بحران جهانی معیشت

افزایش هزینه ‏های زندگی با چه پیامدهای انسانی همراه شده است؟

بحران جهانی معیشت

 مردم سراسر جهان، در زندگی روزمره خود با فشارهای فزاینده‌ای مواجه شده‌اند. هزینه غذا، قبض‌های انرژی و هزینه‌های زندگی در حال افزایش است زیرا تورم، با همه‌گیری دنباله‌دار کرونا، افزایش بی‌ثباتی جهانی و حمله روسیه به اوکراین به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

بنیاد تامسون رویترز (Thomson Reuters Foundation) برای آنکه تاثیرات انسانی این بحران را بسنجد، در سال جاری میلادی با مردم 18 کشور جهان گفت‌وگو کرده است. از زیمبابوه تا کنیا و از ترکیه تا هند، خانواده‌های کم‌درآمد، کسب‌و‌کارهای کوچک و کارگران طبقه متوسط چگونه با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی کنار می‌آیند؟ بخشی از یافته‌های این موسسه می‌توانند تصویری به‌دست دهند که دریابید جهان با چه بحران انسانی هولناکی روبه‌روست:

بنگلادش

افزایش قیمت‌ها بسیاری از مردم را ناچار کرده هزینه‌های آشپزخانه خود را کاهش دهند یا به دنبال غذای یارانه‌ای باشند. این در حالی است که بنگلادش قرار است از طبقه‌بندی در کشورهای کمتر‌توسعه‌یافته بیرون بیاید و تا سال 2026، به فهرست کشورهای درحال‌توسعه بپیوندد. اما بسیاری از بنگلادشی‌های کم‌درآمد می‌گویند به دلیل افزایش تورم، از ثمرات رشد اقتصادی 25/7 درصدی این کشور بهره‌ای نبرده‌اند.

بسیاری نگرانند که روزهای سخت‌تری هم در پیش باشند زیرا دولت آماده شده تا در آینده نزدیک قیمت‌های سوخت را بالاتر ببرد و این، امید مردم را برای بهبود مستمر استانداردهای زندگی- پس از دو سال همه‌گیری- کاهش داده است. کارت جیره‌بندی دولت هم که در میان افراد کم‌درآمد، یک راه نجات تلقی می‌شود، هنوز به دست اکثر خانواده‌ها نرسیده است. صف افراد منتظر کارت را می‌توانید در کنار کامیون‌های دولتی که مواد غذایی ضروری را با قیمت‌های کمتر می‌فروشند، مشاهده کنید.

‌هند
با افزایش مارپیچ قیمت‌ها، کارگران هندی حتی از کوچک‌ترین خوشی‌ها هم چشم‌پوشی کرده‌اند. از سبزیجات و برنج گرفته تا گاز و مواد شوینده، بیشتر اقلام روزمره در هند گران می‌شوند. این مساله بسیاری از هندی‌ها را واداشته تا خرج خود را محدود کنند. شرایط تا حد زیادی به آب‌و‌هوای ماه‌های آینده بستگی دارد؛ باران‌های موسمی هند، برای محصولات کشاورزی مهم است و می‌تواند تاثیرات مهمی بر قیمت مواد غذایی و رشد اقتصادی به‌طور کلی داشته باشد.

انگلیس
بریتانیایی‌های کم‌درآمد که بدهی‌های زیادی دارند، با افزایش هزینه قبوض فشار زیادی را متحمل می‌شوند. افزایش هزینه‌های زندگی بر مدت زمان بازپرداخت بدهی‌ها تاثیر می‌گذارد. اقساط کوچک، بدین‌معناست که تسویه بدهی طول خواهد کشید و زندگی در بلندمدت همچنان دشوار خواهد بود. در مدت 18 ماه گذشته، تورم بریتانیا از 6/1 درصد به 1/9 درصد افزایش یافته که بالاترین میزان در 40 سال گذشته است. بر مبنای داده‌های بانک انگلستان، خانواده‌هایی که گزارش می‌دهند در سال 2021، بازپرداخت بدهی، بار مالی سنگینی برای‌شان داشته است، 38 درصد افزایش یافته‌اند.

‌برزیل
با افزایش قیمت مواد غذایی، کسب‌و‌کارهای کوچک با چالش بقا مواجه شده‌اند. کاهش بارندگی بازده محصولات تولید برق آبی را کاهش داده و بر فشار قیمت‌های رو به افزایش، افزوده است. قیمت کالاهای اصلی مانند آرد، گندم، لوبیا، برنج، روغن و شیر در یک سال بیش از 20 درصد افزایش یافته است؛ آن هم در حالی که میانگین درآمد در کشور در سال 2021‌، 2/7 درصد کاهش یافته است. این نشان می‌دهد بهبود بازار کار از کووید19 حول مشاغل کم‌درآمد متمرکز شده است.

‌مکزیک
کارگران غیر‌رسمی مکزیک به شدت آسیب دیده‌اند زیرا افزایش قیمت‌ها به فقر دامن زده است. کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب در ماه ژوئن هشدار داد که به دلیل افزایش تورم، 5/2 میلیون نفر در مکزیک به دام فقر خواهند افتاد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، افرادی که در اقتصاد غیررسمی کار می‌کنند- و 55 درصد از کل کارگران مکزیک را تشکیل می‌دهند- به‌ویژه در معرض خطر فقر قرار دارند.

به‌گفته موسسه «CONVEVAL» که فقر را در این کشور اندازه‌گیری می‌کند، در مدت سه ماه اول سال 2022- یعنی قبل از جهش جهانی قیمت مواد غذایی- 30 درصد از مکزیکی‌ها قادر به پرداخت هزینه سبد مواد غذایی اولیه نبودند. به‌گزارش فائو، بین سال‌های 2019 تا 2021‌، 26 درصد از جمعیت مکزیک از ناامنی غذایی متوسط تا شدید رنج می‌بردند که این مشکل همچنان رو به رشد است.

ترکیه
خانوارهای ترک در حال کاهش مخارج زندگی هستند و امید چندانی به رهایی از افزایش هزینه‌های زندگی در ماه‌های آینده ندارند. بر اساس داده‌های رسمی، تورم سالانه به بالاترین حد در 24 سال اخیر‌- 80 درصد- رسیده است، در حالی که محققان مستقل و دانشگاهیان می‌گویند رقم واقعی تورم بیش از دو برابر است.

افزایش قیمت‌ها، کالاهای معمولی را به کالاهای لوکس تبدیل کرده است. بر اساس نظرسنجی از ساکنان استانبول در ماه مارس، حدود 45 درصد از مردم گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند گوشت قرمز بخرند و 36 درصد هم گزارش کرده‌اند که قادر به خرید روغن نباتی نیستند. هزینه یک صبحانه کامل، از 85 لیر در سال گذشته به 170 لیر افزایش یافته است.

‌لبنان
در حالی که بحران لبنان وارد چهارمین سال می‌شود، بسیاری از مردم به دلیل تورم سه‌رقمی- 200 درصد- برای تامین وعده غذایی مناسب با مشکل جدی مواجه شده‌اند. بحران مالی که در سال 2019 آغاز شد، حدود 80 درصد از جمعیت 7/6 میلیونی لبنان را به فقر کشاند. قیمت‌ها به دلیل کاهش شدید ارزش پول در این کشورِ وابسته به صادرات، سر به فلک کشیده است.

یونیسف در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد که بیش از نیمی از خانواده‌های دارای یک کودک، یک وعده غذایی را حذف کرده‌اند. برخی از سوپرمارکت‌ها در ماه ژانویه با کمبود نان مواجه شدند زیرا جنگ در اوکراین- که قبلا 60 درصد از واردات غلات لبنان را تامین می‌کرد- سبب اختلال در حمل گندم به این کشور شده بود. روغن آفتابگردان در لبنان تقریبا 10 برابر گران‌تر از سه سال پیش شده است.

‌فرانسه
سقف قیمت انرژی به محدود کردن تورم کمک کرده است اما بسیاری از مردم از افزایش قیمت قبض‌ها- در کشوری که قبلا تحت‌تاثیر اعتراضات «جلیقه‌زردها» بود- هراس دارند. دولت میلیاردها یورو برای اقداماتی مانند سقف قیمت انرژی سرمایه‌گذاری کرده، که این خود تورم را نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه پایین نگه داشته است.

قانون‌گذاران نیز مزایایی مانند حقوق بازنشستگی را به منظور محافظت از شهروندان لغو کرده‌اند. اما بخش بزرگی از جامعه هنوز برای کنار آمدن با مشکلات با دشواری مواجه‌اند. خانواده‌ها از موسسات خیریه، بسته‌های میوه و سبزیجات دریافت می‌کنند اما این صرفه‌جویی، برای جبران سایر هزینه‌ها کافی به‌نظر نمی‌رسد. قبض بنزین و انرژی، همچنان یکی از نگرانی‌های جدی خانوارها و مشاغل است.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها