پرداخت مرحله نهایی سود سهام عدالت/ سهام عدالت از ابتدا تا حال

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت از فردا آغاز و سود سهام عدالت به طور کامل پرداخت می‌شود.

پرداخت مرحله نهایی سود سهام عدالت/ سهام عدالت از ابتدا تا حال

به گزارش خبر فوری ، رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: مرحله تکمیلی سهام عدالت برای ۱۶ گروه از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از ۱۲ بهمن آغاز می شود. مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مشمولانی هستند که سهام یک میلیون تومان را به صورت کامل در اختیار دارند و از سود کامل ۱۵۰ هزار تومانی برخوردارند.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت واژه ای است که با آغاز کار دولت نهم وارد ادبیات اقتصادی کشور شد و بر اساس سیاستهای کلی اصل ٤٤ و گسترش مالکیت در سطح عمومی به منظور توسعه عدالت شکل گرفت و در واقع همان سهام شرکت‌های دولتی است که منبع درآمد دولت هستند و دولت بدین طریق بخشی از درآمدهای خود را بلا عوض به مردم واگذار می کند.

بر این اساس در 21 آبان ماه 1385 هیأت وزیران وقت آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت را تصویب کرد؛ در ابتدا قرار بود دهک‌های نیازمند جامعه مشمول دریافت سهام عدالت باشند، اما در ادامه مشمولان بیشتری به این طرح اضافه شدند و اکنون سهامداران عدالت در کشور به حدود 49 میلیون و 200 هزار نفر رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش دولت نهم سود عملکرد سال 1385 سهام عدالت به مشمولان مرحله اول (مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل) و سود عملکرد سال 1386به مشمولان مراحل اول و دوم (روستائیان و عشایر کشور) و بخشی از مرحله سوم (شاغلین و بازنشستگان آموزش و پرورش و بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی) را که معادل 80 هزار تومان بود در سال‌های 87 و 88 پرداخت کرد.

واکنش مجلس شورای اسلامی

اما پس از این اقدام، مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه، توزیع سود سهام عدالت را ممنوع کرد و طبق مصوبه مجلس، می‌بایست مطالبات دولت بابت اقساط سهام از محل سود سالانه شرکت‌ها واریز و تسویه شود و پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسیدشده ممنوع شد.

بر این اساس با گذشت 10 سال از واگذاری سهام عدالت و همچنین پایان برنامه پنجم توسعه اکنون دولت قصد دارد سهام عدالت را نیمه‌آزاد کند.

علی اشرف عبدالله پوری درباره نحوه واریز سود سهام عدالت که قرار بود تا انتهای شهریور واریز شود، گفت: بعد از 11سال که از آغاز طرح واگذاری سهام عدالت می گذرد امسال قرار شد برای نخستین بار سود سهام عدالت به صورت قانونی در اختیار مشمولان قرار بگیرد.

دستور حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی و در جمع وزیر و معاونانش، دستور پرداخت سود سهام عدالت را صادر کرد. بر این اساس قرار شد که مشمولان دریافت این مبالغ، سود خود را در سه مرحله تا پایان سال دریافت نمایند.

رئیس سازمان خصوصی سازی پوری حسینی گفته بود: تاکنون بالغ بر ۴۹ میلیون نفر ثبت نام شده قطعی سهام عدالت داریم که از این تعداد نزدیک به ۲ میلیون نفر فوتی داریم که همه اینها مشمول دریافت سهام عدالت هستند. وی افزود: مشمولین حسابی را به ما معرفی و کد شبا را اعلام کرده‌اند و ما راهی به جز اینکه یک شماره حساب از مشمول دریافت کنیم، نداریم.

وی در بیستم شهریورماه امسال اعلام کرده بود که بالغ بر ۳۲ میلیون نفر کد شبا خود را اعلام کرده اند.

پوری حسینی در ادامه افزوده بود: سود سهام عدالت تا پایان سال در سه مرحله واریز خواهد شد و در هر نوبت همه ۴۹ میلیون یکدفعه سود نمی گیرند؛ بلکه مرحله به مرحله واریز سود صورت می گیرد.

قیمت سهام عدالت بعد از آزادسازی چقدر می شود؟

پوری حسینی گفته بود: مشمولان سهام عدالت تا زمانی که سهام عدالت، آزاد و قابل خرید و فروش شود هم سالیانه سود آن را دریافت می کنند و هم در زمان آزادسازی به قیمتی که قطعا بالاتر از 2 میلیون تومان امروز است امکان فروش آن را دارند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • شهرام قاسمی
    0

    سلام،کسانی که ثبت نامشون ناقص بوده میتونن مجددا ثبت نام کنن؟

  • زهره طریقت
    0

    من بازنشسته علوم پزشکی دانشگاه تهران دانشکده دندانپژشکی کهدر سال 84 باز نشسته شدم و تا امروز برگه سهام نتوانستم دریافت کنم وصع منو ممشخص کنید

  • بهروزامیدی
    0

    بهروزامیدی ساکن کرمانشاه شهرک پردیس تحت پوشش کمیته امدادشماره ملی ۳۲۵۳۹۰۸۲۷ پرونده من ثبت نشده وهیچ سهام عدالتی به من خانواده هام ندندند

  • زهرا دارینی
    0

    سلام. من برگه سهام عدالت را ندارم مجرد و بازنشسته تأمین اجتماعی هستم. لطفا وضعیت سهام عدالت من را معلوم کنید. ممنونم

  • علی صفری
    0

    سلام خسته نباشید من دارای فرزندمعلول بودم که تحت پوشش بهزیستی بود و سهام عدالت دارد ۵ سال است فوت کرده طبق قراری که پشت برگه نوشته به وارث که پدر باشد میرسد راهنمایی کنید چیکار باید بکنیم برای دریافت سود ممنون

  • حسین علیزاده
    0

    سلام شماره حساب شبا بانک صادرات ثبت کردم بانک بخاطر کمبود موجودی حساب را مسدود کرده بدون اطلاع مهر ماه، سود واریز شده ولی این وسط معلق مانده. تکلیف چیست؟

    نظرات شما -
    • سلیمی
      0

      وقت بخیر شIR۶۷۰۱۹۰۰۰۰۰۰ ۰۲۰۰۱۰۶۱۵۱۰۰۲حساب شبا ثبت ورسید دریافت کردم بانک صادرات بخاطر کمبود موجودی بدون اطلاع حساب رامسدود کرده. کد ملی ۶۴۹۹۷۴۳۳۹۹ سود واریز شده این وسط معلق مانده. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  • محمد علی هستم
    0

    سلام ما یک خانواده ۵نفره هستیم فقط۳نفر ما سهام عدالت داریم چجوری باید برای اینها ثبت نام کنم

  • سؤ
    0

    سلام اونهایی که جا موندن اه سهام کلا ثبت نام نکردن چکار کنن

  • مهدی برزگرسلطانی
    0

    سلام. من برگی یک میلیونی دارم اما سوده پنصدی باید بگرم

  • حسین فتاحی
    0

    کسانی که مرده اند چه جوری می توانیم سهام عدالتشون رو بگیریم

  • ناصر محمدی
    0

    سلام ناصرازقزوین پدرمن فوت شده برگ سهام عدالت دارد چگونه سودش رادریافت کنیم

  • صنایعی
    0

    درخانواده ما همسرم وپسرم سهام عدالت واریز نشده به کجا مراجعه کنیم. خودم ویکی از پسرام ومادرم را واریز کرده اند.لطفا راهنمایی کنید .

    نظرات شما -
    • سید احمد ساجدین
      0

      سود سهام عدالت مرحله اول فقط برای همسرم واریز شد برای من و پسرانم واریز نشد .علت چیست .لطفا پاسخ دهید.

    • صنایعی
      0

      ما در خانواده پنج نفر سهام عدالت داریم .برای خودم ومادرم با پیمان وریخته بودند. ولی همسوم وپرهام ونریختند.به کجا مراجعه کنیم.لطفا راهنمایی کنید.

  • صفر اکبری جم
    0

    سلام من یه پسری دارم که 8 سال دارد که هنوز ثبت نام نکردند ما باید چطوری ثبت نام کنیم ویا به کجا مراجعه کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  • حسین زارع ایوریقبهمن
    0

    به منم سود سهام ریختین

  • محمددلیر
    0

    با سلام من چند سال پیش سهام عدالتم رو از طریق کمیته امداد گرفتم ولی سود به من چهارصد هزاری دان

  • ف ک
    0

    سلام من و دخترم تحت پوشش کمیته امداد هستیم مرحله اول ۲۰۶۰۰برای هرکدوممون ریختن حساب اما مرحله دوم هیچی نریختن حساب ایمیل وشماره های سازمان خصوصی سازی الکیه هیچکی پاسخگو نیست باید۱۵۰ هزار تومان شامل من ودخترم میشد لطفآ پیگیری کنید این بی عدالتی ها بالاخره کی تموم میشه

  • جاسم مزرعه
    0

    تاحاله سهام عدالت نگرفتم

  • وحید آوایی
    0

    با سلام منم تا حالا ثبت نام نکردم باید چطوری وبا کجا مراجه کنم راهنمای کنید با تشکر

  • رقیه اژفنداک
    0

    سلام ببخشید چرا سهام عدالت ما واریز نشد این چه مملکتی شوهرمن ۶سال تو خونه بیکار خودمم با گارگری توخونه های مردم روزگار مبگذرونم یه دختر هفت ساله دارم که مدرسه میره پول ماهیانه اش رو اصلا ندادم گفتم سهام رو بگیوم بدم اینم که اینطوری شد ما دردمون رو به کی بگیم اخه اوندفعه ۲۵‌تومن ریختن بابا ایندفعه هم همون رو بریزین بیشترنمیخوایم

  • زهره طریقت متتطره جواب شما هستم
    0

    سلام چرا جواب منو ندادین من منتطرم بهتره ما باز نشسته ها همگی در این سهام شریک باشیم ممنون میشم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها