«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس

خانه قاجاری «کاظم» در شهرِ پر از معماری‌های متفاوت و تلفیقی با کاروانسراهای تاریخی‌ «بستک» در هرمزگان به دنبال بارش باران «چل پسینی» تخریب شد.

«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس

فریدون فراهانی، فعال میراث فرهنگی و مدرس دانشگاه می‌گوید: مرداد هر سال در این زمان، باران‌های شدیدی با نام «چل پسینی» در این منطقه می بارد که درخت‌های ضعیف منطقه را می‌کند، سیل در شهر راه می‌افتد و با توجه به بی‌توجهی میراث فرهنگی به خانه‌های تاریخی این شهرستان، هر سال بخشی یا تعدادی از خانه‌های تاریخی این شهرستان تخریب می‌شوند.

او با بیان این‌که قطعا سیل، باران یا زلزله‌ها به عنوان بلایای طبیعی مواردی هستند که امکان جلوگیری از آن‌ها وجود ندارد، ادامه می‌دهد: در این بارش‌ها بسیاری از بناهای تاریخی آسیب می‌بینند و یکسری تخریب می‌شوند، در این شرایط دست‌کم باید آن‌ها را مقاوم‌سازی کرد.

وی با بیان این‌که پیش از این نیز خانه‌هایی تخریب شده‌اند که از معدود نمونه‌های شاخص معماری تلفیقی بوده‌اند، می‌افزاید: خانه «کاظم» تنها خانه ممتاز از نظر دارا بودن ویژگی‌های ثبتی خانه بستکی‌ها در شهر بستک است که در کالبد آن چیزهایی باقی مانده و اگر مرمت شود، آن می‌تواند یک نماد از این ویژگی‌ها باشد.

او که دکترای طراحی شهری و فوق لیسانس معماری دارد، ادامه می‌دهد: با این وجود خانه در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. نوع حیاط‌ها، ایوان‌ها وطاقی‌های آن متفاوت‌اند و در یکی از بهترین نقاظ شهر بستک قرار گرفته است، اما متاسفانه هیچ کاری برای آن انجام نشده است و مسئولان در هر بازدید خود فقط سری تکان می‌دهند و می‌روند.

«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس

تفاوت بستک ایران و بستک دوبی

این مدرس دانشگاه؛ با اشاره به این‌که نمونه‌ی کامل این بنای تاریخی و حتی برخی از خانه‌های تاریخی قرار گرفته در شهر بستک، در محله «بستکیه» دوبی هم ساخته شده‌اند، می‌گوید: آن‌ها یک خانه در بستک ایران داشتند و بعدها نیز خانه‌ای در بستک دوبی می سازند که نوع معماری و حتی معماریشان در هردو شهر یکی بوده است.

«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس

اکنون این خانه‌ها که خانه‌ی تاریخی«کاظم» نیز در بین آن‌ها وجود دارد در محله بستکیه دوبی مرمت شده و اکنون به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده می‌شود، خانه‌هایشان کافه، گالری، رستوران و کاربری‌های مختلف مناسب دارند، حتی زمانی‌که شیخ وقت دوبی می‌خواست بخشی ازاین خانه‌ها را تخریب کند، «پرنس چارلز» از لندن جلوی این کار را گرفت، حتی بستک نشین‌های دوبی نیز درخواست وساطت برای جلوگیری از این تخریب را کرده بودند.»

«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس

«چل پسینی» خانه «حاج کاظم» را ویران کرد+عکس


منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها