نماینده ادوار مجلس در گفتگو با خبر فوری:

امنیت افغانستان با سلاح محقق نمی شود/ ایران به خواست افغان ها احترام می گذارد

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مسلط شدن کامل طالبان بر افغانستان، موجب ایجاد بی ثباتی و درگیری در این کشور می شود.

امنیت افغانستان با سلاح محقق نمی شود/ ایران به خواست افغان ها احترام می گذارد

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبر فوری با اشاره به تحولات داخلی افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان اظهار داشت: افغانستان پس از پشت سر گذاشتن چهار دهه بحران، همچنان در وضعیت نابسامانی قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به برقراری ثبات و امنیت پایدار در کشور اسلامی همسایه است.

وی افزود: ثبات و آرامش در افغانستان مستلزم اراده جمعی تمام قبایل و احزاب این کشور به ویژه شخصیت های برجسته و تاثیرگذار است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به نقش امریکا طی 20 سال گذشته در افغانستان بیان داشت: آمریکا با تمام ادعاهایش درباره سرمایه گذاری سیاسی و نظامی در افغانستان، به جز در بدتر کردن اوضاع و چندبرابر کردن تولید مواد مخدر با همکاری متحدانش نقشی ایفا نکرد.

بروجردی تنها راه موثر در جهت برقراری آرامش و تفاهم در افغانستان را راهکار مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: بدون تفاهم میان احزاب و گروه های مختلف افغانستان نمی توان منتظر عصر جدیدی در این کشور بود. لذا کسی نمی تواند تصور کند که با سلاح و جنگ می تواند در افغانستان یک آرامش و ثبات امنیتی را برقرار کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید فریب آمریکا را خورد، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال القای چنین باوری است که ثبات امنیتی افغانستان و پایان بحران هایش در گرو استقرار نیروهای امریکایی است.

وی با اشاره به ادعای طالبان مبنی بر تصرف 85 درصدی خاک افغانستان تاکید کرد: مسلط شدن کامل طالبان بر افغانستان، موجب ایجاد بی ثباتی و درگیری در این کشور می شود. لذا باید به این باور برسند که توافق نه در میدان جنگ بلکه پشت میز مذاکره به دست می آید.

معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران 40 سال میزبان مهاجران افغانستان است و به اراده ملت افغانستان احترام می گذارد، اما عدم تفاهم و بروز چالش های جدید، کشورشان را دچار بحران می کند.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • داروغه
    0

    ایران در خطر تجزیه هستش چرا نمیفهمید

  • ع
    0

    تو نمی خوای بازنشسته بشی؟رفتی پیش رفیقت ولایتی،بابا دانشگاه آزاد دیگه مثل سابق پول و پله نداره به فکر یه جای دیگری باش،شما که مادام العمر باید شاغل و رئیس باشید!!!!.

  • استاد دانشگاه
    0

    مدیونید اگر فکر کنید این حضرت اقا به خاطر روابط بعد از بیست سال کار مجلس شده معاون بین الملل دانشگاه ازاد الان هم بعد از 2 سال معاون بین الملل شدن داشتند با دولت افغانستان جهت افتتاح شهبه کابل دانشگاه ازاد رایزنی میکردند که دولت کابل موافقت نکرد و طالبان هم که روش و منشان مشخصه حالا باید دنبال افتتاح شعبه دمشق باشند

  • ایرجی
    0

    تسلط یا شراکت وحشیهای طالبان در سرزمین مظلوم افغانستان موجب بدبختی و سیه روزی افغانستان و منطقه است.

  • کاربر ناشناس
    0

    قیافه نحثت

  • آرش علوی
    0

    طالبان و داعش از یک تفکر و ریشه هستند. چرا رفتار ایران با آنها متفاوت است؟

  • مورچه
    0

    دخالت درامورکشورهای منطقه کارخیلی بدیه

  • ali
    0

    افغانهای جنگجو و آماده رو از سوریه بفرستید به کشورشون. متاسفانه افغانها خودشون هم نمیدونن چی میخوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها