مجلس دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را رد کرد/ همه آنچه در جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی گذشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

مجلس دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را رد کرد/ همه آنچه در جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی گذشت

جلسه علنی امروز ( سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

در حالی جلسه علنی آغاز شد که سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و تعدادی از وزرا و اسماعیلی رئیس دفتر رییس جمهور نیز در مجلس  حضور داشتند.

ایرادات شورای نگهبان در مورد طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، طرح حمایت از مالکیت صنعتی ، طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری،لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی و لایحه پروتکل اصلاحی بند(۵-۴-۱-۱۰) اساسنامه موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام) در دستور مجلس است.

همچنین نمایندگان مجلس ضمن بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی،گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دو گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را مورد بررسی قرار می دهند.

رئیسی: امیدواری مردم باید روز به روز بیشتر شود

سید ابراهیم رییسی که برای دفاع از مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، گفت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از این تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسایلی را بگویم، با امیدواری به این که مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل گردد.

 وی با بیان اینکه امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسایل و مشکلات کشور امیدوارترم، دلایل این امیدواری خود را تفضل و لطف و کرم الهی، امدادهای حضرت حق و دعای خانواده معزز و مکرم شهیدان و تلاش همه دلسوزان برای عمل به رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات و بازشدن گره‌ها عنوان کرد و گفت: احساس من‌ آن است که جلوه‌هایی از گشایش وجود دارد.

 شرایط در زمینه مقابله با کرونا متفاوت از قبل شده است

رییس دولت سیزدهم با اشاره به اقدامات دولت برای واکسیناسیون عمومی اظهار کرد: امروز شاهدیم با تامین ۱۰۰ میلیون دُز واکسن برای صیانت از جان مردم گام مثبتی برداشته شد، اگرچه خطر مرتفع نشد اما گام بسیار خوبی بود در جهت اینکه هم دارویی که در صف‌ها به مردم می‌رسید و هم نگرانی از دسترسی مردم به واکسن، امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است.  

وی اضافه کرد: قبل از تشکیل دولت و در روزهای پایانی مرداد در جلسه دولت قبل، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت بود و می‌گفتند از کدام منبع. هنوز دولت ما رای اعتماد نگرفته بود اما امروز به لطف خدا با گذشت۸۳ روز از عمر این دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، آنچه که دولت در زمینه پرداخت‌ها و حقوق و دستمزد باید انجام دهد، در زمان خود انجام شد.

رییسی خاطرنشان کرد: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدها و منابع مالی ارزی و ریالی به موفقیت در حال اجرا است و گام‌های خوبی در ارتباط با مسائل اقتصادی برداشته می‌شود. با گام‌هایی که این روزها برداشته می‌شود نگرانی‌ها نسبت به منابع کاهش یافته و در ارتباط با کالای اساسی و ذخایر هم نگرانی وجود ندارد.  

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش مسکن اظهار کرد: در این مدت موضوع مسکن و اشتغال کلید خورد؛ شورای عالی مسکن پس از تصویب این قانون توسط مجلس کلید زده شد و در بسیاری از شهرستان‌ها بحث زمین و پیگیری‌ها برای ساخت در حال انجام است. شورای عالی اشتغال تشکیل و در آن تقسیم کار شد و برنامه مشخصی هم تدوین شد و در مسیر اجرا است.

 دیپلماسی از حالت انفعال خارج شد

رییس دولت سیزدهم در ادامه از فعال کردن تعاملات بین المللی بویژه  اولویت دیپلماسی و با همسایگان در این مدت خبر داد و گفت: وضعیت و شرایط کاملا نشان می‌دهد امروز مساله تعامل بین الملل شرق و غرب فرقی ندارد. کشورهایی که امروز می‌خواهند روابط و تعامل توام با حفظ احترام و عزت با جمهوری اسلامی همراه داشته باشند، در رابطه با این کشورها روابط از حالت انفعال خارج شده و حالت فعال گرفته است.

وی با اشاره به برخی از دغدغه های نمایندگان درباره خوزستان و هفت تپه اظهار کرد: در دولت گذشته خودم در جایگاه قوه قضاییه با دولتمردان حرف زدم که مشکلات حل شود و گفتند با کدام بودجه و امکانات. خوشبختانه در این دولت، مسائل پرداخت حقوق  کارمندان و معوقات حل شد.

 رییسی با بیان اینکه بسیاری از موارد امروز در دست اقدام است و گزارش آن باید به نمایندگان داده شود و مردم از آن مطلع شوند، تاکید کرد: قرار ما آن است که با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم نه با فعل مضارع، درباره کارهایی که شده است سخن بگوییم نه کارهایی که می‌شود.

رییس جمهوری با بیان این که ارتباط با نمایندگان به این میزان را کافی نمی‌دانیم گفت: به دوستان و همکارانم در دولت گفته ام بهتر است نمایندگان بیشتر در جریان مسایل قرار بگیرند. البته هر پنجشنبه نشست‌ها و جلساتی را با نمایندگان استان‌ها برگزار می‌کنیم در این جلسات به هیچ عنوان نمایندگان کلمه‌ای نسبت به خود و مسایل شخصی مطرح نمی‌کنند. آنچه در این جلسات مطرح شده دغدغه‌ها و مشکلات و درخواست‌های مردم بوده است که در آن جا سازوکارهایی مطرح شده است.

وی در ادامه به سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: در این ۸۳ روز به یک سوم استان‌های کشور سفر کردم . در این سفرها قبل از این که تریبون دراختیار وزیران قرار بگیرد، در اختیار نمایندگان منطقه است که سخنان مردم را مطرح کنند که البته من این را کافی نمی‌دانم. 

رییسی افزود: لازم است که نشستی با نمایندگان داشته باشیم و خود من هم حضور داشته باشم. هفته آینده که نمایندگان برنامه حوزه انتخابیه خود را دارند به همین دلیل هفته بعد آن را ریاست مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم قالیباف پیگیری کنند که نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت برگزار کنیم که در آن نشست تمام نمایندگان حضور داشته باشند که اگر مسایلی که احیانا در نشست‌های استانی مطرح نشده را مطرح کنند. 

پیشرفت کشور نیازمند همکاری و همراهی دولت و مجلس است/علیرغم همه حرف‌ها سفرهای استانی برای من مغتنم است

رییس جمهوری  تاکید کرد: باید به صورت متناوب با نمایندگان نشست داشته باشیم چرا که  امروز پیشرفت کشور نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس است. همه مسایل این گونه پیش خواهد رفت.

آیت الله رییسی خطاب به مردم گفت: اگر کاری در این کشور پیش می‌رود با کمک همگان است. اگر امروز مردم به مجلس و دولت و دولتمردان و همه مسوولین امیدواری پیدا کردند این امیدواری باید روز به روزافزون شود. این امیدواری باید در مردم روز به روز عینیت پیدا کند که آنچه خواستند عمل شده است و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخش‌ها به ویژه دولت و مجلس است. 

وی گفت: نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال شود تا دغدغه‌های نمایندگان برای حوزه های انتخابیه یا اگر پیشنهاداتی دارند  در این نشستها مطرح وبررسی شود.

رییس جمهور در ادامه گفت: سفر به استان‌ها برای من علیرغم همه حرف‌هایی که در گوشه و کنار زده می‌شود مغتنم است. مغتنم از این نظر که در اول دولت در جریان مسائل نه فقط در سطح ملی بلکه در سطح استان‌ها قرار می‌گیریم. 

 رییسی با بیان این که باید ۶ روز وقت در سطح ملی و یک روز حداقل برای استان‌ها گذاشته شود، گفت: ما باید از نزدیک با مسائل، پروژه‌های نیمه تمام، مشکلات مردم در مناطق مختلف بیشتر آشنا شویم و مدیران ما حس بیشتری پیدا کنند و کار را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند و  اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیر آن چه گفته شد و آنچه تصویب شد، خواهیم بود.

رییس جمهوری با اشاره به‌ آغاز سال تحصیلی و اقدامات دولت در این زمینه اظهار کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی و طولانی بودن تعطیلی مدارس، باید برنامه‌ریزی جامعی درباره آموزش مجازی و حضوری  انجام می‌شد که پس از اول مهر این کار صورت گرفت. از همین تریبون قول دادم که نسبت به شورای عالی آموزش و پرورش اهمیت قائل هستم و در آن شرکت می‌کنم. بعد از ۱۰ اولین جلسه شورا را تشکیل دادیم و در میان مدیران آموزش و پرورش مسائل اصلی را مرور کردیم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اجرای سند تحول در دولت، ادامه داد: با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش فقط مدیریت این وزارتخانه را بر عهده دارد و تمام دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا برخی از موارد این سند تحول تحقق پیدا کند، بنابراین نیازمند همکاری دولت برای کمک به آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش بود. به همین دلیل ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد.

رییس دولت سیزدهم به موضوع رتبه بندی معلمان بعنوان دغدغه این صنف اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری مجلس این موضوع دنبال می‌شود تا این موضوع با توجه به لزوم ارتقاء منزلت، شان، جایگاه و کیفیت کار و از طرفی مسئله معیشت معلمان عزیز با همکاری دولت و مجلس به نتیجه برسد.

رییس جمهوری با قدردانی از همکاری خانواده‌ها و آموزش و پرورش برای همکاری در بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، واکسیناسیون وکسب و کار گفت: پس از ۸۳ روز از شروع به کار دولت، فضای کشور به سمت عادی شدن پیش می‌رود. در عین حال اگر این رعایت‌ها بیشتر شود، فعالیت‌ها و تلاش بیشتری در کشور انجام خواهد شد.

رییسی در ادامه به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: معرفی وزیر آموزش و پرورش در مهلت قانون انجام شد و من ۸۳ روز پیش فرآیند معرفی وزیر را از همین تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم بیان کردم که محور این انتخاب شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت، فشار آوردن احیاناً رسانه‌ای هیچ‌کدام موجب نمی‌شود که یک فرد برای پست وزارت معرفی شود.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر مقایسه‌ای بین دولت ما و دولت‌های سه دهه پیش انجام بگیرد متوجه خواهید شد که روابط، رفاقت و رقابت چه میزان در انتخاب‌ها نقش داشته است. من دوست دارم بدانم، شما از خود نهاد ریاس جمهوری تا حوزه‌های دیگری که وجود دارد، شروع کنید، حساسیت هست، در خود دولت هم بارها اعلام شده که محور شایستگی است، باز هم عرض می‌کنم محور شایستگی است و ما این محور را به عدالت نزدیک می‌دانیم و این بهترین روش است.

وی اضافه کرد: در ارتباط با تعیین وزیر آموزش و پرورش هم به همین ترتیب عمل شده است، افرادی که مطرح شدند، کارگروه‌هایی که با بیش از ۲۰ از افراد که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند، افراد مختلفی در کشور داریم، افرادی که شایستگی‌هایی دارند اما شان و جایگاه این وزارتخانه ایجاب می‌کند که نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.

رییس دولت دولت سیزدهم فساد ستیز بودن، روحیه انقلابی، داشتن کارآمدی و روحیه تحولی را از جمله شرایط تمامی وزیران دولت سیزدهم اعلام کرد و یادآور شد: بارها گفته‌این که شرایط باید همواره به صورت مستمر در افراد وجود داشته باشد و با توجه به رای اعتماد مقطعی نباشد و در همه مقاطع باید ارزیابی شود.

رییسی در بخش دیگری از سخنانش درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. من خودم چندبار با ایشان صحبت کردم، دوستان مورد اعتماد در حوزه فرهنگ و آموزش با او صحبت کردند. وزرای اسبق آموزش و پرورش اعلام کردند ما آموزش و پرورش را می‌شناسیم، وزیر پیشنهادی را هم می‌شناسیم و او هم آموزش و پرورش را می‌شناسد و ما این فرد را دارای صلاحیت و فردی صالح برای این مسئولیت می‌دانیم.

رییس دولت مردمی درباره انتصابات فامیلی تاکید کرد: اگر افراد توصیه شده برای تصدی منصب از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهای شان مورد توجه قرار بگیرد، بی‌عدالتی نیست. بلکه اگر دستاوردهای علمی درنظر گرفته نشود، بی‌عدالتی است.

 وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، گفت: افراد بسیاری را معرفی می‌کنند اما مهم این است که فرد معرفی شده با معیارهای لازم همخوانی داشته باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: برای من به عنوان طلبه، مهم حجت الهی است. تا یقین و حجت نداشته باشم، اقدام نمی‌کنم. برای معرفی وزیر یا هر کس دیگر مهم برای من این است که حجت داشته باشم و شایستگی‌ها را احراز کرده باشم. من کار خود را انجام دادم و مجلس هم حق قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.

رییسی درباره صلاحیت‌های فیاضی گفت: فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می شناسد. سال‌ها هم معلم آموزشی و هم معلم پرورشی بوده است. محتوای درسی را می‌شناسد و با فرایند محتوای درسی و با بسته های یادگیری آشنا است. با فیلم‌های آموزشی آشنایی و بعضا در تهیه این بسته‌ها مباشرت داد.

 وی با اشاره به سوابق فیاضی اظهار کرد: فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بود. زیرساخت‌های آموزش و پرورش را در حوزه نوسازی مدارس و آموزش مجازی می‌شناسد و بعضی از سامانه‌ها مانند شاد که قبلا با عنوان سامانه رشد بود را طراحی کرده است. علاوه بر این در مقطعی مسئول فناوری وزارتخانه بوده است با انتشارات چاپ و کتاب آشنایی دارد. در شناختش از آموزش و پرورش از هیچکدام از این عزیزان کمتر نبوده است.

 رییسی با بیان اینکهچهره‌های شاخصی در مجلس داریم که از وضعیت آموزش و پرورش مطلع هستند، افزود: فیاضی برای آموزش و پرورش برنامه قابل ارائه و دفاع دارد. کارشناسان نظرات و دیدگاه‌های او را شنیدند و انطباقش را با سیاست‌های کلان، سند تحول و اسناد بالادستی در دولت بررسی کردند. مجلس هم بررسی خود را دارد.

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

با آغاز جلسه علنی امروز مجلس، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به همراه تعدادی از وزرا و اسماعیلی رئیس دفترش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور داشتند.

بعد از گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رئیس جمهوری به مدت نیم ساعت ضمن توضیحاتی درباره برنامه‌های دولت از فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کرد و سپس جلسه مجلس را با بدرقه تعداد زیادی از نمایندگان ترک کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

وحیدی: بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

وحیدی: بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود.

 محمد وحیدی در  جلسه علنی (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مهم‌ترین دستگاه زیربنایی و تاثیرگذار در آینده کشور است. وزیر آموزش و پرورش فردی است که می‌تواند تحول زیربنایی را در کشور ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در قانون‌گذاری و نظارت همراه باشد. با لابی و وعده نمی‌توان وزیر انتخاب کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر می‌گیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تاکید کرد: از وزرا انتظار می‌رود نه تنها در جلسات رای اعتماد بلکه در روزهای مهم دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. این‌که همه وزرا برای رای اعتماد به یک نفر در صحن حاضر می‌شوند و از فردا اثری از آنها نیست قابل قبول نیست.

وحیدی اضافه کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

باقری: فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد

باقری: فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.

حجت الاسلام محمد باقری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش می‌گرفتیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجود ندارد؟ آموزش و پرورش نیاز به برنامه ندارد چرا که سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بهترین برنامه است، بلکه یک مدیر اجرایی قوی نیاز دارد. توسعه کشور با آموزش و پرورش گره خورده است. با انتخاب آقای فیاضی تحولی که مدنظر رئیس جمهور است محقق نخواهد شد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

غضنفرآبادی: برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

غضنفرآبادی: برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند.

 حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را  آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند. 

نماینده مردم بم در مجلس افزود: در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند. 

نماینده مردم بم در مجلس بیان کرد: وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: به عقیده اینجانب ایشان می تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته ولی تحول آفرین باشد، وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزش و پرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان به خوبی قابل مشاهده است. در آموزش و پرورش مطالبات و پیشنهادات و درخواستهای زیادی وجود دارد، وزیر باید از لابلای این پیشنهادات و درخواستها و مطالبات انتخاب صحیحی داشته باشد و مسیر را به پیش ببرد من این شهامت و شجاعت را در فیاضی یافتم.

وی افزود: رئیس جمهور برای جناح بندی ها به عرصه وارد نشد، اصلا حاضر نبودند وارد عرصه انتخابات شوند، اما دلسوزان و مومنان با توجه به مشکلات و گرفتاری های که وجود داشت از وی درخواست کردند که وارد عرصه انتخابات شود قطعا رئیس جمهور می خواهد وزیری انتخاب کند که موفق و پاسخگوی مطالبات باشد. 

غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست می‌کنم به ایشان رای مثبت دهند.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

گودرزی: فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

گودرزی: فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد.

عباس گودرزی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: زمانی که نامه رئیس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیده‌اید و یا با او صحبت کرده‌اید که مخالفت می‌کنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامه‌هایش را توضیح دهد و حرف‌هایش را بشنو.

وی ادامه داد: در فضای مجازی عده‌ای سعی می‌کنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آنقدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیم‌گیری کرده و وزیر انتخاب می‌کند.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های گودرزی دو – دو می‌کردند، اشاره آنها این بخش از صحبت‌های گودرزی بود که بیان داشت مگر ما از همان ابتدا وکلای مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم.

در واکنش به دو - دو کردن نمایندگان، گودرزی گفت: نمایندگان سوء برداشت نکنند چون من قصد بی‌احترامی نداشتم ممکن است ما قبل از نمایندگی فعالیت‌هایی انجام دادیم که به مراتب موثرتر از زمانی است که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

گودرزی در پایان اظهار کرد: امروز شرایط عمومی کشور و منطقه و فضای مذاکرات ایجاب می‌کند که بیش از پیش وفاق و همدلی و انسجام و همبستگی با دولت انقلابی داشته باشیم پس به وزیر پیشنهادی اعتماد کنید.

مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

محرم‌زاده: منظور فیاضی از تقویت نگرش آخرت گرایانه کودکان چیست؟

محرم‌زاده: منظور فیاضی از تقویت نگرش آخرت گرایانه کودکان چیست؟

نماینده مردم اهر و هریس در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش مدرک دکتری مسعود فیاضی را بی ارتباط توصیف کرد و گفت: منظور وزیر پیشنهادی از تقویت حیات طیبه و تقویت نگرش آخرت گرایانه بر دامنه تربیت کودک و نوجوان ایرانی به زبان ساده چیست؟

 احمد محرم زاده یخ فروزان در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش  و پرورش گفت: اگر مجلس عصاره فضایل ملت است، کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس عصاره فضایل مجلس در این حوزه است. این کمیسیون تخصصی نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی منفی داده است. مخالفت بنده اما به جهت دلسوزی به نظام آموزش و پرورش است وگرنه شخصیت حقیقی ایشان برای همه ما محترم است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با بیان اینکه مدیران آینده مملکت به دست اموزش و پرورش تربیت می‌شوند، گفت: بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می‌کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش و پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکتری ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکتری دارد؟

وی خطاب به فیاضی گفت: علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکتری فقه گرفتید؟ شما در سوابق خود از شورای راهبردی فضای مجازی بر سازمان پژوهش صحبت کردید. این فعالیت چه ربطی به آموزش و پرورش دارد؟ طرح شما بر مشارکت بخش غیردولتی بر تأمین نیازهای آموزشی دقیقا چیست؟ شما در مطالعات خود از رتبه بندی معلمان نام بردید. در این مطالعه به چه نتیجه‌ای رسیدید؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را غیرمرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی‌شود. مدرک تحصیلی شما در جای خود ارزشمند است اما شما چگونه خود را کارشناس مهدکودک‌ها و در جای دیگر کارشناس بودجه معرفی می‌کنید؟ در فعالیتتان از آسیب شناسی برنامه‌های پنج سال گذشته یاد کردید. در این آسیب شناسی به چه نتیجه‌ای رسیدید؟ گزارش مطالعات کجا ثبت شده است؟

محرم زاده یخ فروزان افزود: وزیر پیشنهادی در مطالعات خود چندین مرحله به سند تحول اشاره کردید، به نظرتان چرا تا به حال این سند اجرایی نشده است؟ تعارض منافع یکی از عوامل بزرگ انحطاط آموزش و پرورش ایران است. باید شفاف کنید که منظورتان از آموزش طبقاتی در ایران چیست؟ شما در برنامه هایتان به تقویت بسته‌های کمک درسی اشاره کردید این در حالی است که این روند همان کم رنگ کردن کتاب درسی و پررنگ کردن کتب کمک درسی است که مافیا در آن نقش بازی می‌کند.

وی در ادامه مخالفتش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به برنامه‌هایش گفت: شما به نبود بودجه رفاهی معلمان اشاره کردید که نکته مثبتی در برنامه شماست، اما راهکاری برای آن معرفی نکردید و آن را در حد آرزو و آمال رها کردید. منظور شما از تقویت حیات طیبه دانش آموزان به زبان ساده چیست؟ منظور شما از تقویت نگرش اخرت گرایانه بر دامنه تربیت کودک و نوجوان ایرانی چیست؟  در برنامه‌هایتان به کرات از محل محور بودن مدرسه و تعامل آن با مسجد یاد کردید، به نظرتان شاخص عملیاتی شدن این برنامه چه قدر است؟

محرم زاده افزود: سازمان تربیت کودک در تئوری، لازم اما در عمل جنایت است چرا که باعث ایجاد مافیا در این خصوص می‌شود. همچنین شما سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را نداشته‌اید و علیرغم اینکه به خوبی به اولویت‌ها و آسیب‌های آموزش و پرورش اشاره کرده‌اید و سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را داشته‌اید اما برنامه عملیاتی برای موضوعات مطرح شده خود ندارید، لذا نظرات شما خوب است اما در حوزه عمل هیچ اقدامی وجود نداشته و ندارد. 

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: تعدادی از نمایندگان معتقد هستند در صورت عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رئیس جمهور سه ماه دیگر برای معرفی وزیر جدید فرصت دارد در صورتی که تفسیر شورای نگهبان از این موضوع تنها برای یک بار صورت می‌گیرد پس باید با دقت نظر نسبت به وی رأی داد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

الهیان: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اینترنت و سیم کارت پارک دانش آموزان برنامه دارد

الهیان: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اینترنت و سیم کارت پارک دانش آموزان برنامه دارد

نماینده تهران در مجلس گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اینترنت و سیم کارت پارک دانش آموزان برنامه دارد.

 زهره الهیان در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من تا امروز صبح تصمیمی برای نطق و موافقت با وزیر پیشنهادی نداشتم زیرا احساس می‌کردم باید حجت شرعی داشته باشم اما بعد از دقت در برنامه ایشان و صحبت با صاحب نظران به این جمع‌بندی رسیدم که به عنوان موافق ثبت نام کنم.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد وزرای رئیسی در کابینه مدرک مرتبط دارند و باید حق را در این زمینه رعایت کرد، گفت: ما به وزارت آموزش و پرورش علاوه بر نگاه استراتژیک باید نگاه آینده پژوهانه هم داشته باشیم چرا که نیروی انسانی و مدیران کشور را تربیت می‌کند و آینده ایران اسلامی را تضمین می‌کند لذا باید نگاه کلان نگر به او وجود داشته باشد نه اینکه در تک‌تک موضوعات کارشناس باشد.

الهیان ادامه داد: باید مدیری پاکدست، ضد فساد، انقلابی و جهادی بگذاریم که رویکرد و تحولی را به اجرا در بیاورد. باید به تفکر راهبردی ایشان فرصت بدهیم که بتواند تحول ایجاد کند. گذاشتن افراد باتجربه ولی تکراری معنایش استمرار وضع موجود آموزش و پرورش است که چالش و بحران های متعددی را با خود به همراه دارد. وزارت آموزش و پرورش با بحران های متعددی روبه‌روست و ایشان می تواند گزینه مناسبی باشد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در فضای مجازی مسائل غیرمنصفانه درباره ایشان مطرح می‌شود، برادر داماد را مطرح می‌کنند ولی نگفتند او برادر شهید هم هست و به واسطه تواضعش آن را در رزومه خود نیاورده است. او برای سند تحول برنامه دارد که البته فرصت نشد در کمیسیون آموزش و تحقیقات و صحن مجلس آن را ارائه دهد.

الهیان با بیان اینکه معنای برنامه فیاضی ختم سند ۲۰۳۰ است، گفت: در برنامه ارائه شده ایشان موارد مغایرت با اسناد بالادستی مشاهده نشده است. موج علیه ایشان در رسانه‌های بیگانه هم نشان دهد انتخابش صحیح بوده است.

وی مهمترین بحران آموزش و پرورش را بحران هویت و مهمترین چالش را حوزه تعلیم و تربیت دانست و یادآور شد: امروز به دانش‌آموزان خیلی از محفوظات القا می‌شود اما به نوجوانان چگونه زیستن و اینکه هویت و ارزش هایشان چیست را یاد ندادیم و این باعث شده نوجوان امروز افکار و ادراکاتش توسط فضای مجازی اداره شود نه نظام اسلامی و خانواده ها. در حال حاضر دانش آموزان با موبایل و تبلت هایی برای آموزش مجازی روبرو هستند که باعث می شود خوراک مسموم و فضای مجازی ذهن آنها را تحت تاثیر قرار دهد، ایشان برای اینترنت پاک و سیم کارت پارک دانش آموزان برنامه دارد.

آقای رئیس‌جمهور اگر بخواهید ما خفه می‌شویم؛ اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است

 نماینده صومعه سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش:

آقای رئیس‌جمهور اگر بخواهید ما خفه می‌شویم؛ اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است/ نصف وزرا از مدرسه امام صادق هستند (اینجا بخوانید)

موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سلیمی: فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده است

سلیمی: فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده است

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده، خواستار توجه نمایندگان به برنامه های وی شد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برخی از دوستان گلایه هایی در مورد نوع تعامل بخشی از دولت با مجلس داشتند که این گناه آقای فیاضی نیست. درمورد مدرک ایشان هم برخی دوستان مطالبی فرمودند. ایشان استادیار است و شما می‌دانید که هرکس استادیار باشد باید چه مدرکی داشته باشد. پس چرا مطالبی می گویید که نیاز به واکاوی بیشتر دارد؟

وی با اشاره به اظهارات مخالفان وزیر آموزش و پرورش افزود: پیش از این در وزارتخانه‌های صنعت و کار کسانی با مدرک دیپلم در کسوت وزارت قرار داشتند، اما کسی به آنها حرفی نمی زد. همچنین چهار وزیر سابق هم آقای فیاضی را تایید کردند. در مورد جزوه ایشان هم بعضی از ما با یک عکس رای آورده ایم، اگر ایشان جزوه ننویسد چه کار کند؟. به هر حال باید اهداف و مطالبش را بنویسد. ما هم باید به نحوی صحبت کنیم که قضاوت دقیقی نسبت به ما صورت گیرد.

نماینده محلات اضافه کرد: برنامه عملیاتی ایشان را ببینید. ایشان صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده؛ هم در مورد رتبه بندی و پاداش بازنشستگان و هم بحث تحول. آیا باید در روی همان پاشنه سابق بچرخد؟

سلیمی در پایان با بیان اینکه چرا نباید به نیروی جوان اعتماد کنیم، گفت: ایشان در چهار معاونت آموزش و پرورش مسوولیت داشته و از معدود وزرای معرفی شده است که در مورد بیانیه گام دوم و نحوه اجرای آن برنامه دارد. همچنین در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان هم برنامه‌ عملیاتی دارد.

فیاضی: نقشه تحول در دست بنده است

فیاضی: نقشه تحول در دست بنده است

مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) ضمن تشکر از مخالفت و موافقانش گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این نهاد آیینه تمام نمای آینده ان کشور است، گفت: اندیشمندان معتقدند که اگر می‌خواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید، به آموزش و پرورش آن نگاه کنید. نباید به این دستگاه هزینه‌ای نگاه کنیم. هر اتفاقی که در این دستگاه بیفتد سرمایه گذاری است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیت عقیدتی داشت. بنابراین، نیرو، تفکر   و اندیشه قلب این نیرو است. وزارت آموزش و پرورش باید محوری‌ترین کانون هر اتفاقی در کشور باشد. این دستگاه نیروهای انسانی زبده را برای بقیه دستگاه‌ها پرروش می‌دهد. در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم. علی لندی و شهید حججی برای همین مدارس و همین نظام تعلیم و تربیت هستند.

یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه آموزش و پروش داشتیم

فیاضی با بیان اینکه قلب نهاد آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم یعنی اندیشه و، خلاقیت و ابتکار. وقتی معلم درگیر معیشت باشد، استعدادها به فعلیت نمی‌رسد. وقتی به رتبه‌بندی می‌رسیم به هر طریقی هست باید آن را اجرا کنیم. بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۳.۴ درصد کل بودجه بوده است و امسال ۸.۸ درصد بودجه است. یعنی در یک سال ۶.۴ درصد کسری بودجه داشتیم. کشورهای پیشرفته دنیا در این مورد شوخی نمی‌کنند. در هیچ کشور پیشرفته‌ای سهم آموزش و پرورش از ۲۰ درصد بودجه کل کشور کاهش پیدا نکرده است.

وزیر پیشنهادی دولت رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدد بودجه آموزش و پرورش بالا رفته اما نسبت پایین آمده است. اگر نسبت پایین نمی‌آید بحث امروز ما این نبود که نمی‌توانیم رتبه‌بندی را اجرایی کنیم. رتبه بندی قانون امروز و دیروز نیست. بحث رتبه‌بندی در سال ۱۳۹۰ در سند تحول، در ۱۳۹۲ در سیاست‌های ابلاغی رهبری و در برنامه پنجم توسعه سال ۹۵ به آن اشاره شده است. ما رتبه بندی معلمان را عقب انداختیم. باید این مسئله را از اساس حل کنیم. معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد. اگر قرار است معلم روی فکر و شخصیت کودک و نوجوان کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد.

وی افزود:‌دانش‌آموزان نخبه این نظام که علاقه‌مند به معلمی هستند، ساختار ندارند. پرنسل آموزش و پرورش که ۴۰ درصد دولت را به خود اختصاص می‌دهند تنها بخشی از دولت هستند که فیش حقوقی‌شان از حکم کارگزینی آنها کمتر است. اگر این نگاه وجود نداشت، دانشگاه فرهنگیان دست چندم نبود. سهم بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۴۰ درصد دانشگاه تهران نیست. تهران مهم است اما دانشگاه فرهنگیان از همه جا مهم تر است و به لحاظ بودجه و هیئت علمی ضعیف است. نسبت استاد به دانشجو نزدیک ۸۰ به یک است. انتظا دارید چه اتفاقی بیفتد؟ سهمیه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان باید از ۲۰ هزار به ۵۰ هزار برسد. این یعنی ساختار.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم، گفت: نقشه تحول در دست بنده است. آموزش در کنار پرورش در عرض هم هستند. آموزش فدای پرورش نخواهد شد. موظفم سند تحول را اجرا کنم. مجلس باید سال به سال از من سوال کند. وقتی در مرکز پژوهش‌ها بودم، ۲۵ گزارش سیاستی در مورد آموزش و پرورش منتشر کردم.

فیاضی گفت: آموزش و پرورش و اساسا دولت فعلی اولین دولتی است که در گام دوم تشکیل شده است. بنابراین در همه اجزای آن باید یک نگاه چهل ساله وجود داشته باشد. یعنی باید بگویم که بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال چه اتفاقی می‌افتد. ناراحتی نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش از دولت به حق است اما نکته اینجاست که باید کلان نگاه کنیم چرا که بحث یک وزارت خانه با ۶۰ میلیون جمعیت مطرح است. بنده مطرح نیستم.

دانش‌آموزان ما در ۲۲ ماه‌های اخیر سه درصد چاق‌تر شده‌اند

ما در شرایط کرونایی به سر می‌بریم. دو سال و اندی است که کلاس درس تشکیل نشده است. دانش‌آموز از نعمت حضور معلم بی‌بهره است. در بسیاری از مناطق به دلیل نبود زیر ساخت بازمانده از تحصیل داریم. دانش‌آموزان ما به لحاظ روحی و جسمی صدمه دیدند. هر دانش‌آموز ما در روز ۵ هزار قدم کمتر برمی‌دارد. دانش‌آموزان ما در ۲۲ ماه‌های اخیر سه درصد چاق‌تر شده‌اند.

۱۸۰ هزار معلم کم داریم و هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه می‌شود

آموزش و پرورش اولویت‌هایی دارد که صدر آن بحث رتبه بندی معلمان است. رتبه‌بندی پول پاشی نیست بلکه ایجاد تناسب منطقی بین علم و نظام پرداخت است. من مجری قانون هستم. هر تصمیمی که مجلس بگیرد، باید آن را به بهترین نحو انجام دهم. بحران امروز وزارت خانه کمبود نیروی انسانی است. ۱۸۰ هزار معلم کم داریم. هر سال ۱۰ هزار معلم به این تعداد اضافه می‌شود و دلیل است ۲۰ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان است و میزان بازنشستگی ۳۰ هزار است یعنی تراز منفی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اگر یک اتفاق رخ دهد می توانیم در قالب حق التدریس از ظرفیتهای خوب آموزش و پرورش استفاده کنیم موضوع مورد توجه این است چرا پرداختی های حق التدریسی چند ماه بعد انجام می شود؟ پرداخت این موضوع باید در آخر هر ماه انجام شود.

وی افزود: در این ۲۲ ماه که تدریس های به صورت غیرحضوری بود بسیاری از معلمان و خانواده ها دچار مشکل شدند. به این موضوع نیز باید توجه کنیم.  ما می توانیم با استفاده از ظرفیت حق التدریسی مشکل نیروی انسانی را برطرف کنیم اگر ردیف بودجه تخصیص یافته برای پرداخت ماهیانه باشد این موضوع رفع می شود.

وی گفت: متاسفانه معوقات فرهنگیان چند ماه چندماه عقب می افتد  ما باید توجه کنیم ساماندهی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان امر مهم است و با رفاه آنها ارتباط دارد فرهنگیان باید در طول خدمت  از این رفاهیات بهره مند شوند اکنون ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش هزینه پرسنل می شود ولی برای رفاهیات عددی وجود ندارد که این صندوق می تواند کمک کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که اغلب در مناطق محروم بودند. ما در وزارتخانه قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد خواهیم کرد و برای آن دستیار ویژه هم انتخاب می کنیم.

فیاضی در بخش دیگر عنوان کرد:  تمرکززدایی بحث بسیار مهمی است تحول باید از پایین به بالا باشد در این حوزه تمرکززدایی باید به این تحول از پایین به بالا توجه داشته باشیم به عقیده من تحول باید در کلاس درس رخ بدهد  در واقع ما باید مدیریت ستادی را به مدیریت شبکه ای تبدیل کنیم و در هر استان شبکه ای معلمان خلاق پیدا کرده و آنها را فعال کنیم و صرفا ما تنظیم گر و حمایت گر باشیم.

فیاضی گفت: قوانین حوزه آموزش و پرورش نیازمند به روزرسانی است بسیاری از قوانین مانند قانون ورزش اجباری برای سالیان گذشته است‌.

در فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی فعالیت داشته ام

وی گفت: لازم است به برخی مباحثی که در خصوص من گفته شده توضیحاتی ارائه دهم.  عده ای گفتند من در مدرسه نبوده ام من ۷ سال در مدرسه فعالیت داشتم عده ای گفتند من از خانواده آموزش و پرورش نیستم دوستان در این خصوص باید بگویم  که آموزش و پرورش ابعادی دارد که اگر وزیر متخصص آن نباشد موفق نخواهد بود. از جمله این ابعاد  معلم کلاس درس، فهم دانش آموزش، کمک درسی، شناخت ستادی، فرآیند چاپ و توزیع کتاب درسی و ... است که بنده در این موارد توفیق حضور و فعالیت داشته ام.  بنده در کسوت معلمی سالها فعالیت داشتم  و در حوزه محتوای پژوهش درسی و موارد کمک درسی نیز فعال بودم همچنین در خصوص زیر ساختها و مباحث فنی  از دانشگاه تهران مهندسی عمران دارم و بر ۴۰ ساختمان در تهران نظارت کردم. چگونه می گویند با کار ستادی آشنا نیستم زمانی مدیرکل بودم و همچنین عضو هیات مدیره افست  در حوزه سیاستهای کلان نیز تا امروز پژوهشهای مجلس فعالیت داشتم.

۲۵ سال طلبگی کردم

وی افزود: برخی می گویند من در حوزه انتصابات قولهایی داده ام تکذیب می کنم هیچ قولی نداده ام فقط قول دادم کلاس دانش آموزش در مناطق کشور بدون معلم نباشد من به دنبال مباحث گروهی خانوادگی و فردی نیستم می گویند از تجارب دیگران استفاده نمی کنم این در حالی است که من دو اتاق فکر تشکیل خواهم داد و از نظرات تمام وزیران سابق استفاده خواهم کرد. در اتاق دیگر نیز از صاحب نظران این حوزه استفاده خواهم کرد.

وی گفت: من ۲۵ سال طلبگی کردم و در خصوص مدرک تحصیلی  دو امتحان جامع و تدوین رساله را پشت سرگذاشتم.

فیاضی در پایان تاکید کرد: از شما نمایندگان مجلس می خواهم این اعتماد را به اینجانب داشته باشید تا بتوانم سند تحول را اجرایی کنیم‌.

آغاز رأی‌گیری برای فیاضی

آغاز رأی‌گیری برای فیاضی

رای‌گیری از نمایندگان درباره مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از دفاعیات مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از وزرای دولت خواست که مجلس را ترک کنند و اعلام کرد که کارت‌ها برای اعلام نظر بین آنها تقسیم شود.

با اعلام آغاز رای‌گیری بسیاری از نمایندگان به نشانه مخالفت، دو - دو کرده و بسیاری دیگر به نشانه موافقت چهار - چهار کردند.

حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی - توضیح داد که کارت‌های تقسیم شده بین نمایندگان دارای سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع است و آنها نظر خود را در این کارت‌ها اعلام کنند.

مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • معلم
    2

    رئیسی نابینا ترین رئیس جهور دنیاست. بیش از یک میلیون فرهنگی فرهیخته را نمی بیند . کسی را برای وزرات این وزرارت خانه انتخاب می کند که حتی مدیر اکابر و کودکستان هم نشده ... در تعجبم رئیسی با این بینش چگونه به خود جرات داده به صندلی ریاست جمهوری ایران بنشیند؟

    نظرات شما -
    • 0

      تو همون سالهای اول حوزه ، وقتی میری میبینی تو یه مجلس پر از مشاهیر علمی یه نوجوان عمامه به سر رفته بالای منبر ، یعنی همین

  • ستارخان
    2

    وقتی نماینده مجلس میگه : رئیسی اگر بخواهی ما خفه میشیم.....................!!!!!!!!من داغون چی بگم؟؟!! رئیسی فکر میکنه هنوز قاضیه ! طلبکار وقیح ! چرا نعره میزنی؟!

  • 1400
    2

    شنییدم 15 سال طول کشیده تا لیسانس شو بگیره

  • یدی
    2

    ما در یک منطقه ییلاقی به پرورش گوسفند مشغول هستیم نیاز بیک چوپان داریم حالا که فیاضی رای نیاورده و بیکار است و احتمالا گرسنه می ماند میتواند گوسفندان ما را به چرا ببرد .

    نظرات شما -
    • 1

      نگران نباش ، اینا تازه اومدن سر سفره انقلاب

  • ناشناس
    2

    نبودش بهتر از بودنشه با اون قیافش

  • رضا
    2

    برادر داماد زاکانی؟!
    این زاکانی بد اهل پارتی بازیه

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    رئیسی همه اش دروغ گفت که چندین روز است کارگروه گذاشتن و خودم هم چند مصاحبه کردم وفیاضی را بهترین فرد !!!! برای آموزش پرورش یافتم !!!!!
    شما هنوز نمی دونید که ایشون مدرک دکترا نداره و یک کارشناس و لیسانس را دکتر خطاب می کنید!!!
    کجا تحقیق کردید و به یقین رسیدید؟؟؟
    به نظر اکثریت مردم وزرا را کیلوئی و بدون هیچ بررسی انتخاب کردید و مجلس هم سری اول هم کیلوئی و بدون بررسی و احساسی و جناحی و از روی لج بازی با دولت قبل رای اعتماد به همه داد و این ظلم به کشور و مردم بینوا و بیجاره و امیدوار بود.. تاریخ و فرزندانمان به خوبی در خصوص اعمال مجلس انقلابی !!!! و دولت اصول گرا و مدعی فعلی قضاوت خواهند کرد...

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    رئیسی همه اش دروغ گفت که چندین روز است کارگروه گذاشتن و خودم هم چند مصاحبه کردم وفیاضی را بهترین فرد !!!! برای آموزش پرورش یافتم !!!!!
    شما هنوز نمی دونید که ایشون مدرک دکترا نداره و یک کارشناس و لیسانس را دکتر خطاب می کنید!!!
    کجا تحقیق کردید و به یقین رسیدید؟؟؟
    به نظر اکثریت مردم وزرا را کیلوئی و بدون هیچ بررسی انتخاب کردید و مجلس هم سری اول هم کیلوئی و بدون بررسی و احساسی و جناحی و از روی لج بازی با دولت قبل رای اعتماد به همه داد و این ظلم به کشور و مردم بینوا و بیجاره و امیدوار بود.. تاریخ و فرزندانمان به خوبی در خصوص اعمال مجلس انقلابی !!!! و دولت اصول گرا و مدعی فعلی قضاوت خواهند کرد...

  • کوک
    1

    رییسی برگرد همونجا که بودی.تو حرف روزمرتو بلد نیستی......! فقط برو حکم صادر کن.

  • سلیمانخانی
    0

    خوب حالا زاکانی یه زحمت بکش و داماد یک فامیل دیگش معرفی کنه

  • ناشناس
    0

    آقای زاکانی ، پر رویی نجومی اینه که تو مهمونی هاتون جمع بشین و بهم مدرک دکتری بدین ! و فوق نجومی اینه که بیایین تو تریبون مجلس و داعا کنید من مدرک دکتری دارم !!!باز نماینده ها تو این یه مورد خاص به مردم پشت نکردند جای حق ایستادن

  • گوهر شناس
    2

    اصرار رییسی در چیدن بیسوادها گردهم نوعی عقده است.

  • دن کیشوت
    1

    هیچکدام از مسوولین نظام جمهوری اسلامی، صلاحیت ندارند، که اگر داشتند، کشوری با این همه ثروت خدادادی و مغزهایی که دنیا را مبهوت خود کرده اند، تا این حد پست و حقیر نبود

  • ناشناس
    0

    آقای رئیسی خروجی این کارگروه ها و مصاحبه ها همین بود؟ که مجلسی های همسو را نیز مجاب نکرد، چه برسد به فرهنگیان و افراد جامعه رو‌. یک فکری بحال کارگروه ها (مشاورین قدیمی) و همچنین یک بازنگری در دیدگاههای خودتان ضروری بنظر می‌رسد. دیر نشود!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای رئیسی، برای رئیس جمهور بودن فقط خوب بودن کافی نیست، تفکر بزرگ و عمیق، برنامه مدون و انتخاب نیروهای عمل گرا و‌ علم گرا لازم است. البته بایستی قبل از آن زمانی که در قوه قضائیه حضور ولی دنبال راه اندازی تولید و پخش فیلم از صدا و سیما بودید اینکار ها و تیم ها رو سازمان می‌دادید. الان دیر‌ شده است.

  • امیر1
    0

    افرین اقای محرم زاده جامعه به افرادی مثل شما نیازمند است

  • ناشناس
    1

    سلام
    بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش دکتر سید مجید حسینی استادیار دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، می باشد. لطفا بررسی و انتشار نمایید

  • سامان بیگ
    0

    اگر مجلس در مورد کابینه همچون وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اینجور دقت میکرد هیچکدوم از وزرا تایید نمیشدند حالا ببینیم همونجا که تایید شدند چگونه تواناییشون برای حل مشکلات کشور.نشون میدهند.

  • کار بر ناشناس
    0

    خوب شد نماینده ها لااقل رو وزیز آموزش و پرورش دقت لازم بکار گرفتن.اگر روانتصابات قبلی هم حساسیت و دقت لازم اعمال می کردن وضع این نمی شد.انتخاب باید رو شایستگی ها تعهد وتخصص باشد .

  • کار بر ناشناس
    0

    هر دولتی باید یک تیم قوی برای معرفی افراد در تصدی مسئولیت و برنامه ریزی سنجیده داشته باشد.
    در زمان دولت رئیسی انتصابات با مسئولیت شان همخوانی نداشت!!
    بهتره واقع بینانه به قضایا نگاه کر ده شود..
    انتخاب بعضی وزراءو استانداران کاملا با حرف وقول جناب رئیسی تناقض داشت!

  • کار بر ناشناس
    0

    ای کاش نماینده ها در رای اعتماد به وزراءدولت سیزدهم بیشتر سخت گیری می کردن.
    چینش کابینه در کل نامناسب

  • شهید بزرگوار شیخ طوطی
    0

    آخرش پینوکیو آدم شد، ولی شیخ طوطی آدم نشد

  • کار بر ناشناس
    0

    تازه با این انتصابات جناب رئیسی امیدوار تر از قبل هستن؟!

  • کار بر ناشناس
    0

    در سفرهای استانی خوبه اثرات و پیامدهای خوب شو بگن تا مردم آگاه بشن

  • سید هرندی
    0

    ما ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از همه تشکر می کنیم.
    خلایق هرچه لایق

  • کار بر ناشناس
    0

    هر دولتی وقتی موفق می تونه باشه که در تمام امور پای کار اهل مدیریت و برنامه ریزی و اهل مشورت باشه و گرنه امیدواری تنها معنا نداره!!

  • کار بر ناشناس
    0

    هر هفته سفرهای استانی اونم سر زده چه معنایی داره؟!خب اگر واقعا موثر بوده از طریق صدا وسیما گزارش آن پخش شود در غیر اینصورت جز اتلاف وقت وانرژی و هزینه نبست.

  • کار بر ناشناس
    0

    جای فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و در صدر آن شهید عزیز حاج قاسم واقعا خالی ست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها