یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۲۹۹؛

روزنامه‌های فرانسه می‌نویسند، باید دید دولت ایران چه اندازه نماینده ملت ایران است

«بعضی از روزنامه‌های فرانسه می‌نویسند این‌که نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] متوسل به مجمع ملل می‌شود باید دید او چه اندازه نماینده دولت ایران است و دولت ایران حالا چه اندازه نماینده ملت ایران است.»

روزنامه‌های فرانسه می‌نویسند، باید دید دولت ایران چه اندازه نماینده ملت ایران است

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۲۹۹؛

تا ظهر کتاب می‌خواندم. کاغذی از ارباب کیخسرو و به توسط علینقی‌خان رسید که نوشته بود خبر رسیده شما وزیرمختار پاریس شده‌اید و از این بابت تبریک گفته و اظهار خوش‌حالی کرده بود و نیز نوشته بود اسباب‌ها هنوز از باکو نرسیده است. معلوم می‌شود به باکو رسیده، خدا کند در اغتشاش‌های باکو از میان نرود.

ناهار با انتظام‌الملک در پوکاردی خورده بعد رفتیم در خیاطی کوتار من یک دست لباس تابستانی سفارش دادم و آمدم منزل و رفتم اصلاح ریش کردم و به مغازه لوور رفته شش جفت جوراب خریدم به صد و دو فرانک و برگشتم منزل و مطالعه کردم و وقت شام رفتم به سن‌میشل در شارتیه شام خورده بعد از شام رفتم به مجمع نجومی. فلاماریون آسیبی خورده نیامده بود. نطق او را در جلسه عمومی دیگری خواند. با مادموازل رنودو ملاقات کردم و استنباط کردم که عروسی واقع شده. از آن‌جا رفتم منزل میرزا محمدخان او را برای فردا که می‌خواهیم به جنگل برویم خبر کردم و آمدم منزل.

بعضی از روزنامه‌های فرانسه می‌نویسند این‌که نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] متوسل به مجمع ملل می‌شود باید دید او چه اندازه نماینده دولت ایران است و دولت ایران حالا چه اندازه نماینده ملت ایران است. فرانسه‌ها اوقات‌شان از خیلی جهات تلخ است، از جمله این‌که می‌بینند انگلیس‌ها مشغول‌اند با روسیه صلح می‌کنند و باز کلاه دیگران را پس معرکه می‌گذارند و ریش خود را پیش می‌اندازند و شاید به این ترتیبات مخاطراتی را که در آسیای غربی برای انگلیس محتمل است و فرانسه‌ها از آن خوش‌وقت هستند جلوگیری می‌کنند. در هر صورت نقار بین فرانسه و انگلیس موجب این مذاکرات و فی‌الجمله اسباب وهن دولت ایران هم هست. ممتازالسلطنه یقینا هر قدر می‌تواند کمک می‌کند.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، صص ۳۹۱ و ۳۹۲.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها