اقتصاددان ایرانی: طی ۲۰ سال، رشد تورم ۳۰۹۰ درصد و رشد نقدینگی ۱۰۲۵۰ درصد بوده است

فرشاد مومنی، اقتصاددان و رییس موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد در جریان برگزاری نشستی با عنوان «دانایی و توسعه» که در این موسسه برگزار شد، گفت: «در واقع همه چیز در جامعه ما دفرمه و از ریخت افتاده است.»

اقتصاددان ایرانی: طی ۲۰ سال، رشد تورم ۳۰۹۰ درصد و رشد نقدینگی ۱۰۲۵۰ درصد بوده است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی افزود: «مساله توسعه یک مساله اجتناب‌ناپذیر است و اگر شما به صورت فعال و خلاق با توسعه روبرو نشوید در نتیجه سیلی خواهید خورد. اگر مساله توسعه در این کشور صاحب و متولی داشت ... آنوقت متوجه می‌شدیم که وقتی به توسعه پشت می‌کنیم چطور هر کاری که انجام می‌دهیم مضحکه خاص و عام می‌شود.»

آقای مومنی اظهار داشت: «در دهه ۱۳۹۰ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ۱۲ هزار و ۷۰۰ درصد رشد داشته است و ایران همزمان با سقوط بهره وری تولید ، سقوط رابطه مبادله و گسترش و تعمیق فقر روبرو شده است . به عبارت دیگر هیچ چیز با هیچ چیز نمی‌خواند! چون ماجرای دانش بنیان شدن، در کادر نظام حیات جمعی دیده نشده است. اگر حکومت بخواهد رابطه خود با مردم را همچنان در استاندارد ۲۷۰ سال پیش نگهدارد، بنابراین نمی‌توان دانش‌بنیان شد.»

او در ادامه افزود: «کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش منتشر کرده و سه تا رقم اعلام کرده که واقعا تاسف بار است. خدا رحمت کند گل اقا را تصویری می‌کشید و زیرش می‌نوشت بدون شرح. در این گزارش آمده است که در دو دهه منتهی به ۱۴۰۰ رشد تولید در ایران طی بیست سال ۳۶ درصد بوده است. ما وارد ابن مقوله که اینها چه چیزی را تولید محاسبه کردند ،نمی‌شویم اینکه نفت را از اعماق زمین بیرون بکشید و به صورت خام بفروشید که اسمش تولید نیست زیرا نفت یک دارایی پایان‌پذیر است و شما دارایی بین‌نسلی فروختید. با این تلقی از تولید، رشد تولید در بیست سال ۳۶ درصد شده است. در همین دوره رشد تورم ۳۰۹۰ درصد بوده است .رشد نقدینگی در همین دوران ۱۰ هزار و ۲۵۰ درصد بوده است.»

مومنی تصریح کرد: «در دستکاری واقعیت و جا زدن شبه علم و دروغ و کلک و پنهان کاری واویلایی درست کردند. شما حساب کنید که در این کشور سه چهار سال است که سالنامه آماری را منتشر نمی‌کنند. نزدیک سی سال است که روند تحولات سهم مربوط به ارزش آفرینی واسطه‌گریی مالی را حذف کردند ... من به حکومتگرانی که صادقانه و شرافتمندانه می‌خواهند عدالت را برقرار کنند می‌گویم که موتور خلق پول از هیچ به صورت امتیاز رانتی پلید و ضد توسعه‌ای را به درصد اندکی از مردم داده شده و به اسم اسلام مرتب پاداش برایش درنظر می‌گیرند در نهایت بر سر تولید کننده و سر مردم می‌کوبند.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • 🐜
    2

    خانه از پایه ویران شده منصفانه قضاوت کنیم دزد بازار چهل دزد بغداد در ایران خود واقعی شو داره نشان میده اینجاس که همه باید بگیم واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا!!!

  • ناشناس
    2

    تو یه مسول پید کن که این چیزا براش مهم باشد یا اصلا بفهمد چی گفتی !!

  • ناشناس
    3

    اقای مومنی آقایان مسوول عالی رتبه اصلا و ابدا از حرفهای شما هیج فهمی یا درکی ندارن ، خودت خسته نکن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آخه راه حلی نداده خیلی خوب بیا تحریمها را از داخل باطل کن تحریم درآمدش حرام شرعیه .اجاره ها خرج معیشت شود تحریم و مشکلات ناشی از آن را تحمل کنه تمام

  • salam
    3

    بابا سطح پایین تر بگو آقایان بفهمن
    این بحث براشون خیلی سنگینه خیلی

  • ناشناس
    0

    دلخوش به این آمار نباشید این مسئولین معنویت ما را بالا برده اند

  • ناشناس
    0

    وقتی که میگفتند اقتصاد مال خره همین میشود چون از اقتصاد چیزی نمیفهمیدنپودوما اصلا برای اینها اصلا تورم بشه 500000درصد خودشان درناز ونعمت هستند ملت بمیرد به گور پدر ملت

  • ناشناس
    1

    جناب آقای دکتر مومنی، نتایج حاکمیت و ائتلاف طبقه ملایان و طبقه الیگلارش های نظامی همینه

  • رحیم آب منگل
    1

    این آقا مشاور ارشد اقتصادی یکی از دولت‌ها در طی این چند سال بوده .انداختنش بیرون منتقد شده به همین راحتی

  • ناشناس
    1

    خیلی بیشرمی لازم است که این همه فجایع اقتصادی را ببیند آنوقت دم از پیشرفت بزند

  • علی اصغر قاسم پور
    0

    مملکتداری نظام جمهوری اسلامی به این شیوه ی کنونیه، همه ی مردم می دونن غیرمنطقیه، اما بازهم چون یکسری با اعتقاداتشون آمیخته هست بی اختیار وتن به ش می دن! یعنی معضل خودخواسته!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها