تجربه شخصی یک بیمار درباره کمبود دارو و اثرش بر نسخه پزشک

اثر سوء نبود دارو در بازار بر نسخه پزشک/ دکترم بعد از 11 سال گفت تو این دارو را نیاز نداری!

«از روی تجربه شخصی، فکر می کنم احتمال دارد به دلیل کمبود برخی داروها، برخی پزشکان متاثر از کمبود دارو، در تجویزشان تجدیدنظر می کنند و یا جهت دهی می شوند تا از داروی مشابه که موجودی بیشتری دارد، استفاده کنند.»

اثر سوء نبود دارو در بازار بر نسخه پزشک/ دکترم بعد از 11 سال گفت تو این دارو را نیاز نداری!

یکی از مخاطبان خبر فوری که در مشهد ساکن است و سابقه طولانی مدت بیماری دارد، درباره تجربه شخصی اش از نبود داروی مورد نیازش در داروخانه ها برای خبر فوری چنین روایت کرد:

به عنوان کسی که 11 سال است به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستم، استفاده از داروهای مرتبط با بیماری برایم بسیار مهم است. یکی از این دارو ها سولفاسالازین است که بسته به حالم، پزشکانی که به صورت دوره ای ویزیتم می کنند معمولا یک یا دو قرص در روز را تجویز می کنند. پزشک من در اواخر پاییز برای یک دوره 2 ماهه، تعداد 120 قرص تجویز کرده بود که با مراجعه به داروخانه و به علت کمبود این دارو، فقط 5 ورق از این دارو را فروخت و من که دارویم رو به اتمام بود به داروخانه ها مراجعه کردم تا آزاد و بدون نسخه این دارو را تهیه کردم.

در چند ماه گذشته این قرص بسیار کمیاب شده تا جایی که در مشهد (محل زندگی ام) فقط داروخانه 22 بهمن یک ورق ده تایی فروخت و گفت باید نسخه پزشک داشته باشید که با آن هم تنها 3 ورق می دهیم. من هر 2 یا 3 ماه ویزیت پزشک دارم، اما بخاطر اینکه دکتر برایم سولفاسالازین تجویز کند، 2 هفته پیش، نزد پزشکم رفتم و در کمال تعجب دیدم برایم سولفاسالازین تجویز نکرده است. دوباره به مطب رفتم، گفتند لازم نبوده. 

جای تعجب است که همین دکتر چند ماه پیش (در ویزیت قبلی) برای من روزی 2 عدد قرص سولفاسالازین تجویز کرده و حالا اصلا تجویز نکرده. با توجه به اینکه سالهاست این قرص را مصرف می کنم و دکترهای گوناگونی را عوض کرده ام اینکه اصلا برایم تجویز نشده احتمال می دهم به دلیل کمبود قرص باشد.

هفته پیش، بعد از اینکه به بیش از 10 داروخانه سر زدم و وقتی متوجه شدم همان داروخانه 22 بهمن نیز سولفاسالازین ندارد، دکتر محترم داروخانه به من گفت با شماره 190 تماس بگیر برای داروهای کمیاب. تماس گرفتم و دو داروخانه را معرفی کردند که ممکن است دارو را داشته باشند. به یکی که رفتم گفتند فقط با نسخه، 2 ورق می دهیم. با خواهش و تمنا که من سالهاست این قرص را مصرف می کنم، یک ورق بدون نسخه به من فروخت و الان به دلیل کمبود قرص، یک روز در میان آن را می خورم و دردهایم بیشتر شده است.

از روی این تجربه شخصی، فکر می کنم احتمال دارد به دلیل کمبود برخی داروها، پزشکان نیز متاثر از این کمبود، در تجویزشان تجدیدنظر می کنند و یا جهت دهی می شوند تا از داروی مشابه که موجودی بیشتری دارد، استفاده کنند. البته این یک حدس ناشی از تجربه شخصی است که کارشناسان بی طرف امر سلامت باید نظر نهایی را بدهند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    دقیقا همینطوره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پزشک سهمیه ی و رانتی نتیجه ش میشه این

  • ناشناس
    0

    انشالله خداوند شما و همه بیماران را شفا دهد و دیگر نیازی به دارو نداشته باشید

  • ناشناس
    0

    تازه اولشه به راهی بردندمان که به جهنم منتهی است

  • ناشناس
    0

    درست است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها