به مناسبت دهه فجر

روایت ناطق نوری از تشکیل دولت موقت، خوشحالی مردم و برخورد بختیار

از جمله رویدادهای دهه فجر، تشکیل دولت موقت و انتخاب مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر است که رئیس اسبق مجلس در خاطرات خود به این موضوع و برخورد بختیار اشاره کرده است.

روایت ناطق نوری از تشکیل دولت موقت، خوشحالی مردم و برخورد بختیار

علی اکبر ناطق نوری از همراهان نهضت امام خمینی (س) در خاطرات خود از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی روایت کرده است که در ایام دهه مبارک فجر به مرور بخشی از این خاطرات را منتشر می کنیم. این خاطره به انتخاب مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر و تشکیل دولت موقت و برخورد بختیار با این موضوع اختصاص دارد.

تشکیل دولت موقت به فرمان حضرت امام و انتخاب بازرگان به عنوان نخست وزیر از مسائل مهمی بود که در روز 16 بهمن اتفاق افتاد. جلسه ای در آمفی تئاتر مدرسه رفاه تشکیل شد و حکم مهندس بازرگان را آقای هاشمی رفسنجانی در جمع حضار قرائت کرد. وقتی این خبر به بیرون رسید، مردم شعار می دادند بازرگان نخست وزیر ایران، امام در آن مراسم هم صحبتی کردند.

تحقق این وقایع حتی به ذهن ما هم خطور نمی کرد. من به بعضی از دوستان می گفتم آدم خیال می کند که ما اینجا نشسته ایم و داریم شاه و وزیربازی می کنیم . خلاصه دولت موقت با تشکیلاتش شکل گرفت در حالی که بختیار هنوز در صحنه بود. در این موقع به همت بچه های حزب اللهی صدا و سیما و شخصی به نام مهندس حیدری، تلویزیون انقلاب هم راه افتاد و مراسم معرفی دولت موقت را در همان داخل مدرسه رفاه نشان می داد. تلویزیون مصاحبه معروف بختیار که می گفت من مرغ طوفانم را پخش می کرد. از بختیار سوال کردند: آقای خمینی دولت تشکیل داده نظر شما چیست؟ گفت: شوخی است اگر جدی شود من برخورد می کنم. معنایش این بود که فرار می کنم.

برشی از کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری؛ جلد اول؛ ص 184

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مردم گول خورند نمی دانستند خودشان را دارند توی چاه می اندازند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها