قدیری ابیانه: ولایتی صادقانه نظر خود در برجام را اعلام کرده است/مخفی کردن تذکرات برجامی دیگر ضروری نیست/ مقصر جلو دادن رهبری در برجام خیانت به کشور است

سفیر اسبق ایران معتقد است: ولایتی صادقانه نظر خود را در خصوص برجام اعلام کرده و دیگر مخفی کردن تذکرات برجام را ضروری نمی داند. مقصر نشان دادن رهبری در برجام خیانت به کشور است.

قدیری ابیانه: ولایتی صادقانه نظر خود در برجام را اعلام کرده است/مخفی کردن تذکرات برجامی دیگر ضروری نیست/ مقصر جلو دادن رهبری در برجام خیانت به کشور است

محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا درباره حواشی به وجود آمده در خصوص اظهار نظر ولایتی در مورد برجام مبنی بر اینکه قرارداد ترکمن چای نسخه فارسی داشت اما برجام فقط نسخه انگلیسی دارد گفت: هدف نرمش قهرمانانه که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده بود این بود که به کسانی که ادعا می کردند با مذاکره می توان مشکلات را حل کرد و به تعامل با آمریکا رسید و شبهه ای که در این زمینه ی ایجاد کرده بودند فرصت داده شود که خلاف این باور ثابت شود.

دکترای مدیریت استراتژی ادامه داد: امروز کسانی که موافق مذاکره بودند به این نتیجه رسیدند که این کار اشتباه بود، وقتی مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح و آقای ظریف به عنوان مذاکره کننده ارشد در این مذاکرات شرکت می کرد می بایست از ایشان حمایت می شد. لذا حضرت آقا هیئت مذاکره کننده و شخص آقای ظریف را حمایت و تقویت کردند تا در مذاکرات از موضع محکم صحبت کنند و این هم یک اصل در سیاست خارجی است، وقتی هیئتی برای مذاکرات فرستاده می شوند از آن حمایت کنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد: آقای ولایتی به عنوان مشاور عالی رهبری در امور بین اللمل همین خط مشی را دنبال می کرد تا شائبه ای برای تضعیف تیم مذاکره کننده نه در داخل نه در خارج از کشور ایجاد نشود.

قدیری ابیانه بیان کرد: این درحالی است که رهبر انقلاب خطوط قرمزی را برای مذاکرات هسته ای ترسیم کرده بودند که خطوط قرمزها رعایت نشد و دلایلی هم داشت. برخی در دولت معتقد بودند که تعامل با آمریکا از موضوع هسته ای هم مهمتر است نمونه آن هم ابوطالبی معاون بین‌الملل وقت دفتر رئیس جمهور در تاریخ 23 فروردین 94 در توییتر خود نوشت: «به نظر من ارزش آغاز تعامل ایران و آمریکا، بیش از موضوع هسته ای است؛ آنرا آسان از دست ندهیم.» و برخی دیگر نیز معتقد بود هر توافقی از عدم توافق بهتر است این یعنی تسلیم شدن در مقابل دشمن و تن دادن به زیاده خواهی آنها به شرط حصول توافق که هر دوی این تفکرات اشتباه بود.

این استراتژیست تاکید کرد: همین تفکر باعث شد که به هیئت ایرانی فشار وارد شود و از خطوط قرمز تخطی کنند و حتی گفته شده است که فلسفه حضور حسین فریدون در نیویورک برای عبور از خطوط قرمز بوده است.

قدیری ابیانه با بیان این که در متخصص بودن آقای ظریف شکی نیست گفت: اما هر چقدر متخصص هم باشیم باید از نیرو های متخصص استفاده کنند. این کاری است که آقای ولایتی در مذاکرات 598 انجام دادند و من خود عضو تیم مذاکرات 598 بودم آقای ولایتی تلاش کرد در تمام زمینه های مختلف متخصصان خبره را به کار گیرد اما در تیم مذاکره کننده هسته ای این مهم به اندازه کافی لحاظ نشد و این یکی از نقاط آسیب زای تیم ایرانی بود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در مورد استفاده از نیروهای متخصص در برجام تصریح کرد: نکته قابل تامل این است که آمریکایی ها بیش از 100 نفر نیروی متخصص در پشت صحنه محل مذاکرات حضور می یافتند و به طور همزمان متخصصان زیادی در خود آمریکا آنها را پشتیبانی می کردند این درحالی بود که در ایران چنین نبود. آقای صالحی به عنوان متخصص هسته ای بعد از مدتی به تیم پیوست و بعد هم به عنوان مسئول امور بانکی کسی به تیم هسته ای معرفی شد که بعدا جاسوس از آب در آمد.

قدیری ابیانه گفت: بعضی می گویند که آقای ولایتی در مورد موضوع هسته ای اشتباهاتی در تحلیل کرده و حالا مواضع خود را اصلاح کرده است با فرض صحت این موضوع این امر خود نقطه قوت آقای ولایتی است. اگر آقای ولایتی مواضع اشتباهی داشته و به آن پی می برد اشتباه خود را اصلاح می کرد. ایراد از کسانی است که می دانند اشتباه کردند و از اشتباه خود دفاع می کنند و بدتر از آن کسانی هستند که به اشتباه خود هنوز پی نبرده اند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در پاسخ به این سئوال که نظر آقای ولایتی از ابتدا در مورد مذاکره چه بود؟ گفت: آقای ولایتی در دوران تبلیغات انتخاباتی معتقد بود که با مذاکره می توان به تعامل و توافق رسید و بخشی از مشکلات را می توان با آمریکا و غرب حل کرد اما این به این معنا نیست که از روند مذاکرات به نحوه ای که انجام شد راضی است و مفید ارزیابی کرده است.

این دیپلمات قدیمی در واکنش به سخنان صالح اسکندری مشاور رسانه ای رییس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دفاع از صحبت های ولایتی گفت: من از جلسات پشت پرده اطلاعی ندارم ولی قطعا توسط رهبری، آقای ولایتی و حتی دلسوزان توجه هیئت ایرانی را به خط قرمزها تاکید شده است.

این استراتژیست در واکنش ها به صحبت های آقای ولایتی در خصوص برجام گفت: در حال حاضر آقای ولایتی صادقانه و صراحتا نظر خود را در خصوص برجام اعلام کرده اند و حالا دیگر مذاکرات پایان یافته و مخفی کردن این تذکرات را ضروری نمی دادند.

محمدحسن قدیری ابیانه افزود: دولتی ها می گویند زمان، زمان حمله به دولت روحانی برای ناکامی در مذاکرات نیست و همه باید به وحدت فکر کنند ولی خودشان در مقابل آقای ولایتی برعکس عمل کردند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد: از حسن روحانی ، تیم دولت و همه کسانی که بر طبل مذاکرات می کوبیدند این توقع می رود تا توهم تعامل با آمریکا و حل همه مشکلات قبول کرده و به صراحت بگویند ما اشتباه کردیم حق با دلواپسان بود و کلاه سرمان رفت و از مردمی که بارها به آنها توهین شد عذرخواهی کنند اما ما شاهد این هستیم که تلاش می کنند رهبری را نیز مقصر این مذاکرات جلوه دهند. و این نوع رفتار نه تنها اشتباه بلکه خیانت به کشور است.

این دکترای مدیریت استراتژی گفت: این درحالی است که برخی فکر می کردن برجام به نتیجه رسیده و همه تحریم ها لغو شده است در همین راستا رئیس جمهور بیان می کردند که همه مسئولیت برجام با خود اوست. یعنی خود را در مقابل اثرات مثبت مسئول جلوه داده و رهبری و نیروهای وفادار به نظام را مقصر و شریک در ناکارآمدی ها جلوه دهند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها