مصوبه عجیب مجلس درباره مالیات افراد حقیقی/ مجلس توضیح داد

محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مصوبه عجیب نمایندگان مجلس خبر داد. مصوبه‌ای که پس از جنجالهای بسیار، در نهایت توضیحاتی درباره‌اش منتشر شد.

مصوبه عجیب مجلس درباره مالیات افراد حقیقی/ مجلس توضیح داد

محمد حسین فرهنگی گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه رای داد بند ج تبصره 6 که بر اساس آن اگر جمع واریزی به حساب شخصی و غیر تجاری اشخاص حقیقی در هر ماه تا پایان اردیبهشت 1403 نسبت به سال قبل بیشتر باشد مشمول مالیات خواهد شد.

 فرهنگی در ادامه گفت: صاحب حساب اگر اعتراضی داشت باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند و ثابت کند این درآمد نبوده است.

وی با بیان اینکه خیلی تصمیم عجیبی بوده افزود: پیشنهاد حذف من رای نیاورد. نمیدانم مجلس دنبال چه موضوعی است و دولت چرا این احکام را در لوایح خود می‌آورد(انتخاب).

انتقاد از مصوبه عجیب مجلس در مورد مالیات حساب های شخصی و غیرتجاری

به گزارش تجارت نیوز علی شریفی‌زارچی استاد دانشگاه گفت: تصویب کردند که «اگر واریزی به حساب شخصی افراد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از سال قبل باشد مشمول مالیات می‌شود» یعنی مردم باید تاوان بی‌ارزش‌شدن پول ملی را مضاعف بپردازند. راستی، چند مدیر دولتی که از مالیات مردم ۳ میلیارد دلار رانت ‎چای دبش را پرداختند، بازداشت شدند؟

photo_2024-01-26_17-52-26

پاسخ رییس سازمان امور مالیاتی کشور به ادعای یک استاد دانشگاه: عین متن مصوبه را منتشر کنید

در حالیکه چند ساعتی بود که خبری در خصوص مصوبه جدید مجلس حول نحوه محاسبه مالیات در سال ۱۴۰۳ منتشر شده‌بود، هادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در توییتر این خبر را تکذیب کرد و از همه کسانی که این ادعا را دارند خواست تا «عین متن مصوبه» را منتشر کنند.

پیش از این شایعه شده بود که اگر واریزی حساب افراد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از سال قبل باشد، فرد مشمول مالیات می‌شود که سبحانیان این موضوع را تکذیب کرد.

اطلاعیه روابط عمومی مجلس در پی برداشت غلط از مصوبه مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳

تهران- ایرنا- روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در این اطلاعیه نوشت: براساس برداشت‌های غلط از یک مصوبه مهم، شفاف‌ساز و ضدفساد مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳، برخی رسانه‌ها اقدام به فضاسازی و انتشار محتوای غلط و خلاف واقع علیه این مصوبه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در این اطلاعیه نوشت: براساس برداشت‌های غلط از یک مصوبۀ مهم، شفاف‌ساز و ضدفساد مجلس در لایحۀ بودجۀ ۱۴۰۳، برخی رسانه‌ها اقدام به فضاسازی و انتشار محتوای غلط و خلاف واقع علیه این مصوبه کرده‌اند.

براساس لایحۀ دولت برای قانون بودجۀ ۱۴۰۳ و مصوبۀ مجلس در بند «ج» تبصرۀ ۶ این لایحه، «در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه، از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی‌نبودن تراکنش‌ها و ارائۀ اسناد و مدارک به‌عهدۀ صاحب حساب می‌باشد.

منظور از حساب غیرتجاری حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان حساب مرتبط با فعالیت مؤدی ثبت نشده باشد». برخی به‌اشتباه این‌طور برداشت کرده‌اند که طبق این مصوبه هرکس سال آینده میزان واریزی به کارت‌های بانکی‌اش نسبت به قبل افزایش یابد باید مالیات پرداخت کند، درصورتی‌که این برداشت کاملاً غلط و خلاف مصوبه است.

هدف این مصوبه جداسازی حساب‌های تجاری از حساب‌های عادی و شفاف‌سازی درآمد برخی مشاغل است که عمدۀ فرارهای مالیاتی توسط آن‌ها انجام می‌شد و تراکنش‌های درآمدی خود را به‌صورت کارت‌به‌کارت به حساب‌های شخصی واریز می‌کردند. این دسته از صاحبان مشاغل تاکنون به روش‌های مختلف از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند، ازجمله عدم استفاده از کارت‌خوان و الزام مشتری به واریز هزینه‌ها به‌صورت کارت‌به‌کارت یا نقدی (مثلاً بیماران، خریداران خودرو، مسکن یا موکلان و...)، و حتی عمدۀ تراکنش‌های درآمدی‌شان به حساب‌های غیرتجاری بوده است. درحقیقت این مصوبه هیچ‌ ارتباطی با مردم عادی و عموم اصناف ندارد و فقط شامل این دستۀ خاص از صاحبان مشاغلی است که تاکنون با حقه‌بازی و دورزدن قانون، از شفاف‌شدن درآمدهای هنگفت خود سر باز زده‌اند.

همچنین، برخلاف ادعاهای غیرواقعی مطرح‌شده این‌طور نیست که هرکس درآمدش نسبت به سال قبل افزایش یابد، مشمول این مصوبه می‌شود. بلکه طبق همین مصوبه، «شورای پول و اعتبار مکلف است تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده» مشخص کند که حساب‌های بانکی افراد با چه مشخصاتی تجاری شناخته می‌شود. به‌عنوان نمونه، هم‌اکنون حساب‌هایی که در ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشته باشند و مجموع این واریزی‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، مشمول این مصوبه می‌شوند. این یعنی اگر یک حساب ۹۹ تراکنش درآمدی داشت و مجموع آن از ۳۵ میلیون تومان بیشتر باشد، شامل قانون نمی‌شود یا اگر حسابی در یک‌ ماه ۱۰۰ تراکنش درآمدی داشت، اما مجموع واریزی‌ها ۳۴ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان شد باز هم شامل مصوبه نمی‌شود، چرا که طبق قانون باید هر دو شرط تعداد تراکنش و مجموع درآمد در ماه توامان محقق شود.

بنابراین، همۀ مثال‌ها و ادعایی که برای این مصوبه در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح و مدعی شده که طبق آن هرکس حتی یک میلیون تومان افزایش درآمد داشته باشد باید مالیات بدهد، دروغ محض بوده و احتمالاً هدف آن تخریب دولت و مجلس و ناامیدی مردم از مشارکت در انتخابات است.

روابط عمومی مجلس همچون همیشه از همۀ رسانه‌ها درخواست می‌کند، بعد از بررسی کارشناسانه و تخصصی مصوبات، نسبت به انتشار آن اقدام کنند تا مبادا اطلاعات غلط به مخاطبان خود ارائه دهند. در این زمینه، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی نیز به‌مانند گذشته آمادگی دارد نسبت به رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات رسانه‌ها و خبرنگاران اقدام کند.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: خبرفوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • ناشناس
    0

    هر دم از این باغ بری میرسد
    ماشالا یکی از یکی داغون‌تر و دزد تر
    دیگه هیچ راهی واسه خالی کردن قانونی جیب ملت وجود نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بی لیاقت ترین های تاریخ بشر

    • ناشناس
      0

      ناراحت نباشیداگرطرح های قبلی تونست برای دولتها درآمد داشته باشه اینم می‌تونه، خوب باعث میشه پولها ازبانک خارج و تبدیل به سرمایه های بدون مالیات بشه ودرادامه ورشکستگی هرچه بیشترو سریعتر بانکهارو دروپیش خواهد داشت

    • ضصثق
      0

      میشه یک نفر پیدا بشه و این سوال رو جواب بده
      قدیم قدیم ها برخی سر گردنه سر جاده مینشستند با شمشیر و سلاح و نیزه
      هر اسب و قاطر و یا کاروان تجاری رد میشد ازشون پول و مال و کالای زور میگرفتن
      ما الانه بهش میگیم که اونها طرار بودن
      دزد بودن
      مال دزدی هم حرامه و گناه کبیره و جهنم و آتش سوزان و ....

      خب الانه دیگه ازون دزدها خبر نیست
      اما برخی پول ملی رو بی ارزش میکنن
      دلار رو مدام گرون میکنن
      بعدش با چرخش خودکار و امضا و بخشنامه و .....
      از مردم پول میگیرن پول زور . مالیات ارزش افزوده !!!
      یه جورایی شبیه همون طرارها نیست !؟ دزدهای قدیمی نیست ؟! شبیه نیستن !؟
      اگر کار اونها بدلیل اینکه خودکار و سیستم و ... نداشتن دزدی و گناه کبیره است
      کار های امروزی بنظر شما دزدی نیست ؟ گناه کبیره نیست ؟
      اگر من یک نون از نونوایی بردارم یا گوجه بادمجون از میوه فروشی بردارم دزد هستم
      اما اگر با قانون زندگی دهها میلیون نفر رو بدبختر تر تر کنم دزد نیستم !؟


      بنظر شما این قانونها درسته یا نه ؟

    • ازاد
      0

      بادتان باشد، در جوامع گوستفندی هیچ پولدار وثروتمندی حتی یک ریال مالیات نمیدهد ،چونکه اگر هزارتومن به دولت بدهد اجازه دارد پنج هزار تومن از امت بگیرد

  • ناشناس
    0

    وقتی فکر و یا افکار بسته می‌شود خطرناک می‌شود.

    نظرات شما -
    • باید بری ها
      0

      من راااااااااااااااااااای میدهم
      تو رااااااااااای میدهی
      ما رااااااااای میدهیم هاهاهاها
      برای این قانونهای عجیب غریب
      که مدام تعجب را در ما فرو............
      رای میدهیم
      برای ای ای ای ای ای اینترنت خیلی قوی و ارزونی که داریم
      براسی تورم یک درصدی که داریم
      برای گوشت کیلویی 60 هزار تومن
      برای حقوقمان که به دلاره
      هزینه هامون به ریال ه
      برای خونه که متری یک میلیون تومنه
      برای خودروهایی که از دم قسط دارن میدن مردم
      برای هوای خیلی خیلی تمیزی که داریم
      برای سفرهای خارجی که مدام میریم و ارزن برامون تموم میشه
      باید بریم رای بدیم

  • علی
    0

    اونی که ملت را میچاپه می‌دونه که پول تو بانک نگذارد که مالیات بدهد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      انها که می چاپند خود بانک ساز و بانکدار ند!

  • ناشناس
    0

    اثبات درآمدی‌نبودن تراکنش‌ها و ارائۀ اسناد و مدارک به‌عهدۀ صاحب حساب می‌باشد.خب حالا گیوه را ورکش بدو دنبال اینکه ثابت کنی تجاری نبوده .نتیجه اینقد باید سگ دو بزنی که از خیرش بگذری بگی جهنم سگ خور .

  • ناشناس
    0

    یه مراکزی درست کنید مردم وعده به وعده غذایی مراجعه کنند وجیره غذایی بگیرند وهرچه کار کردند مال شما بلکه راضی بشید البته از بیحیایی شماها بعیده به اینم رضایت بدید .

  • ناشناس
    0

    همه دنبال بریدن گوش مردمن نجومی بگیری وباشعارشفافیت اومدی کاری که نکردی بجزلفاظی الانم خرج جیب ربوی وسهمیه ایتون پرنشده افتادین جون جیب داغون مردم

  • ناشناس
    0

    وقتی نماینده ای با لیسانس کشاورزی میره نظر اقتصادی میده نتیجه میشه این نارضایتی وفقر وفلاکت محرومان وبه خطر افتادن مملکت وبا خاک یکسان شدن ارزش پول ملی

  • ناشناس
    0

    یک غلطی کردیم به تک کاندیدای مجلی خبرگان خراسان جنوبی رای دادیم تا رییس جمهور بشود الان میخواهیم رای را پس بگیریم کجا بریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تا شما باشید و دیگر هوای صندوق رای نکنید.در توبه باز است!

    • ناشناس
      1

      اون دنیا

    • رضا
      0

      خربزه خوردی پای لرزش واستا برا بقیه هم تعریف کن

  • ناشناس
    0

    اینها نماینده مردم یا حکومت اگر حکومت پس چرا از بیت المال جیره ومواجب میگیرن خب از جیب حکومت بگیرن نه جیب مردم وحق الناس مطالبه گری کنند ‌واینو بگما مجلس وحکومت چپاولگر خوب ی داریما

  • بدبخت
    0

    بخدا قسم خانمها قرعه کشی گذاشتن هر ماه باید مسؤل قرعه کشی جمع کند به اسم هر کس در آمد واریز کند یارانه ما را قطع کردن قرعه کشی به اسم هر کس درآمد واریز کند نوشته ماهی اینقدر درآمد دارید آخه نمیپرس کجا کار میکندمالیات هم در نظر گرفتن چی بگیم خدا یا

  • مهدی
    1

    فشار مالیات رو‌کارمند و کارگره . اقازاده ها و رانتخواران و پزشکان سکه بگیر و زیرمیزی بگیر مالیات منصفانه نمیدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملاک و بانکداران که احتکارکنندگان زمین و خانه و کالا و دزدهای معادن و نفت و گاز هم بهشون اضافه کن.

  • داروغه
    0

    نمی دونم وقتی از نگرش اقتصادی و سیستم دریافت مالیاتی این دولت به اصطلاح مردمی و مجلس مثلا انقلابی گفته می شود،نمی دانم بی اختیار یاد کارتون رابین هود و داروغه ناتینگهام

  • ناشناس
    0

    ما رفتیم دکتر چند ده میلیون پول عمل شد گفت فقط باید بری سکه بیاری روزی چند عمل هم انجام میداد

  • ناشناس
    0

    ما که با این حقوق کم حتی با خرید نان و یا تکه پنیری در حال مالیات دادن هستیم ، و هر جور حساب می کنیم حدود ۲۵ درصد حقوق صرف مالیات انواع خریدهای ضروری میشود ، حالا مدام انکار کنید مالیات فلان و بهمان را نمی گیریم ، میگن ، قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس

  • ناشناس
    0

    همیشه اینجوری بوده سیاست نخ نمای عوام فریب
    عمر یک مجلس که تمام میشه سیاست های نظام رو قانون می کنه تحویل مجلس بعدی میده اونهم که میاد اختیاری بر قانون قبلی نداره
    فقط نظارت می کنه که اجرا بشه
    خسته شدیم از سیاست های کثیف تون

  • علی
    1

    مشکل مردم اینه که مالیات را کجا خرج می کنید چرا بدون حساب و کتابه.خرج اخوندها و هزار موسسه بدرد نخور را چرا باید مردم بدهند و همبنطور حزب الله و...

  • ناشناس
    0

    واریز اقساط و پرداخت قبوض فقط از طریق کارت بانکی امکان پذیر است اونوقت برای اینکه بتونی قسط را بدی یا قبوض را پرداخت کنی مجبوری پول را بریزی به حسابی که اینترنت بانک داری حال پیدا کنید پرتقال فروش دبش را

  • تلمبه
    1

    شرم بر شما هزاران بار

  • ایرانی
    0

    داروغه دستت را از جیب ملت دربیاور

  • ناشناس
    0

    داریم به جایی می رسیم‌که منبعد در پارک‌ها هر کسی ورزش کند از او مالیات می‌گیرند چون استنباط می کنند که حتما چیز اضافه ای خورده و در حال سوزاندن آن در پارک است. لذا مشمول مالیات می شود.
    الان به طنز اینها را می گوییم اما مدتی بعد اتفاق می افتند.

  • ناشناس
    0

    حالا فرزند آوری کنید تا مالیات مضاعف وحمالی بدهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      حتما پول خوبی داشتی که فرزند آوردی ،بیا مالیاتشوبده ببینم جلوحسابتومی بندیم دیگه نتونی پوشک بخری خونه توگندبرمی داره

  • ناشناس
    0

    از ما مالیات می گیرید پس پول نفت ما را که ثروت ملی هست چکار می کنید؟ نمی شه که هم مالیات بگیرید و هم ثروت ما را ببرید!!

  • ناشناس
    0

    از جیب ما بردارین خرج لبنان و یمن و فلسطین و عراق و ...... بکنین

  • عبدالله
    0

    اگر جان خود واهل بیتت را دوست داری در مورد چای دبش حرف نزن ، مگر نمی بینی که تمام ائمه جمعه و جماعات وهمه تریبون دارهای رسمی وغیر رسمی ورسانه ها در این باره سکوت مطلق کرده اند !؟ لابد دلیل این سکوت همگانی حکمتی دارد ؟ پس شما هم همرنگ جماعت شو وسکوت کن !!!

  • ناشناس
    0

    کسانی که مثل من درآمد دلاری دارن و هیچ اثری از گردش مالی اونها نمیتونید بهش دسترسی پیدا کنید چیکار میکنید بی عرضه ها؟

  • جانباز
    2

    کارکنان وزارت دارایی هم اکنون پاسخگوی مالیات کسبه و مردم نیستند و مالیات سال 1391 هنوز نیز قطعی نگردیده است و با این مصوبه که نشان از نا کارآمدی کارشناسان وآبکی بودن این مصوبه است زیرا نداشتن زیر ساخت های تشخیص تجاری یا غیربودن درآمد را به گردن مردم می اندازد. ومردم را دچار مشکل کرده وسطح نارضایتی مردم را افزایش می دهد ابتدا مجلس باید. بانک ها را موظف نماید تا این وظیفه را انجام تا از سر درگمی مردم وایجاد نارضایتی جلوگیری گردد از طرفی نیز با این مصوبه رغبت مردم از پس انداز پول خود در بانک می کاهد وتمایل آنان را به خرید دلار ،سکه ،ملک وسو‌داگری افزایش می دهد و ندانسته آب در آسیاب کسانی می ریزد که خواهان خالی شدن بانک ها از سرمایه‌گذاری مردم هستند ..خدایا به این نمایندگان مردم اندکی قدرت تحلیل مسائل را عطا فرما

  • ناشناس
    1

    بخدا اگه خودشون هم بدونن چی دارن میگن ، چیکار دارن میکنن ،
    یکی یه قانون میزاره ، یکی دیگه تفسیر می کنه ، اون یکی میاد تکذیب می کنه ، بعد اون یکی که قانون رو گذاشته میگه اشتباه مردم متوجه شدن

  • ناشناس
    0

    آدم یاد مالیات گرفتن داروغه در فیلم رابین‌هود می افتد

  • ناشناس
    0

    خانه از پای بست ویران است وقتی رضای میشه دکتر اقتصاد قالیباف میشه ریس مجلس جنتی ریس شورای نگهبان رییسی میشه ریس جمهور .غیره وغیره هیچ انتظاری نداشته باش

  • صنم
    0

    تبدیل وضعیت معلمان مدارس غیردولتی به رسمی
    دبیران دبیرستانها تا سال ۱۴۰۲ بدون آزمون ماده ۲۸ ، بدون شرایط سخت
    برابری حقوق و یکسانی بیمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها