پیش‌بینی شایع‌ترین علت نابینایی افراد با بررسی شبکیه

یافته‌های مطالعه اخیر محققان دانشگاه ساوت‌همپتون انگلیس نشان داده که بررسی علائم شبکیه افراد می‌تواند به پیش‌بینی احتمال ابتلای آنها به بیماری "دژنراسیون ماکولا" بیانجامد.

پیش‌بینی شایع‌ترین علت نابینایی افراد با بررسی شبکیه

به گزارش تی ان، محققان انگلیسی اخیرا اظهار کرده‌اند، علائم بیماری "دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن" می‌تواند زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد و حتی قبل از اینکه بیماران بینایی خود را از دست بدهند، ظاهر شوند. این یافته‌ها راه را برای تحقیق در مورد درمان زودهنگام این بیماری باز می‌کند و این امر می‌تواند به کاهش سرعت ابتلای افراد به این بیماری که شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی در کشورهای غربی است، کمک کند.

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

در این مطالعه یک تیم تحقیقاتی که شامل محققان دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه کینگز لندن و بیمارستان چشم مورفیلد بودند، سوابق بیش از ۳۰ هزار بیمار را که اسکن شبکیه و داده‌های ژنتیکی آنها در بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا ثبت شده بود را بررسی کردند.

۳۴ عامل/فاکتور خطر ژنتیکی شناخته شده برای دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن(AMD) وجود دارد و طی این مطالعه دانشمندان توانستند داده‌های اندازه‌گیری شبکیه چشم افراد دارای فاکتورهای خطر را با افراد فاقد فاکتورهای خطر این بیماری مقایسه کنند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است، نشان داد که شرکت‌کنندگان دارای چشم‌های سالم و بدون سابقه دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، اگر حامل ژن‌هایی باشند که آنها را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد، شبکیه نازک‌تری دارند.

"اندرو لوتری"(Andrew Lotery) استاد چشم پزشکی از دانشگاه ساوت‌همپتون و رهبر این مطالعه گفت: در حال حاضر بیشتر درمان‌های دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن زمانی که بیماران از قبل دچار مشکل شدید بینایی شده‌اند، شروع می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که بیشتر در مورد عوامل ایجاد کننده آن بدانیم. نتایج این مطالعه به ما کمک می‌کند تا مراحل اولیه بیماری و قبل از بروز علائم را درک کنیم. اگر بتوانیم در مراحل اولیه مداخله کنیم، به احتمال زیاد قادر به حفظ بینایی فرد خواهیم بود.

پروفسور لوتری در انتها افزود: تغییر رژیم غذایی، ورزش بیشتر و ترک سیگار می‌تواند به پیشگیری از پیشرفت این بیماری کمک کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها