قاجارها به روی کار آمدند و ایران به ثبات نسبی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی رسید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 89
  • ناشناس
    46

    نادر ساخت و شما ویران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      نادرکه الان محبوب دواتشه های رباخوراشغالگرپست هستن ومیگن چرافلان شاه ایران روبخشید ولی درکل نادرشیعه وطرفدارهمین مسخره بازی شواف مذهبی بود

    • ناشناس
      6

      اونایی که میگن چرا فلان شاه فلان سرزمین رو از دست داد در واقع منظورشون این هست که چرا فلان سرزمین از دست رفت و الان ما نمیتونیم بچاپیم و غارتش کنیم و مردمش رو شکنجه بدیم و در صورت اعتراض بکشیمشون و کورشون کنیم. وگرنه خیال کردی منظورشون چیه؟ مثلا بحرین یا باکو اگه امروز جزو ایران بودند فکر میکنی چه به سر منابع و مردمشون میاوردند؟

  • ارش
    41

    اسطوره ها و قهرمانان ایران زمین هیچگاه نمیمیرند
    زنده باد شاه شاهان : نادرشاه کبیر
    قهرمان قهرمانان

    نظرات شما -
    • من
      2

      نادرشاه اولین متجاوز و غارتگر ضد آزادی بود ما عادت کردیم بگیم چنگیز نادر خودش چنگیزو درس می داد .

  • آزادی وطن
    42

    هنوز هم نام نادرشاه افشار لرزه بر اندام هرمتجاوزی می‌اندازد دراین روزگار گرگ صفت نادرشاه افشارم آرزوست

    نظرات شما -
    • مهدی
      3

      هر روز که میگذرد به حقانیت این حدیث از امام معصوم از کتاب شریف کافی بیشتر پی میبرم..کل رایت قبل قیام قایم فصاحبهما طاغوت..یعنی هر پرچمی قبل از پرچم قاءم ال محمد ص. طاغوت است.

  • ناشناس
    37

    نادر شاه واقعا نابغه بود .چه شیعه وچه سنی ایرانی بود وبه وطنش عشق می ورزید ،،مثل خیلی ها ایران ستیز ،،،و‌اجنبی پرست نبود

  • 🐜
    2

    طمع را نباید دوچندان کنی که صاحب کرم را پشیمان کنی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اشتباهی منفی دادم.

  • ناشناس
    37

    روحش شاد وطن پرست واقعی بود

  • عینی
    41

    قاجار مملکت رو نابود کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      فعلا که روی قاجار سفید شده

    • ناشناس
      1

      زمان قاجار هم در واقع مملکت دست همبن ملاها بود..تاریخ بخوانید متوجه میشید که چقدر در دستگاه حکومت نفوذ داشتند

    • ناشناس
      0

      یکی از علمای زمان قاجار فتوای جهاد علیه روسیه داد روسیه هم لج کرد و اذربایجان و گرجستان و ارمنستان و... از ایران جدا شد!!!!

    • خخخخ
      1

      خخخ روحانی رو یادت رفت بگی

  • کیوان
    36

    تورو خدا اینا رو ننویسید. چند روز دیگه مغز فندقیهای اسکل میرن آرامگاه نادر رو خراب می کنن

    نظرات شما -
    • مهرانا
      3

      متاسفانه تا به حال چند بار قصد تخریب آرامگاه وباغ نادری رو داشتند اما هنوز انجام نشده

  • م
    42

    بلاخره یک چیز بدرد بخور نوشتی خبر فوری

  • ناشناس
    37

    Nader shah the great😍😍😍

  • turk
    109

    وقتی اسم ایران توسط رضاخان بر روی این جغرافیا گذاشته شده چطور زمان نادر اسم ایران برای این جغرافیا اعلام میکنید؟ نادر تورک چرا انتظار دارید برای کشور خودش اسم ایران انتخاب کرده باشه در صورتی که خودش آریایی نیست و تورک هست؟؟!!!

    نظرات شما -
    • خلیل
      111

      لعن بر رضاشاه وطن فروش پست

    • بیجاری
      47

      بله ندرمیرزا. تورک بود و زمان او نام قسمتی از سرزمین صفویه ایران بود که قسمت مرکزی افغانستان و سیستان امروز است. تا سال 1923 اسم واقعی افغانستان را خراسان می گفتند که انگلیسی ها عوض کرده و شرق ایران امروز را خراسان گذاشتند.
      اسم ممالک محروسه قاجار را هم زمان رضاخان. گذاشتند ایران.
      درحالی که ایران اسم قدیم سیستان ایران و سیستان افغانستان است.

    • هادی بهمنی
      31

      چیزی به نام ترک در ایران نداریم.همه آریایی هستند ‌‌ترک واقعی مغول هست.

    • ناشناس
      0

      کسانی که جز لعنت کردن و حذف مخالف هیچ هنر دیگری ندارند مملکت را به اینجا رسانده اند که میبینیم

  • حسین
    39

    به turk. کی گفته اسم ایران رو رضا شاه انتخاب کرده؟ اسم ایران رو تو شاهنامه ندیدی؟ تو همین متن تو رستم التواریخ اسم ایران میاد. رستم التواریخ زمان فتحعلیشاه نوشته شده. رضا شاه فقط اسم ایران رو تو مجامع بین المللی رسمی کرد. قبل از اون خارجی ها به ایران می گفتند persia

  • ناشناس
    13

    خواندن تاریخ به ما نشان کی دهد نادرشاه افشار اسکندر قارون رضا شاه هم باشی روزی خوارخواهی شد واین دنیا وظواهرش به کسی وفا نمی کند

  • ناشناس
    40

    بازم 4تا با غیرت بوده اون زمانها .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      79

      شما به يك متجاوز مي گويي با غيرت فتح هند اشغالگري نيست؟

    • محمد
      50

      ناشناس اسکلی.. کدام متجاوز

    • ناشناس
      40

      خمله به هند تجاوز نيست؟. اوردن الماس ها كار درستي بود؟عاقبت تاًوان داد پسرش را كور كرد وسرش را بريدن نادر از ديد هندي ها متجاوز بود

  • ناشناس
    44

    جاوید باد نادر شاه
    اگر ایشان نبود الان ایران جژئی از افغانستان زامبی کثیف پشمک شپشو بود !

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      ایران افغانستان پاکستان و...کلا خاورمیانه به نظر میاد به جای عقل . بیشتر پشم و سبیل بزرگ و ریش زیاد و مو از این چیزا موقع خلقت نصیبشون شده😒😒😒😒😒

  • ناشناس
    48

    در ايران هر ايلي قدرت پيدا مي كرد حكومت تشكيل ميداد مانند صفويان زنديان ايل افشار وقاجار. مردم ايران در تشكيل حكومت نقشي نداشتند نادر شاه هم يك متجاوز بود ودهلي را فتح كرد

  • ناشناس
    49

    چرا بعضي وقت ها اسم شاه را پس و پيش مي نوسند مانند نادر شاه شاه عباس

  • حسین
    49

    ناپلئون شرق اشتباهه چون ناپلئون قبل از نادر بوده باید بگی ناپلئون نادر غرب چرا همیشه سعی دارید غربی ها را بالاتر از خودتون بدونید

    نظرات شما -
    • حسین
      41

      البته اشتباه نوشتم قبل منظورم بعد بود

  • ناشناس
    21

    مگر ايران وافغانستان در ان زمان يك كشور نبودند؟يعني چه افغان ها را بيرون كردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      نکته بجایی بود. متاسفانه تعصب و وهم عشق ایرانی جماعته . نمیدونه چی میگه حتی .
      یه بار میگن ایران از هند بود تا نیل . بعد میگن فلان قوم که تو این جغرافیا بودن توسط فلان شاه نابود شدن. و بعد هم خوشحال و مفتخر ازین کار.
      جماعت جوگیر و بی دانش اینستاگرام و اینترنتی باز

  • ناشناس
    48

    نادر شاه افشارم ارزوست، ارزوست، ارزوست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      40

      در قعر دوزخ باهاش محشور میشی

  • ناشناس
    12

    همه شب به سر فکر تاراج داشت
    سحرگه نه تن سر نه سر تاج داشت

    به یک گردش چرخ نیلوفری
    نه نادر به جا ماند و نه نادری

    ملتی که قهرمانهاشون شاه‌ها و آخوندها باشند لیاقتشون دقیقا همینی است که هست

  • ناشناس
    0

    جالب بود ..بار هم از تاریخ پادشاهان بنویسید

  • ناشناس
    20

    .. شروع به گرفتن مالیات‌های فوق‌سنگین از مردم و تجار و بزرگان کرد، فرماندهان و امرای محلی را عزل و اعدام می‌کرد و به شهرهایی که مالیات نمی‌دادند هجوم می‌برد.. خانواده و ایل خود را هم از بین برد.. همچنین فرماندهان نظامی خود را به قتل رساند.. به محافظان خود گفت همه فرماندهان نظامی را جمع کرده و گردن بزنید ..

    ملت وحشی ایران شرح همه این جنایات را می‌خوانند و حسرت می‌خورند و آرزو می‌کنند که ای کاش چنین جلاد سفاکی حاکم‌شان بود. چون ذاتاً وحشی و ددمنش هستند. یعنی حتی همین آخوندها هم از سر ملت وحشی ایران زیادند. ملت وحشی ایران یک جانی روانی تمام‌عیار لازم دارند که درست‌‌وحسابی مشت و مال‌شون بده مثل چنگیز و تیمور و اسماعیل قزلباش و نادرقلی و آقامحمدخان قجر و سایر وحوشی که مورد علاقه این ملت وحشی پلشت هستند

    نظرات شما -
    • 6

      البته ایرانیها در این زمینه تنها نیستند:
      مغولها هم قهرمانشون چنگیزه.
      ازبکها هم قهرمانشون تیمور لنگه.
      حتی بعضی از مجارها هم قهرمانشون آتیلا است.
      و جالبتر از همه:
      افغانیا هم قهرمانشون احمدشاه ابدالی است که بهش میگن احمدشاه‌بابا! و در کاخ ریاست‌جمهوریشون تابلوی مراسم تاجگذاری او را آویزان کرده‌اند.
      این احمدشاه ابدالی جزو قاتل‌ها و آدم‌کش‌های حرفه‌ای بود و دست راست و معاون نادر بود و در رکاب نادر مردم را کشتار می‌کرد و بعد از هلاکت نادر راه او را ادامه داد.
      تقریبا نصف سپاه نادر همین افغانیها و ازبکها بودند. جنگ نادر با افغانیها فقط جنگ داخلی بین او و افرادش بر ضد افغانیهای قندهار بود.
      آزاد خان ابدالی افغان در زمان نادر حاکم آذربایجان شده بود و کار خودش و افغانیهای تحت امرش قتل و غارت و تجاوز به مردم بود.
      بعدها کریم‌خان زند این افغانیهای همدست نادر را قلع و قمع کرد.

    • 33

      کافر همه را به کیش خود پندارد اگه شما وحشی هستی دلیل بر توهین به ملت بزرگ ایران نیست

  • ناشناس
    1

    درهردوره وحکومتی تنهادلیل ازبین رفتن وضعفش ظلم هاواجحافهایی است که درحق مردم می شودواین دلخوریها انباشته شده وروزی باعث شکست ونابودی ان حکومت خواهدشد

  • RASOUL
    48

    چقدر خود تحقیری و غربگدایی؟!! نادرشاه حدود هفتاد سال قبل از کشورگشایی ناپلئون این همه افتخار آفرید و حماسه هایی که از نظر نظامی خلق کرد چه در بعد وسعت و مساحت و چه تاکتیک و استراتژی و چه نبوغ ناپلئون حتی به گرد اون نمی‌رسه اونوقت شما خودباخته های غربگدا بجای اینکه بنویسید نادر شاه غرب (ناپلئون) مینویسد: ناپلئون شرق ؟!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      ساندیس خورها بشتابید جانمونید

    • 1

      فعلا که شرق گذاشته تو کلاستون

  • ناشناس
    26

    شتر ها را انش زد تا فيل ها رم كنند كدام ديوانه اي حيوان زبان بسته را اتش مي زند اسم اين را مي گذارند نبوغ نظامي!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      نوابغشون همونها بودند که الان حال و روزشون این شده دیگه

    • 13

      این که جای تعجب نداره‌. خب معلومه. جماعتی که متوسط بهره هوشی آنها حداکثر چیزی بین ۳۰ و ۴۰ باشه کسی را که حيوان زبان‌بسته را آتش ميزند اسم کارش را ميگذارند نبوغ نظامی. مگه شما از این جماعت انتظار دیگری داری؟

    • ناشناس
      18

      یارو در کودکی به اسارت ازبکها درومده بوده
      پرواضح ازبکها بلاهای زیادی به سرش آورده بودند که بعدها میخواسته انتقامش را از مردم بدبخت بگیره
      سادیسم و جنونش ریشه در همون بلاهایی داشته که زمان فقر و اسارت به سرش آورده بودند

    • 7

      جای تو توی لشگر نادر خالی بود برای حفظ جان سربازان ایرانی بجای شترها نعره می زدی وفیلها را رم می دادی
      تو خیلی حیف شدی با النگوهات

    • ناشناس
      3

      به ادمك نتيجه جنگ نادر چه شد؟

  • ناشناس
    29

    شاهان ایران به جز قاجار که از قاجار بدتر هم داریم می بینیم همه و همه به ایران خدمت کرده و باعث افتخار ایران شدند به جز کسانیکه لقمه از دهان ملت برمی دارند و دهان عرب متحاوزگر می کنند . عراق 8 سال اعراب در زمان عمر و اکنون هم دو دستی حیثیتمان دادیم و ریختیم پای اعراب خ....از این بالاتر . عقل و شعور هم خوب چیزی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      در زمان عمر و اکنون هم دو دستی حیثیتتان دادید و ریختید پای اعراب؟
      پس هزاران درود به اون غیرت و شرفتون 🤣

  • بیجاری
    39

    افشار (آوشار) به شکارچی بعد از خلج های مرکز ایران از قدیمی ترین اقوام ترک زبان ایران و جهان هستند. روستای قرخلو در شهرستان تکاب(تیکان تپه) قرار دارد. افشارها طولانی ترین جامع ایلی جهان بودند و امروز هم در ایران. ترکیه. عراق. افغانستان. آذربایجان. گرجستان.ترکمنستان و روسیه جمعیت‌ها و شهرهای فراوانی دارند.
    نادرشاه یا ندرقلی میرزا عاشق حضرت علی(ع) بود و اشعار ترکی فراوانی بر در و دیوار گنبد و بارگاه امام اول شیعیان به زبان ترکی نوشته است. عاشق فرهنگ و زبان های ملی ایران بود. فارسی و ترکی و کردی و عربی را ارج نهاد.
    بعد از مرگ پسرش مصطفی در ماجرایی عجیب زنده ماند و از مسیر روسیه به اتریش رسید و فرزند خوانده ماری آنتوانت شد. مصطفی به خدمت ارتش اتریش درآمد و افسر ارشد ارتش اتریش شد و همین جمله. ضرب المثل شیرینی در زبان ایرانی ها شده. دو پسر به اسمهای یوسف و یحیی داشت که بعد از رفتن آنها به آلمان امروز و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.
    خانه مصطفی پسر نادر شاه در وین اتریش امروز یک موزه زیبا و کوچک است.
    من خودم از نوادگان ایل افشار و اهل بیجار هستم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      حتما اهل روستاي سيوري هستي!!!

    • 11

      اطلاعات تاریخی خوبی بود مگر خبر نداری مردم از اطلاعات درست تاریخی خوششان نمی آید
      منفی می زنند

  • روح اله
    29

    مایه افتخار ایران وایرانی نادر شاه افشارکسی که وجود ایران را مدیون اوهستیم.ودرباره جنون او هم باید گفت کسی که تمام عمر خود راصرف آزادی وسربلندی ایران کرد واز اطرافیان جز خیانت وکینه ورزی ندیدوهمواره توسط پاچه خواران صفوی مورد اتهام وتخریب قرار گرفت

  • 10

    این ملت همون موقعش هم چی بوده‌اند که نادر دیوانه مجنون سوارشون بوده
    اون موقع هم هر بلایی که نادر به سرشون میاورده در جواب چسناله میکردند و میگفتند: خدا به داد برسه خدا لعنت کنه خدا فلان کنه خدا ال کنه

  • نام اشنا
    34

    معلون نیست نویسنده این متن را ازکجا آورده نادرشاه ترک نبود نادرشاه ازکردهای کرمانج استان خراسان میباشد والان اکثریت منطقه بجنورد وروستاهای اطراف باهمین زبان کرمانجی صحبت میکنند،،خواهشن تاریخ رو به این آسونی تغیرندید

    نظرات شما -
    • بیجاری
      19

      دوست عزیز تاریخ که بچه بازی نیست کردها همیشه مهاجر بودن و هستند. بعد شما آخرین حکومتی که داشتی حکومت محلی اردلان ها بوده. ضمنا نادر شاه ترک افشار بود و در لشکر نادر کردها و افغانها هم بودند. اصالت نادر از فشارهای گروس و روستای قرخلو افشار است بین تکاب و بیجار در کردستان. ایران هم کلمه تاجیکی و فارسی است که محدوده ای در جغرافیای افغانستان امروز است.

  • یکی ازشماها.احمقم
    27

    آقایان مورخ.اولانادرکردبود.دوم نام ایران.همانطور که‌ میدونی بنیان گذاران ایران کردها بودن ونام ایران برگ فته ازکلمه کردی .آیر.بمعنای آتش.وهمه زرتشتی بودن وتمام مناطق تحت سیطره زرتشتیان رامیگفتن آیران .يعنی سرزمین آتش‌ها کم اراجیف بگین. الان به‌ اشتباه میگن ایران .

  • ناشناس
    31

    همین که مثل رضا شاه کوه های آرارات رو به ترکیه نبخشید و همچنین محمد رضا شاه بحرین رو دو دستی تقدیم نکرد خودش جای تشکر دارد.

  • ناشناس
    12

    نادرشاه یکی از نوابغ ایران بوده و هست و در سال اخیر هجمه های زیادی برای تخریب این ایرانگشای واقعی صورت می گیرد.
    متاسفانه این سیاست مثل تخریب چهره کوروش کبیر با استفاده از امکانات صدا و سیما و هدفمند است.
    اما تاریخ ایران همانند نادر کم به خود دیده است که ایران را به اوج قدرت برساند.
    دلیل این تخریب چیست؟! شاید عقده حقارت های ناشی از ضعف افرادی است که بجای ایجاد محبوبیت خود، دست به تخریب چهره های محبوب تاریخی می زنند.

    نظرات شما -
    • 7

      واقا که حق را گفتی نادر شاه بزرگ و نا بغه نظامی که جهان بخود ندیده همیشه خواری درچشم دشمنان ایران است و سعی در مدخوش کردن چهره این بزرگ مرد تاریخ ایران دارند

    • 17

      کورش کبیر رو با نادر اسکل مقایسه میکنی؟

  • ناشناس
    20

    نادرشاه سنی مذهب بود اینو دیگه همه می دونن

  • حمید رفیعیان
    19

    اتفاقا دست سیاست انگلیس در همین نقطه سلسله افشاریان و کشتن نادر شاه برای پایان دادن ماموریت کشور ایران رو میشود انگلیس با کمک سکوی پرتاب ایران از شمال تسلط ایران برکشور هند و از جنوب ان بمبیی تسلط انگلیس و اسیر گرفتن هندی ها بعنوان سربازان ملکه انگلیس و انتقال انان برای جنگ نیابتی با سرخپوستان امریکا توانست هتریک با درایت سیاسی و نظامی انجام دهد و هم در اینده کشور هند را کامل به تسلط خود در اورد و هم جای پایی محکم در سرزمین تازه کشف شده امریکا توسط اسپانیا و پرتغال بدست اورد و هم با اشغال تجاری نظامی هنگ کنگ از چین منابع غارت کرده ایران و هند را نیروی های کشور چین در سازندگی امریکا سرمایه گذاری کند

  • ناشناس
    23

    که ایرانیان را به کشتن دهم
    خود اند جهان تاج بر سر نهم
    ایا این شعر شاهنامه دلیل بر دروغ بودن بنیانگذاری ایران تو سط،رضا پالانی گرجی الاصل نیست
    ایران بود از ده هزار سال پیش کیومرت وجمشید گواه بودن است
    روسیه واسلاو ها بودن
    لعنت بر استالین گرجی ورضا پالانی گرجی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      معلومه گرجیها باهات خیلی بد تا کردند 😏

  • ایرانییم
    0

    نابود کرد؟؟😂😂

  • ناشناس
    11

    آن کسی که گفته ایرانیان وحشی هستند و توهین به ملت بزرگ ایران کرده است بداند که اولا خودشان آدم نیستند وحیوان هستند و اولاغ تشریف دارند واز ملت ایران حتما خورده ننگ بر کسی که نون و نمک ایران را کوفت کند و خیانت کند خدا لعنت کن‌

  • محمدی
    8

    جاویدنام.

  • ناشناس
    10

    نادر هم یک دیکتاتور بود و سرنوشتش لایقش

  • سیروس
    2

    چه عبرت اموز.

  • امیر
    6

    زنده باد نادر شاه

  • ناشناس
    3

    Afghanha dar iran manande boombe entehaari hastand. Amrica va chin va ròosiye zaamene aanh raa daarand!

  • ناشناس
    1

    ایران هرگز از حکمران شانس نداشته.

  • مونگول
    3

    کسانی که سعی در تخریب نادر شاه کبیر دارند از عاملان همان کسانی هستند که نادرشاه صدها سال پیش آنها را شناخت و به خیش بست و گفت فقط به درد شخم زدن زمین میخورند .

  • ناشناس
    3

    Agar nader shah bozorg nabood, rosiyan, afghanha, turkha neshi***e iranian raa darideh boodand!

  • ناشناس
    2

    ناپلئون نادرشاه غرب بود

  • رسول نصف تشیع نصف تسنن
    2

    من هم دیروز همین را شنیدم در یک مستند کوتاه خبری در یوتوبی برای اولین بار زندگیم که نادر شاه خواسته اهل تشیع را برچیند از ایران و مذهب اهل تشیع را بانی اختلاف بین مسلمانان دانسته و خودش اهل تسنن بوده!حتی کسی که آن مستند را ساخته بود خودش با لهجه تهرانی ها حرف میزد یعنی خودش اهل تشیع بود!من قبلا نمیدانستم که اهل تشیع از چند صد سال پیش به این طرف بوده و چون بشدت مخالف اختلاف بین مسلمانان هستم زیاد به حرف سازنده آن مستند کوتاه بها ندادم فقط مقداری از مستند را دیدم و شنیدم و عوضش کردم رفتم به مستند بعدی

  • محمد
    0

    ناپلئون فتوحات زیادی داشت اما در پایان امپراتوری اون فرانسه اشغال و خوار و ذلیل شد اما دو دستاورد مهم داشت که نادر هیچ کدام را ندارد.
    ۱- کد ناپلئون یا قانون مدنی فرانسه که در زمان او تدوین شد.
    ۲- پیشرفت اروپای مرکزی و شرقی با از بین بردن سیستم فئودالی و تزریق تفکرات جمهوری خواهانه
    نادر نه تفکر داشت نه صبور بود و نه زیربنایی برای توسعه عمیق ایجاد کرد. کشت و غارت کرد و در نهایت کشته شد. مقایسه ناپلئون با نادر توهین به ناپلئون است.

  • ناشناس
    0

    بابا غلو می زدن

  • 0

    نادر شوهر دختر دایی مادرم بود با پسرعموی جوانش ازدواج کرد.. قرص اعصاب می خورد مرد ادم خوبی بود اهل تبریز.... دختردایی مامانم بعدها خندید گفت نادیر ائلدی
    ما تعجب کردیم مرده ناراحت شدیم یه بار می گفت اردبیل که رسبدم یخ زدم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها