رئیس دیوان عدالت اداری:

برگ سبز پلیس سند رسمی است

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: برگ سبز پلیس سند رسمی است اما در قانون ذکر شده که برای جلوگیری از مشکلات بعدی که در خرید و فروش‌ها ممکن است رخ دهد بهتر است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

برگ سبز پلیس سند رسمی است

حجت الاسلام محمد مصدق صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در نخستین روز از هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای اصل ۱۷۳ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۱ تأسیس شد. ما افتخار می‌کنیم که این نهاد برای تظلم خواهی همه مردم تشکیل شده است. این دیوان تشکیل شده است که هرکجا حق ایرانی ضایع شد ما به داد او برسیم و دادخواهی کنیم.

وی افزود: هر احدی که حقش در برابر حاکمیت تضییع می‌شود به دیوان عدالت مراجعه و حق خواهی می‌کند، اگر آئین نامه‌ای صادر شود که حق فردی را تضییع کند به واسطه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل می‌شود.

مصدق بیان کرد: دیوان عدالت اداری با ۷ معاونت اداره می‌شود که ۳ معاونت آن مربوط به شعب دادگاه‌ها می‌شود؛ ۸۵ شعبه دادگاه و ۱۲۰ قاضی در دیوان عدالت اداری مشغول هستند.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به ابلاغ سند تحول قضائی گفت: تحول دیوان عدالت اداری در این سند دیده شده است اما مصادیق آن را خودمان باید تدوین کنیم، بر اساس همین سند برنامه‌های جاری را در سال ۱۴۰۰ تدوین کرده‌ایم که تخصصی کردن هیأت‌ها، گسترش اقدامات پیشگیری و… از اولویت‌های ما است.

وی ادامه داد: ما در خصوص مرخصی زایمان حدود ۱۵ هزار پرونده در طول یک سال داشتیم که با یک برنامه ریزی جدی و رأی هیأت عمومی در این زمینه این مشکل حل شد، این موضوع از مصادیقی است که می‌شود با یک رأی از ایجاد چند هزار پرونده جلوگیری کرد.

مصدق خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ هزار پرونده در طول سال در ارتباط با ماده ۱۰۰ شهرداری داریم که اگر این ماده ۱۰۰ اصلاح شود مشاهده می‌کنیم که مشکلات مردم در همان شهرداری حل می‌شود و از ورود پرونده به دیوان جلوگیری می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: توجه ویژه به حفظ حقوق عامه از جمله برنامه‌های ما است، همچنین توسعه دادرسی الکترونیک و تقویت اجرای احکام هم از اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ است.

در ادامه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آرای صادره از دیوان عدالت اداری اجرا می‌شوند یا خیر، گفت: بیش از ۹۰ درصد احکام صادره از دادگاه‌های دیوان عدالت بدون هیچ گونه تنشی اجرا می‌شود، ممکن است حدود ۱۰ درصد برای اجرای آن مشکل باشد که البته این مشکل به نهادها و سازمان‌ها بر می‌گردد که به عنوان مثال برای اجرای حکم در آن بازه زمانی آمادگی ندارند.

مصدق گفت: دستور داده‌ایم که جمع بندی و اعلام شود که از سال ۹۸ کدام از پرونده‌هایی که آرای آن صادر شده است، به مرحله اجرای حکم نرفته است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به نقش نهادهای مردمی در دیوان عدالت اداری گفت: نهادهای مردمی به صورت نظام مند می‌توانند گزارش تخلف حتی در موارد ترک فعل‌ها به دیوان عدالت اداری داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از احکام دیوان در ارتباط با بازنشستگی ۲۰ ساله مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: قوانین متعددی در این خصوص وجود دارد که ما از مجلس درخواست کردیم این موضوع ساماندهی شود چرا که دیوان عدالت اداری مرجع قانون گذاری نیست و مرجع اجرای قانون است.

مصدق خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری بر اساس ضوابط بر اساس مدرک تحصیلی می‌تواند که نخبگان علمی را جذب کند، یکی از ضوابط این است که قاضی برای ورود به دیوان باید ۷ سال سابقه داشته باشد اما بر اساس قوانین جدید می‌شود که با برگزاری مصاحبه فردی که سابقه قضاوت نداشته اما از نخبگان است را در دیوان جذب کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری در ارتباط با موضوع اطاله دادرسی‌ها گفت: بازه زمانی رسیدگی به یک پرونده به صورت عادی زیر ۵۰ روز است. اکنون در حال بررسی هستیم که پرونده‌هایی که در ۲ سال پیش تشکیل شده‌اند چرا هنوز جواب نگرفته‌اند و برای تعیین و تکلیف هرچه سریع‌تر اقدام کنیم.

وی با اشاره به اصلاح قانون دیوان عدالت اداری بیان کرد: در لایحه جدید به صورت جدی به موضوع مقابله با فساد و حفظ حقوق عامه پرداخته شده است، به عنوان مثال نظریه‌ای مطرح شد که در دیوان عدالت اداری نیازی به دادستان نیست اما وظایف آن را به یکی از معاونان دیوان واگذار کنیم. یعنی در واقع یکی از معاونین به عنوان مدعی‌العموم فعالیت می‌کند.

مصدق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رأی دیوان عالی در ارتباط با موضوع برگ سبز خودرو اعلام می‌کند که برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است یا خیر، افزود: برگ سبزی که توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود سند است چراکه توسط مقامات مسئول صادر شده است. اما موضوعی که در این پرونده دارای ابهام است مسأله‌ای بود که گفته می‌شد بعد از صدور برگ سبز حتماً باید به دفاتر مراجعه کرد که ما در این زمینه موارد مختلفی داریم که از تقاضای تحقیق در این زمینه را داده‌ایم و در اولین فرصت اعلام می‌کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا برگ سبز پلیس سند رسمی است یا خیر، بیان کرد: برگ سبز پلیس سند رسمی است اما در قانون ذکر شده است که برای جلوگیری از مشکلات بعدی که در خرید و فروش‌ها ممکن است رخ دهد بهتر است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ، مبنی بر اینکه آیا در زمینه ترک فعل پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری تشکیل شده یا خیر، بیان کرد: متأسفانه مردم ما در فضای مجازی به موارد مختلف اعتراض می‌کنند اما هیچ زمان به محاکم برای ثبت شکایت خود مراجعه نمی‌کنند، تا به این لحظه هیچ پرونده‌ای در ارتباط با ترک فعل در دیوان عدالت اداری تشکیل نشده است.

مصدق در پایان گفت: ۱۲ کارگروه علمی در دیوان تشکیل شده است تا بین دیوان و سازمان‌های کثیر الپرونده ارتباط برقرار کنند تا زمان رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه‌تر شود.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • مظلوم
    0

    دیوان تنها چیزی نداره عدالته چون ی طرف پرونده دولت ی طرف مردم با ی مشت قاضی درباری تو مملکت همیشه حق پایمال میشه چند جا هم که منافع مشترک ی حکم از روی باد معده میدن

  • مهدی
    0

    بنام خدا- "برای جلوگیری از مشکلات بعدی که در خرید و فروش‌ها ممکن است رخ دهد بهتر است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند." از رییس دیوان انتظار می رود مبنا را قانون بگذارند و بر اساس آن حکم بدهند. همین فرمایش ایشان الان منشا جدل خریدار و فروشنده می شود.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم را گیج کردید!!!! یک بار برای همیشه ابلاغ کنید که رفتن به دفاتر و محضرها قانونی نیست و مردم را از آوارگی و پول اضافه دادن رها کنید.!!!! تو این چهل و دوسال یک کار خوب و مثبت لااقل برای مردم به یادگار بگذارید..

    نظرات شما -
    • امیر علی
      0

      همین که تو این ۴۲ سال دلالی کردی سوء استفاده کردی کافیه این ۴۲ سال پر از نقاط مثبته که چشمای تو دلال کور هست و نمیبینه

    • منتقد
      0

      امیر علی جیره خوار و ساتدیس خور...... هفت و هشت تا از این نقاط مثبت را میتونی نام ببری؟؟؟؟

    • به منتقد
      0

      اول تکلیف اسمت رو روشن یه بار ایران آباد یه بارمنتقد یکبار دو زاری بالاخره اسمت چیه بی بته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.........

    • منتقد
      0

      تو که بی نامی چی؟؟؟؟ جیره خوار فرصت طلب ..

  • امیر
    0

    خبر فوری و خبرنگار محترمی که این گزارشو کار کرده لطفا خواهشا این قضیه برگ سبزو دفترخانه رو پیگیری جدی بفرمایید مشکل عده زیادی از هموطنان حل بشه خیلیها گرفتار شدن یه عده محضر سند نمیزنن میگن دیوان گفته برگ سبز سنده از یه طرف مشکل قانونی مطرح میشه خواهشن از نمایندگان مجلس و مسئول اصلی پیگیری کنید تکلیف مشخص بشه

  • مردم بی نوا
    0

    خواهشا مجلس محترم یک بار برای همیشه تکلیف مردم را مشخص کند. کار به این سادگی را. مگر تعمدی در کار باشد و مجلس هم دوست داشته باشه این این مبالغ هنگفت و ناحق از مردم گرفته شود که از مجلس مردمی و انقلابی فعلی این موضوع بعید است و انشاالله به زودی این گره به نفع مردم باز خواهد شد

  • حسین
    0

    خدایش ۳ تا ۴ میلیون پول دادن به دفترخانه ظلم هست در حق این مردم!!!!!! پول زور میخوان!!!!!! یبار تکلیف رو روشن کنن سند رو تغییر بدیم یا همون برگ سبز با۲۰۰ تومن و روال اداری ساده کافیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر نکنم بذارن مردم تیران یکارشون راحت باشه و جیبشون زده نشه

  • مجید
    0

    از خبر فوری خواهش دارم موضوع برگ سبز را بصورت جدی دنبال کند تا مسئولین یک بار برای همیشه تکلیف سند زدن را مشخص کنند واقعا یک پول زور است که در محضر گرفته میشود مجاس دوره های فبل مصوبه ی غلطی داشته اند چرا باید بعد از برگ سبز ممکن باشد مشکلی پیش بیاید

  • میرزا
    0

    مجلس انقلابی خواهشا کار را تمام کنید دفترخانه های ثبت پدر مردم دراوردند ،چرا باید برای نقل وانتقال ساده یک برگ پولهای میلیونی از مردم گرفته میشود .پس شما مسولین چکار میکنید .دیوان عدالت اداری چرا متناقض عمل میکند

  • همین و همین
    0

    این مسخره بازی ها رو تمومش کنین . اینقدر مردم رو اذیت نکنین . بگین که در دفترخونه باید ثبت بشه اما . اما هزینه ثبت یک هزارم قیمت معامله خودرو هست . خودروی 3 میلیاردی باید 3 میلیون هزنه بدهد . خودروی 90 میلیونی هم باید 90 هزار تومن هزینه دفترخونه بدهد

  • سونامی
    0

    تصمیم گیران و نسخه پیچان مملکت که سبقت برای خالی کردن جیب ملت را بنفع خود و یارانشان تداعی و پاس کاری میکنند و آن را بین یکدیگر تقسیم اراضی می نمایند از این بیشتر توقع نیست و از این آتیش و آش شعله قلمکار برای مردم سودی حاصل و تنوری گرم نخواهد شد . ولی مردم را خواهد سوزاند .

  • حصاری
    0

    فقط موضوع رو به گوش جناب آقای رئیسی برسونید تا کار را تمام کنه این دفترخونه ها پدر مردم رو دراوردن پل زور میگیرن

  • مهماندوست
    0

    وقتی رئیس دیوان از دو پهلو بودن قانون سخن میگوید تکلیف بقیه روشن است چرا مجلس قانون ساده و روان مصوب نمیکند البته در مجلس هم افراد متخصص و کاردان نداریم

  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصادوبیمه
    0

    اینکه دوباره یکی به نعل زد یکی به میخ .مشکلات بعدی یعنی چه .اگر سند رسمی هست کلیه سازمانها باید بعنوان سند رسمی قبول کنند .واگر فقط یک برگ است . بدانیم باید بریم محضر سند بزنیم .پول چای بدهیم .وبقیه مسائل مربوطه

  • علی طهرانی
    0

    یکی دهن اینارو بره ببنده بخدا ملت خسته شدن یکروز قوه قضاییه میاد میگه محضر اجباریه یه روز رئیس راهور میگه برگه سبز کافیه مگه اینقد بی صاحابه یک مرجعی نیست تکلیف مردم رو روشن کنه چند ساله این نهاد میکشه اون میکشه چیزی که مشخص هم هست زور قوه قضاییه بیشتره و از سود و هزینه بالایی که داره توجیب قوه قضاییه میره نمیگذره معلوم نیست نیروی راهور چرا اینقدر دست و پا میزنه وقتی حرفش رو هیچ جا حساب نمیکنن ما هم دوست نداریم پول زور یا مفت بدیم یه نهادی بدون اینکه هیچ خدمتی کرده باشه بخوره ولی فعلا که از اول تا امروز گرفتن و دارن میگیرن و فقط مردم رو این وسط با این مزخرفات بلا تکلیف میکنن در نهایت هم شما زمان نقل و انتقال شاید بتونی از طریق راهنمایی رانندگی برگه سبز بگیری و خوشحال باشی که پول محضر ندادی ولی وقتی کار خودت و ماشینت به یک کار کوچیک قضایی توقیف رفع توقیف و غیره بخوره اونوقت که همه پولای محضری که ندادی رو بزور ازت میگیرن و ماشینت گرو میمونه تا محضری به نام بزنی در نهایت خفتت میکنن یا دستکم کارت رو انجام نمیدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها