طالبان دفاتر کمیته‌ امداد امام خمینی را بست

طالبان افغانستان فعالیت دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات را متوقف کرده است.

طالبان دفاتر کمیته‌ امداد امام خمینی را بست

طالبان افغانستان فعالیت دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات را متوقف کرده است. یک منبع محلی با تایید این خبر در گفت و گو با جماران می گوید که این دفترها به دستور نیروهای طالبان پلمپ شده اند. به گفته او، فعالیت نمایندگی کمیته امداد در کابل قریب به یک ماه پیش و نمایندگی های مزار و هرات روز نهم مردادماه به دستور طالبان متوقف شده است. گفته می شود که نیروهای طالبان به نمایندگی کمیته امداد در شهر زرنج (مرکز ولایت نیمروز) که شهر مرزی با ایران است نیز مراجعه کرده اند اما ظواهر امر حاکی از این است که فعالیت این دفتر همچنان ادامه دارد.

چند فرد مطلع درباره چرایی دستور جدید طالبان برای توقف فعالیت های دفاتر کمیته امداد امام خمینی در افغانستان اعلام کردند که این اقدام بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه هیچ دلیل موجه و یا استناد حقوقی انجام شده است.کمیته امداد در افغانستان از وزارت مربوطه( کار)مجوز داشته و به وزارت اقتصاد هم مالیات پرداخت می کرده است.

برخورد طالبان با دفاتر کمیته امداد در افغانستان در حالی صورت گرفته که منابع محلی در گفت و گو با جماران تایید کردند که طالبان تا کنون برای فعالیت دفاتر خارجی با مسئولیت و ماموریت مشابه مانند تیکا از ترکیه، save the children از انگلیس، Giz از آلمان، ACTED از کانادا و .. محدودیتی قائل نشده اند.

سابقه فعالیت های کمیته امداد امام خمینی در افغانستان به بیش از ۲۰ سال پیش بازمی گردد. فعالیت این نهاد از تابستان ۱۳۷۷ در دوران حکومت اول طالبان متوقف شده بود اما پس از سقوط طالبان، دور دوم فعالیت این نهاد از سال ۱۳۸۱ در چهار نمایندگی اصلی کمیته امداد در شهرهای کابل، مزارشریف، هرات و زرنج از سر گرفته شد. به گفته مقام های ایرانی از همان زمان مراکز فرهنگی و درمانی دیگر نیز تحت نظر دفاتر اصلی فعالیت و به نیازمندان کمک می کنند و این کمک ها پس از بازگشت طالبان به قدرت نیز ادامه داشت.

به گزارش جماران به نظر می رسید که طالبان پس از بازگشت به قدرت با ادامه فعالیت های کمیته امداد در کمک رسانی به مردم افغانستان مخالفت علنی و مشخصی نداشته باشند چنانچه مولوی مخدوم عبدالسلام معاون وزیر کار و امور اجتماعی طالبان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دیدار با لکزائی فرد، رئیس دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان ضمن قدردانی از فعالیت و کارکرد موثر کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان خواستار همکاری‌ بیشتر این نهاد در آموزش فنی و حرفه‌ای و کار آفرینی در این کشور شده بود. رئیس دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان نیز در آن دیدار با اشاره به سابقه فعالیت های کمیته امداد در افغانستان گفته بود: « این کمیته از سال ۱۳۷۱ تا به امروز در ارائه کمک‌های بشردوستانه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی فعالیت داشته و ارائه این خدمات در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. »

فاطمه اشرفی، رییس هیات امنای انجمن حامی درباره فعالیت های کمیته امداد در افغانستان به جماران می گوید: «کمیته امداد امام در افغانستان یکی از قدیمی ترین و موثرترین نهادهای حمایتی و امداد رسان بوده است که حتی در دوران حاکمیت طالبان هم بی وقفه و بدون هر گونه ملاحظه سیاسی به امر حمایت از گروه‌های بی شمار زنان سرپرست خانوار ، ایتام ، ابن سبیل و معلولان می پرداخت. این حمایت ها و فعالیت های امدادی در ۱۸ سال گذشته هم ادامه داشته و حتی بخش قابل توجهی از فعالیت ها به اقدامات توانمند سازی و کارآفرینی اختصاص پیدا کرده بود و دوره های آموزشی متعددی برای گروه‌های اجتماعی مختلف برگزار می شد. دوره های آموزشی شغلی که نقش بسزایی در توانمند سازی اقتصادی و خودکفایی فردی و خانوادگی گروه‌های فرودست ایفا می کرد .»

اشرفی با اشاره به محدودیت هایی که طالبان از زمان بازگشت به قدرت بر جامعه افغانستان بخصوص زنان تحمیل کردند به جماران می گوید: «طالبان از ماههای گذشته اجازه برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای زنان و دختران را لغو کردند و در روزهای اخیر کل خدمات دفاتر امداد در افغانستان از سوی طالبان متوقف شد بدون در نظر گرفتن اینکه اکثریت افراد تحت پوشش ، مراکز امداد برایشان آخرین دریچه های امیدی بوده است که در صورت عدم دریافت حمایت ها ، ادامه حیات و زندگی شرافتمندانه برایشان امکان پذیر نیست .نکته قابل توجه دیگر اینکه یکی از مهم ترین گروه‌های تحت حمایت دفاتر امداد امام ، زنان ایرانی مزدوج با مردان افغان بوده اند که متاسفانه از فقیرترین و آسیب پذیر ترین گروه‌های اجتماعی در افغانستان هستند که بعضا وضعیت زندگی آنها از گروه‌های مستمند افغان نیز ضعیف تر است. کمیته امداد مرجع حمایتی این گروه از زنان ایرانی و خانواده هایشان هم بوده است که با وضعیت ایجاد شده ، نمی دانم تکلیف این زنان چه می شود.»

یک منبع سیاسی مطلع در کابل درباره چرایی برخورد جدید طالبان با فعالیت کمیته امداد این برخورد را در ادامه سیاستهای محدودیت زای طالبان علیه ایران و تمدن ایرانی، فارسی زدایی، مقابله با شیعیان قابل توجیه می داند.

فعالیت کمیته امداد در افغانستان در بیست سال گذشته همواره مورد انتقاد ایالات متحده بوده است. به عنوان نمونه روزنامه «وال‌استریت جورنال» در آبان ماه ۱۳۹۱ با استناد به سخنان مقامات آمریکایی و اشاره به گسترش فعالیت خیریه و کمک‌رسانی نهادهای ایرانی در افغانستان نوشته بود: «با وجودی‌که ابعاد مالی طرح‌ها و فعالیت‌های کمک‌رسانی ایران به هیچ وجه با بودجه چندین میلیارد دلاری که آمریکا صرف می‌کند قابل مقایسه نیست توانایی ایران در سازمان دادن شبکه‌های مردمی و کار نزدیک با خود افغان‌ها باعث می‌شود که نفوذ و تاثیرگذاری این کشور به مراتب بیشتر از آمریکا باشد.»

در بخش هایی از این گزارش وال استریت ژورنال از شهر هرات آمده بود که « یکی از اتاق‌های کتابخانه کمیته امداد، مخصوص آموزش زبان انگلیسی به دختران نوجوان است. علاوه بر این کلاس‌هایی هم برای آموزش کامپیوتر، علوم و ریاضیات برگزار می‌کند.»

حکومت خودخوانده طالبان که در نتیجه توافق با ایالات متحده در دوحه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و تداوم سیاست خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دوره جو بایدن در مرداد ماه ۱۴۰۰ به قدرت بازگشتند هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند اما گفت وگوها و فعالیت های دیپلماتیک میان این گروه با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای ادامه دارد.

در تازه ترین این رایزنی ها، هیاتی از طالبان افغانستان با مقام های آمریکایی در دوحه پایتخت قطر دیدار و رایزنی کرده است. دیداری که نخستین دیدار رسمی و اعلام شده نمایندگان این گروه با هیات آمریکایی از زمان سقوط کابل است و گفته می شود که انتقاد از محدودیت های طالبان علیه زنان و سایر گروه های قومی در افغانستان و اصرار طالبان بر رفع بلوکه از اموال مسدود شده افغانستان و به رسمیت شناختن امارات اسلامی از سوی جامعه جهانی محورهای این جلسه بوده است.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 50
  • ناشناس
    6

    یعنی کمکهای مردم ایران رو میریزین تو حلقوم افغانیا؟ ننگ بر شما

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      انوقت شب پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومان شب مصیبت برای مسولین

    • ای بابا
      2

      به هفت هشت تا کشور کمک میکنن و شعبه دارن اونجا کمیته امداد
      لبنان و فلسطین و آذیربایجان و سوریه و افغانستان و عراق رو من میدونم هست

    • ناشناس
      0

      کاش فقط قضیه کمیته امداد می‌بود، همین الان ایران به افغانستان تانکر تانکر سوخت ارسال می کنه، به نظرتون طالبانی که به ایران آب نمیده، آیا پول تانکرهای سوخت رو میده؟

    • ناشناس
      0

      -جمعیت کویت : حدود ۴.٢۵ میلیون نفر
      -جمعیت کشور عمان : حدود ۴.۵٢ میلیون نفر
      -جمعیت بحرین : حدود ١.۴۶ میلیون نفر

      -جمعیت مهاجرای غیر قانونی افغانستانی در ایران : حدود ١٠ میلیون نفر
      متاسفانه در چندسال گذشته ترکیب جمعیتی ایران بصورت بسیار حرفه ای و نامحسوس در حال تغییر است.

    • ناشناس
      0

      همین الان ایران زیر نظر گروه تروریستی طالبان داره توی افغانستان بیمارستان می‌سازه
      اونم با پول مردم ایران.
      اگه باور نمی کنید برید تحقیق کنید، شبکه خبر رسماً اعلام کرد

    • ناشناس
      0

      اولا منابع کمیته امداد در هر شهر ایران فقط برای همون شهر خرج میشه نه برای جای دیگه
      ثانیا به پولدارای افغان یا چند کشور دیگه که کمک نمیشه به فقیر و بدبخت بیچاره های اون کشور کمک میشه
      اونم تو افغانستان خیلی از زنان ایرانی که شوهر افغان دارن تحت پوشش هستن

    • ناشناس
      0

      کمک‌های کمیته ی امداد اغلب از افغانها جمع میشه و بین خودشون تقسیم میشه
      کار این کمیته تو این کشورها بیشتر جمع آوری کمک های مردنی و شناسایی افراد فقیر جامعه و رسوندن این کمک‌ها به اونایه

  • 🐜
    5

    دمشون گرم ملت ایران زیرخط فقروفرودستی بسر می برد ب افغان ها باج می‌دهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خلایق هر چه لایق

    • 0

      کمک های اعلاحضرت محمد رضا شاه به دیگر کشورها
      اعطای وام سه میلیارد دلاری به ایتالیا ، فرانسه دو میلیارد دلار برای راکتور اتمی، انگلستان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جهت شرکت‌های صنعتی، افغانستان دو میلیارد دلار به منظور کمک‌های عمومی، مصر یک میلیارد دلار برای نوسازی کانال سوئز، پاکستان ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک‌های عمومی، هندوستان ۲۵۰ میلیون دلار برای استخراج و صدور سنگ‌آهن، بنگلادش ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک‌های عمومی همچنین یک میلیارد دلار برای تصفیه آب شهر «لندن» و نیم میلیارد دلار به شهرداری «ونیز» برای حفاظت شهر از بالا آمدن آب دریا کمک کرده بود. شاه در حالی برای تصفیه آب شهر لندن در حالی یک میلیار دلار کمک می کرد که در مناقط بسیاری از تهران آب لوله کشی وجود نداشت.

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    1

    خدا خیرشان بدهد،اولین کار خوبی که طالبان در حق مردم ایران کرد همان بستن دفاتر کمیته امداد هست.مردم ایران در فقر و فلاکت زندگی می‌کنند آنموقع دلارها را در پوشش کمیته امداد به افغانستان می فرستند.

    نظرات شما -
    • 0

      محمد رضا پهلوی پس از چندی دستور خرید اتومبیل لیموزین برای پادشاه افغانستان و دستور مستمری دیگری برای همسر ظاهرشاه را نیز صادر کرد. شاه ایران اقوام و خویشان ظاهرشاه پادشاه افغانستان را هم فراموش نکرد و دستور خرید خانه و مستمری را برای عبدالوالی خان، داماد پادشاه را نیز صادر کرد و درباره این اقدام خود گفت:خداوند به ما امکان داده که به کسان بدشانس هستند، کمک کنیم.

  • ناشناس
    2

    دفتر کمیته اونجا چکار میکرده؟

    نظرات شما -
    • عه
      0

      برای خودنمایی و اینکه ما خیلی مهربانیم و فکر همه مسلمین منطقه هستیم
      تو ده تا کشور شعبه دارن،وقوفات مردمو خرج خودنمایی میکنن

    • 0

      پس از سرنگونی ظاهر شاه پادشاه افغانستان، محمدرضا پهلوی دستور داد ماهیانه 10 هزار دلار از بودجه ی سرّی دولت به وی پرداخت شود و هیچ کس در دولت نباید در این باره چیزی بداند و پس از مدتی دستور داد تا 1000 دلار دیگر به مستمری او اضافه گردد و خانه ای هم در رُم به قیمت 250 هزار دلار برای او از بودجه ی سرّی دولت خریداری شود

  • ناشناس
    1

    عوضش شما هم توی تمام استانها بهشون کنسولگری بدید.....

    نظرات شما -
    • 0

      وزیر دربار به شخص هویدا دستور می دهد حسب الامر مبارک شاه از آبان ماه 1352 ماهیانه مبلغ 10هزار لیره و 20 هزار دلار برای پادشاه سابق یونان حواله کند که جمع آن تا پایان سال 1352 بالغ بر 22 میلیون و 600 هزار و 500 ریال شده است. کمک های دربار ایران به «کنستانتین» پادشاه بی صندلی یونان در حالی انجام می شد که اسدالله علم وزیر دربار در خاطراتش از پادشاه یونان چنین یاد می کند: «کنستانتین مهمان همیشگی ماست و از هواپیمای اختصاصی شاه طوری استفاده می کند مثل اینکه مال خودش است.» علم به شاه توصیه می کند: «مهمان نوازی خود را محدود کنید. او مفت خوری بیش نیست.» شاه حتی پس از شکست پادشاه در رفرندوامی که در یونان برگزار شد برای اینکه شخص پادشاه قدری خوشحال شود! کمک سیصدهزار دلاری برای وی ارسال می کند. علاوه بر این بسیاری از خریدهای ارتش ایران به به وی سپرده شد و از این طریق توانست در معاملات تجاری سودهای کلانی را به جیب بزد.

  • ناشناس
    1

    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.‌تو ایران اونقدر ادم بدبخت داریم که از افغانی ها بدبخت تر هستن.

  • ناشناس
    0

    سلام میشه بفرمایید کمیته امداد در چه کشورهای دیگری هست؟

  • خاک بر سرتون
    1

    یعنی پول مردمو میبرید خرج افغانستان میکنید؟؟
    خدا رحمت کنه پدر طالبانو که قبولتون ندارن
    حتما جاسوس بودن که بیرونشون‌کردن
    طالبان با ما دشمنه،چقدر حقیر و بدبختید شما مسئولان
    یعنی خاااااااک بر سرتون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جالبه همین گروه تروریستی طالبان حاضر نیستن به مردم ایران آب بدهند.

  • ناشناس
    1

    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
    بازهم جای شکرش باقیه طالبان یه خیری برای ملت ایران داشت هرچند مسئولین ما خیر برای ما نمیخواهند و اگر شیر ورودی افغانستان بسته شد فشار شیر ورودی عراق و سوریه و حزب الله و...بیشتر میشه...از نظر مسئولین پول ایران برای هر کس جز مردم ایران حلاله .خدا ریشه ظلم رو از تو ایران بکنه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      منتظر باش تا بکنه
      مزخرفترین و چرندترین موجودات جهان هستید

    • 0

      فریده دیبا مادر فرح دیبا در خاطراتش در رابطه با یک نمونه از حاتم بخشی های محمد رضا شاه به رییس جمهور آمریکا می نویسد: «در سفر به آمریکا در یک مجلس شام خصوصی، محمدرضا یک دست جواهرهای فوق العاده نفیس و منحصر به فرد شامل: «گردبند برلیان، گل سینه الماس، دستبند جواهرنشان، انگشتر الماس و گوشواره های برلیان» را به ژاکلین کندی [همسر جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا] هدیه داد و در برابر سخاوتمندی بزرگ و بی نظیر شاه، کندی یک نقاشی آبرنگ به فرح هدیه داد و مدعی شد که این نقاشی از کارهای خود او در زمان تحصیلش است. ژاکلین هم که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود یک کراوات رنگ و رو رفته به محمدرضا هدیه داد و ادعا کرد که این کروات متعلق به جورج واشنگتن [اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا] بوده است! هدایای رئیس جمهور آمریکا و همسرش حتی یک دلار ارزش نداشت! در حالی که من می دانستم محمدرضا برای خرید جواهرهای عتیقه صدها هزار دلار هزینه کرده است.»

  • ناشناس
    0

    ازاین کار طالبان خوشم اومد

  • ناشناس
    0

    چه خبرهایی از فلاکت و بی عدالتی و گرفتاری و فقر و نداری و خودکشی و بی خانمانی مردم ایران روزانه می شنویم...... پ چه خبر هایی از بذل بخشش دولت و مجلس و مسئولین بخاطر دیده شدن در خارج مرزها

  • الف
    0

    بسیار کار خوب و منطقی کرده است... ظاهرا عقل اونها بیشتر از مسئولین ماست...

  • تربتی
    0

    برادران طالبان به شما نارو زدند، چقدر اونها رو برادر ،خانواده و غیره خواندید ،اما فکر این جاها را نکرده بودید.

    نظرات شما -
    • 0

      از ساخت میدان صدام حسین در فلسطین خبر دارید؟
      اینقدر به فلسطین کمک کردید، اونا هم جواب شما رو با ساخت یک میدان به نام صدام حسین (کسی که به ایران حمله کرد) دادن.

  • ناشناس
    1

    خدایا به کجا رسیدیم که طالبان هم اینکارو میکنه به شخصه خیلی خیلی خوشحالم
    دمتون گرم طالبان عالی بودید
    کشوری که قدر رییس قدرتمندشو ندونه همین میشه

  • وحید
    1

    از طالبان بخاطر این کار ارزشمند تشکر میکنیم...!!

  • سعید
    1

    ازطالبان تشکر میکنم بابت این اقدامشون

    نظرات شما -
    • بهنام
      5

      با خانواده یک سفری تشریف ببرید آنجا جهت تشکر و دست‌بوسی تا از خجالت شما و خانواده در بیایند .

  • یلدا
    2

    طالبان حرام خوار نیستند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واقعاً 😄

  • ناشناس
    0

    ساندیس خورهای بیشرف کجا هستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      همینجا هستم. فرمایش؟

    • به ساندیس خور
      1

      امری نداشتم،راحت باش☺
      همین دور و برا باش کار داشتم صدات میکنم😋
      خوشم میاد قبول داری ساندیس خورید😂

  • سلام
    0

    درخواست اعلام جرم علیه احمدی نژاد در سینما دیگه چه صیغه ای هست جل الخالق

  • ناشناس
    0

    اول شکم مردم خودت سیر کن بعد برو اونجا دفتر بزن با پول ملت ایران،این دزدی حساب میشه وقتی مردم راضی نیستن.

  • جواد
    0

    بازم دمشون گرم بلکه ان شاالله اون پولا رو خرج ملت خودمون کنن که اونم بعیده
    باور کنید خیلی طول نمیکشه افغانستان و عراق و سوریه خیلی سر تر از ما میشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همین الان ارزش پول عراق از ایران بیشتره

  • ناشناس
    1

    دختران هرات مانند دختران هر شهر دیگر ایران هستند...چرا اینقدر نا مردمی می کنید

  • ناشناس
    0

    احسنت دمشون گرم

  • فقیر
    0

    احسنت ب طالبان کارخوبی کردندحق مردم ایران نخوردند

  • ناشناس
    0

    ممنون از طالبان بابت این تصمیم خوب .مردم ایران خودشان محتاج ترن .ارزش پول ما از افغان ها هم پایین تر است .

  • ناشناس
    0

    درودخدابرطالبان که قومی همانندخودراهم نمی پذیرد!

  • 0

    تامردم ماازجهل وخرافه پرستی وعصبیت کورمذهبی رهانشونددرب به همان پاشنه خواهدچرخیدحاکمیت ازاسمان نیامده ازبین همین مردم برخاستند

  • ناشناس
    0

    واقعا شرم آوره مردم به هموطنان خودشون کمک میکنن شما برای خودشیرینی میدید به کشورهای دیگه اینجا داریم چندین میلیون افغانی رو نون میدیم باز دارید اینهمه بدبخت ایرانی را ولکردین رفتین افغانستان شعبه زدین واقعا مردم چرا باید به کمیته امداد کمک کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها