در ۲۴ ساعت منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه گذشت؟

یک پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ دولت بختیار از ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر اعلام حکومت نظامی کرد.

در ۲۴ ساعت منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه گذشت؟

روز ۲۲ بهمن جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و با رهبری امام عظیم‌الشأن‌مان بود. قدرت الهی همه را خیره کرد که چگونه ممکن است ملتی با اتکا به خدا و با اعتماد به نفس به میدان بیاید و حکومتی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر است، کنار بزند و با اراده خود حکومتی به نام دین و ارزش‌های الهی برپا کند. این دست قدرت لایزال الهی بود.

رژیم ستم‌شاهی مظهر تام و تمام وابستگی استبداد، دیکتاتوری، خضوع در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر، گردنکشی در مقابل خواست مردم،آلوده به انواع فسادها، ظلم به مردم و به کشور بود. انقلاب اسلامی آمد که این رژیم، فاسد و مورد حمایت قدرت‌های سلطه‌گر را از میانبردارد و نظامی مبتنی بر دین و آنچه که مردم بارها فریاد زدند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را برپا کند.

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تمدنی را رقم زد که این تمدن به نام اسلام و جمهوریت در مقابل تمدن‌هایی که قطب‌بندی‌های جهان را شکل می‌داد، تمدنی نوین بود. این مدنیت همراه خودش همه سعادت را برای انسان معاصر فریاد می‌زند. 

 

مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: انقلاب اسلامی محصول یک اراده و وحدت ملی بود و تصاویر آن موجود است و در مقابل این اراده ملی اراده بیگانگان برای اینکه از پیروزی انقلاب جلوگیری کند وجود داشت و آن‌ها تا آخرین روز تلاش کردند از این پیروزی جلوگیری کنند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران بیان کرد: در ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ دولت بختیار از ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر اعلام حکومت نظامی کرد و بعد از آن حضور ژنرال هایزر آمریکایی را داشتیم که به خیال خودشان بتواند ارتش را منسجم نگه دارد که در زمان ضرورت یک سرکوب خونین را انجام دهد.

رضایی می‌گوید: این ساعت ۴ و نیم به معنای این بود که کودتا و سرکوب قرار بود انجام شود و لشکر گارد هم از مقر خود به سمت میدان امام حسین (ع) حرکت کرد و درگیری‌ها هم شروع شده بود و درگیری‌ها در شب ۲۱ بهمن بالا گرفت و ادامه داشت وقتی حکومت نظامی در ساعت ۴ و نیم اعلام می‌شود امام خمینی متوجه منظور رژیم می‌شود و به مردم اعلام می‌کند که اعتنا نکنند و به خیابان‌ها بیایند و در صحنه حضور داشته باشند و مقاومت کنند.

وی افزود: این ماجرا ادامه می‌یابد تا منجر به تسخیر مراکز نظامی حکومت پهلوی می‌شود و ساعت ۱۰ و نیم صبح روز بعد تقریبا همه چیز تمام شده و در انتهای کار شورای عالی ارتش تشکیل می‌شود و یک اطلاعیه‌ای مبنی بر بی‌طرفی می‌دهد و این به معنای بازگشت نیرو‌های نظامی به پادگان‌ها بود و تقریبا حوالی ظهر رژیم پهلوی دیگر فرو می‌پاشد و مراکز نظامی به دست نیرو‌های انقلابی می‌افتد و پس از آن حضور شهید فضل‌الله محلاتی در رادیو در همین روز را داریم که اعلام می‌کند این صدای انقلاب اسلامی است و رسما اپیروزی انقلاب اسلامی را اعلام می‌کند و عمر رزیم پهلوی به پیان می‌رسد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تا لحظه آخر به دنبال سرکوب انقلاب بودند ادامه داد: در خاطرات آقای سالیوان سفیر سابق آمریکا در ایران آمده: روز ۲۲ بهمن از کاخ سفید با او تماس می‌گیرند و می‌گویند بررسی کنید و ببینید امکان تحقق کودتا علیه این انقلاب و سرکوب مردم چقدر است؟ سالیوان نوشته: من در آن شرایط با رئیس مستشاری آمریکا تماس گرفتم و امکان کودتا را پرسیدم و او گفت: ۵ تا ۱۰ درصد که این یعنی امکان کودتا وجود ندارد و این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تا لحظه آخر برای منافع خود از رژیم پهلوی دفاع کردند.

به گفته رضایی، مردم ایران یک اعتقاد عمیقی دارند که نباید وابسته به بیگانه باشیم و نباید تحت سلطه بیگانه باشیم شاید دیگران بپذیرند، اما مردم ایران نمی‌پذیرند، چون آن‌ها یک شخصیتی دارند که می‌گویند ما می‌توانیم و این می‌توانیم را در عمل ثابت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها