بردسکن بر روی گسل بزرگ کشور با ۷۵ درصد منازل روستایی غیر مقاوم

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بردسکن گفت: باوجود اینکه بردسکن بر روی دومین گسل بزرگ کشور درونه قرار دارد اما ۷۵ درصد منازل روستایی غیر مقاوم هستند.

بردسکن بر روی گسل بزرگ کشور با ۷۵ درصد منازل روستایی غیر مقاوم

رضا احمدی‌فر به وضعیت مقاوم‌سازی منازل روستایی شهرستان بردسکن اشاره کرد و افزود: متأسفانه از نظر مقاوم‌سازی منازل مسکونی در روستاها وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه وجود گسل درونه زنگ خطری است برای مردم که منازل خود را در برابر زلزله مقاوم کنند، ‌۷۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی در برابر یک زلزله ‌۶ ریشتری مقاوم نیستند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بردسکن اظهار کرد: مشکلات اقتصادی، گرانی مصالح و از سویی چون تسهیلات مقاوم‌سازی به طور ۱۰۰ درصد ساخت و ساز را پوشش نمی‌دهد موجب شده مردم کمتر از مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استقبال کنند.

وی مطرح کرد: همان‌هایی هم که وضعیت مالی بهتری دارند و تمایلی به استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی ندارند اصول ساخت و ساز را رعایت نمی‌کنند و سایر افراد نیز اگر بخواهند یک ساختمان ۶۰ متری بسازند باوجود تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی که داده می‌شود باید ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دیگر سرمایه داشته باشند که در توانشان نیست.

احمدی‌ فر بیان کرد: از سال ۸۵ که طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در شهرستان بردسکن آغاز شد تا کنون ۳۲۱۴ فقره تسهیلات به بانک معرفی شدند که ۲۴۴۰ پایان کار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به خسارت گسترده سیل سال ۹۸ به واحدهای مسکونی در بردسکن تصریح کرد: تا کنون ۵۵۰ واحد که از سیل سال ۹۸ در شهرستان خسارت دیده بودند مقاوم‌سازی شده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بردسکن بیان کرد: در حال حاضر تقریباً ۳۰۰۰ واحد در سطح روستاها که حدود ۲۵ درصد می‌شود مقاوم‌سازی شده‌اند و ۷۵ درصد دیگر نیز هنوز غیر مقاوم هستند.

وی تعداد واحدهای شهرستان بردسکن را ۱۲هزار و ۲۳۷ واحد اعلام نمود و گفت: باوجود اینکه میانگین واحدهای مقاوم‌سازی شده روستایی در سطح استان ۳۰ درصد اعلام شده اما در این شهرستان حدود ۲۵ درصد است.

احمدی‌فر عنوان کرد: سال ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن، استانداری و سازمان برنامه بودجه به امضاء رسید تا بر اساس آن دولت به هر واحد روستایی ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض داشته باشد که در بردسکن برای ۵۷۲ واحد اعتبار ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد و تاکنون ۸۰ درصد این مبلغ پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: اگر چه در شهرستان بردسکن ۷۱ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم اما چون برخی از آن‌ها تا ۱۰۰ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارند، برای آمدن به شهر بردسکن و پیگیری دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی تمایلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مقاوم‌سازی‌ها در روستاهای نزدیک به شهرستان است، بیان کرد: اگر چه وضعیت مقاوم‌سازی به خصوص در روستاهای عشایر که در گذشته هیچ واحد مقاومی نداشتند بهتر شده اما هنوز رضایت‌بخش نیست.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بردسکن یادآور شد: ۱۰ روستای شهرستان بردسکن عشایری هستند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها