اسلام‌آباد با اسلام‌گرایان وارد گفت‌وگو شد

وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که پس از آنکه افراطی‌ها ۱۱ پلیس ربوده شده را آزاد کردند، دولت با آنها وارد گفتگو شده است.

اسلام‌آباد با اسلام‌گرایان وارد گفت‌وگو شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعتراضات اسلام‌گرایان در پاکستان علیه توهین به مقدسات از سوی دولت فرانسه بوده و در جریان این اعتراضات، چهار افسر پلیس کشته و ۱۱ تن دیگر ربوده شدند.

در واکنش به درخواست اعتصاب سراسری از سوی تحریک لبیک پاکستان و گروه‌های منشعب آن، بسیاری از مغازه‌ها، بازارها و فروشگاه‌های بزرگ به همراه سرویس‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ پاکستان تعطیل شدند.

افسران پلیس ربوده شده در جریان درگیری‌ها در مقابل مقر این جنبش اسلام‌گرا در لاهور ربوده شده بودند که آزاد شدند.

تصاویر این افسران پلس در حالیکه سرها، دست‌ها و پاهایشان به شدت باندپیچی شده بود در رسانه‌های اجتماعی از سوی ربایندگانشان منتشر شد.

شیخ راشد احمد، وزیر کشور پاکستان در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: آنها ۱۱ افسر پلیس را که ربوده بودند، آزاد کردند. مذاکرات با این گروه اسلام‌گرای افراط گرا در جریان است.

"نورالحق قادری"، وزیر امور مذاهب پاکستان به پارلمان این کشور گفت: دو دور مذاکره انجام شده و دیگری انجام می‌شود. ما به مذاکرات و سازش درباره مسائل پیش آمده باور داریم.

دولت اخیرا این گروه را پس از آن غیرقانونی اعلام کرد که حامیان تحریک لبیک پاکستان در اعتراض به توهین فرانسه به حضرت محمد (ص) راه‌ها، مسیرهای اصلی و خطوط آهن را مسدود کرده، به ماموران پلیس حمله کرده و اموال پلیس را آتش زدند. چهار مامور پلیس کشته و بیش از ۵۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

خشونت‌ها پس از آن در بسیاری از شهرهای پاکستان آغاز شد که دولت، "سعد حسین رضوی"، رهبر تحریک لبیک پاکستان را پیش از یک کارزار سراسری علیه فرانسه و برای اعمال فشار به دولت برای اخراج سفیر فرانسه دستگیر کرد؛ درخواست برای اخراج سفیر در واکنش به انتشار کاریکاتور موهن سال گذشته میلادی مطرح شده است.

این گروه چهار درخواست اصلی خود را در مذاکرات با دولت اعلام کرده که شامل اخراج سفیر، آزادی رهبری این گروه به همراه ۱۴۰۰ عضو دستگیر شده، لغو ممنوعیت‌ها علیه این گروه و اخراج وزیر کشور است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفته که اخراج سفیر فرانسه فقط باعث تخریب وجهه کشور می‌شود و توافقات دیپلماتیک تنها راه حل مناقشات بین جهان اسلام و غرب است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:‌ وقتی ما سفیر فرانسه را برگردانیم و روابطمان را قطع کنیم یعنی روابطمان را با اتحادیه اروپا قطع کرده‌ایم. نیمی از صادرات پارچه ما به این اتحادیه است و به این ترتیب، با اخراج این سفیر، نیمی از صادرات این محصول متوقف می‌شود.

روابط بین دو کشور از سال گذشته میلادی زمانی بدتر شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به آموزگار فرانسوی که توسط مردی ۱۸ ساله اهل چچن سر بریده شد، ادای احترام کرد؛ این آموزگار کاریکاتورهای موهن را در کلاس درس خود نشان داده بود.

در همین حال، پارلمان پاکستان احتمالا قعطنامه‌ای را امروز (سه شنبه) درباره این مساله بررسی می‌کند که آیا سفیر فرانسه باید از کشور اخراج شود یا خیر.

وزیر کشور پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، بر اساس این قطعنامه پرونده‌ها علیه اسلام گرایان بابت اعتراضات مرگبار نیز لغو می‌شود.

سرنوشت این قطعنامه هنوز مشخص نیست اما گفتگوهای پارلمان درباره این مساله یک آزمون برای عمران خان است که در برابر فشار اسلام‌گرایان و تحریک لبیک پاکستان تسلیم می‌شود یا خیر.

دولت گفته است که فقط متعهد به گفتگو در مورد این موضوع در پارلمان قبل از سه شنبه ۲۰ آوریل است و وقتی وزیر کشور اعلام کرد که قطعنامه‌ای از سوی دولت در مجمع ملی مطرح می‌شود، مجلس عوام به بررسی اخراج سفیر فرانسه می‌پردازد.

دولت عمران خان اکثریت را در مجمع ملی در اختیار دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خاله
    0

    احسنت بر گروه لبیک پاکستان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها