گردگیری از صنایع دستی ، یک تیر با دو نشان در حمایت از کالای ایرانی

توجه به صنایع دستی با رشته های مختلفی که صنعت و هنر را به هم وصل می کند و فعالیت بیش از یک میلیون نفر در این بخش می تواند نقش بزرگی در تحقق شعار سال ایفا کند.

گردگیری از صنایع دستی ، یک تیر با دو نشان در حمایت از کالای ایرانی

توجه به صنایع دستی با رشته های مختلفی که صنعت و هنر را به هم وصل می کند و فعالیت بیش از یک میلیون نفر در این بخش می تواند نقش بزرگی در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری با عنوان ' سال حمایت از کالای ایرانی ' ایفا کند.

صدها رشته صنایع دستی که به طور کامل متکی به مواد اولیه و نیروی انسانی بومی هستند ، در زمان های نه چندان دور نقطه اتکای مردم کشورمان به توان و تولیدات داخلی به شمار می رفتند و امروز هم با کشیدن دستی به سر و روی آنها ، می توان به نقش و کارکرد مهم گذشته اشان را در صحنه اقتصاد و تولید کشور احیاء کرد .
گذر زمانه و نشستن گَرد برخی ناملایمات بر سر و روی این کالاهای ایرانی همچون به روز نشدن ، کابردی نکردن و نبود بازار فروش باعث شده تا این کالاها که زمانی به عناوین مختلف مورد استفاده روزانه مردم بودند ، در کنج نمایشگاهها و فروشگاههای صنایع دستی خاک بخورند .
یکی از ویژگی های صنایع دستی در کشورمان در کنار تنوع و رنگارنگی ، به کارگیری مواد اولیه موجود در هر منطقه بر اساس بضاعت و فراخور همان محیط بود تا متناسب با شرایط محیطی و زندگی مردم آن مناطق کاربرد یابد ، مانند بافتن حصیر که به عنوان فرش منطبق با محیط آب و هوائی مازندران مورد اقبال مردمان بود تا با طبیعت و محیط زیست هماهنگ باشد.
همچنین دقت و ظرافت به عنوان بیشترین طلب مردم از وسایلی که می خواهند استفاده کنند ، بخوبی توسط هنرمندان کشورمان چاشنی تولیدات صنایع دستی می شود ، ویژگی ای که کمتر در تولیدات و محصولات وارداتی می توان مشاهده کرد .
این ویژگی ها در تولیدات هنرمندان صنایع دستی کشورمان باعث شد تا مهر اصالت سازمان بین المللی آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) بر پیشانی این محصولات قرار بگیرد ، نشانی که می تواند پایانی بر دل نگرانی و دغدغه جامعه در خصوص کیفیت و مرغوبیت آن باشد .
این سازمان همراه با لحاظ کردن سنتی و بومی بودن ، گزینه مورد توجه بازار و مشتریان با عنوان مرغوبیت و کیفیت را شرط اعطای مهر اصالت قرار داده است ./ایرنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها