هاشمی طبا: آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند / ایشان 15 سال رئیس یک شرکت موتور سازی بودند چه کردند؟

هاشمی طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند یک سوال از ایشان دارم ایشان 15 سال رئیس هیئت مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال ایران بودند بفرمایند در این 15 سال چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردند و الان این کارخانه در چه وضعی است؟

هاشمی طبا: آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند / ایشان 15 سال رئیس یک شرکت موتور سازی بودند چه کردند؟

سومین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «مسائل اقتصادی» از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران با حضور 6 کاندیدا آغاز شد.

دو مناظره قبلی با موضوع «اجتماعی» و «سیاسی - فرهنگی» برگزار شده بود.

سید هاشمی طبا به عنوان چهارمین نفر به پشت تریبون رفت و برنامه خود را نسبت به سوال مطرح شده تشریح کرد.

سوال: برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات بویژه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست؟

هاشمی طبا: طبیعی است که عظمت ایران و استقلال ایران و آینده ایران باید بر اساس تولید بر اساس ایجاد امکانات مختلف فراهم شود همانطور که من در جلسات گذشته هم عرض کردم زیربنای همه اینها حفظ ایران است. حفظ ایران در درجه اول آنچه که در جریان جنگ تحمیلی به خوبی انجام شد صورت گرفت و رزمندگان و شهیدان ما با خون خودشان مرزهای ما را حفظ کردند. اما ما پس از آن چه کردیم؟

ایران، نفت، گاز، آب، خاک جنگل، هوا، رودخانه خودش را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم. بنابراین اولین تلاش برای این مسئله احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران است. این مهمتر از هر اقدام صنعتی است. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت صنایع در کشور تلاش و کوشش کردم. ولی امروز حیات ما و زندگی آینده ما به اصلاح کشاورزی ما و به اصلاح سرزمینی ما برمی‌گردد

عظمت ایران که مقام معظم رهبری فرمودند 3،4 روز پیش پایه و اساسش این است. اما در زمینه تولید در همین اقتصاد مقاومتی چند بند مهم آمده است یکی صادرات بنابراین ما باید تولید اکسپرت اوریندت داشته باشیم. دوم جذب سرمایه‌گذاری در ایران و اصلاح نظام بانکی. سوم استفاده از نیروهای تلاشمندی که امروز در اصناف‌، کارفرمایان و کسانی که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار می‌کنند باید گسترش یابد.

چون کار صادرات از هر کسی ممکن نیست. ممکن است در 4 درصد باشند. ولی کسانی که کارفرما هستند اینها می‌توانند با گسترش کارشان کمک کنند در این زمینه حتما تجمیع سرمایه استفاده از سرمایه‌های داخلی حتما ضروری و مفید است و امکان صادرات هم برای کشور ما است اگر ما صادرات نکنیم تولید خودمان را صادرات محول نکنیم غیر ممکن است بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

صنایع نمی‌تواند زودبازده باشد صنایع باید ریشه داشته باشد با فناوری خوب و مفید سروکار داشته باشد تا ما بتوانیم رونق صنعتی، رونق تولیدی در کشور را ایجاد کنیم و اول از همه حفظ ایران است.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: بحث تولید بحث مهمی است ما در تولید جناب آقای هاشمی طبا طبیعتا نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستیم نیازمند تکنولوژی مناسب هستیم و نیاز به سرمایه مناسبت؛ ما وقتی امروز نگاه می‌کنیم در کشور در بخشهای مختلتف ما نیروهای آموزش دیده و مناسب داریم. سرمایه‌های داخلی ما هم اگر درست هدایت شوند سرمایه داخلی خوبی داریم.

باید تلاش کنیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم. آن هم وقتی این اتفاق می‌افتد بتوانیم که امنیت سرمایه داخلی خود را تامین کنیم تا آنها هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. هر روز بیکاری دارد بیشتر می‌شود و کارخانه‌جات ما دارد چند ده هزار تای آنها تعطیل می‌شود و ادامه دارد.

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: آقای هاشمی طبا شما جواب را ندادید علت واقتی که صنعت خوابیده است چیست؟ بفرمایید بی‌توجهی به موضوع رکود است. دولت آمده تورم را محاسبه بکند که گرفتار شدیم؛ 70 درصد از شهرک‌های صنعتی شما خوابیده است. تولید اینطور سرپا نخواهد بود. راه حل شما چیست؟ آیا واردات بی رویه که الان داریم امروز ما از چین داریم بیشترین واردات و جنس را وارد می‌کنیم نسبت به دولت قبل. آن دختری که از چین وارد کرد تولید را خوابانده است.

موضوع بهره‌وری را ذکر نکردید شما، چکار باید بکنید با این بهره‌وری ضعیف چکار باید کرد؟ همین سرمایه‌گذاری که تا الان صورت گرفته به آن نمی‌پردازند، سرمایه‌گذاری داخلی را نیز به آن توجه نمی‌کنند. شما با تعاونی‌ها چه کار می‌کنید.

تعاونی‌ها در کشور خوابیده است. تولید شماه 85 درصد آن دولتی است چطور می‌خواهید این قانون اصل 44 را اجرا کنید دولت شکست خورد و هیچ کاری نتوانست انجام بدهد.

روحانی در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: ما اگر می‌خواهیم تولید ما رونق پیدا کند یکی از راه‌های آن مسئله سرمایه‌گذاری است البته روی فناوری هم باید خیلی کار کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت بسیار موفق بوده است و امروز 300 شرکت دارند به خوبی فعالیت می‌کنند. اما راه دوم مسئله سرمایه است ما با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد ما در سال جاری 20 میلیارد اضافه می‌شد تصمیم ما بر این است که این 20 میلیاردی که از پول نفت و میعانات اصافه می‌شود چون فروش ما دو برابر شده نسبت به گذشته از این رقم 15 میلیارد با همکاری بانک‌ها می‌خواهیم بگذاریم برای توسعه سرمایه‌گذاری.

ما در کتاب دولت دوازدهم به تفسیر آورده‌ایم که از این 20 میلیارد 15 میلیارد ان برای سرمایه‌گذاری و تولید است و 3 تا 5 میلیارد برای حمایت از فقرا و مستضعفان که به مجلس فرستادیم و ما این طرح را ادامه می‌دهیم که همه روستائیان و مناطق محروم ما بتوانند با دو برابر پولی که به آنها می‌دهیم در مناطق مرزی و محروم در بقیه مناطق دو برابر می‌کنیم بتوانیم مشاغل آنها را ایجاد کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: تولید در واقع جهت‌گیری اصلی است و خوشبختانه بخش خصوصی محور اصلی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است. باید حمایت کنیم. ما اینکه دوستان خیلی ناراحت می‌شوند که چرا به گذشته می‌پردازیم شما تحمل کنید. من فکر می‌کنم که امروز دولت گذشته در این جلسه حضور دارد.

رشد 7 درصد را دولت قبل برای کشور به ارمغان آورد. آقای میرسلیم شما نه آمار رسمی را قبول دارید همینطور حرف می‌زنید. مگر می شود شما غیر از آمار رسمی کشور حرف بزنید؟ می‌گویید 70 درصد کارخانه‌ها تعطیل است.

بر چه مبنایی این حرف را می‌زنید؟ یادتان لحظه ای قیمت ارز و کالا عوض می‌شد. منابع به سمت تولید بردیم فضایی درست کردیم که با بین‌الملل می‌شود کار کرد می‌شود سرمایه‌گذاری جذب کرد. سا ل95، ده میلیارد دلار سرمایه جذب کردیم. منابع خارجی 43 درصد رشد کرده است. ماشین اقتصاد کشور راه افتاده است سرعتش کم است که انشاءالله بیشتر می شود. آقای قالیباف من نگفتم شما دروغ می‌گویید گفتم خلاف می‌گویید بنده در زندگیم هیچ رانتی استفاده نکردم. اگر روزی زمین گرفتم تنها داراییم خانه‌ام به قیمت روز گرفتم و فقط هم همین است.

رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: در مورد کارگاه‌های تطعیل شده این اعداد و رقمی است 250 هزار کارگاه‌هایی تولیدی کیف و کفش و از این دست کارگاه‌ها غیر از آن عددی که در شهرک‌های صنعتی که کارگاهها و کارگران بیکاری شده‌اند اعدادی است که وزرای همین دولت گفته‌اند. خیلی از این کارگاه‌ها مشکلات‌شان کمبود نقدینگی است. چند نفر آدم بد حساب بانکی این تسهیلات را به نحو خاص گرفته‌اند. شما مردم در عمرتان این اتفاق افتاده که یک وام صفر درصد بگیرید؟ مبلغی وام داده شده که یک ریال بهره ندارد، اینها در تولید استفاده نمی‌شود. کشور ما قطب کشاورزی است.

وقتی به کشوری اجازه می‌دهد که میوه وارد کند در صورتی که در شمال و آذربایجان غربی بهترین میوه‌ها هست وارد کردن میوه چه معنایی دارد؟ به جای اینکه ما از کف بازار از کف کار کشاورزی از کف روستا حرف بزنیم اعدادی را می‌گوییم که بر خلاف کف بازار و کشاورزی است. تعاونی‌ها باید طبق قانون اساسی جدی گرفته شود.

هاشمی طبا در سخنان پایانی گفت: آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند یک سوال از ایشان دارم ایشان 15 سال رئیس هیئت مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال ایران بودند بفرمایند در این 15 سال چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردند و الان این کارخانه در چه وضعی است؟ بنده سالها با توجه به سوابق خودم اگر صنعت ما اکسپرت اوریندت نباشد بر به معنای صادرات نباشد محکوم به فناست اما بسیاری از افراد در مجلس در نقاط مختلف چراغی که به مجلس رواست چرا می‌خواهید بدهید دست استکبار جهانی محصول ضعیف ایرانی مستضعف ایرانی کار می‌کند بفرستید خارجی‌

می‌کنند ما در کشورهای دیگر می‌توانیم تولید ساختمان بکنیم با مصالح داخلی خودمان در ایران. الان در 15 کشور داریم کار فنی انجام می‌دهیم اینها وابسته می‌شود به صنایع داخلی. ما در صنایع خودمان یکی صنایع وابسته به صنعت خودرو دچار مشکل بودند که رفع می‌شود یکی صنعت ساختمان که باید خودشان را به صادرات وفق بدهند. باید بازار جهانی پیدا کنند، صادر کننده باید ایجاد شود بتواند محصولات خودش را انجام بدهد.

ما از یک طرف می‌گوییم سرمایه‌گذاری خارجی از آن طرف با هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می‌کنیم هر قراردادی که نوشته می‌شود می‌گویند این قرارداد استعماری است و به نفع کشورهای خارجی است. اگر قرار است آنها تکنولوژی بیاورند باید منافع آنها هم حفظ شود. بحث کشاورزی و اصلاح مسائل زیست محیطی کشور خودش اشتغال‌زایی بسیاری خوبی فراهم می کند که می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها