پایان جلسۀ شورای امنیت درباره عملیات ایران علیه اسرائیل، بدون صدور قطعنامه

جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه اسرائیل و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

پایان جلسۀ شورای امنیت درباره عملیات ایران علیه اسرائیل، بدون صدور قطعنامه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا، خواستار کاهش تنش شد.

گوترش گفت: مردم منطقه با یک خطر واقعی روبرو هستند که نشان‌دهنده یک درگیری ویرانگر در مقیاس وسیع است. زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال خویشتن‌داری حداکثری فرا رسیده است. صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و جهان نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند. ما موظف هستیم خشونت را در کرانه باختری متوقف کنیم، اوضاع را در لبنان آرام کنیم و کشتیرانی ایمن را به دریای سرخ بازگردانیم.

رابرت وود، نماینده آمریکا در این جلسه نیز با تکرار اتهامات علیه ایران، گفت این وظیفه شورای امنیت است که اجازه ندهد اقدامات ایران بدون پاسخ بماند. وود مدعی شد آمریکا به‌دنبال تشدید تنش نیست و اقدامات ایالات متحده ماهیت صرفا دفاعی دارد.

باربارا وود، نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: «مقیاس و ماهیت حمله ایران به اسرائیل خطر بسیار بزرگی برای امنیت خاورمیانه بود. ایران یک نقش بی‌ثبات ساز در منطقه دارد. ایران از گروه‌های نظامی منطقه حمایت می‌کند و نشان داد نیت آشوب در منطقه را دارد. از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنیم. هیچکس نمی‌خواهد شاهد کشتار بیش از این باشد.»

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد، اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست. ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود، اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه، اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

او تصریح کرد: کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این «ریاکاری آن‌ها را» نشان می‌دهد.

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است. ایران شب گذشته با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.

‌سفیر اسرائیل مدعی شد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران را گرفت.

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون: «وضعیت خاورمیانه» ضمن دانستن حق ذاتی برای ایران جهت پاسخ به رژیم اسرائیل گفت: اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای ماندن در قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که شورای امنیت، گروگان جاه طلبی‌های چنین رژیم جنگ‌طلبی باشد.

زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را طبق فصل ۷ منشور در پاسخ به سرپیچی‌های وقیحانه رژیم اسرائیل انجام دهد. شورای امنیت باید اقدامات فوری و تنبیهی برای وادار ساختن این رژیم به توقف نسل‌کشی و کشتار مردم غزه و پایبند نمودن آن به تعهدات خود به ویژه اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ نماید.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

در نهایت جلسۀ شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

منبع: فرهیختگان آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • خدمتگزار
    8

    الله اکبر از این همه بی عدالتی، ۳۴ هزار نفر در فلسطین طی شش ماه شهید شدند صدای کسی در جهان در نیامد. حالا به طرف یک اشغالگر و ظالم چند موشک شلیک شده همه از خواب بیدار شدند. عدالت و حقوق بشر کجاست....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      چه بی عدالتی یاروتجاوزکزده وسپروغارت کرده وسرکوب کرده مقاومت واقعا مردم غزه مظلومند

  • ناشناس
    1

    خخخخخخخ
    خوبه........
    دیگ به دیگ میگه رویت سیاه 😂😂😁😁🤩

    نظرات شما -
    • اردبیل ، ساوالان
      0

      به اعضای شورای امنیت توصیه می کنم که اگر وقت داشتند ، فیلم سینمایی ساوالان را ببینند ،

  • ناشناس
    1

    در سخرانى گفتند حدود ٦٠ تن مواد منفجره چرا شما زده ايد بيش از ٧٠٠ تن؟!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      متری ششم نیم .

  • ناشناس
    4

    دیشب شبکه آزمایشی خبر ۲ بطور مستقیم جلسه شورای امنیت در محکومیت حمله پهبادی و موشکی ایران به اسرائیل را نشان می داد. خیلی بد بود. اعضای دائم شورای امنیت منهای روسیه و چین و همچنین بیشتر اعضاء غیردائم شورای امنیت در حضور سفیر و نماینده ایران در شورای امنیت حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند! تندتربن موضع را نماینده انگلیس علیه ایران اتخاذ کرد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت آیه 82 سوره مائده ۞ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ
      طبیعی است کسانی که مومن نیستند دوست یهود باشند ولی خدا رو شکر مومنین از حمله ایران عزیز و رهبر مقتدرش خشنود هستند و خوشحالی بالاتر از عصبانی دیدن یهود و دوستانش نیست

    • س
      4

      اول شورای امنیت به یک شورای عمله تبدیل شده و سرطان صهیونیستی در وجودشون رخنه کرده . دوم اینکه وقتی خود کشورهای غربی و ایسیس راییل اهمیتی برای سازمانهای بین الملل قایًل نمیشوند ما چرا اهمیت بدیم که چی میخورن

  • ناشناس
    5

    نیاز به قطعه نامه نبود فقط محکومیت جهانی نسبت به عمل کرد ایران بود که شد و اگر قطعنامه صادر میشد روسیه چین وتو میکردند

  • حمید
    4

    تا الان 33هزار نفر را اسراییل کثیف قتل عام کرده ولی می گویند ایران بی ثبات کننده است مرگ بر اسراییل آمریکا انگلیس فرانسه

  • ناشناس
    0

    نظرم رو اول گذاشتید بعد دوباره برداشتید !
    علتش چیه خیلی امنیتی و سیاسی بود؟؟؟
    فقط از روی دلسوزی گفتم چون وطنم رو دوست دارم
    لطفاً نظر من رو به مسئولان برسونید ممنون

  • جوادی
    2

    شورای امنیت به درد چی میخورد؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به درد این میخورد که خیلی شیک ،تمیز و قانونی از اسرائیل و آمریکا دفاع کند.....

  • فاضل
    1

    چرا مطالب گفته شده توسط نمایندگان چین و سوریه و .... را نیاوردید؟
    صداقت یکی از رسالت های حوزه رسانه و خبر است...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خب شما بگویید تا ما بدانیم

  • محمد
    3

    چین نفت ایران را نصف قیمت می خرد.روسیه هم که ایران شده‌گاو شیر ده برایش.امریکا و اروپا هم دنبال منافعشون ماندیم که ما ایرونی ها دنبال چیه هستیم .امریکا و اسراییل را فحش سنی ها را هم که هر روز اباد می کنیم توی دعای عاشورا و محرم ...دنبال امام زمان که بیاد همه را بکشد

  • حسین
    2

    باربارا وود ، نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت : « مقیاس و ماهیت حمله ایران ... " انصافاً این اظهارات درستی واکنش ایران نسبت به حمله هوایی رژیم خونخوار اسرائیل را به خوبی نشان داد . مخصوصاً سطر آخر که گفته هیچکس نمی خواهد شاهد کشتار بیش از این باشد ، یعنی منظورش کشتار بیش از 34 هزار نفر مردم غزه بوده ؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      انگار انگلیسی ها در سیاره دیگری زیست می کنند ، جای تعجب است که یه آدم اینقدر به وجدان خودش چوب هراج زده باشد و کشتار وسیع مردم بی دفاع غزه را نبیند ، امنیت اسرائیل برای این دیپلمات انگلیسی اهمیت دارد اما نسل کشی در فلسطین اهمیتی ندارد ، حمله به کنسولگری ایران تنش زا نیست اما حق ایران برای دفاع از خود بی ثباتی است ، البته این ها جای تعجب ندارد ، از سابقه استعمار انگلیس که هیچگاه آفتاب در مستعمرات آن غروب نمی کرد ، همین ها انتظار می رود.

  • عمو جانی
    0

    قطع نامه کیلویی چنده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سه تا هزار تومان....😂😂😂😁

  • ناشناس
    0

    دلیل ناتوانی درصدور قطعنامه یکی ازآنها افکارعمومی جهان برعلیه رژیم اشغالگر بود زیرا حتی کارشناسان وخبرگان جهانی هم براین عقیده بودند که واکنش ایران به زدن کنسولگری درسوریه کاملا بجا بوده است. کامرون وزیر خارجه انگلیس اقدام ایران را خطرناک توصیف کرده بود مجری ازاو پرسیده بود اگر کنسولگری شما زده شود شما چه میکنید او پاسخ میدهد واکنش شدیدی انجام میدادیم .مجری می پرسد که ایران هم واکنش شدیدی انجام داد .اهل منطق میدانند که امروزه غرب وآمریکا جز زبان زور چیزی نمی فهمد.بزنید زده میشوید .بعقیده من منطق ما که توسط سفیر بیان شده نزد عقول جهانی پذیرفته شده است .سفیراسرائیل عکسی از قدس ازهمان شب به حاضرین نشان میدهد که ادعا میکند ایران درتلاش بوده قدس را منهدم کند .با شنیدن این مطلب انتظاری از وحشی های صهیونیست جزآن نبود زیرا ملل مسلمان حتی عامی ترین آنها میداند که چه پیامی داشت .زیرا درهنگام شروع عملیات تعدادی از بالای گلستان شهدا وبرفراز کربلای معلی عبور کردند وبه نشانه عرض احترام بمقام شامخ شهیدان وبارگاه ملکوتی حسین بن علی ع وسپس عرض ادب به قدس شریف بود که این پیوند ناگسستنی ملل مسلمان برآزادی قدس شریف را درذهن مسلمانان تداعی میکند .نماینده اشغالگر صهیونیست این پیام را نگرفت. درثانی شورا میداند که چنانچه منجر به قطعنامه برعلیه ایران میشد چه پیامدهای فراتر از آن رخ میداد که درنزد ملل جهان شورا بعنوان آتش بیار معرکه جهانی معرفی میشد .ازابتدا هم معلوم بود که صهیونیست شکست پی درپی را نصیب خود میکند .حال تهدیدات توخالی اینها صورت عملی بخود بگیرد پاسخ ایران آنقدر شدید خواهد بود که کامرون باید درآنجا لفظ شدید را بکارببرد تازه اگر درموقعیتی قرار گیرد که باید پاسخ داده شود ازابزارهای تاکتیکی استفاده نمیکند که کامرون گفته است اگر نمیزدند مردم می مردند .هرچند هدف مردم ومراکز اقتصادی نبود .پس کامرون باید درگوشش فرو کند که اگر دست ازپا خطا کنند بشماها هرگز اجازه حرفهای سبک مغزی را نمیدهیم .

  • ناشناس
    0

    شورای نا امنیت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها