صادق زیبا کلام در همایش صلح:

چرا نهضت‌های ضد جنگ به وجود آمدند؟

در طول تاریخ بشر، همیشه جنگ مقدس بوده است. کافی است به نام خیابان های تهران نگاه کنید، نام کسانی است که در جنگ نام آور بودند.

چرا نهضت‌های ضد جنگ به وجود آمدند؟

به گزارش خبر فوری ، صادق زیباکلام در همایش ملی چیستی صلح؛ مبانی مفهومی-نظری و چشم اندازهای راهبردی، بیان کرد: اگر وزیر خارجه امریکا صحبت می‌کرد می‌گفت امریکا صلح‌طلب است و اگر وزیر خارجه عراق در زمان جنگ اینجا بود می‌گفت به خاطر صلح جنگ با ایران را آغاز کرده است.
استاد علوم سیاسی ادامه داد: صلح پژوهی موضوع جدیدی است. چراکه در طول تاریخ بشر، همیشه جنگ مقدس بوده است. کافی است به نام خیابان های تهران نگاه کنید، نام کسانی است که در جنگ نام آور بودند.
وی گفت: در زمان جنگ جهانی کواکیرها اولین کسانی بودند که با جنگ مخالفت کردند و سعی کردند این سوال را مطرح کنند که چرا فکر میکنید جنگ امر مقدسی است؟
بعد از جنگ جهانی دوم گروه سی‌ان‌دی با حضور سارتر تشکیل شد. بنابراین جنگ در طول تاریخ امری مقدس بوده است.
اما چرا جنگ اینقدر مقدس بوده است؟ برخی برای آن ریشه‌های دینی سراغ می‌گیرند. اما کدام پیغمبر در ادیان ابراهیمی جنگ را توصیه می‌کردند؟ حضرت ابراهیم؟ حضرت موسی؟ حضرت مسیح یا پیغمبر ما، که پیامبر صلح و دوستی است؟
اما چرا نهضت‌های ضد جنگ به وجود آمدند؟ بعد از جنگ جهانی اول، بشر با امیدی وارد قرن بیستم شد. امید به پیشرفت، امید به علم و... که جنگ جهانی اول به وجود آمد و میلیون‌ها نفر از بین رفتند.
مارکس اقتصاد را عامل جنگ می‌دانست اما این گزاره مورد وفاق نیست و برخی معتقدند در ذات انسان‌ها چیزی ورای انگیزه‌های مادی انسان را به سمت جنگ می‌برد.
این حق از کجا به وجود آمده که حکومت‌ها شهروندان را مجبور کنند که دیگری بکشند؟ آیا این حق وجود دارد که من کسی را نکشم؟ این سوال بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. در این جنگ هیچکس سربلند بیرون نیامد.

این همایش یکروزه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی توسط انجمن مطالعات صلح ایران با همکاری نهادهای علمی، آموزشی و اجرایی همایش ملی در حال برگزاری می باشد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها