در روند همگرایی قاهره و تهران، آیا بخش گردشگری از بخش سیاسی پیش می افتد؟

الشرق الاوسط به بررسی روند همگرایی بین تهران و قاهره پرداخته است.

در روند همگرایی قاهره و تهران، آیا بخش گردشگری از بخش سیاسی پیش می افتد؟

الشرق الاوسط در این زمینه نوشت: گزارش های دریافت شده از تهران از گشایش قریب الوقوع در روابط مصر و ایران خبر می دهد ولی این بار از مسیر گردشگری؛ چرا که رسانه های ایرانی اطلاعاتی درباره تبادل دیدارها بین هیئت های رسمی دو کشور به منظور تسهیل رفت و آمد گردشگران بین دوکشور منتشر کردند و مقامات ایرانی به طوری یکجانبه از آغاز نخستین پرواز مستقیم بین تهران و قاهره ظرف 45 روز آینده سخن گفتند در حالی که مصر در خصوص این گزارش ها سکوت کرده است. 

رئیس اتحادیه آژانس های گردشگری و مسافرتی ایران روز یکشنبه اعلام کرد مدیرکل وزارت گردشگری مصر هفته آینده در رأس هیئتی رسمی به تهران سفر خواهد کرد. خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از وی اعلام کرد: «در سفر هفته گذشته به مصر، با مسئولان دولتی و به ویژه بخش گردشگری مصر دیدار کردیم». به گفته این مسئول ایرانی، مذاکرات برای رشد گردشگری با مصر با میانجی گری عراق انجام شد. وی ابراز امیدواری کرد روابط سیاسی بین تهران و قاهره نیز به زودی بهبود پیدا کند. 

در این میان علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر ایران، از سرگیری روابط بین ایران و مصر را «بسیار مهم» توصیف کرد. وی گفت عادی سازی روابط تهران و قاهره با مشارکت عربستان، توازن جدیدی در منطقه ایجاد خواهد کرد. 

طی چند هفته گذشته، مقامات ایرانی به طور مکرر درباره بهبود روابط با قاهره سخن گفته اند در حالی که مقامات مصری درباره این گزارش ها سکوت اختیار کرده اند. در پاسخ به پرسش های الشرق الاوسط، احمد الطیبی رئیس کمیسیون گردشگری و هواپیمایی در پارلمان مصر گفت از سرگیری پروازهای گردشگری از ایران به مصر، خبری با جزئیات نامعلوم است و تاکنون هیچ گزارشی در این باره به پارلمان مصر ارسال نشده است. الطیبی افزود: مراودات گردشگری به طور کلی روابط بین ملت ها را تقویت و دیدگاه آنها را به یکدیگر نزدیک می کند. به گفته الطیبی، گردشگران ایرانی علاقه آشکاری به سفر به مصر دارند که علت آن هم وجود آثار تاریخی به ویژه آرامگاه اهل بیت است که ارزش تاریخی و معنوی برای میلیون ها ایرانی دارد. 

دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ماه گذشته اعلام کرده بود شرکت های هواپیمایی ایرانی درخواست خود را برای راه اندازی پرواز بین تهران و قاهره تسلیم مقامات مصری خواهند کرد. پیش از آن نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران از آمادگی تهران برای راه اندازی پرواز مستقیم بین ایران و مصر سخن گفته بود. 

دولت مصر در ماه مارس گذشته طرحی را برای تسهیل سفر گردشگران خارجی به مصر تصویب کرد که شامل تسهیل ورود گردشگران ایرانی به مصر هم می شد. احمد عیسی وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر گفت «گردشگران ایرانی هنگام ورود به فرودگاه ها در جنوب شبه جزیره سینا، روادید خود را در چارچوب ضوابط و شروط تعیین شده، دریافت خواهند کرد». از جمله شروط صدور روادید برای گردشگران ایرانی این است که سفر آنها از طریق شرکت های توریستی و با هماهنگی قبلی با مقامات مصری انجام شده باشد. 

رخا احمد حسن معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر و عضو شورای امور خارجی مصر، خبرها درباره از سرگیری سفرهای گردشگری از ایران به مصر را گامی در جهت همگرایی بیشتر دوطرف توصیف کرد. وی گفت از سرگیری این سفرها به این معنا است که گشایشی در بخش امنیتی ایجاد شده و نقش مسئولان سیاسی در مدیریت روابط دوکشور تقویت شده است. 

به گفته این مقام سابق مصری، قاهره طی سالها در مدیریت روابط خود با کشورهایی مثل ترکیه و ایران، روابط اقتصادی را از روابط سیاسی جدا کرده است. وی افزود، به رغم تنش های سیاسی در برخی موارد، روابط اقتصادی از این تنش ها به دور مانده است هرچند سرمایه گذاری اقتصادی ایران در مصر در مقایسه با سرمایه گذاری ترکیه، اندک بوده است. رخا احمد حسن افزود، از سرگیری صدور روادید گردشگری دینی برای ایرانی ها و خبرهایی که درباره از سرگیری پرواز مستقیم بین دوکشور شنیده می شود، در چارچوب بهبود روابط دوجانبه قابل بررسی است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نم
    0

    غرق شدن فرعون درس خوبی برای متکبران است دست از غرور بردارید تا دست برادری به هم بدهیم.مومنین با هم برادرند اگر برادری نکنید خودتان باید جواب پیامبر(ص) را در قیامت بدهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد