۳۳ حادثه مربوط به گاز در کردستان روی داد

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ حادثه مربوط به انفجار گاز و خفگی ناشی از استنشاق مونواکسیدکرین در استان روی داده است که بر اثر آن چهار نفر جان خود را از دست دادند.

۳۳ حادثه مربوط به گاز در کردستان روی داد

هوشنگ اولی‌زاده روز سه‌شنبه اظهار داشت: از چهار نفر فوت شده ۲ نفر بر اثر آتش‌سوزی و انفجار ناشی از اتفاقات گاز طبیعی و ۲ تن هم بخاطر استنشاق گاز مونواکسید کربن دچار خفگی شده و جان خود را از دست دادند که بیشترین این حوادث در فصل بهار و تابستان روی داده است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲ حادثه مربوط به گاز در روستاها و ۲۱ مورد در شهرها روی داد، اضافه کرد: از ۳۳ حادثه به وجود آمده، ۳۰ مورد انفجار و آتش‌سوزی ناشی از سهل‌انگاری در استفاده از وسایل گازسوز و سه حادثه هم مربوط به گازگرفتگی بود.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان عدم آگاهی و استفاده نادرست از وسایل گازسوز را مهمترین عامل بروز این اتفاقات عنوان کرد و یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد موارد خفگی ناشی از استفاده از دودکش نامناسب و مسدود شدن است.

اولی‌زاده با بیان اینکه مسیر دودکش باید از داخل دیوار عبور کرده باشد، گفت: دودکش باید یک متر از کف پشت بام ارتفاع داشته باشد و حتما از کلاهک اچ (H) مانند برای آن استفاده شود.

وی اظهار داشت: مهار نکردن شلنگ وسایل گازسوز به وسیله بست فلزی، غیراستاندارد بودن شلنگ، عدم استفاده از درپوش مناسب برای مسدود کردن شیرهای گاز، از دلایل بروز انفجار و آتش سوزی است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان بر لزوم عدم استفاده از سه راهی برنجی برای وسایل گازسوز تاکید کرد و افزود: طول شلنگ مورد استفاده برای بخاری و وسایل گازسوز باید حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر و سه لایه باشد.

اولی‌زاده یادآور شد: برای خارج شدن گاز منواکسیدکربن از فضای منازل مسکونی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده و از لوله بخاری فولادی استفاده شود چرا که بکارگیری لوله‌های فنری مرگ آفرین است.

استان کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری ۱۰۰ درصد بوده و در جمعیت روستایی ۹۳ درصد است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها