قوانین مرتبط با غذاهای فراسودمند ناقص است

قوانین مرتبط با غذاهای فراسودمند ناقص است

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه فردوسی گفت: متاسفانه در کشور ما قوانین مرتبط با غذاهای فرا سودمند ناقص است و متخصصین، این قوانین را ویرایش نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر حبیبی امروز در همایش غذاهای فراسودمند، پروبیوتیک‌ها و حقایق و خرافات در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: پروبیوتیک‌ها در جلوگیری و کاهش بیماری‌های غیرواگیر و مزمن که امروزه در جامعه شایع است، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به امید به زندگی بالای افراد، امروزه بیماری‌های سرطانی و قلبی ‌عروقی در حال افزایش است، ادامه داد: هدف از ارایه این سخنرانی تاکید بر این مساله‌ است که به تمایلات غذایی‌مان جهت‌دهی مثبت دهیم. این تمایل روحی و روانی در انتخاب نوع غذا موثر است. ما در شرایط عادی غذایی را مصرف می‌کنیم که از لحاظ روحی و روانی تمایل‌ به آن داریم. افراد همیشه به غذاهای منفی مانند غذاهای پرنمک، پرچربی و شیرینی‌جات تمایل دارند.

حبیبی با اشاره به اینکه پروبیوتیک‌ها پیام سودمندی برای مصرف کننده دارد، گفت: تمام رژیم‌ها مبتنی بر حذف و یا کاهش مواد غذایی است اما در رژیم غذایی غذاهای فراسودمند، تعادل مهم است. باید محصولات فرا سودمند را بشناسیم که به چه نسبت و با چه ترکیبی از هر ماده غذایی در آن می‌توان بهره‌ برد.

وی اضافه کرد: رژیم غذایی یک پایه از چهار پایه‌ سبک زندگی سالم است. غذاهای فراسودمند معجزه نمی‌کنند و باید در کنار آن‌، مواد غذایی دیگر هم مصرف شود. مواد غذایی دو دسته‌اند؛ نخست موادی که به صورت طبیعی خاصیت دارند، مانند سبزی‌ها و مرکبات و یا غذاهای فراسودمند که نه تنها نیاز تغذیه‌ای را رفع می‌کند بلکه به صورت آنتی‌اکسیدان است.

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه فردوسی گفت: قرن گذشته قرن میکروبیولوژیک‌ها بود اما قرن پیش‌رو عصر پروبیوتیک‌هاست اما متاسفانه در کشور ما قوانین مرتبط با غذاهای فرا سودمند ناقص است و متخصصین، این قوانین را ویرایش نکرده‌اند.

حبیبی افزود: از جمله این نقایص در قوانین، می‌توان به برچسب‌زنی روی اجناس اشاره کرد زیرا هیچ مرجعی وجود ندارد که عمدتا این برچسب‌ها را تائید یا نفی کند. در این صورت خریدار نمی‌تواند از صحت این برچسب‌ها اطمینان حاصل کند. مسئولان قانون‌گذار باید تصمیم جدی برای تنظیم مقررات و اجرای آن در ارتباط با حوزه پروبوتیک‌ها داشته باشند.

وی یادآور شد: امروزه بسیار بر نان سبوس‌دار تاکید و ادعا می‌شود که نان سبوس‌دار حاوی خواص فراسودمند است اما اینطور نیست بلکه حتی اثرات مضری دارد زیرا مانع جذب آهن می‌شود.

حبیبی تصریح کرد: زمانی نان سبوس‌دار می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد که نحوه فرمولاسیون آن صحیح باشد. سبوس‌ها باید پیش‌تیمار شوند و مورد استفاده قرار گیرند. مسئولیت نظارت و کنترل مواد غذایی بر عهده پزشک، دامپزشک و یا داروساز است که این صحیح نیست

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها