لپتاپ های لینوکسی با پردازنده ARM به زودی در بازار عرضه می شوند

تیتر بالا می‌تواند تحقق رویایی بسیاری از کاربران باشد؛ کاربرانی که قصد دارند بتوانند از ویژگی‌های عالی لینوکس روی پردازنده‌های به مراتب کم مصرف‌تر و بهینه‌تر ARM در قیاس با پردازنده‌های x86 استفاده کنند.

لپتاپ های لینوکسی با پردازنده ARM به زودی در بازار عرضه می شوند

مایکروسافت در سال 2012 برای اولین بار هدف سیستم عامل ویندوز برای استفاده روی یک پردازنده ARM را با معرفی Windows RT به دنیای واقعیت رساند اما همانطور که می‌دانید این نسخه از ویندوز نتوانست به دلایل متعددی، فیدبک خوبی از بازار بگیرد و پس از مدت کوتاهی توسعه‌اش متوقف شد.

بعد از آن این شرکت در سال 2016 دوباره این پروژه که همواره خواهان زیادی داشته ولی به دلایل فنی و بازاریابی مختلف از توسعه هر چه بیشتر مغفول مانده، دوباره با عرضهWindows 10 برای پردازنده‌های ARM و با همکاری شرکت کوالکام، تولد دوباره‌ای یافت و به نظر این‌بار باید شاهد اتفاقات بسیار بهتری برای آن باشیم.

طی سه سال گذشته مایکروسافت تلاش کرده تا بتواند پروژه ویندوز 10 بر روی ARM را به نحوی توسعه دهد تا برای رسیدن به حالت عملی و کاربردی آماده شود؛ تا به امروز هم خبرهای خوبی از این نسخه از ویندوز 10 منتشر شده و انتظار داریم امسال و یا سال آینده اولین دستگاه‌های تجاری مبتنی بر آن عرضه شوند.

اما همه مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم بدون رقیب قدرتمند محکوم به شکست هستند و بزرگترین رقیب در این حالت می‌تواند توزیع‌های مبتنی بر لینوکس باشند. در این راستا تیم‌های توسعه‌‍دهنده توزیع Red Hat وFedora با هم اتحادی را تشکیل داده‌اند تا بتوانند نسخه‌ای ویژه از Fedora را برای کار کردن روی یک پردازنده ARM به صورت بهینه توسعه دهند.

این اتفاق بزرگ مسلماً می‌تواند بسیار کاربردی و عالی باشد و خبر بسیار مهمتر و خوشحال‌کننده این است که اولین نسخه‌های پایدار از سیستم عامل جدید فدورا برای ARM آماده عرضه شده و این تیم در نظر دارد تا اولین لپتاپ‌هایی کهFedora برای ARM به صورت پیش‌فرض روی آنها نصب شده را با چیپست پردازنده قدرتمند Snapdragon 850 و Snapdragon 835آماده عرضه به بازار کنند. این لپتاپ‌ها نیز قرار است با همکاری شرکت لنوو تولید شوند

منبع: شهر سخت افزار

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها