هند دومین خریدار تسلیحات در جهان است

هند دومین خریدار تسلیحات در جهان است

نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات کنگرۀ امریکا نشان می‌دهد بعد از عربستان سعودی، هند رتبۀ دومین کشور خریدار تسلیحات را در میان کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص داده است.

این مرکز تحقیقاتی با انتشار گزارشی تحت عنوان «فروش سلاح‌های متعارف به کشورهای در حال توسعه طی سال‌های 2008 تا 2015» نوشت هند در این بازۀ زمانی 34 میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریداری کرده بود و با فاصله از خریدهای 93/5 میلیارد دلاری عربستان سعودی، در جایگاه دوم قرار گرفت.

در این گزارش همچنین آمده است هند تجهیزات نظامی را از کشورهای گوناگون خریداری می‌کند و امریکا یکی از فروشندگان عمدۀ سلاح به این کشور آسیایی است.

مرکز تحقیقات کنگرۀ امریکا افزود: «قابل ذکر است که هند در شرایطی که مشتری اصلی سلاح‌های روسیه است، در سال‌های اخیر در پی تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان تسلیحاتی خود بوده است. خرید هواپیماهای مجهز به سامانۀ هشدار زودهنگام فالکون از اسرائیل در سال 2004، خرید تجهیزات گوناگون از فرانسه در سال 2005 به‌ویژه شش زیردریایی دیزلی تهاجمی و خرید شش هواپیمای باربری سی130جی از امریکا در سال 2008 از جملۀ این موارد است.»

هند در سال 2010 میلادی 57 فروند هواپیمای آموزشی هاوک به ارزش یک میلیارد دلار از بریتانیا و 12 بالگرد مدل اِی‌دبلیو101 نیز از ایتالیا خریداری کرد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگرۀ امریکا، فرانسه در سال 2011 قرارداد ارتقاء 51 فروند جنگندۀ میراژ را به ارزش 2/4 میلیارد دلار نهایی و امریکا نیز با فروش 10 فروند هواپیمای سی-17 گلوبمستر 3 به ارزش 4/1 میلیارد دلار به هند موافقت کرد.

این مرکز تحقیقاتی افزود: «الگوی خریدهای تسلیحاتی هند نشان می‌دهد روسیه در بازار تسلیحاتی هند احتمالاً وارد رقابت شدید و جدیدی با دیگر تأمین‌کننده‌های عمدۀ سلاح شود و دیگر نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که هند همیشه سامانه‌های جنگی این کشور (روسیه) را خریداری خواهد کرد.»

هند در مناقصۀ بین‌المللی سال 2011 برای تهیۀ نسل جدید هواپیماهای جنگی روسیه را کنار گذاشت و قرارداد این مناقصه را به فرانسه واگذار کرد.

مرکز تحقیقات کنگرۀ امریکا خاطرنشان کرد کاهش خریدهای تسلیحاتی هند از روسیه، مسکو را بر آن داشته تا به دنبال مشتریان جدید باشد.

منبع: پرس تی وی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها