ابرناو پکن، واشنگتن را به چالش کشید/ ارتش سرخ آماده مبارزه با غرب/ نیروی دریایی آمریکا قدرتمندتر است یا چین؟/ جدول

تعداد کلی ناوهای جنگی چین بیشتر از آمریکا است اما تعداد برخی تجهیزات مهم دریایی مثل ناوهای هواپیما بر ایالات متحده چند برابر ارتش سرخ چین است.

ابرناو پکن، واشنگتن را به چالش کشید/ ارتش سرخ آماده مبارزه با غرب/ نیروی دریایی آمریکا قدرتمندتر است یا چین؟/ جدول

به گزارش خبر فوری، چین سومین ناوهواپیمابر خود را ساخت. این ناو که کاملا بومی است، می تواند تاثیر بسیار زیادی در روابط استراتژیک و موقعیت ژئوپولیتیک کشورهای دنیا به خصوص ایالات متحده داشته باشد. در این گزارش قصد داریم مروری بر تاثیرات ساخت این ابر ناو چینی داشته باشیم.

ارتش سرخ در حال شکل گیری

ارتش چین به خصوص در زمینه تسلیحات تا چند سال پیش به شدت تحت تاثیر شوروی سابق بود. ساختار اصلی تسلیحات هوایی، زمینی و دریایی آنها بر اساس پلتفرم ارتش شوروی در دهه 70 شکل گرفته بود و بر اساس استراتژی شوروی نیز با تهدیدات خود مقابله می کردند.

حدود چند سال پیش بود که چین شروع به بازسازی ارتش بزرگ خود کرد. اولین تغییرات در پلتفرم و ساختار ارتش چین در سلاح های سبک و انفرادی آنها دیده شد (اینجا بخوانید). بعد از این بود که چین تلاش کرد در جنگنده ها و ناوهای خود نیز تغییراتی ایجاد کند.

جدیدترین گام چین در زمینه بازسازی ارتش خود در ناوهای هواپیمابر آنها دیده شده است. ناو هواپیمابر «فوجیان» سومین ناو هواپیمابر چین است. اولین ناو هواپیمابر چین یک کشتی تغییر کاربری یافته متعلق به دوران شوروی سابق بود و دومین ناو نیز با وجود اینکه توسط چین ساخته شده بود ولی طراحی آن الگوبرداری شده از نمونه‌های شوروی سابق بود. هر دو نمونه در زمره ناوهای دارای باند پروازی شبیه پیست «اسکی پرش» بودند که یک سطح شیب‌دار در انتهای باند پرواز تعبیه شده بود. ناو هواپیمابر فوجیان اما کاملا بر اساس الگوی بومی چینی ها ساخته شده و کاملا یک ابر کشتی بومی است.

ناوهواپیمابر فوجیان چه ویژگی هایی دارد؟

هواپیمابر فوجیان که برگرفته از نام استان ساحلی فوجیان در شرق چین است، اولین ناو هواپیمابر بومی کشور چین و مجهز به منجنیق‌های الکترومغناطیسی است. استان فوجیان در جنوب شرقی چین، نزدیک‌ترین استان به تایوان است. تایوان منطقه‌ای است که داری حاکمیتی مجزا از چین است، ولی چین خواهان آن است که تایوان به سرزمین اصلی یعنی به چین بپیوندد.

ناو فوجیان با طولی حدود 320 متر وعرضی برابر با 73 متر، دارای یک عرشه پرواز صاف و تمام قد و مجهز به منجنیق‌های الکترومغناطیسی است که پس از چند نوبت آزمایش پهلوگیری و سایر آزمایش‌های دریایی، به نیروی دریایی چین تحویل داده خواهد شد.

مقابله با تهدیدات دریایی آمریکا

علت اهتمام چین به ساخت ناوهای هواپیمابر این است که آمریکا و غرب تهدیدات مختلفی را برای چین به خصوص در آبراهه های جنوبی این کشور ایجاد کرده اند. آبراه راهبردی دریای جنوبی چین که سالانه 5 تریلیون دلار تجارت جهانی از آن عبور می‌کند و دارای ذخایر غنی ماهیگیری و ذخایر قابل‌توجه نفت و گاز در زیر دریا است یکی از پرمناقشه ‌ترین مناطق دریایی جهان به شمار می ‌آید به‌طوری که شش کشور، مدعی حاکمیت بر تمام یا بخشی از این آبراه هستند. نیروی دریایی ایالات متحده بارها به بهانه تأمین امنیت تجارت آزاد بین‌المللی، ناوهای هواپیمابر خود را از کنار جزایر مصنوعی ساخت چین عبور داده است که موجب برانگیخته شدن حساسیت چین شده است.

همچنین، ایجاد ائتلاف دریایی بین آمریکا و استرالیا و چند کشور غربی در مقابل تهدیدات چین، باعث شده ارتش سرخ پکن احساس نگرانی کند و برای جلوگیری از محدودیت در زمینه تجارت دریایی تلاش کرده نیروی دریایی خود را تا حد ممکن تقویت کند.

 چین در این سال ها تلاش کرده از حالت تدافعی خارج شود. چینی ها قدرت دریایی خود را به اقیانوس هند و غرب اقیانوس ارام گسترش داده اند و در این مناطق پایگاه های دریایی و جزایر مصنوعی مختلفی ساخته اند.

ناوهای هواپیمابر به نوعی در حکم یک پایگاه دریایی شناور هستند و به همین دلیل می توانند نقش بسیار برجسته ای در زمینه اتصال ناوها، هواپیماها و هلی کوپترهای جنگی و حتی زیردریایی ها داشته باشند. این ناوها همچنین می توانند امنیت دریایی را برای چین به ارمغان آورده و از دستبرد غربی ها به کشتی های تجاری چین جلوگیری کنند.

فرصتی که جنگ اوکراین به چین داد

جنگ اوکراین و روسیه فرصتی طلایی به چین داد تا با آرامش بیشتر به تجهیز ارتش خود بپردازد. بر خلاف بسیاری از کشورها، چین بدون هیاهو و بوق و کرنا از غفلت ارتش آمریکا و توجه غرب به اوکراین و تهدید روسیه استفاده کرد و در زمینه ناو و هواپیماهای جنگی به دستاوردهای مهمی رسید.

این تجهیزات جدید ممکن است در آینده در زمینه تایوان نیز کفه ترازو را به نفع پکن بالا و پایین کنند و یا حداقل مانع از حمایت مستقیم غربی ها از ارتش تایوان شوند.

مروری بر قدرت دریایی چین و آمریکا

با وجود افزایش قدرت چین در زمینه دریایی اما به نظر می رسد هنوز ارتش این کشور در برخی زمینه ها و شاخص ها در مقایسه با آمریکا و ارتشش ضعف دارد.

تعداد کلی ناوهای جنگی چین بیشتر از آمریکا است اما تعداد برخی تجهیزات مهم دریایی مثل ناوهای هواپیما بر ایالات متحده چند برابر ارتش سرخ چین است.

جدول زیر تعداد تجهیزات دریایی و ناوهای آمریکا و چین را با هم مقایسه می کند:

شاخص نظامی

آمریکا

چین

کشتی جنگی

484

777

ناو هواپیمابر

11

3

ناو هلیکوپتر بر

9

1

زیردریایی

68

79

ناوشکن

92

41

ناوچه

0

49

ناوچه سبک (ناوگشت)

22

70

 

 

 

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ناشناس
    8

    ارتش چین کجا و ارتش آمریکا کجا، زمانی که امریکا ناو هواپیمابر را عملیاتی کرد چینی ها سوار درشکه میشدن الانم آمریکا با ۱۲ ناو عملیاتی هواپیمابر و ۳ فروند در حال ساخت قدرت مطلق و با فاصله دریایی جهان است. در ضمن مهمتر از خود ناو کیفیت هواپیماهای روی اونه که ابزار اصلیش هستن کیفیت اف ۳۵ و اف ۱۸ کجا و جنگنده های چینی کجا.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      ناو و جنگنده روی آن به کنار ، افسر آمریکایی با افسر چینی قابل مقایسه است ؟؟؟
      ژاپن با جمعیت کم ، سالها بر چین تسلط داشت .
      امروز شرق گدایان و نوکران چین و روسیه می خواهند اربابشان را بزرگ جلوه دهند تا خوش خدمتی کرده باشند . چین کارگر ارزان آمریکااست .

  • وحید
    5

    به درک. گور پدر آمریکا و چین و روسیه. چه تاثیری توی زندگی تباه ما داره؟ هر کدوم یه دوره میان می چاپن و می رن.

    نظرات شما -
    • رضا..
      1

      احسنت

  • ناشناس
    9

    اینو هر آدم عاقلی می‌دونه که چین حداقل 50 سال از آمریکا عقب تره......

  • ایران مظلوم
    6

    انقد از چین بالا نرید، چین نر...ده واستون

    نظرات شما -
    • 4

      آنهایی که با شعار نه شرقی ، نه غربی حکومت را به دست گرفتند ، امروز از .... چین بالا می روند .شرق گدایانی که مثل چینی ها به دردنخور و فیک می باشند .

  • ناشناس
    16

    چین کوجک تر از آن است که با آمریکا بجنگد ، همانطور که قبل از جنگ اوکراین ، تصور همه این بود که ارتش روسیه قدرتمند است ، انا دیدیم چطور در مقابل مردم عادی اوکراین زمینگیر شد ، حالا اگه ارتش آمریکا به اوکراین می آند الآن اثری از روسیه و پوتین نبود . چین کارگر ارزان آمریکااست ، این تکنوروژی که در چین وجود داره از آمریکا کپی شده . چین اژدهای توخالی است . چینی ها را دیدیم با انها رفیق هم هستیم در تهران فقط به درد کارگری می خورند ، باهوش نیستند .

    نظرات شما -
    • ایمان
      25

      بس که خنگی و ساده لوح .روسیه اگر حمله نمیکنه چون اوکراین رو از خودش میدونه و نمیخواد مردم اوکراین تحریک بشه
      وگرنه ناتو با آمریکا با همدیگه هم پیمان هستن عرضه عرض اندام ندارن
      یک عمره با تحلیل غلط از هر بی شاخ و دمی غول ساختین و بجای خدا همش آمریکا رو مالک دنیا میدونید

  • ناشناس
    14

    چین هم فقط هارت وپورت میکنه .تجهیزات آمریکایی در تمام جنگها نشان داده حرف اول را میزنند

    نظرات شما -
    • ایمان
      17

      یکی ازون جنگ ها رو میتونی بگی؟
      وقتی خودشون هی عقب میکشن شما اومدی وسط کندشششش میکنی آمریکا رو؟؟

    • حسین
      1

      بله پسر بچه ، جنگ ایران و عراق نماد کامل برتری مطلق تجهیزات آمریکایی بر تجهیزات روسی بود. وقتی اف ۱۴ وارد صحنه میشد میگ و سوخوها دستور برگشت داشتن برو تاریخ جنگ و بخون . جنگ اوکراین جدیدترین نمونه اونه ببینین اوکراین با تجهیزات سبک و نیمه سنگین آمریکایی و اروپایی کل زور ارتش روسیه را گرفته و روسیه که فکر می‌کرد یک هفته ای کل اوکراینو میگیره همون اول مسیر داره دست و پا میزنه. حالا اگر اوکراین تجهیزات سنگین مثل جنگنده های آمریکایی داشت که دیگه مسکو رو هم گرفته بودن

  • ناشناس
    12

    علم را بیابید ولو اینکه در چین باشد(پیامبر اکرم ص)

    آیا منظور فقط بعد مکانی چین در آن زمان بوده یا این حدیث چند منظوره است.

  • موسی
    7

    مرگ برکمونیست .اگرفرصت بگیرنددنیارامیخورن بی شرفا.امریکاسدراهشون شده .دیکتاری های نوین کحاین جزهمین اشغالها.پوتین .شی .کیم نامرد

  • ناشناس
    9

    شما کمونیست ها و حزب توده ای ها فقط دنبال بزرگ نشان دادن اربابتان چین و روسیه هستید .

    نظرات شما -
    • ایمان
      24

      شما هم همیشه لزره بر اندام از قدرت پوشالی غرب هستین که به هرچی کشور فقیره تجاوز میکنه مثل عراق و ویتنام و ...
      همش تحت تاثیر رسانه ها هستین

    • 1

      امثال کاربر ایمان برای یه کارت بسیج مثل چینی ها حمالی می کنه ، از پیام هاش مشخصه کمتر از ۱۸ سال سن داره و ذهنش کپی آن چیزهایی است که به او گفته اند . اربابانش با شعار نه شرقی نه غربی آمدند ، امروز نوکر شرق شده اند و باج می دهند . جالبه ، به کارگر آمریکایی ها باج میدن که به آمریکا باج ندن !!!
      شرف کیلیویی چند ؟

  • فریبرز
    0

    هردو کشور منافع مردمشون در دورس از جنگ با ابرقدرت‌هاس ،پس جنگ بین آمریکا با چین جک سال است ،آنها رفاه ، سلامت و جان مردم خود را فدای ایدئولوژی خود نمی‌کنند.

  • ناشناس
    4

    چین همیشه شکست خورده . اژدهای خواب

  • ناشناس
    2

    این ما هستیم که همش خواب میبینیم با امریکا میخوایم بجنگیم.
    نه چین و نه هیچ کشور دیگه ای راه های مسالمت آمیز رو ول نمیکنن . با امریکا بجنگن.

    نظرات شما -
    • 2

      کاربر ایمان می خواد آمریکا رو نابود کنه ، چون خودش و اربابانش عرضه ندارند ، پاچه خواری چین رو می کنه ، چین رو گنده می کنه .
      امثال کاربر ایمان گوشی و تکنولوزی آمریکایی دستشونه ، با تکنولوژی آمریکا گُه خوری آمریکا رو می کنند . اجناس بنجل چینی مثل همین ایمان و هم فکران او به دردنخور و کپی و فیک است .

  • ناشناس
    1

    شما کارشناس نظامی هستی در مورد سلاح های ساخت نظر میدی ؟

  • کوروش
    2

    کسیکه برای امریکا کوری میخونه یا دچار اسکیزوفرنیه یا با امریکا هماهنگه وپشت پرده ساخت و پاخت داره هر حکومتی اگر قراره بمونه باید دم امریکا را ببینه .حکومتها در خاور میانه گواه خوبی هستند

  • ناشناس
    3

    اینم دقیقا مثل خودروهاشونه که مفت نمیارزند......

  • هوالحق
    9

    نابودی آمریکا و افول قدرت غرب خیلی قریب الوقوع می باشد ۵۰ سال پیش به وقوع جنگ جهانی سوم بر سر آب می خندیدیم حالا میفهمیم بالاتر از اراده ی خداوند هیچ اراده ای نیست لا یخلف الله وعده

  • رضا..
    3

    اولا حاکمان کشور چین آنقدر عقلانیت دارند که اقتصاد و تجارت چند صد میلیارد دلاری خود با آمریکا و غرب را به خطر نیندازد و سیاست آنها تبادل تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری در همه دنیا از اسرائیل و ایران گرفته تا آمریکا و روسیه و کشورهای آفریقایی و هرگز سیاست و اقتصاد را با افکار ایدئولوژیک تداخل نمی‌دهد و برای آنها فقط منافع ملی و سود خود ملاک است. در آخر هم باید قیاس نیروی دریایی آمریکا با چین را یک جوک با مزه دانست. شاید در زمینه موشکی یا نیروی زمینی بشود قیاسی انجام داد ولی نیروی هوایی و دریایی آمریکا با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست. دوستان را ارجاع میدهم به آمار ناوهای هواپیما بر دنیا. تنها ۲۵ ناو هواپیمابر در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۱۲ ناو متعلق به ایالات متحده آمریکا (۱۱ ناو فعال و ۱ ناو ذخیره) کشورهای ایتالیا، چین و هند هر کدام دارای دو فروند ناو هواپیمابر و کشورهای روسیه، بریتانیا، فرانسه، برزیل، تایلند و اسپانیا هر کدام یک ناو هواپیمابر در اختیار دارند.. والسلام

    نظرات شما -
    • ایمان
      9

      از سیاست هیچی نفهمیدی شما برادر!
      کل اون ناو هایی که ازشون بت ساختی با یه موشک از بین میره!
      فکرکردی چرا روسیه و ایران و. کره شمالی و .... رفتن سمت موشک؟
      چون با یه شلیک نقطه زن هر چیزیو میشه نابود کرد علت اینکه آمریکا از جنگ میترسه همین هزینه های ممکنه

    • 3

      هیچکس نمی فهمه ، فقط ساندیس خوار ایمان می فهمه ، یه جیره خوار به دردنخور که دقیقا مثل اربابانش بنجل و به دردنخوره .

    • 1

      ایمان ساتدیس یکم ، سیستم ضد موشکی و پایش جهانی توسط ماهواره های نظامی آمریکا ، هر موشکی به سمت ناوهای آنریکا یا مراکز مهم شلیک بشه ، نابود می کنه . کاربر ایمان تو با موشک هایی که اربابانت روسیه و چین ساخته اند و به شما داده اند ، هیچ کاری نمی تونی بکنی بجز اینکه هواپیمای مسافربری رو بزنید و غیر نظامیان و زن و بچه های مردم را تکه تکه کنید . موشک انتقام سختتان را هم دیدیم . راستی ایمان از کرونایاب مستعان چه خبر ؟؟؟

  • ناشناس
    4

    وقت آن است كه افغانستان و پاكستان و عراق و نخجوان و آذربايجان و بحرين و تاجيكستان و ..... به كشور مادر خود ايارن ملحق شود......

  • ناشناس
    1

    این جفنگیات چیه مصادره خانه های خالی

  • ناشناس
    3

    بدبخت به آن کسیکه به چین و این سوسک و کرم خورها افتخار کنه،

  • ناشناس
    2

    واسه داشته های خودتون ذوق کنید ممکنه همین وسیله روزی برای جنگ با ما بیاد
    شاید خیلی ‌با اون روز فاصله‌ای نباشه

  • hdvhkd
    2

    کمونیستهای ادمخوارهدفشون تسخیردنیا برای اینه که به فلاکت افتادن وچیزی برای خوردن ندارندمیخوان ادمخواری رامشروعیت ببخشندنمونه خوردن جنین توی چین که غذای اشرافی

  • ناشناس
    1

    مرگ بر کمونیست های بی دین و حامیان احمق او

    نظرات شما -
    • 1

      لعنت بر حامیان چین و روسیه . کمونیست ها بی شرف هستند . از آنها بی شرف تر کسانی هستند که نوکری و پاچه خواری کمونیست ها را می کنند . شرق گدایانی که خدا رسوایشان کرده و مردم ایران آنها را از خود نمی دانند . مزدورانی که با پاچه خواری کمونیست ها زندگی می کنند .

  • ناشناس
    1

    ناو رو رها کنید ، اکثر شهرهای چین قرنطینه شده و قراره تا ماه ها قرنطینه ادامه داشته باشه .
    چین ۲۰۰ تا ناو بسازه ، باز هم کارگر و نوکر سرمایه داران آمریکااست و بدون اجازه آمریکا آب نمی خوره .
    چینی ها خر را زنده زنده می خورند . آنهاییکه از چین تعریف می کنند ، بدانتد تنها چیزی که نصیبشان می شود ، ته مانده خر خورده شده توسط چینی هااست .

  • ایران
    0

    هر کدوم که فرمانده بگه...

  • سعید1400
    0

    این مقایسه ها پوچ هستش. کشورهای ابرقدرت مثل امریکا - روسیه- چین- فرانسه و انگلستان هرگزززز و هرگزززز باهم وارد جنگ نمیشن. این کشورا فقط با کشورهای خیلی ضعیف تر از خودشون وارد جنگ میشن مثل ویتنام و افغانستان و عراق و اکراین و ... . حتی با کشورهای متوسط هم سعی میکنن وارد جنگ نشن. در کل دنبال لقمه های بدون دردسر هستن.

  • ممد
    1

    اصلا ارتش ما از هر دو قوی تر است حالا راضی شدید!!!

  • ناشناس
    1

    قراره جنگ بشه که شروع کردید به مقایسه نظامی قدرت کشور ها؟

  • امیر
    1

    چه فرقی برای مامیکنه؟امروزه ماباید ببینیم نون لواش ارزونتره،یاتافتون؟برای ناهار تخم مرغ ارزونتره یاپنیر.باید ببینیم کدوم دستفروشی لباس کهنه ارزونتری داره،باید ببینیم توکدوم سطل آشغال میشه چیزی پیداکرد.پس لطفا سیوال گنده تر از دهانتان نپرسید

  • ناشناس
    0

    این چرتو پرتارو از کجا آوردین

  • مش جمعه
    0

    چین دانا هرگز با غرب درگیر نخواهدشد،زیرا تمام پیشرفت جامعه چین در چهل سال گذشته را مدیون غرب هست و به غرب هم وابسته هست. سیاسیون ما این الگو را از چین نمی گیرند.اما فیلتر کردن مطبوعات و رسانه را از آنها کپی میکنند

  • اصغر حمید پور
    1

    امریکا نمی خواهد قبول کند دیگر تمام شده تنها قدرت جهان نیست جگر جنگ مقابل ایران ندارد چین جای خودش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها