نامه سرگشاده بیش از ۱۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به استاندار خوزستان پیرامون تشدید آلاینده های صنعتی در هوای استان و راهکارهای کاهش آلودگی جوی

جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار خوزستان راهکارهایی جهت کاهش آلاینده های صنعتی در اهواز و استان ارائه کردند.

نامه سرگشاده بیش از ۱۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به استاندار خوزستان پیرامون تشدید آلاینده های صنعتی در هوای استان و راهکارهای کاهش آلودگی جوی

متن نامه اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز به شرح زیر می باشد:

جناب آقای علی اکبر حسینی محراب استاندار محترم خوزستان

آلودگی هوا اوّلین عامل محیطی است که سالانه باعث مرگ و میرِ بیش از سه میلیون و چهارصد انسان در دنیا می‌شود. از سویی، استان خوزستان و شهر اهواز، یکی‌از آلوده‌ترین هواها را در میان استان‌ها و شهرهای کشور دارد و این مکان درسال ۲۰۱۱ بامیزان متوسط pm10 معادل ٣٧٢میکروگرم در متر مکعب، آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است.
ازسوی دیگر، مطالعه روی آلودگی هوا و تأثیر آن‌ بر مرگ‌ومیرهای تنفسی در دانشگاه جندی‌شاپور، نشان‌داده که وجود ذرّات معلّق pm10 و گازهای سمی O3 ،NO2 ،CO و SO2 در مدّت یک‌روز تماس و تعداد روزهای بیشتر، باعث مرگ‌ومیر تنفسی در اهواز شده و مطالعات اپیدمیولوژیک در سایر نقاط جهان نیز این مطلب را تایید کرده است؛ بنابر این، عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در کوتاه‌مدت، بیماری های تنفسی، آسم و آلرژی را به‌همراه داشته و در درازمدت سبب بیماری‌های مزمن‌ کلیه، ریه، مرگ زودرس، مرده‌زایی و انواع سکته‌ و سرطان است.
در سال ۲۰۱۴ تعداد مراجعه‌کنندگان با عارضهء نفس‌تنگی‌و سرفه به اورژانس، مدّت ده ساعت بعد از اوّلین باران به ۲۶/۴۰۰ نفر رسیده و همچنان در حال افزایش است. علل اصلی بالابودن آلودگی هوا در اهواز، وجود تعداد زیاد وسایط نقلیه موتوری خارج از رده و دودزا، وجود تأسیسات و کارخانه‌جات صنعتی، فلرهای نفت‌وگاز، صنایع فولاد و دود حاصل از سوزاندن مزارع نیشکر در اطراف شهر بوده که مزید بر آلاینده‌های طبیعی مثل ریزگردهاست.
راهکارهای عمده برای پیشگیری و کاهش آثار آلودگی هوا که در اغلب کشورهای دنیا به‌عنوان اولویت پذیرفته می‌شود و در این‌راه سرمایه‌گذاری و تلاش صورت می‌گیرد، عبارتند از:
١. توسعهء حمل و نقل عمومی برقی و مترو
٢. توسعهء فضای سبز و درختکاری
٣. کنترل و نظارت بر ترافیک خودروها و آلاینده‌ها
۴.خارج‌کردن کارخانه‌جات صنعتی از شهر و خاموش نمودن فلرها و مشعل‌های واقع در محدودهء شهر
۵. توقف‌ عمل آتش‌زدن بقایای کشاورزی و زباله در حاشیهء شهر
۶. برداشت نیشکر سبز و متوقّف‌ نمودن برداشت سوخته.

در خاتمه، انتظار است‌که موارد ذکرشده به‌عنوان فوری‌ترین مطالبات مردم اهواز در دستور کار و اقدامات مؤثر مسؤولان استانی و دولت قرار گیرد.
اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

رونوشت:

امام جمعه محترم شهر اهواز
نمایندگان محترم مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی
ریاست محترم سازمان محیط زیست استان خوزستان

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها