یک تحلیلگر مسائل سیاسی خطاب به رئیس جمهور:

نمی‌شود سلطان سکه را در مدت کوتاه اعدام کنید اما نوبت به وزیرتان که رسید همه چیز غیرشفاف شود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی خطاب به رئیس جمهور نوشت: اینکه نمی‌شود کسی را به نام سلطان سکه بگیرید و در یک فضای ملتهب در مدت کوتاهی اعدام کنید، ولی نوبت وزیر خودتان که می‌رسد همه ‌چیز غیرشفاف شود!

نمی‌شود سلطان سکه را در مدت کوتاه اعدام کنید اما نوبت به وزیرتان که رسید همه چیز غیرشفاف شود

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «نتیجه حمایت از وزیر» در روزنامه اعتماد نوشت: ماجرای آقای ساداتی‌نژاد وزیر جهاد دولت! منحصر به فردترین مورد فسادی است که پس از انقلاب رخ داده است. یک مجموعه سیاسی در آخرین سالی که در دستگاه قضایی بودند با تشکیل دادگاه‌هایی خارج از ضوابط متعارف قانونی برای مبارزه با فساد افراد زیادی را بدون حق اعتراض محکوم کردند و بعدها هنگامی که دادگاه‌ها به روال عادی در آمدند، تعداد زیادی از آنان تبرئه شدند و البته چند نفر را هم با سرعت اعدام کردند که اعتراض آنها هم شنیده نشد.

این گروه با اتکا به امواج این نمایش‌های تأسف‌بار، قدرت اجرایی را در دست گرفت ولی در مدت کوتاهی پس از آن وزیری که سید است و از فعالان مهم ستاد انتخاباتی آنان بود، و قرار بود موفق‌ترین وزیر کابینه جهادی آنان و الگویی برای دیگران باشد، در یک پرونده به واقع مفتضح و کثیف محکوم شد، البته تا آخرین لحظه هم در صندلی وزارت تکیه زده بود و از همین رو و در شرایط خشکسالی ارزی بزرگ‌ترین فساد ارزی تاریخ ایران در دوره او رقم زده شد.

این ماجرا پاسخی است که دست تقدیر سیاست به آن دادگاه‌های نمایشی داد و برای اولین بار یک وزیر هنگامی که در مصدر کار است محاکمه و سپس محکوم می‌شود.  همه اینها یک طرف، هنوز یک گزارش رسمی و مستند از فرآیند چگونگی رخ دادن این فساد داده نشده است و هیچ تضمینی برای نبودن فسادهای مشابه در گذشته یا رخ ندادن آنها در آینده وجود ندارد.

چرا تضمین وجود ندارد؟ به این علت که رویکرد دولت در مبارزه با فساد اصیل نیست. هنوز هم می‌گویند که مشکل آقای وزیر تخلف بوده و نه جرم! ایرادی ندارد، برای اثبات این ادعا گزارش رسمی و قضایی پرونده و احکام صادره را منتشر کنید تا مردم بدانند وی مرتکب جرم نشده است. 

ولی مهم‌تر از هر چیز، این است که چرا این فسادهای بزرگ در وزارتخانه‌ای به نام جهاد و مرتبط با امنیت غذایی کشور رخ داده است؟ موضوع از چند زاویه باید بررسی شود. اول، علت رخ دادن این فسادهای کلان و ضعف‌هایی که در فرآیندهای اداری و نظارتی وجود دارد و کوشش‌هایی که باید برای جلوگیری از تکرار فساد انجام شود. دوم، بازگرداندن اموال و پول‌های تاراج شده و سوم نیز مجازات قاطع مجرمان به نحوی که با فساد رخ داده، تناسب داشته باشد.

در میان این سه مساله اولی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ ولی این دولت هنوز در این باره اطلاع‌رسانی نکرده است. آنچه درباره فساد نهادهای دامی شنیده می‌شود، حکایت از یک مجموعه وسیع فاسد در داخل و خارج آن وزارتخانه و با هماهنگی کامل یکدیگر بوده است. چرا جزییات این فساد و ساز و کاری که منجر به وقوع آن شد را منتشر نمی‌کنند؟ چرا پس از کشف آن بلافاصله وزیر مذکور برکنار نشد؟

طبیعی است که آن ساز و کار فاسد همچنان وجود داشت که پس از فساد در نهاده‌های دامی، توانستند 4/3 میلیارد دلار را هم در بزرگ‌ترین فساد تاریخ ایران یعنی چای دبش صرف کنند. اینها فقط دو مورد از فساد است؛ حتی درباره بازگرداندن اموال به یغما رفته نیز فقط ادعاهای رسمی را می‌شنویم که می‌گویند برمی‌گردد، ولی این کافی نیست، باید همه جزییات و مستندات و سیر پرونده منتشر شود.

به علاوه به علت تورم شدید، ارزش اموال باید به قیمت روز محاسبه شود. و بالاخره متناسب بودن مجازات با جرم نیز مستلزم اطلاع افکار عمومی از فرآیند دادرسی و جزییات پرونده است.

اینکه نمی‌شود کسی را به نام سلطان سکه بگیرید و در یک فضای ملتهب در مدت کوتاهی اعدام کنید، ولی نوبت وزیر خودتان که می‌رسد همه ‌چیز غیرشفاف شود! این حمایت از فرد متهم، بدترین اقدام و موجب تشدید فساد است.

ما نمی‌گوییم که حتما آقای وزیر مرتکب فساد شده، ولی به محض باز شدن پرونده، حتی اگر او متهم هم نبود باید از وزارتخانه کنار می‌رفت تا بدون حضور او در وزارتخانه، رسیدگی قضایی انجام شود. اگر چنین می‌شد، قطعا جرم و فساد وحشتناک بعدی 4/3  میلیارد دلاری چای دبش رخ نمی‌داد. سپس باید در دادگاه علنی محاکمه و گزارش جزییات در افکار عمومی منتشر شود و اگر تبرئه شد، دو باره در مسوولیت‌های دولتی مشغول شود و اگر محکوم شد، مجازات وی باید متناسب با خطاهایش باشد، هر چند آبروریزی چنین افرادی مهم‌ترین مجازات آنان است.

واقعیت این است که از ابتدا و تاکنون هم آقای وزیر تحت حمایت دولت قرار داشته و به جای انتشار گزارش فساد منتهی به صدور حکم و نیز جزییات فساد چای دبش که هنوز به دادگاه نرسیده، اصرار دارند که وی تخلف کرده و جرمی مرتکب نشده است. می‌گویند بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان در داخل و خارج دولت چنین نظری دارند در حالی که هنوز پرونده منتشر نشده است پس آنها از کجا دیده‌اند؟ چرا خودشان چنین مواضعی را اعلام نمی‌کنند؟ چند نفرشان را معرفی کنید تا با آنان گفت‌وگو‌ شود.

روشن است که اگر ترسی وجود نداشت، پرونده را منتشر می‌کردند ولی همچنان در فضای عدم شفافیت از وزیری حمایت می‌کنند که اگر صد درصد هم بی‌اطلاع از این دو فساد رخ داده در وزارتخانه‌اش باشد (دو موردی که افشا شده، شاید موارد دیگری هم باشد) همین ضعف برای محکومیت او به عنوان کسی که متولی کاری شده ولی فاقد صلاحیت بوده و برای مراجع منصوب کننده او کافی است. او کسی است که هنکام معرفی کابینه ادعا کردند که موفق‌ترین وزیر دولت خواهد بود.

اشتباه مهم دولت این است که گمان می‌کند با حمایت از این وزیر می‌تواند او را نجات بدهد، این دفاع به مثابه وزنه سنگینی است که به پای حامیان بسته می‌شود و ده‌ها برابر وزیر را با خود به زیر آب خواهد برد. شما که می‌خواهید چین را الگو قرار بدهید و هیچ بخش دیگر از سیاست‌های سازنده آن را انجام نمی‌دهید، حداقل از مجازات سخت مفسدان دولتی حتی اگر وزیر باشند، حمایت کنید.

از وزیر محکوم و دارای پرونده، یک پیام روشن دارد، اینکه نمی‌توانید جز این عمل کنید. همه یکی و همچون گروه بسته‌ای هستند که مطابق الگوی یکی برای همه و همه برای یکی، رفتار می‌کنند. حمایت از ماجرای باغ ازگل هم از همین نوع است. تا آخرش باید بروید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    0

    اقای عبدی ما فکر میکردیم چون رئیس جمهور قبلا قاضی القضات بوده وزرا و وکلا و قضات همه حساب کار دستشان میاد و خطا نمیکنند . بقول ان خواننده ما اشتباه دیدیم مس را طلا دیدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      خود دولت اول برکنار می کند اما رانت از سال 98 شروع شده و از دولت قبل و آن دولت به روی خودش نمی آورد درضمن قوه قضائیه حکم داده و نه دولت که رئیسش چه کسی هست با نیست و الان کجا هست یا نیست !!!

  • زینب
    1

    حرف حق جواب نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      32

      عزیزم فقط جهت اطلاع، سلطان سکه برای دوره دوستان همین جناب به اصطلاح کارشناس هست مابقی جواب دادن بماند.....!!! هر چند مقایسه هم غلط هست

    • ناشناس
      2

      منظور آقای عبدی قوه قضائیه ای است که رئیسش آقای رئیسی بودند که سریع حکم اعدام صادر شد اما الان باتأخیر 3سال زندان

    • ناشناس
      1

      دزد های با حجاب

    • ناشناس
      0

      تبعات کار یک اختلاسگر باکسی که فقط سکه خریده قابل مقایسه نیست بعد از اعدام سلطان سکه مگرسکه ارزان شد ولی اختلاس این وزیر تورم ،گرانی ،ازهم گسیختگی خانواده،کاهش درآمددولت ،تعطیلی مراکزتولیدی تنها بخشی از تبعات تخلف ایشان است ما با اعدام مخالفیم چراکه با اعدام صورت مسأله پاک میشود جواب غلط رانباید پاک کرد نگهدارید تا دیگران هم ازاین راه غلط وعواقبش آگاه شوند

    • ناشناس
      0

      خرید کردن عمده برای احتکار جرم آن اعدام است اگر مخل بازار شود اما اختلاس اینطور نیست

  • محمدرضا شادی
    0

    باسلام حرف حساب جوابی ندارد من خودم از موافقان نظام هستم ولی خوب نیست شما یکنفر را به سال حبس آنهم تعزیری محکوم نماید ولی جرمش مشخص نشود یا زمینهای آیت اله صدیقی امام جماعت موقت تهران.لااقل به شعور مان که از خود شماهستیم ارزش قائل شوید مت بچه های خودم را نمیتوانم در خیلی موارد پاسخ قانع کننده ای درقبال بعضی از کارهای مسئولین داشته باشم.

  • سوال
    0

    کسی خبر دارد ۲۵۰ هزار سکه سلطان جیب کی رفته ، همه اعلام کردن ایشان ۲۵۰ هزار سکه داشت روزی که دستگیرش کردن لطفا خودتان به خریت نزنید ، اينترنت هست و راحت میشه ثابت کرد

  • ناشناس
    1

    اگر این اتفاق تو یه کشور دیگه مثل کره جنوبی یا ژاپن یا چین یا امریکا می افتاد برای شخص مورد نظر سخت ترین مجازات رو در نظر می گرفتن و رییس جمهور ان از مردم عذر خواهی رسمس می کردد
    در عوض تو کشور ما دولت سعی می کند اونو زیر سیبلی ردش کنند و تا می تونه اطلاع رسانی نکنه
    یاد برخورد حضرت علی (ع) با برادرش در مورد بیت المال افتادم
    به نظر شما برخورد ایشون ( حضرت علی (ع)) با برخورد کدام دسته از کشور ها نزدیک تر

  • م
    0

    چرا نمیشه مگه باغ ازگل چی شد و دکل نفتی و شصتا و ....

  • منصور
    0

    سلطان سکه رو میخواستن سکه هاشو بالا بکشن سریع تا داغ بود . . .

  • نسرین
    0

    آخه وزیر که سلطان نمیشه ،وزیر نهایتا ،بزیر میشه.

  • ناشناس
    12

    هرکی میگه فساد سیستماتیکه بیخود میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    جناب رییسی ایشان وزیر شما هم بود باید پاسخگو باشید

  • لطفاً منتشر کنید
    1

    اولاً سلطان سکه اعدام نشده همه‌اش نمایشی بوده الان او با تغیر‌ قیافه‌ داره عشق و حال می‌کند
    دوماً زمان متهم شدن سلطان سکه قیمت سکه
    در آن زمان سه میلیون تومان بود ولی الان
    ۴۱ میلیون تومان است خوب پس الان چه کسی را متهم کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    سلطان سكه اتو داشت ،خودي وناخودي

  • دولت دروغگو (فقر مردم )
    1

    مردم می گویند فساد سیستماتیک در دولت هست .ولی کسی قبول نمی کند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      اول فساد سیستماتیک را توصیح بده یعنی چه؟ حال برای شما می‌گویم فساد سیستمی یعنی دزد و اختلاس باشد اما برخوردی صورت نگیرد را می گویند فساد سیستماتیک

    • ناشناس
      0

      13:59 فهم ودرک وشعور نداری دنبال توضیح هستی مفت خور

  • ف فرفری
    14

    این دولت پاکدسته دشمنان از آب گلآلود ماهی نگیرند آقای رییسی ضد فساده

  • ناشناس
    0

    چون به خلوت می روند....

  • عزراییل
    5

    آقای عبدی گاهی حرف درستی میزنی ولی چون باندی و برای رضای دوستان نه خداست اعتقادی بشون ندارم ،کاشکی باندی نبودی وهمه چیزرا از دریچه باند نمی دیدی

  • یا
    0

    اینجا هیچی بر مبنای عدالت نیست..نه فقط این بحث تبعیض بین حکومتی ها و غیر حکومتی ها بلکه در جاهای دیگه هم شاهدیم... کمترین ناعدالتی در جامعه همین آشنا بازیها در بیمارستان ادارات و استخدام ها و همه جا بطور کلی

  • ناشناس
    1

    حرف های بیهوده!!

  • مهدی
    0

    اگر به اعدام باشه باید خیلی از دولتمردان را به جرم اختلاس. اعدام کرد ولی باید بدانید که این جا بهشت دزدان و غارتگران است

  • ناشناس
    0

    اون زود اعدام شد که پای خیلی ها وسط نیاد، سلطان که هیچ تلخک سلطان هم نبود، همینکه اعدام شد نشون دهنده اینه که سلطان نبود.

  • جوجوله
    0

    خدایا خدایا کویرم کویررررم بزار ابر ببارررره تا جون بگیررررم

  • تلمبه
    0

    کت وشلوار تو بنگی رو بنازم اون جیب پر از دلار چلیمی رو بنازم

  • ناشناس
    0

    قاتلین

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    نظام و مسئولین و دولت هیچگاه با مردم خود و دنیا صادق و شفاف نبودند و همین باعث بی اعتمادی و ناامیدی و لجاجت و عدم همراهی مردم با مسئولین شده است ...

  • الغ
    0

    بیچاره را بیگناه اعدام کردند اون موقع سکه ۱۳۰۰ بود الان ۴۰۰۰۰

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها