قدرت خرید چطور آب می‌رود؟

مقایسه رقم عیدی با قیمت گوشت و برنج در 15 سال اخیر

عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان امسال با افزایشی در حدود دویست هزار تومان برابر با یک میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شد.

مقایسه رقم عیدی با قیمت گوشت و برنج در 15 سال اخیر

میزان افزایش عیدی، در شرایطی که نرخ تورم در ایران بیش از ۴۴ درصد است و قیمت‌ها تغییرات روزانه دارد، سبب شده است بسیاری از کارشناسان این میزان عیدی را ناکافی بدانند.

در روزهای اخیر افزایش شدید قیمت مواد خوراکی نیز سبب شده فشار به سبد هزینه‌ای خانوار بیش از پیش افزایش یابد. در روزهای اخیر رشد شدید قیمت گوشت در بازار نیز واکنش بسیاری از کاربران را نیز در برداشته است.

قیمت برنج درجه یک ایرانی در حال حاضر در بازار نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان اعلام شده است . به این ترتیب میزان عیدی در نظر گرفته شده برای کارمندان دولت چیزی در حدود ۱۳کیلو برنج است.

در عین حال با رسیدن قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به ۳۵۰ هزار تومان و حتی بیشتر، میزان عیدی در نظر گرفته شده برای کارمندان در محدوده ۵ کیلو گوشت خواهد بود .

جدول زیر نشان می‌دهد تورم چگونه قدرت خرید خانوار ایرانی را نشانه رفته است چرا که در پانزده سال گذشته مبلغ عیدی قدرت خرید خود را از دست داده است. در برخی سال‌ها میزان عیدی حتی قدرت خرید صد کیلو برنج را دارا بوده است اما در حال حاضر این رقم به ۱۳ کیلو محدود شده است.

بر اساس این گزارش میزان عیدی در برخی سال‌ها قدرت خرید ۲۵ کیلو گوشت گوسفندی را دارا بوده است اما در حال حاضر این رقم به خرید ۵ کیلو گوشت کفاف می‌دهد.

جدول‌های زیر دربردارنده قیمت برنج درجه یک و گوشت گوسفندی در پانزده سال اخیر در کنار میزان عیدی است.

1

این جدول دربردارنده قیمت برنج درجه یک، میزان عیدی و همچنین امکان خرید برنج با میزان عیدی است . قیمت‌ها از گزارش های دوره ای بانک مرکزی و وزارت صمت استخراج شده است.

2

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    مسؤلین این جدول را برعکس نگاه می کنند از پایین به بالا می بینند بی خیال در این مملکت مستضعف نباید وجود داشته باشد باید بمیرد

  • ناشناس
    0

    دولت شش کلاسه ،اقتصاد نمی شناسه

  • شریف
    1

    خداوند برای بانی اش که نمایندگان مجلس سیزدهم و دولتیان اصولگرا هستند نسازد حتی برای خانواده هایشان و عزیزانشان مخصوصا ان کسی که گفت فقط چهار قلم گران میشه و لعنت خدا و رسول خدا بر یکایکشان

  • تنها
    0

    دیه یک ایرانی هم حساب کنید ششصد میلیون یعنی دوتا پراید چهار سال کار کرده منتشر کنید بخاطر ارزش دیه خودت و مظلومیت مردم کشورت از توچاله افتادیم تو چاه صدامون هم به جایی نمیرسه شرمنده که نمیتونیم زندگی خانوادمون تامین کنیم

  • ازادی
    0

    رئیسی میگفت خدارو شکر من رئیس جمهور نشدم دلار بشه پنج تومن حالا که دلار شده پنجاه هزار تومن خدا را شکر که دروغگویی او را دیدیم خاک بر سرتان که قدرت چشمتان را کور کرده و در پست های حساس افراد نالایق گذاشته اید معنی حکومت یکدست را فهمیدیم.

  • ناشناس
    0

    بخاطر این دسته گاهی که به آب دادین من کارم رو ازدست دادم کاری که خیلی علاقه داشتم و کارفرما آدم خوبی بود و بخاطر گران شدن مواد اولیه خودشم کارگاه رو تعطیل کرد و خیل از دستگاه ها رو فروخت و الان دوماهه بیکارم
    لعنت به همه شما
    لعنت به همه شما
    لعنت به همه شما

  • ایرانی
    0

    دیگر پولی برای خریدلباس باقی نمی‌ماند
    باید لباس این وآ

  • ناشناس
    1

    حرف مفت میزنی با این جدول ........... قیمت برنج 130 از کجاتون درآوردی

  • زمان
    0

    يك نفر مرغ وخروسي داشت كه هر روز دو مشت دانه ميداد تصميم گرفت جهت صرفه جويي ده درصد كم كند ديد تغييري نميكند هفته بعد هم ده درصد كم كرد ديد انها باز هم زنده اند باز هم كم كرد عاقبت مرغ ها مردند!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها