خبرفوری بررسی می‌کند

دیپلماسی در سال 1403 به کدام‌سو می‌رود؟ / ایران و اسرائیل؛ حرکت به‌سمت ساعت صفر! / سال وداع با بایدن و بازگشت ترامپ؟

در سال ۱۴۰۲ نه برجام‌ احیا شد، نه جنگی میان ایران و دولتهای متخاصم درگرفت. سالی که گذشت، نماد همان پیش‌بینی چند سال قبل رهبر انقلاب بود: سال نه جنگ، نه مذاکره...

دیپلماسی در سال 1403 به کدام‌سو می‌رود؟ / ایران و اسرائیل؛ حرکت به‌سمت ساعت صفر! / سال وداع با بایدن و بازگشت ترامپ؟

به گزارش خبر فوری، سال 1402 سالی نسبتا آرام برای سیاست خارجه ایران بود. اگرچه تنش ها میان ایران و غرب افزایش یافت و به خصوص بعد از آغاز جنگ غزه، اصطکاک‌های نظامی و سیاسی فراوانی میان ایران و آمریکا پیش آمد و دو طرف تا آستانه درگیری مستقیم هم پیش رفتند اما دنیای دیپلماسی ایران شاهد چالش بزرگ و سرسام آوری نبود.

ایران و عربستان؛ توقعاتی که کامل برآورده نشدند

اگرچه نباید فراموش کنیم که انتظارمان از پیشرفت های دیپلماتیک سال 1402 بیشتر بود و بسیاری از انتظارات و توقعات برآورده نشدند. در اسفند 1401 برخی خبرها منتشر شدند که ایرانی ها را امیدوار کردند. در ماه پایانی سال قبل، اخبار رفع تنش ایران و عربستان و عادی شدن روابط منتشر شد و همزمان، اخباری در مورد از سرگیری مذاکرات ایران و غرب و به خصوص، رفع اختلافات عمیق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به گوش رسید. در آن زمان بسیاری امیدوار بودند سال 1402 سال رفع تنش های دیپلماتیک باشد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

روابط ایران و عربستان، اگرچه دیگر بحرانی نیست اما همچنان فراز و فرود دارد. حج عمره همچنان تعلیق است، اگرچه جنگ یمن عملا تمام شده اما برخی اختلافات عمیق میان صنعاء و ریاض وجود دارد، همچنین، روابط تجاری و اقتصادی ایران و عربستان همچنان معلق است و انتظارات در این زمینه برآورده نشده است. بازی سپاهان و الاتحاد و ترک استادیوم توسط تیم عربستانی به بهانه تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه به خوبی نشان داد که هنوز فاصله زیادی میان دو کشور مهم خاورمیانه وجود دارد (اینجا بخوانید).

ایران و آذربایجان؛ بهتر از دیروز

همچنین، روابط ایران با همسایه شمالی خود یعنی آذربایجان نیز پرفراز و نشیب بوده است. اگرچه سال گذشته روابط تهران و باکو به مراتب پرتنش تر بود و برخی تحلیلگران معتقد بودند به زودی دو طرف وارد جنگ می شوند و امسال شاهد کاهش تنش ها و درگیری ها بودیم اما اختلافات مرزی و استراتژیک میان دو کشور همچنان وجود دارد و هر لحظه می تواند خطر ساز باشد.

اختلافات دیپلماتیک با همسایگان شرقی و غربی

یکی از مهم ترین تحولات دیپلماتیک ایران در سال 1402 مربوط به جنگ غزه می شود. این جنگ باعث نزدیکی کشورهای عربی و اسلامی به همدیگر و کاهش تنش ها میان آنان شد. ایران سعی کرد به اتحاد کشورهای اسلامی علیه اسرائیل کمک کند و اگرچه نتوانست پیشرفت زیادی در این رابطه داشته باشد اما موفق شد جایگاه دیپلماتیک خود را در منطقه تقویت کند.

با این حال، جنگ غزه روی دیگری هم داشت. همزمان با جنگ، تلاش رژیم صهیونیستی برای اقدامات خرابکارانه در ایران افزایش یافت و نتیجه این اقدامات، نفوذ تروریست های تکفیری از پاکستان، افغانستان و عراق به ایران و انجام برخی عملیات های تروریستی مانند حادثه کرمان بود. ایران به سرعت به این اقدامات پاسخ داد. تهران بدون هماهنگی با دولت های عراق و پاکستان به مقر تروریست ها در این دو کشور حمله کرد. این اقدام با وجود نشان دادن عزم ایران به همسایگان، باعث ایجاد تنش هایی دیپلماتیک میان ایران و پاکستان و ایران و عراق شد که البته با تلاش های مقامات سیاسی ایران به بحران تبدیل نشد و فروکش کرد (اینجا و اینجا بخوانید).

ایران و اسرائیل؛ نزدیک شدن به ساعت صفر

با این حال، شاخصه اصلی تحولات دیپلماتیک ایران در سال 1402 به اسرائیل مربوط می شود. تنش ها میان تهران و تل آویو در سال جاری به اوج خود رسید. دو طرف عملیات های متعددی علیه یکدیگر ترتیب دادند و با آغاز جنگ غزه (عملیات طوفان الاقصی در اکتبر 2023) تنش ها، درگیری های نیابتی، ترورها و خرابکاری ها چند برابر شد؛ به طوری که می توان گفت ایران و اسرائیل در حال حاضر در یک جنگ نیابتی بزرگ هستند (اینجا بخوانید).

فضای تعلیق؛ کلیدواژه ای که رابطه ایران و غرب را توصیف می کند

با وجود این، روابط ایران و آمریکا در سال 1402 مانند سال قبل بود. فضای تعلیق، بیم و امید، تهدید و ارجاع همچنان بر جهان دیپلماسی ایران و غرب حاکم است. اگرچه در ماه های اخیر، تنش ها میان واشنگتن و تهران افزایش یافته و دو طرف تا پای جنگ هم پیش رفتند اما از آن سو، خبرهایی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به گوش رسیده و می رسد که نشان می دهد دو طرف علاقه ای به جنگ و تنش بیشتر ندارند (اینجا بخوانید).  

ایجاد مثلث پکن – مسکو – تهران

از آن سو، ایران در سال 1402 سعی کرد روابط استراتژیک خود را با دو قطب شرق یعنی روسیه و چین عمیق تر کند. آخرین گام در این زمینه هنگامی برداشته شد که سه کشور تصمیم به برگزاری رزمایش مشترک در دریای عمان گرفتند. پیش از این رزمایش نیز بسیاری از پایگاه های خبری آمریکایی از ایجاد مثلث امنیتی پکن – مسکو – تهران خبر می دادند (اینجا بخوانید) اما این رزمایش نشان داد که این ائتلاف بیش از پیش در زمینه امنیتی و لجستیکی خود را نشان می دهد.

سال 1403؛ نفس ها حبس می شوند

با وجود اینکه سال 1402 سال زیاد پرتنشی برای دنیای دیپلماسی ایران نبود اما ممکن است سال پیش رو یعنی سال 1403 سالی بد و ملتهب برای دیپلماسی ایرانی باشد. انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه برگزار شد و بعد از اعلام نتایج، مشخص شد که مخالفان برقراری ارتباط با غرب و برجام بیشترین سهم را از کرسی های بهارستان دارند. از آن سو، در سال 1403 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود. دونالد ترامپ با وجود تلاش ها، مجددا توانست به عنوان نامزد نهایی جمهوری خواهان انتخاب شده و برای دوئل نهایی با بایدن آماده شود. در صورت انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا، احتمالا سطح تنش های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا چند برابر شود.

باید منتظر ماند و دید این امکانات تا چه حد تحقق می یابد و دنیای دیپلماسی به کدام سمت و سو حرکت می کند؟

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • علی
    4

    مثلث پکن مسکو تهران ، ایران بین این دو کشور مثل مش قلی و پسرانش میمونه ، هرجا کارو حمالی باشه مش قلی و پسراشو دعوت می کنن وقتی بحث جشن و شادی باشه اونارو دعوت نمی کنند چون تعدادشان زیاده غذا زیاد می خورن ، نفت ایرانو مفت می خرند تمامیت ارضی ایران و هم دستمایه سیاست هاشون می کنن باعث تحریم ایران میشن در مقابل بحث جنگ که میشه ایران و می کنن سپر

  • ناشناس
    25

    جنگ جنگ تا پیروزی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      داداش همین الان تو غزه جنگه ، نشستی کامت میزاری ؟ درهای شهادت باز است چرا نشستی و از زیر لحاف شعار میدی

    • محمد مهدی (اسلام طلب)
      0

      دادا بیا باهم کاسه لیسی کنیم تنهایی خسته و جیره کم

  • ناشناس
    19

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران سال هاست در ساعت صفر قرار دارند !
    البته خودشان این مسیر را انتخاب کرده اند و الان هم اکثر مردم دوستدار نظام هستند شما این حقیقت را در انتخابات مجلس دیدید ۲۵ میلیون نفر رای دادند!!!!!!!

    نظرات شما -
    • امیر ب ناشناس ساندیسی
      2

      ناشناس از طرف مردم حرف نزن سانديس خور

  • راس
    4

    سیاست شرق خفت آور تر از غرب بود،
    نفت مفت ، جنس بنجل ،دستت زیر ساتور وتو شرقی، ادامه تحریم به سود شرق، سهم ملت ایران هم شعار مرگ بر آمریکا

  • ناشناس
    1

    بسوی فلاکت بیش از پیش ایرانی ها . البته خودکرده را تدبیر نیست . خودمون خواستیم اینطوری زندگی کنیم . کشورهای کوچک همسایه ما که عرب هستند و ما دین آنها را انتخاب کرده ایم ارزش پولشان سه برابر دلار آمریکااست . دینار بحرین و کویت سه برابر دلار آمریکا ارزش داره .
    ایرانی باید گشنه نگه داشته بشه تا قدر عافیت رو بدونه و ( جفتک ) الیز نزنه

  • ناشناس
    0

    تا امروز که هر سال گفتیم دریغ از پارسال

  • ناشناس
    1

    دیپلماسی به هرسویی که میرود یک چیز واضح و عیان است ، هرچه هست به یقین به سمت آرامش و آسایش و فردای روشن مردم نیست

  • ناشناس
    7

    امید من به اسرائیل هست که من را نجات دهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      آورین. منتظر باش تا بیاد نجاتت بده!

    • ناشناس
      4

      آره وقتی اومد آدرس ما رو هم بده بیاد ما رو هم نجات بده آورین بر شما

  • ناشناس
    2

    به همون سمتی که در ۴۵ سال گذشته رفته...امیدبخش، عقلانی و همراه با روابط گسترده اقتصادی- سیاسی با جهان خارج بعلاوه اعتبار بین المللی بالا!!!

  • آرش
    1

    چیزی نمیشه ، ترامپ میاد بعدش دلار میره تا 200 و مردم روز به روز بدبخت تر میشن ، حضرات هم عین 45 سال گذشته میان وعده وعید میدن و میرن

  • ناشناس
    1

    اگر با همین فرمان جلو بریم پیشنهاد میکنم فقط گندم بکارید چون‌مردم دیگر نمیتونن گوشت بخرند
    ضمنا ساعت سقوط ظلم نزدیک است

  • م د
    0

    اینجوری میشه دلارمیشه ۲۰۰هزار بعد حقوقا۲۰درصدمیره بالا انتخابات ریاست جمهوری ایران به غیراز همین اصولگراهای تندروهمه ردصلاحیت میشن تعداد رایهاروضربدر ۱۰۰میکنن میگن ۶۰ت۷۰درصدواجدین شرایط رای دادن بعدم پشت تریبون راست قامت وامیستن میگن ما قویترین کشور دنیاییم باقویترین پشتوانه مردمی

  • ناشناس
    0

    امسال دیگه با آتیشی که پوتین پاپا درست کرده و کوتاه بیا هم نیست. زمین میده زمین‌ میگیره. دوست آمریکایی ها را کتک می زنه دوست روس ها را می زنند. خلاصه‌ سال اژدها وارد می شود و بزن بزنه. و راه فرار هم وجود نداره. خلاصه‌ باید مشکل دنیا حل بشه و بشریت راحت بشن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها