آبرسانی با ۱۳ تانکر به عشایر خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: آبرسانی به ۶۵ درصد از خانوارهای عشایری استان به علت نبود آب پایدار با ۱۳ تانکر انجام می‌شود.

آبرسانی با ۱۳ تانکر به عشایر خراسان شمالی

محمدرضا قلی پور روز یکشنبه اظهار داشت: تنها ۳۵ درصد خانوارهای عشایری این استان از آب سالم و بهداشتی پایدار برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در حوزه آب مربوط به مناطق قشلاقی است افزود: برخی مواقع برای آبرسانی خانوارها به اجبار از رودخانه ها آب برداشت می شود زیرا که منابع آبی شامل چاه و چشمه در این سامانه ها کم است.

وی اظهار داشت: هم اکنون خانوار های عشایری استان در مناطق ییلاقی مستقر هستند و با توجه به اینکه برای چرای دام از باقی مانده مزارع غلات استفاده می کنند که این امر باعث شده، عشایر از دامنه کوه ها به دشت ها و اراضی کشاورزی حرکت کنند.

وی افزود: خانوارهای عشایری که هم اکنون در دشت ها و اراضی مستقر شده اند باید با تانکر برای آنان آبرسانی سیار داشته باشیم.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: برای آبرسانی سیار عشایر سالانه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که از مسوولان می خواهیم که این میزان اعتبار را اختصاص دهند.

وی افزود: هرچند تامین آب آشامیدنی عشایر و دام‌های آنها با ۱۳ تانکر سیار انجام می‌شود اما برخی مواقع از تانکرهای اجاره ای دیگر نیز برای رفع کمبود استفاده می شود.

وی با بیان اینکه آب شرب برای خانوار ها از آب مصرف دام جداسازی شده است گفت: برای هر شهرستان یک دستگاه تانکر برای شرب در نظر گرفته شده است.

قلی پور اظهار داشت: با احتساب تانکرهای اجاره ای روزانه ۵۲۰ متر مکعب آب به صورت سیار در بین خانوارهای عشایری این استان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه هزینه آب شرب برای خانوار ها رایگان است گفت: اما آب مورد نیاز برای دام آنان هزینه پرداخت می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: هم اکنون تلاش می کنیم تا عشایر از آب بهداشتی سالم و پایدار بهره مند شوند که در این راستا ۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کردیم که ۵۰۰ خانوار از آن بهره مند شدند.

وی افزود: با این میزان اعتبار در ۱۰ سامانه عرفی عشایر آبرسانی پایدار اجرا شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مشکلات آبرسانی در حوزه قشلاق نیز گفت: در این زمینه با مسوولان مرتبط استان گلستان جلسه هایی داشته ایم و از آنان خواسته ایم که آب شرب خانوار های عشایری این استان که در فصل زمستان در آن مناطق سکونت دارند را از آب پایدار روستاهای نزدیک سامانه ها اختصاص دهند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها