آمار تکان دهنده از تعداد فارغ التحصیل بیکار

بررسی آمار مربوط به وضعیت نیروی کار در تابستان امسال نشان می دهد که ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی ۴۰.۹ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

آمار تکان دهنده از تعداد فارغ التحصیل بیکار

بررسی آمار مربوط به وضعیت نیروی کار در تابستان سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، نشان می‌دهد که ۹۵۵ هزار و ۳۹۸ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی در تابستان امسال، ۱۳.۲ درصد از کل جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی، بیکار بوده‌اند که نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۱.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته نسبت به بهار سال جاری تعداد فارغ التحصیلان بیکار بیش از ۴ هزار نفر افزایش یافته است.

همچنین ۵۱۳ هزار و ۸۹۵ نفر از این جمعیت را زنان و ۴۴۱ هزار و ۵۰۳ نفر را مردان به خود اختصاص می‌دهند؛ از نظر درصدی نیز نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان گروه مردان ۹.۷ درصد و گروه زنان ۲۳.۲ درصد است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در گروه مردان در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، ۰.۹ درصد و در گروه زنان، ۱.۸ کاهش را نشان می‌دهد.

۴۰.۹ درصد از بیکاران کشور، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند

همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر بیکار در کشور داریم که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیل کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۹ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در تابستان سال ۱۴۰۰، معادل ۴۰.۶ درصد بود که بیانگر رشد ۰.۳ درصدی تعداد فارغ التحصیلان بیکار است.

البته سهم «جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان» با رشد مواجه بوده به طوری که این سهم ۰.۹ درصد افزایش داشته و از ۲۵.۶ درصد در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۲۶.۵ درصد در تابستان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

5754657

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    3

    آمارهای واقعی حکایت از این دارد ما در کشور بیش از ۲۰ میلیون بیکار محض اعم از فارغ التحصیلان دانشگاه و غیر آن داریم و حدود ۲۰ میلیون نفر دیگر هم علیرغم اینکه جواز کسب و کار یا پروانه تخصصی حرفه ای دارند ولی به علت کمبود تقاضای خدمات درآمد ناچیزی دارند که تکافوی مخارج زندگی حداقلی آنها را نمی دهد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      فکر کنم توی چین زندگی می کنی! چون توی کشور هشتاد میلیونی اساسا ۴۰ میلیون نیروی کار وجود نداره!!!

    • ناشناس
      3

      به ناشناس ۲۱:۱۲: اگر آمار جمعیتی افراد بالای ۱۸ سال سن ایران را در نظر بگیرید (افراد حائز رأی دادن) می بینید بیش از ۶۰ میلیون نفر افراد بالای ۱۸ سال سن داریم.

    • ناشناس
      0

      تقریبا تمام آمارهای دروغ است حتی میزان بارش باران و دمای هوا را هم درست نمی گویند. مسئولان فقط بلدند به هنربنده ها و فوتبالیست ها و خواننده و گوه برتی ها بگویند گارهای جنجالی بکنید تا حواس ملت از بیکاری و فقر و گرانی وحشتناک مسکن و ... پرت شود. این چند وقته هم که با تظاهرات ساختگی و از قبل برنامه ریزی شده و اعتراضات پتیارگان دارند اذهان عمومی منحرف می کنند.

  • ناشناس
    0

    الهی خق هر جوان بیکار را خداازشون بگیره الهی مسولان لاشخور را خدا فلج کند الهی اختلاسگران نابوددشن الهی هرکس نوه ونتیجه اش در خارج بدنیا آمده ازشران فلج بشن الهی

  • 4

    خبر فوری اجازه بده به این خبرت ایراد وارد کنم و اون اینکه هیچ چیز تکان دهنده ای در کشور ما وجود نداره الحمدالله ملت به این جن و جوش ها عادت کردن دوم انکه این خبر کار دوشمنه به منظور ایجاد اعتشاششش ما موشکل دشواری نداریم

  • ناشناس
    0

    اولا بیکار وشاغل باید تعریف مشخصی داشته باشد ثانیا تحصیل کردگان موجود کشور که دربازار کارموفق به بدست آوردن شغل نشده اند بسیار بیشتر از جامعه آماری است که ارائه میدهند.
    کارگزاران حکومتی درمسیر پیشرفت کشور ارزشی برای جذب افراد مولد وصاحب علم وتخصص قائل نیستند اگر دقت کرده باشید درطول مدتی که رئیسی برمسند قوه مجریه تکیه زده است وبخاطر مواضع اصولیش که برزبان میاورد مشوق های اصحاب قدرت را بدنبال خود دارد وهمین امرمانع بزرگی برای بیان نظرات و تحصیلکردگان ومولدان جامعه تلقی میشود که هرگاه گلایه ایی وسخنی ازکم کاری ویا بی توجهی به این موضوع بمیان آید یا باید محدود شوند ویا بنحوی مانع بیان آنها میشوند درنتیجه صبر وبردباری این قشر افراد دربرابر ناشنیدن خواسته هایشان ازدولت آنها را ناامید وبه این باور میرسند که هیچ جایی برای بیان مطالباتشان نیست یا اینکه کلا سکوت وبی پاسخ گذاشتن به انتظاراتشان اعتماد ازاصحاب خدمتگزار خود پایین ومثل شمعی که سوسو میکند رو بخاموشی خواهد گرایید .حتی اگر این تصور اشتباه هم باشد نتیجه ناشنیدن دولت را باید درجاهای دیگری دید ومطمئنا معاندین برنامه ریزی خواهند کرد ونمونه آن را حتی درگروه های کوچک اغتشاشات دیدیم وبعید هم نیست این گلوله برفی بسیار کوچک درآینده درمسیر خود کجاها را تخریب کند .بعقیده من این قشر سیلی خورده نظام نیستند بلکه همراه وهمگام نظام هستند لیکن چون هراظهارنظری را از ناحیه کارگزاران تراز اول کشور حمل برسیلی تلقی میکنند ذهن افراد موردنظر را به جاهای دیگری سوق میدهد پس بدانیم گناه ناکرده موجودات خداوند را دراین کشور آلوده به گناه تعبیر نکنیم ومهر ابطال برآن نکوبیم که گاهی گناه کارگزاران بسیاربزرگتراست ونابخشوده که پایمال کردن حق الناس است .

  • م.ک
    0

    البته آمارغلطه.پسرمن لیسانس داره .درخونه ماباهم زندگی میکنیم.دو فرزندداره.مجبورا پیش پیمانکار شهرداری بصورت قراردادی
    مشغولست.اگرحکومت دوست داره حکومت کند ،بایدهرچه زودترتمام کارکنان شهرداری،آموزش پرورش ،وسایرادارات رااستخدام رسمی کند.

  • مازیار
    0

    اینهم هنری دیگر از بی کفایتی مقامات وقتی شماها هیچ برنامه ای برای اینده جوانان ندارید چرا این همه دانشگاه راه اندازی کرده اید خوب از روز اول فقط سهمیه های خودتان را جذب کنید تا بقیه تکلیفشان روشن شود و پدر مادر ها بیخودی هزینه نکنند و بعد هم حی غصه لعنت بر همه شماها باد

    نظرات شما -
    • عقل انسان
      1

      کاش در دانشگاه کاری یاد جوانها میدادند!فقط پول جیب پدر مادر ها را خالی کردند و جوانان بیکار تحویل دادند!حالا جلوی چشم به انها تجاوز میکنند و مافوقشان انرا تایید میکندو افتخارشان شده !واقعا اگه اینا بروند کی بهتر از اینها بیاد خاکمالمان کند.

    • ناشناس
      0

      تازه هر دفعه هم یک دانشکده و رشته جدید اختراع و افتتاح می کنند تا کارمندان و مدرسان دانشگاه و مسئولان بیکار نشوند و از بودجه مملکت ارتزاق کنند. مثلا دانشگاه تهران آمده " دانشکده حکمرانی " تاسیس کرده در حالیکه در حالی که نه استاد باسواد دارند نه امکانات و سخت افزار مناسب

  • ناشناس
    2

    چرا آمار اغتشاشگرانه می دهید؟ در گشت ارشاد باید مهسا امینیتان کنیم تا بصیرت پیدا کنید...

  • ناشناس
    0

    ازبرکات حکومت آخوندی جمهوری اسلامیست

  • رضا
    0

    حالا بگین دشمن برنامه ریزی کرده توی کشور آشوب بشه!
    بیکاری و فقر و بیعدالتی رفع نشه وضع هر روز بدتر میشه

  • ناشناس
    0

    حالا فهمیدید مردم چرا معترضند؟! نه نفهمید کار آمریکاست.

    نظرات شما -
    • نه نه حجی
      0

      آره تو راست میگی
      این ایران بود که آمریکا رو تحریم کرد

    • ناشناس
      0

      نگران نباش ،،کاری که مردم ایران کردند نه تنها مسوولان ایران،، بلکه کل دنیا هم فهمیدند مشکل مردم ایران چیه

    • 0

      عمرا اینها قبول داشته باشند مشکل از خودشان است

  • شهرام. ر
    1

    لااقل درصد فارغ التحصیلان بیکار حوزه های علمیه و دانشگاه‌هایی از قبیل دانشکده امام صادق و الزهرا و ... را هم می دادید ، تا مردم تفاوت بین سرنوشت جویندگان علم ، با مروجین خرافه را بهتر درک کنن.

  • ناشناس
    0

    اما مسئولین بیتدبیر کشور به جز به مقام وادامه حکومتشان وجنگهای منطقه ای به فکر بیکاری وفقر این. فارغ التصیلان هستند؟!!!

  • یک خیرخواه
    0

    اکثرتحصیل کرده هااجبارابصورت پیمانکاری کارمیکنند،چرا آنهارا مثل دیگرکارکنان رسمی،استخدام نمیکنید؟مگرمیشه دریک اداره عده ای کارمندرسمی،۱۲ملیون وغیررسمی ۴ملیون حقوق دریافکند؟تبعیض بسه.من پیشنهادمیکنم تمام کارکنان پیمانی یاموقت رارسمی کنیدتاخیلی زودنتیجه اش رابگیرید.

  • بوشهری
    0

    این را باید مدیران نالایق کشور جواب بدن که چندین دانشگاه ایجاد کردند و بدون کنکور دانشجو گرفتند و همینطوری مدرک مهندسی و .... بیسواد تحویل جامعه دادند.بله وقتی طرف مدرک مهندسی داره هیچ وقت حاضر به کارهای معمولی نمیشه.اینها به مملکت و جوانان خیانت کردند-آقای احمدی نژاد خیانت کرد.

  • ناشناس
    0

    وقتی یک کمی به اطرافمان نگاه واقع بینانه بکنیم خواهیم دید که تبعیض. رانت. فساد طلاق. اعتیاد... در جامعه خیلی بیشتر از این حرف هاست وهمه این معضلات و مشکلات نتیجه بیکاری جوانان در کشور هست و مسیولان نظام هم فقط بدنبال این هستند که خانواده. و اقوام خودشون رو سر کار ببرند و دیگه به مردم اهمیتی نمی دهند و باید گفت که با حرف و شعار و وعده و وعید این مشکلات حل نمیشه و اگر تبلیغ کنیم ما اولین کشور در فن اوری اطلاعات در جهان هستیم. و... اینها برای مردم. نان؛؛ اب؛ زندگی و. .نخواهد شد مردم وقتی می بینند یک نماینده هر کاری برای خودش و... میکنه. برادرهایش تمام اقوام بی سوادش سر کار هستند که تا دیروز ارماتور بند در قم بودند حالا تاجر و وارد کننده و صادر کننده کالا شده اند یا در جاهای حساس مانند فرورگاه مدیر کل... شده اند و.... مردم می بینند مردم باسواد و بیکار ما می بینند مردم اگاه شده اند باید اذعان نمود که ما خواب مانده ایم و تاکنون فکری به این مسائل نکرده ایم یعنی همه رو از خودمون فراری دادیم اگر کسی یک مقداری دانا و اگاه بود انرو با تبلیغات و انگ زدن بیرون راندهایم و شرایط اجتماعی کشور به گونه ای شده که با کوجکترین جرقه ای به سمت همین اوضاع خواهد رفت و این نشان از عدم تدبیر در اداره کشور رو می سانه

  • ناشناس
    0

    آیا تا کنون بیکار شاغل را شنیده اید ؟
    امروز با سو مدیریت و باند بازی بسیاری از کارشناسان عملاً در محیط کار بیکار هستند ؟
    امروز با پیشنهاد خاین بزرگ حاج بابایی نمایید همدان کارشناسان ارشد از آبدارچی کمتر حقوق دریافت می‌کنند.

  • فیروز
    0

    شما ها منظورم تمام مقامات و مسئولان اصلی و تصمیم گیرنده است اگر صداقت دارید و با مردم رو راست هستید و اینده مملکت و جوانان برایتان مهم است بجای هزینه کردن و بذل و بخشش دلارهای میلیاردی این مردم در کشورهای دیگر برای تمام جوانان فرغ التحصیل بیکار از دهه شصتی ها به بعد ماهیانه حقوق و از ازدواجشان حمایت کنید البته نه با حرف بلکه با عمل

  • ناشناس
    0

    اونایی هم که کار دارند فقط اندازه سر گرمیه یه فوق لیسانس با ماهی 5 تومن شد کار ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها