موضوع کرکوک در مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق جایی ندارد

آغاز مذاکرات گروههای عراقی با احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت جدید عراق رسانه های کردستان عراق

موضوع کرکوک در مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق جایی ندارد

رسانه های کردی روز سه شنبه به نقل از 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق اعلام کردند که هیچ توافقی در خصوص کرکوک با کردها برای ورود آنها به ائتلاف چهارجانبه در راستای تشکیل بزرگترین ائتلاف پارلمانی عراق برای تشکیل دولت صورت نگرفته است.
العبادی تاکید کرد که به بارزانی اعلام کرده است وی توان آغاز مذاکره در خصوص کرکوک را ندارد و ائتلافها در قالب همسویی های سیاسی و نه سازش تشکیل می شوند.
گفتنی است قبل از آغاز مذاکرات برای تشکیل دولت بین هیات مشترک چهار ائتلاف سائرون، نصر، حکمت و الوطنیه، «خالد شوانی» یکی از اعضای کمیته رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که موضوع کرکوک یکی از موضوعات مورد نظر احزاب کرد عراقی برای مذاکره در خصوص تشکیل دولت جدید عراق می باشد.
«خالد العبیدی» یکی از اعضای هیات ائتلاف چهارجانبه عراقی نیز امروز تاکید کرد که موضوع کرکوک در قالب مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق قرار نمی گیرد و هیچ سازشی در این خصوص صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: در دیدار دیروز به نیچروان بارزانی اعلام کردیم که کرکوک یک موضوع سیاسی نیست و در قالب موضوع مذاکرات برای تشکیل دولت قرار نخواهد گرفت.
استان کرکوک بدلیل داشتن منابع غنی نفت و گاز برای دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق دارای اهمیت استراتژیک می باشد.
گروههای کرد عراقی در تلاش هستند از طریق مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق زمینه را برای بازگشت سیاسی و نظامی گروههای کردی به استان کرکوک فراهم کنند امری که با مخالفت سایر گروههای سیاسی و بخش زیادی از جامعه ترکمانها و اعراب سنی ساکن کرکوک روبرو شدند.
در پی برگزاری همه پرسی شکست خورده اقلیم کردستان عراق در سال گذشته کنترل امنیتی استان کرکوک از دست پیشمرگه های تحت امر احزاب حاکم بر کردستان عراق خارج و به دست نیروهای امنیتی فدرال عراق افتاد.
همزمان با این اتفاق اعضای شورای استانی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق از شورای استانی خارج شدند اقدامی که گروههای کردی را در شورای استانی کرکوک از اکثریت انداخت.
نبود اکثریت برای گروههای کردی در شورای استانی کرکوک سبب شد که استاندار جدید برای این استان انتخاب نگردد.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها