بارندگی و برف ۳۸۰ راس دام را در استان سمنان تلف کرد

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: از آغاز فروردین ۹۸ تا کنون متاسفانه بارش برف و باران باعث تلف شدن ۳۸۰ راس دام سبک در سطح استان شده است.

بارندگی و برف ۳۸۰ راس دام را در استان سمنان تلف کرد

محمد سعیدی ضمن بیان اینکه استان سمنان بهار ۹۸ را با شرایط متفاوت از سال‌های گذشته و در میان بارش شدید برف و کاهش دما آغاز کرد که این امر سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای دامداران به خصوص دام‌های سبک استان شد، ابراز کرد: بارندگی و برف در ماه اخیر سبب تلف شدن ۳۸۰ رأس دام در سطح استان شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تلفات کل و بز و قوچ و میش که در استان‌هایی مانند گلستان شاهد شده در استان سمنان نیز وجود دارد، افزود: برودت هوا باعث تلف شدن برخی گونه‌های جانوری در سایر استان‌های کشور شده اما خوشبختانه در کنار تلفات تعدادی دام سبک، گزارشی از تلفات گونه‌های جانوری استان در مناطق حفاظت شده، طبیعی و عرصه‌های کوهستانی و … نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه گزارشی از وجود بیماری در بین پستانداران مناطق حفاظت شده به دست ما نرسیده است، تاکید داشت: خوشبختانه در زمینه حفاظت از گونه‌های جانوری طرح‌های پیشگیرانه خوبی در استان در دست پیگیری است.

سعیدی درباره تهدیدات دام‌های سبک و سنگین استان سمنان نیز گفت: پدیده‌ای که این روزها ممکن است شاهد آن باشیم رشد و بالغ شدن حشرات موذی در اثر افزایش بارش و رطوبت زمین است که در این راستا دامداران باید هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه حشرات موذی با توجه به تدوام بارندگی‌ها و رطوبت در کمین دام اهلی سبک و سنگین دامداران استان سمنان است، گفت: دامداران برای از بین بردن این حشرات اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه دامداران نقش مؤثری در مبارزه و مقابله با حشرات موذی دارند، ابراز کرد: طرح‌های پیشگیرانه از سوی اداره کل دامپزشکی استان در دست اجرا است اما دامداران خودشان نیز برای مبارزه با این آفات مانند کنه دامی، اقدام کنند.

سعیدی با بیان اینکه طرح مایع کوبی دام‌ها علیه بیماری‌های واگیر مانند تب برفکی، آبله و طاعون انجام شده است، بیان کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه بیماری واگیر در دام‌های سبک و سنگین خود در کمترین زمان ممکن با شماره تلفن ۱۵۱۲ و مراکز دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهند.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها