رئیس اتحادیه زعفران فروشان مشهد:

زعفران های تقلبی بلای جان مردم

رئیس اتحادیه زعفران فروشان مشهد بمناسبت "روز جهانی سلامتی " گفت:‌زعفران گران ترین ادویه دنیاست. همین عاملی است که سودجویان به انواع تقلب ها در زمینه زعفران دست بزنند.

زعفران های تقلبی بلای جان مردم

سید مهدی زمانی گفت:  سودجویان با اضافه کردن موادی به زعفران ، ماهیت اصلی این ماده غذایی و دارویی پرارزش را از بین می برند.

با این تخلف ها هم از لحاظ اقتصادی به مردم آسیب می رسد و هم سلامت مردم به خطر می افتد.

زمانی در ادامه افزود: زعفران تقلبی ، ناخالصی زیادی دارد و این ناخالصی و مصرف آن می تواند عوارض زیادی داشته باشد‌ ، چرا که از این طریق میکروب های زیادی وارد بدن انسان شده و انسان به بیماری های مختلفی دچار می شود.

photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۷_۲۱-۲۱-۵۰

فقط زعفران‌ دارای نشان استاندارد را خریداری نمایید

رئیس اتحادیه زعفران فروشان مشهد از خریداران می خواهد که فقط زعفرانی را خریداری نمایند که دارای نشان استاندارد می باشد.

زمانی افزود: از آن جایی که بسیاری از آلودگی های باکتریایی و قارچی و میکروبی در زعفران بعد از مرحله بسته بندی و تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده به وجود می آید ، در صورتی که بسته بندی زعفران به صورت درست ، بهداشتی و استاندارد انجام شده باشد ، کیفیت زعفران حفظ می شود.لذا توصیه ما به مردم این است که برای اطمینان از سلامت زعفران هنگان خرید آن به شماره پروانه ساخت یا شناسه نظارت، نوع بسته بندی و مشخصات درج شده روی بسته ها، تاریخ تولید و انقضا و نشانی شرکت و نام تجاری آن توجه کنند.

گفتنی است؛  اتحادیه زعفران فروشان مشهد از عرضه گسترده زعفران های با بسته بندی های بی کیفیت و تقلبی در فروشگاه های معتبر مجازی و بعضی از سایت ها گلایه داشته و خواستار ورود جدی مسئولین و نهادهای ذی ربط به این موضوع شده است.

لازم به ذکر است؛  از آنجاییکه زعفران ارزش بالایی دارد، به طور مکرر در معرض تقلب قرار می گیرد.عواملی که در زعفران بسیار مهم هستند عبارتند از :

کروسین (رنگ)

 پیکروکروسین (طعم)

 سافرانال (عطر)

درجه‌بندی زعفران از طریق اندازه‌گیری میزان پیکروسین (طعم)، کروسین (رنگ) و سافرانال (عطر) انجام می‌شود. این کار در آزمایشگاه توسط متخصصین ISO انجام می شود و هر چه تعداد این 3 فاکتور بیشتر باشد به معنای کیفیت زعفران بالاتر است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    همه چیز درایران تقلبیست. همه چیز. ازاعتقاد بالاترهست...

  • رابی
    0

    چای دبش هم استاندارد داشت.اما کمپوست و چای فاسد را به خورد ملت می دادند.در مملکتی که همه چیز به دست مافیایست و رشوه و فساد در آن ریشه دوانده است به هیچ چیز نمی شود اعتماد کرد.

  • رابی
    0

    چای دبش هم استاندارد داشت.اما کمپوست و چای فاسد را به خورد ملت می دادند.در مملکتی که همه چیز به دست مافیایست به هیچ چیز نمی شود اعتماد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها